Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kissat vanhainkodissa vierailulla?

Vierailija
17.06.2020 |

Hoitoalan ammattilaisilta lähinnä kyselisin tiedättekö onko vierailijakissat kuinka tervetulleita vanhainkoteihin?
Itselläni on äärimmäisen ihmisrakas kissa, joka ei ollenkaan tykkää olla yksin. Pitää vieraista, huomiosta ja sylittelystä, ei ole eläessään raapinut ketään. Olisiko se tervetullut päivävieraaksi vanhainkotiin? Minä hyötyisin, kun ei pitäisi olla huolissaan kissasta päivällä, kissa hyötyisi seurasta ja toivottavasti vanhainkoti hyötyisi hoitovapaasta kissasta, joka olisi vähintään yöt ja monet päivätkin omassa kodissaan, mikäli siis tuntuu että siellä tällaista kissaa kaivattaisiin päiväkylään.
Onko ihan onneton idea?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikanvaihdokset ovat kissoille usein stressaavia. Onko sun kissalla kokemusta sellaisista?

Vierailija
2/23 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikanvaihdokset ovat kissoille usein stressaavia. Onko sun kissalla kokemusta sellaisista?

On kokemusta ja sopeutuu yllättävän nopeasti. Vähän toki riippuu miten suuri muutos on ollut. Esim. muutoista ei ole moksiskaan kun samat tavarat ja ihminen on seuraavassakin paikassa ja on heti kuin kotonaan. Pahinta on ollut, kun jouduin yllättäen sairaalaan ja kissa itselleen vieraaseen paikkaan vieraan ihmisen hoiviin pitkän automatkan päähän. Siellä oli piileksinyt hyvän tovin, luultavasti siksi etten voinut sitä saattaa edes alkuun. Lyhyemmät vierailut on sujuneet tosi nopealla totuttelulla, kun olen itse mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että nyt on kyseessä kissa, joka ei hötkyile edes eläinlääkärissä. 

Ap.

Vierailija
4/23 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuohan riippuu ihan vanhainkodista ja sen omistajatahosta, henkilökunnasta ja asukkaista. Jos esimerkiksi henkilökunnassa tai asukkaissa on pahasti allergisia, ei kissaa tietysti voi vanhainkotiin tuoda. Toisaalta monissa vanhainkodeissa on kissa tai kissoja ihan vakituisesti. Eli sinun pitää nyt siellä omalla työpaikallasi ottaa asia puheeksi ja selvittää, miten siihen suhtaudutaan. Ja kuten ensimmäinen kommentoija mainitsikin, tärkeää on huomioida myös se, millaista stressiä tilanne voi kissalle aiheuttaa. Jos kissa on tähän asti ollut vain kotona, eikä reissannut esim. mökillä, sukulaisissa ja näyttelyissä, jo pelkkä uusi paikka voi olla sille stressin aihe. Puhumattakaan valtavasta määrästä uusia ihmisiä, jotka saattavat käsitellä kissaa tavalla, johon se ei ole tottunut (ottaa "väkisin" syliin, lähestyä yllättäen, säikähtää kissa ja huudahtaa sille jne.). Moni kissa saattaa kokea jopa oudolla tavalla (hitaasti, ontuen jne.) liikkuvan ihmisen uhkaavana, koska kissasta etenemistapa on epäilyttävä ja "vaaniskeleva". Mutta jos kissa on jo uusiin paikkoihin tottunut rento tyyppi, kukaan ei ole allerginen tai pelkää kissoja ja homma muutenkin kaikille sopii, niin varmasti kissa tuo paljon iloa monelle asukkaalle ja henkilökunnallekin.

Vierailija
5/23 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan sopisi jonkun pienen yksikön kanssa tuollainen sopimalla.

Ja kissan ehdoilla pitäisi mennä. Joku sopeutuisi hyvin joku ei ollenkaan.

Oman kissani kanssa yhdessä vaiheessa oli ajatus että alkaisimme käydä yhdessä vierailulla läheisessä hoitokodissa. Oli sovittukin jo mutta sitten tuli elämän muutos.

On myös hyvin seurallinen ja Utelias tapaus joten tälle on aina seikkailu päästä näkemään uutta.

