Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Interseksuaalisista lapsista asiaa...

Vierailija
08.07.2006 |

Katsoiko joku sen 4D-dokumentin. Siinähän sanottiin, että joka 2000 lapsi Britanniassa syntyy interseksuaalina eli lapsella on sekä miehen että naisen sukupuolielimiä/toimintaa. Suomessa sama suhde tarkottaisi, että joka vuosi noin 27 suomalaislasta syntyisi interseksuaalina. Voiko tämä pitää paikkansa? Itse en ainakaan koskaan ole lukenut lehdestä/nähnyt TV:ssä juttuja yhdestäkään suomalaisesta interseksuaalilapsesta. Jos verrataan vaikkapa down-lapsiin niin heitä syntyy Suomessa " vain 80 vuosittain eli vain 3 kertaa enemmän kuin interseksuaaleja. Vai hävetäänkö interseksuaalisuutta niin paljon? Jotenkin vaan kuulostaa oudolta noin isot luvut. Itse voin ihan suoraan myöntää, että kuulin asiasta ensimmäisen kerran vasta joskus 2003-2004, kun Pelinaiset-sarjassa syntyi interseksuaalilapsi.

Tunnetko sinä ketään interseksuaalia? Millaisia ovat? Ovatko olleet leikkauksessa ja kasvaneet " normaalisti" toiseen sukupuoleen?

fi. wikipedia. org/wiki/Interseksuaalisuus

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kuulin väitteen, että vanhemmat saisivat valita, kumpaa sukupuolta tällainen lapsi on paperilla. Sen mukaan tulee henkilötunnus ja nimi.

Vierailija
2/17 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa syntyy myös kymmenistä muista harvinaisista vioista tai sairauksista kärsiviä lapsia joiden sairauksien olemassaolosta ei suurin osa ihmisistä ole koskaan kuullutkaan. Ei se mitenkään outoa ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin asiaa kun hiljattain kävin lapsivesipunktiossa ja sikiön kromosomit olivat normaalit tytön kromosomit. Jos hänellä syntyessään olisi pojan elimet niin tietäisimme sen olevan ' väärin' . Kuulostaako omituiselta?

Vierailija
4/17 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnin aihe koski fyysisesti poikkeavan lapsen itsetunnon tukemista kasvatusalan ammattilaisena yms. eli ei ollut mitään turhaa juoruilua. Tästä esimerkistä oli puhetta, miten tukea pojan " miehuutta" ja estää kiusaamista, jos kaverit vaikkapa pissaavat seisaaltaan ja toinen joutuu potalla istumaan.

Varmaan näitäkin tapauksia Suomessakin on, vaikka tuskin moni haluaa niitä julkisesti levitellä.

Vierailija
5/17 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

asian arkaluontoisuuden vuoksi. Lapsia suojellaan enkä äe tarvettakaan miksi asiasta pitäisi ulkopuolisille toitottaa. Tietysti olisi hyvä että asia tulisi enemmän ihmisten tietoisuuteen, mutta yksittäistä lasta ajatellen varmaankin parempi ettei pihapiirin/päiväkodin/koulun kaverit tiedäkään. Itse tiedän yhden tapauksen.

Vierailija
6/17 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi, jonka sukupuolta ei syntymähetkellä osattu varmuudella sanoa. Tutkimusten jälkeen asia kuitenkinselvisi kiistatta ja lapsella sama sukupuoli kuin hänen kromosominsakin ovat. Kyse siis sukupuolialueen kehityshäiriöstä.

Ja TODELLAKAAN EI

Vierailija
7/17 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja piti vielä sanoa, että TODELLAKAAN EI vanhemmat saa valita tai päättää lapsensa sukupuolta. Ei ainakaan suomessa.

Ja asia niin henkilökohtainen, että päättäköön lapsi itse isompana haluaako asiasta muille kertoa vai ei. Lähipiirimme toki tietää mutta sen enempää ei lapsen itsensä vuoksi ole ollut tarvetta kertoa.

Ja vielä kommentoisin jonkun kirjotukseen. Niin lapsi ei voi olla poika jos hänellä ei ole pippeliä(ja vielä toimivaa sellaista). Jos näitä edellytyksiä ei ole niin silloin kyse on tytöstä.

Itse olen myös tuon kyseisen dokumentin jo aiemmin katsonut. Ei mielestäni voi ollenkaan verrata suomen oloihin. Muutenkaan ei mielestäni ollut tämän asian tiimoilta edes hyvä. Kovin yksipuolisen kuvan asioista antoi.

Vierailija
8/17 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

senpä takia rajatapauksissa tarkemmat tutkimukset ovat tarpeen.

Vierailija
9/17 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pippeli oli, kivekset rakennettiin ja mieshormonien kanssa oli ongelmaa. Hänellä oli syntyessään ollut myös kohtu. Kädet ja jalkaterät oli naisellisen pienet, kaunis kasvoiltaan. Muistelen, että hänelle oli sanottu, ettei tule koskaan saamaan kunnollista partaa tai viiksiä, koska testosteroni ei toimi hänellä niin kuin pitäisi.

Vierailija
10/17 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai että olisi oikein hänestä sellaista muokata.

Suomessa syntyy vuosittain 5-10 lasta, joiden sukupuolta ei saada selville. Valitettavasti, ja korostan sanaa VALITETTAVASTI, Suomessa on tapana leikata vauvalle valitun sukupuolen sukuelimet viimeistään kuin hän täyttää 1 ½ vuotta. Samalla poistetaan toisen sukupuolen piirteet. Yleensä valinta on tyttö. Näin valitaan osittain siksi koska sukuelimistä on helpompi muokata tytön kuin pojan.

Mutta kukaan muu kuin henkilö itse ei voi oikeasti päättää kumpaa sukupuolta ihminen on, ja vauvaa leikkelemällä voidaan tehdä vakavaa ja korvaamatonta vauriota henkilön seksuaalisuudelle, psyykelle ja koko elämälle.

Onneksi käytäntöä on alettu kyseenalaistaa. Esimerkiksi lastenkirurgi Mika Venhola OYS:stä ei suostu leikkaamaan intersukupuolisia vauvoja, koska hänen mielestään valinta pitäisi tehdä vasta sitten kun ihminen itse pystyy määrittämään mitä hän haluaa ja millaisena hän itsensä kokee.

Vierailija:

Niin lapsi ei voi olla poika jos hänellä ei ole pippeliä(ja vielä toimivaa sellaista). Jos näitä edellytyksiä ei ole niin silloin kyse on tytöstä.

Vierailija
11/17 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sitten on lapsen tulevaisuus? Elää esim. 15-vuotiaana " kaksisukupuolisena" ja teeskennellä esim. koulussa olevansa poika, vaikka todellisuudessa on kumpaakin sukupuolta. Sitten hän 15-vuotiaana kokeekin olevansa tyttö. No ei muuta kuin leikkaukseen ja Suomen kokoisessa maassa muutto perheen kanssa toiselle puolelle Suomea, ettei vaan kukaan saa tätä salaisuutta tietää. Ei mielestäni hyvä vaihtoehto tämäkään.

Vierailija:

Mutta kukaan muu kuin henkilö itse ei voi oikeasti päättää kumpaa sukupuolta ihminen on, ja vauvaa leikkelemällä voidaan tehdä vakavaa ja korvaamatonta vauriota henkilön seksuaalisuudelle, psyykelle ja koko elämälle.

Onneksi käytäntöä on alettu kyseenalaistaa. Esimerkiksi lastenkirurgi Mika Venhola OYS:stä ei suostu leikkaamaan intersukupuolisia vauvoja, koska hänen mielestään valinta pitäisi tehdä vasta sitten kun ihminen itse pystyy määrittämään mitä hän haluaa ja millaisena hän itsensä kokee.

Vierailija:

Niin lapsi ei voi olla poika jos hänellä ei ole pippeliä(ja vielä toimivaa sellaista). Jos näitä edellytyksiä ei ole niin silloin kyse on tytöstä.

Vierailija
12/17 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tunne interseksuaaleina syntyneitä.

Vierailija
13/17 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinänsä jännä koska kaikki aina pelkää ettei omalle kohdalle tule down-lapsi.

Vierailija
14/17 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä oli haastateltu paria intersukupuolista, myös erästä, joka ajaa intersukupuolisten asioita, hän esiintyi artikkelissa omalla nimellään. Hän, jos oikein muistan, vastusti vauvana tehtyjä leikkauksia. Harmi, että en ehtinyt lukea kyseistä artikkelia kovin huolellisesti.

Vierailija
15/17 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä on vaan vauvana lähdetty tekee tyttöä.

Vierailija
16/17 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siellä sitten on intersukupuolisuudesta hyvää ja asianmukaista tietoa. Ikävä kyllä Suomessakin tehtiin ennen sitä, että sukupuoli päätetään peniksen puuttumisen tai olemassaolon mukaan, vaikka kromosomitutkimus on ainoa tapa saada selville lapsen " oikea" sukupuoli, jos sellaista nyt on olemassakaan. Miehet kun ovat lääkäreitä ja heille se penis on niin iso asia...

Suuri osa intersukupuolisista pitää itseään juuri intersukupuolisina, ei naisina tai miehinä.

Joillakin on toimivat lisääntymisvehkeet, toisilla ei. Intersukupuolisella voi siis olla vaikkapa toimiva kohtu ja munasarjat, mutta emätin on virheellinen tai hänellä on jonkuntapainen penis.

Suomessa lapsen sukupuoli määritellään mielellään juuri sen mukaan, pystyykö hän lisääntymään jompana kumpana, miehenä tai naisena. Siis toimivat kivekset omistava voidaan määritellä mieheksi, vaikkei peniksestä olisi käyttöön ja toimivat kohtu ja munasarjat voivat saada aikaan naisen paperit, vaikka sukuelimet ulkoisesti olisivat kummalliset.

Vierailija
17/17 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

tai että olisi oikein hänestä sellaista muokata.

Suomessa syntyy vuosittain 5-10 lasta, joiden sukupuolta ei saada selville. Valitettavasti, ja korostan sanaa VALITETTAVASTI, Suomessa on tapana leikata vauvalle valitun sukupuolen sukuelimet viimeistään kuin hän täyttää 1 ½ vuotta. Samalla poistetaan toisen sukupuolen piirteet. Yleensä valinta on tyttö. Näin valitaan osittain siksi koska sukuelimistä on helpompi muokata tytön kuin pojan.

Vielä itse intersekaalisena syntyneen vanhempana kommentoitava sitä ettei lapsi sillä perusteella aleta leikkelemään kumpi on helpompi.

Kyllä siinä todellakin tehdään tarkkoja endokrinologisia tutkimuksia.

Ja lapsi todellakin itse päättää kasvettuaan mikä on sittten se hänen oma identiteettinsä. Mutta fyysisesti totuus on jos, että jos ei pippeli tule kasvamaan(eli kudos ei reagoi mieshormooniin) niin sitä ei voi tehdä ja todennäköisyys elää normaalisti miehenä on mahdoton, riippumatta siitä mitä kromosomit ovat.

Meillä onnekas tapaus, lapsen sukupuoli lopulta selvä ja mitään tuon tyyppisiä leikauksia ei ole jouduttu edes miettimään. Kyllä kulkaa tälläisen lapsen vanhempana on todellakin miettinyt näitä asioita sydän särkyneenä vaikka kuinka paljon.

Ja me ainakin kasvatamme lapsemme avoimin mielin ja yritämme välttää millään tavalla ahtamassa tiettyyn sukupuoliseen muottiin. Lapsi on rakas tulee hän tuntemaan olevansa kumpaa sukupuolta tahansa.

Ja se,että lapsi eläisi koko lapsuutensa tavallaan ilman sukupuolta kyllä valitettavasti tämän päivän suomessa aiheittaisi vielä taatusti niin paljon ongelmia(koulussa ym.), että taatusti tuntisi olevansa erilainen.

Vaikka muutenkin täysin ymmärrän sen puolen, että päätöksen saisi itse tehdä myöhemmin.

Parhaiten näistä asoista varmasti osaisi kertoa ihminen, joka itse intersukupuolinen. Ja edelleen vanhempana voin sanoa, että ei asiat todellakaan ole niin mustavalkoisia kuin ne teorissa esitetään. Asia on todella arka ja vaikea kun lapsi on syntynyt ja sukupuolta ei osata sanoa. Helppo ihmisten, joilla ei omia kokemuksia, antaa hyviä ja oikeita neuvoja mutta kun se ei aina. vaan tosiaan ole niin helppoa.

Vierailija:

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi