Mitä järkeä hakea töitä kun mihinkään ei pääse?
Ihanko oikeasti joku kuvittelee että työnhakija on jotenkin velvollinen lyömään päätään seinään vuodesta toiseen? Kyllä asia on niin, että tyhjän saa pyytämättäkin. Minä en aio enää osallistua mihinkään tuolileikkeihin ja simputuksiin. Enkä aio myöskään potea siitä huonoa omatuntoa. Jos kerran työpanos ei kelpaa niin ei väkisin. Loppuelämälläni on parempaakin käyttöä kuin jatkuva turhautuminen ja muiden mieliksi kunnon kansalaisen leikkiminen.
Kommentit (58)
Ihan samaa p*skaa se on työelämässäkin. En jaksa enää.
- tänään vapaaehtoisesti irtisanoutunut
Älä yrittäjäksi, ensin pienimuotoisesti vain itsesi työllisten, sitten myöhemmin myös muita. Tässä pari ehdotusta: siivousfirma. Ainakin pääkaupunkiseudulla on vaikea löytää luotettavaa siivousyrittäjää, joten tilaa alalla vaikuttaisi olevan. Varastomies/muuttomiespalvelu, jossa vuokraat oman itsesi tuuraajaksi alan firmoihin.
Älä nyt vaan älä selittämään, miksi et voi juuri näitä alkaa tekemään, ne olivat vain esimerkkejä.
Mä laitoin vähän aikaa sitten työhakemuksen tuotantotyöhön mihin haetaan 48:aa työntekijää jotka perehdytetään työhön eikä ole vaatimuksia aiemmasta työkokemuksesta alalta. En päässyt edes haastatteluun vaikka olen 36 vuotta ja tehnyt lukuisia erilaisia töitä.
Kylläpä taas motivoi lähetellä lisää hakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Älä yrittäjäksi, ensin pienimuotoisesti vain itsesi työllisten, sitten myöhemmin myös muita. Tässä pari ehdotusta: siivousfirma. Ainakin pääkaupunkiseudulla on vaikea löytää luotettavaa siivousyrittäjää, joten tilaa alalla vaikuttaisi olevan. Varastomies/muuttomiespalvelu, jossa vuokraat oman itsesi tuuraajaksi alan firmoihin.
Älä nyt vaan älä selittämään, miksi et voi juuri näitä alkaa tekemään, ne olivat vain esimerkkejä.
Yrittäjänä se vasta hauskaa onkin kun putoaa kaikkien tukien ulkopuolelle. Mitäs leivän päälle jos ja kun töitä ei irtoa yrittäjänäkään? Jos haluaa pätkätöihin tekemään sekalaisia töitä niin on huomattavasti yksinkertaisempaa ilmoittautua parin vuokrafirman listoille. Toki sekään ei takaa ensimmäistäkään työkeikkaa.
Hämmästelen myös täysin todellisuudesta vieraantuneiden poliitikkojen puheita eläkeiän nostamisesta koko ajan korkeammaksi. Jokainen tietää miten vaikeaa alkaa olla jo nelikymppisen työllistyä, puhumattakaan viiskymppisistä. Kuuskymppinen ei enää työllisty. Eläkeiän nostaminen tarkoittaa valtavaa määrää työikäisiä, - kykyisiä ja -haluisia ihmisiä pyörittämässä peukaloitaan, pupuhyppyjä pomppimassa tai tekemässä palkallista, tarpeellista työtä ilman palkkaa. Eli loppujen lopuksi entistä pienempi joukko veronmaksajia kannattelee kasvavaa joukkoa ihmisiä joita ei ikäsyrjinnän takia palkata. Samaan aikaan yritykset vonkuvat isoon ääneen huutavaa työntekijäpulaa. Milloin päättäjät alkavat toimiin työnantajien väärien asenteiden ja ikärassismin poistamiseksi?
Propaganda on mennyt niin syvälle kansaan, että kuvitellaan, että jokaiselle kouluista valmistuneille ja kaikille työttömille järjestyy palkkatyö. Ei niitä vain yksinkertaisesti ole sadoilletuhansille! Uskokaa jo! Netti, robotiikka ja itsepalvelu ovat syöneet satojatuhansia työpaikkoja viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Esimerkkejä on lukuisia. 1970-1990-luvuilla oli vielä ns.suojatyöpaikkoja eli melkein istumalla jossain konttirin nurkassa sait liksan ja hyvän eläkkeen mutta se aika on ohi ajat sitten.
Tekisi mieli kysyä samaa virkaintoiselta työkkärin omavirkailijaltani! Tietää itsekin varsin hyvin ettei näin kauan työttömänä ollut tule kelpaamaan enää ikinä palkaktöihin ja kun on vielä terveysrajotiuksia...Pyöritellään sit ilmeisesti "valmennuksissa"ja ilmaistöissä eläkeikään asti johon on vielä matkaa siihenkin. En usko että tule selväjärksienä jaksamaan tätä kauaakaan, nöyryytettävän orjan asemassa on ptikäaikaistyötön:( Ja jokaiselle "valmentajalle"pitää erikseen aina vaan uudelleen selvittää koko elämäntarinansa ja terveyshistoriansa, sairasta ja raskasta:( Sit "keksivät"aloja joihin "mennä"(ei sinne opiskelemaan tai töihin vaan mennä, pitää hakea ja harva tulee valituksi, ja kun on vuosien köyhyyden ja nöyryytysten väsyttämä jo valmiiksi)jotka eivät edes itseä kiinnosta tai opsieluaika on nii pitkä, ettei sulla oel mahdollisuutta niihin lähteä. Siis yhtä tyhjän kanssa näidenkin "hyvät neuvot"
No toi "älä yrittäjäksi"onkin ihan paras neuvo kaikille työtötmille(noin typona...;) siinähän sitä putoaakin vatsa köyhyyteen, jos ei ole yhtään säästöjä, joutuu työttömyysturvan ulkopuolelle, mitään kunnollista liikeideaa ei edes ole ja yritys ei mensty. Voi ola myös jotain entisiä lainoja niskassa ja siitä sitten vaan vielä jää pelkät uudet velat niskaan...Hyvä idea siis todella joo! Harvoille. Ja tosi freesi, varmaan yksikään työtön ei olekaan kuullut vielä kehotiusta alkaa yrittäjäksi...
Niinpä, edes pitkäaikaissairaana ei pääse työkkäristä todellakaan eroon! kiusataan vaan niin kauan, että tajuat lopettaa muutenkin surkean elämäsi "kuntouttavilla"ym.p**kalla! Sairauteni ei ilmaistöissä puuhastelelmalla muutu ainakaan paremmaksi, kun on parantumaton loppuelämän sairaus.
Ihan kuin tässä sairaudessa ja rahauolissa ei olisi jo tarpeeksi kestämistä tälle elämälle, ja että mitään normaalia elämää ei voi ikinä miltään osin elää. Pitää vielä työkkärin Gestapon kuulusteluissa ravata ja "palveluissa"ja kuunnella syyllistystä miksi on saamaton, laiska vätys(työkkäristä ja kanssaihmisiltä, kaikilta vähintäänki nrivien välistä, joiltakin ihan suoraankin), kun ei nyt sieltä satojen muiden, terveiden ja aukottoman cv:n omaavien hakijoiden joukosta saa sillä omalla (lähes)tyhjällä cv:llään töitä, ikinä.
Miksi pitää mennä ilmaistöihin, kursseille ja pajoille "opettelemaan elämänhallintaa"(TE-p**kan sivuilta otettu lainaus),kun kuntoilen lähes joka päivä, en käytä mitään päihteitä jne. Minulla on kyllä omat rutiinini , en tarvitse mitään aikuisten päivähoitoa elämääni rytmittääkseni, kiitos. Työssäkäyvien tuttavien olen havainnut vetävän olutta kasin käsin ja elävän muutenkin minua epäterveellisemmin, kaitpa p**ka työ/stressi yhtenä syynä moiseen.
En kaipaa myöskään mitään sosialisointia ja yhteisöllisyyttä, jota minun jankataan tarvitsevan. Olen introvertti, lähes erakko ja ihmisinhoni (lievästi ilmaistu) on todellakin vain kasvanut työttömyyteni aikana, niin alentavasti kohdellaan kaikkialla. Työssäkin olisin tehokkaimmillani, jos saisin tehdä työtä täysin yksin, mieluiten kotoa käsin tai edes omasta työhuoneesta(ei todellakaan mitään avokonttoria)ja mieluiten vielä omaan tahtiin(tykkään tehdä enemmän kerralla ja sitten pitää pitemmänkin tauon, en haluaisi mitään määrättyä työaikaa tiettyyn kellonlyömään). NIin, tällaista työtä ei taida olla olemassakaan, olen huomannut, kun en minnekään sovi ikinä.
Kysynnän ja tarjonnan laki. Toisilla aloilla on pulaa ja toisilla ylitarjontaa. Linkkarissa eräs rekryhemmo kiteytti asian hyvin.
Markkinointipäällikkö: hakemuksia 400
Rakennusalan suunnittelutoimiston osastopäällikkö: ei yhtään hakemusta.
Jälkimmäinen oli vielä alansa markkinajohtaja Suomessa ja hyvin tunnettu firma :D. Itse rakennusinsinööri ja töitä on niin paljon kuin jaksaa tehdä. Aloitin harjottelijana ja vakinaistivat kesken sopimuksen, kun kuulemma niin näppärä kaveri tietokoneiden kanssa.
Miksi tukea työttömiä jos eivät edes yritä töihin? Toki voit lopettaa työnhaun mutta silloin et ansaitse saada tukina meidän töissäolevien maksamia veroja. Aktiivimalli kunniaan, tukien ehtona pitää ehdottomasti olla aktiivinen työnhaku. Jokainen saa toki itse päätää hakeeko töitä ja saa tukia, tai onko hakematta ja on ilman tukia.
Jos vuosien (!!!)jälkeen väsyy ja uupuukin lopulta tähän itselleen täysin turhaan hakurumbaan, kun niitä palkkatöitä ei vain saa, käännetään syy tietenkin hakijaan, jos siitä erehtyy jollekulle valittamaan. "No ei tuolla asenteella!"(se asenne on voinut olla hyvä joskus, mutta jännä jos vuosien "et tullut valituksi"ja jos sitäkään vastausta edes saa, uupuu hakemaan tyhjää). Pelkällä asenteella ei töitä saa, jos cv on tyhjää ja itse et voi sitä noidankehää katkaista, ettei töitä saa, kun ei saa työkokemusta.
"Aloittaisit hanttihommista kuten muutkin"(olen aikoinaan aloittanutkin jo teininä raskailla hanttihommilla, ja silti olen aikuisena pitkäaikaistyötön, missä tein väärin siis? no ainakin sairastuin jo lapsena toisin kuin nämä terveet menestyjät jotka arvostelevat minua minua nirsoksi työnhaussa tietämättä edes mitne paljon olen näitä ns. hanttihommiakin hakenut! Ja jos kaikki korkeakoulutetut työttömät tungetaan hanttihommiin, minne ne kouluttautumattomat menevät töihin?!)
"Makaat kotona vaan päivät pitkät muiden rahoilla, ikuinen loma, itse en voisi olla päivääkään työtön"jne.-mantrojen hokijat. Hohhoijaa. Juu, kyllähän tämä ihan lomasta käy kitua elossa kaikkien syyllistämänä ja vihaaman pummina epätoivoisesti vähäisiä työpaikkoja hakien tosiaan satojen muiden joukossa(satojentuhansien työttömien siis oikeastaan) työkkärin kontrollin ja kyttäyksen alla hyppien heidän määräämissään turhanpäiväisyyksissä.
Ja kyllä tämän koronankin aikaan nähtiin miten tuet kyllä maistui näillekin"päivääkään en työtön ole ollut, olen niin ahkera omat rahani aina tienannut nettomaksaja "jne. yrittäjille. Ihan samoin ne maistuisi kaikille näille "tuet pois laiskoilta makaajilta"- huutelijoille, kun nakki napsahtaisikin omalle kohdalle kerrankin. Tuli ehkä vähän ohista, mutta raivostuttaa tämä tekopyhyys, jota työttömänä joutuu kuuntelemaan päivät pitkät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt vaan älä selittämään, miksi et voi juuri näitä alkaa tekemään, ne olivat vain esimerkkejä.Yrittäjänä se vasta hauskaa onkin kun putoaa kaikkien tukien ulkopuolelle. Mitäs leivän päälle jos ja kun töitä ei irtoa yrittäjänäkään? Jos haluaa pätkätöihin tekemään sekalaisia töitä niin on huomattavasti yksinkertaisempaa ilmoittautua parin vuokrafirman listoille. Toki sekään ei takaa ensimmäistäkään työkeikkaa.
Hämmästelen myös täysin todellisuudesta vieraantuneiden poliitikkojen puheita eläkeiän nostamisesta koko ajan korkeammaksi. Jokainen tietää miten vaikeaa alkaa olla jo nelikymppisen työllistyä, puhumattakaan viiskymppisistä. Kuuskymppinen ei enää työllisty. Eläkeiän nostaminen tarkoittaa valtavaa määrää työikäisiä, - kykyisiä ja -haluisia ihmisiä pyörittämässä peukaloitaan, pupuhyppyjä pomppimassa tai tekemässä palkallista, tarpeellista työtä ilman palkkaa. Eli loppujen lopuksi entistä pienempi joukko veronmaksajia kannattelee kasvavaa joukkoa ihmisiä joita ei ikäsyrjinnän takia palkata. Samaan aikaan yritykset vonkuvat isoon ääneen huutavaa työntekijäpulaa. Milloin päättäjät alkavat toimiin työnantajien väärien asenteiden ja ikärassismin poistamiseksi?
Tämä! Ongelma on työnantajissa, jotka lyhentävät työurat 10-15 vuoteen järkyttävien asenteidensa vuoksi. Tälle on tehtävä jotain!
Miksi rehottavaan ikärasssismiin (hitto näitä kiellettyjä sanoja, kun pitää keksiä ihme kiertoilmaisuja!!) ei puututa jo? Miksi tämä aihe jotenkin vain vaietaan kuoliaaksi? Vasemmistohallituksella olisi syytä nyt puuttua tähän, jotta työllisten määrä saadaan nousemaan! Se ei nouse sillä, että 49 -vuotiasta Liisaa piiskataan jollain helevetin kättelykurssilla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tukea työttömiä jos eivät edes yritä töihin? Toki voit lopettaa työnhaun mutta silloin et ansaitse saada tukina meidän töissäolevien maksamia veroja. Aktiivimalli kunniaan, tukien ehtona pitää ehdottomasti olla aktiivinen työnhaku. Jokainen saa toki itse päätää hakeeko töitä ja saa tukia, tai onko hakematta ja on ilman tukia.
Pointti onkin ettei ne työt hakemalla lisäänny. Pitäisi tehdä uudistuksia joilla tulee riittävästi työpaikkoja tarjolle, kun nyt joillain on ihan liikaa töitä ja joillain liian vähän. Osan noista töistä voi antaa muille.
Työllistä itsesi lasten sijaisvanhempana. Siihen työhön kelpaa lapsetonkin.
Olen itse 46-vuotias alanvaihtaja ja työelämää oikeastaan enemmän edessä kuin takana eläkeiän noston vuoksi. Vai onko? Minun tulisi olla tuottava työläinen vielä noin 24 vuotta ja mielelläni olisinkin. Mutta tämähän ei ole loppujen lopuksi minusta kiinni, vaan työnantajan asenteesta minua kohtaan, kun olen esimerkiksi 64 vuotias. Kyllä oikeasti pelottaa tulevaisuus. Muistakaa nuoremmat, tekin vanhenette. Koko ajan. Millaisen tulevaisuuden te asenteillanne haluatte rakentaa itsellenne?
Nuoret ajattelevat, että ikärasismi ei koske heitä. Kyllä koskee, nopeammin kuin tajuatkaan.
Olet täysin oikeassa. Kaikille ei vain riitä palkkatyötä. Outoa, että yhteiskunta haluaa siitä vielä erikseen kiusata.