Vierailija
6/23 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä paikan johtajan kanssa. Muistan lukeneeni jutun hoitokodista jossa asui vakituiseen pari kissaa. Ja paljon on ollut juttuja noista laitoksissa säännöllisesti vierailevista eläimistä, ainakin koirista, alpakoista, miniponeista ja minipossuista muistan lukeneeni.

Vierailija
7/23 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen muutaman koiran, jotka ovat erityisesti yövuoroissa omistajiensa kanssa duunissa. Kissoista en tiedä, mutta ainakin nämä kuvat kertovat paljon :)

https://www.google.com/search?q=kissa+vanhainkodissa&client=firefox-b-d…

https://www.google.com/search?q=therapy+cats+in+senior+homes&client=fir…

Vierailija
8/23 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysele asiaa hoitokodeista ja jos joku olisi halukas niin sitten kokeilemalla ja tutustumiskäynnillä katsomaan miten kissa reagoi.

Vierailija
9/23 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtava idea! Kysy rohkeasti äläkä lannistu jos jossain kieltäydytään. Kysy sitten toisesta paikasta.

Kun mummoni oli vanhainkodissa, siellä kävi vierailevia koiria ja kissoja, ja jokainen eläinvieras otettiin ilolla vastaan. Tyttäreni koirakin kävi, ja kyllä tuli vanhuksiin liikettä ja silmät kirkastuivat. Kaikki halusivat silittää ja yksi papparainen lauloikin koiralle 😀

Vierailija
10/23 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein, että jättäisit kissan ilman sinua vanhainkotiin? NImittäin sitä et saa tehdä, sillä kukaan ei voi ottaa vastuuta kissastasi karkaako se tai aiheuttaa vahinkoa. Sitähän et voi millään tietää, vaikka rauhallinen kissa onkin.

Joten, jos viet kissan vanhainkotiin, sinun on oltava mukana koko ajan. Nyt se ei onnistu koronariskin vuoksi.

Vierailija
11/23 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maalla on pieniä vanhainkoteja, joissa on pihalla eläimiä, kuten kanoja, kovasti vanhukset niistä tykkäävät.

Vierailija
12/23 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitin ensin, että olet ap itse töissä vanhainkodissa ja veisit kissasi omalle työpaikallesi, mutta nyt tarkemmin lukiessani tajusinkin, että olisit siis ilmeisesti vain jättämässä kissan johonkin paikalliseen vanhainkotiin ja itse sitten poistumassa töihin johonkin muualle päivän ajaksi. Vaikka ajatus on kaunis, näen tuossa ihan selkeitä vastuuongelmia. Veisitkö sinä kissalle hiekkalaatikon, hiekat, ruoat ja lelut? Kenen oletat siivoavan hiekkalaatikon? Siivoaisitko sen itse aina hakiessasi kissaa? Kuka olisi vastuussa ruokinnasta? Oman työnsä ohessa vai luotetaanko johonkin vahuksista, että muistaa koska on ruokkinut ja koska ei? Entä siitä, ettei kukaan anna kissalle sille sopimatonta ruokaa vaikkapa omalta lautaseltaan herkuksi? Entä, jos joku aiemmassa elämässään ulkokissoihin tottunut asukas ajattelemattomuuttaan päästää kissan ovesta tai ikkunasta ulos, kun se sinne niin kovin näytti pyytävän? Tai jos kissalle sattuu jotain muuta - jää oven väliin, joku astuu päälle, syö myrkyllistä kasvia, mitä nyt voikaan sattua. Voi olla, että vaikka kuinka selittäisit, että otat kyllä itse vastuun, vanhainkoti ei uskalla tuosta syystä ottaa hoiviinsa kissaa, jonka omistaja ei ole itse paikalla.

Vierailija
13/23 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites asukkaiden ja henkilökunnan allergiat? Jos olisin vanhainkodissa asukkaana, en haluaisi jonkun kissan pyörivän jaloissani, varsinkin jos olisin liikuntarajotteinen, enkä pääsisi sitä pakoon.

Vierailija
14/23 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites asukkaiden ja henkilökunnan allergiat? Jos olisin vanhainkodissa asukkaana, en haluaisi jonkun kissan pyörivän jaloissani, varsinkin jos olisin liikuntarajotteinen, enkä pääsisi sitä pakoon.

:D

Kissa jahtaamassa mummoja ja pappoja hoitokodin käytävillä.

Vierailija
15/23 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsitin ensin, että olet ap itse töissä vanhainkodissa ja veisit kissasi omalle työpaikallesi, mutta nyt tarkemmin lukiessani tajusinkin, että olisit siis ilmeisesti vain jättämässä kissan johonkin paikalliseen vanhainkotiin ja itse sitten poistumassa töihin johonkin muualle päivän ajaksi. Vaikka ajatus on kaunis, näen tuossa ihan selkeitä vastuuongelmia. Veisitkö sinä kissalle hiekkalaatikon, hiekat, ruoat ja lelut? Kenen oletat siivoavan hiekkalaatikon? Siivoaisitko sen itse aina hakiessasi kissaa? Kuka olisi vastuussa ruokinnasta? Oman työnsä ohessa vai luotetaanko johonkin vahuksista, että muistaa koska on ruokkinut ja koska ei? Entä siitä, ettei kukaan anna kissalle sille sopimatonta ruokaa vaikkapa omalta lautaseltaan herkuksi? Entä, jos joku aiemmassa elämässään ulkokissoihin tottunut asukas ajattelemattomuuttaan päästää kissan ovesta tai ikkunasta ulos, kun se sinne niin kovin näytti pyytävän? Tai jos kissalle sattuu jotain muuta - jää oven väliin, joku astuu päälle, syö myrkyllistä kasvia, mitä nyt voikaan sattua. Voi olla, että vaikka kuinka selittäisit, että otat kyllä itse vastuun, vanhainkoti ei uskalla tuosta syystä ottaa hoiviinsa kissaa, jonka omistaja ei ole itse paikalla.

Ainakaan oman mummoni hoitopaikassa ei ulko-ovia tai ikkunoita pysty asukkaat tai vieraat aukomaan. Ruokailut ovat tiettyinä aikoina yhteisissä tiloissa ja valvottuja.

Vierailija
16/23 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D

Kissa jahtaamassa mummoja ja pappoja hoitokodin käytävillä.

Täysin ohis, mutta kerran yhdessä ketjussa joku sepitti pokilla että marsut oli raadelleet yöllä isoäidin naaman sängyssä! Siis öisin sänkyihin sinkoilevia, verenhimoisia ninjamarsuja kannattaa jokaisen myös varoa! :D

Vierailija
17/23 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan oman mummoni hoitopaikassa ei ulko-ovia tai ikkunoita pysty asukkaat tai vieraat aukomaan. Ruokailut ovat tiettyinä aikoina yhteisissä tiloissa ja valvottuja.

Ihan jo yleisten turvallisuusmääräysten takia sellaista paikkaa ei tässä maassa ole, josta ei ulospäin ovista pääsisi ilman avainta, koodia tai muuta avausvälinettä. Vai miten luulet niiden dementikkojen aika säännöllisesti sieltä hoitokodeista katoavan - katon läpi haihtumalla? Ja suurin osa Suomen vanhainkodeista ei ole dementiakoteja, joissa asukkaat eivät pääsisi itsenäisesti ulkoilemaan.

Vierailija
18/23 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmistaisin kanssa tuon ovien availun, eli kissan pitäisi olla paikassa josta se ei pääse vahingossa livahtamaan pihalle. Esim. yhdessä paikassa, jossa kävin tapaamassa sukulaisvanhusta, ulko-ovet olivat kyllä kiinni mutta terassille pääsi istuskelemaan (ovi oli auki koko kesäisen päivän), ja täältä kissa olisi mahtunut livahtamaan karkuun.

Vierailija
19/23 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällöttäviä nuo hoitolaitoksen kissat. Yhdessäkin paikassa kissa käppäili likaisella vuoteella ja sen jälkeen hoitajien taukohuoneen pöydällä. Kyllä siinä eväät maittoi, kun mausteena oli kissan karvoja. Sitä paitsi eläimet voi kantaa esim koronaa ja MRSAta.

Vierailija
20/23 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on väärin että joku allerginen voi pilata toisten ilon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi