Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisen lapsen päästät yksinään/kaverien kanssa uimaan?

Vierailija
15.06.2020 |

Olen päästänyt 9- ja kohta 13-vuotiaat sisarukset keskenään

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimataitoisen. Tosin keskimmäisen kohdalla joutui vähän odttelemaan, kun oppi uimaan rapian päälle kaksivuotiaana. Olisiko 7-8 vuotiaana ollut ekan kerran kavereiden kanssa rantsussa kuten sisaruksensakin olivat?

Vierailija
2/25 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungissa keskenään rannalle 11v ja 13v

Mökillä naapurirantaan 9v, 11v ja 13v

Omaan rantaan näkö- ja kuuloetäisyydelle uimataitoinen 7v (jos 13v mukana), 9v, 11v ja 13v

Uimataidoton 6v ui vain jos aikuinen on valvomassa, ja 7v:llä pitää olla aikuinen tai vanhin sisarus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissa keskenään rannalle 11v ja 13v

Mökillä naapurirantaan 9v, 11v ja 13v

Omaan rantaan näkö- ja kuuloetäisyydelle uimataitoinen 7v (jos 13v mukana), 9v, 11v ja 13v

Uimataidoton 6v ui vain jos aikuinen on valvomassa, ja 7v:llä pitää olla aikuinen tai vanhin sisarus.

Uimahalliin 9v, 11v ja 13v kukin saa mennä yksin/kaverin/sisaruksen kanssa.

Vierailija
4/25 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta 11 vuotias on tänä kesänä saanut ensi kertaa käydä ilman aikuisen valvontaa kaverin kanssa uimassa.

On uinut 5 vuotiaasta lähtien ja paljon.

Jännitän silti edelleen.

Vierailija
5/25 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uimataitoisen. Tosin keskimmäisen kohdalla joutui vähän odttelemaan, kun oppi uimaan rapian päälle kaksivuotiaana. Olisiko 7-8 vuotiaana ollut ekan kerran kavereiden kanssa rantsussa kuten sisaruksensakin olivat?

7-vuotias on ihan hurjan nuori luonnonvesiin uimaan ilman valvontaa, jos ei puhuta jostain omasta tutusta, matalasta ja turvallisesta rannasta.

Vierailija
6/25 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tahdo ymmärtää tuota vastausta ”uimataitoisen”.

Eilen tyttöni 12 v kävi samanikäisen kaverinsa kanssa uimassa. Samassa paikassa oli ollut uimassa tuttuja 8-9v tyttöjä ilman vanhempia tai muita. Tyttäreni oli aivan poikki ja sanoi että oli hirveää kun nuo nuoremmat tytöt ui vähän väliä joessa sellaisiin paikkoihin että näytti nuoremmalta voimat loppuvan. Tyttäreni oli sitten uinut perässä valmiina auttamaan tarvittaessa. Kehotin seuraavalla kerralla komentamaan heitä enemmän jos sattuvat yhtäaikaa. Tyttäreni kertoi että olikin kieltänyt toista joka aikoi sukeltaa laiturin alta.

Eli koetan sanoa että ei auta että osaa uida jos lähtee kavereiden mukana sukeltelemaan/uimaan paikkoihin missä ei taidot/voimat riitä. Ja joukossa usein tyhmyys tiivistyy. Olen nähnyt poikajoukon heittelevän kivillä vedessä uinutta poikaa. Olen nähnyt poikajoukon sukeltelevan laiturin alta niin että muu joukko hyppii laiturilla täysillä ja laituri keikkuu kovin (ja saattaisi helposti osua sukeltajaa päähän). AI miksi en mene väliin. No minulla oli vauhdittavana omat kolme pientä lasta. Ja nuo porukat näyttivät sellaisilta että lapseni saattaisivat saada myös kivistä jos menisin huomauttamaan. Lisäksi toisinaan rannalla on 40-50 vuotiaita ”setiä” yksikseen joita näyttää kiinnostavan lasten katselu aika paljon.

Sattuneesta syystä meillä lapset ovat päässeet ilman aikuisen valvontaa uimaan vasta noin 11-12 v iässä luonnonvesiin. Uimahalliin vähän aikaisemmin.

Vierailija
7/25 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimahalliin on päässyt 7v:nä (harrastanut kilpauintia 5 vuotiaasta lähtien)

Luonnonvesiin suunnilleen samoihin aikoihin, kunhan on ollut joku kaveri mukana. Ihan yksinään on saanut mennä 9v. Asutaan siis rannan vieressä, jolloin saattaa käydä aamu- tai iltauinnilla nopeasti.

Vierailija
8/25 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tarkkaan muista mutta alle 10v

Vierailija
9/25 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättää että pieni lapsi päästetään yksin uimaan luonnonvesiin vaikka olisikin kilpauimari. Sitä kun ei tiedä milloin kramppaa ym yllättäviä asioita sattuu...

Vierailija
10/25 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat lapset ovat tainneet päästä noin 10v, nuoremmat ovat päässet 15v:n kanssa 5v alkaen.

Vierailija
11/25 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7-vuotias on ihan hurjan nuori luonnonvesiin uimaan ilman valvontaa, jos ei puhuta jostain omasta tutusta, matalasta ja turvallisesta rannasta.

Jaa? No elossa mäkin olen, vaikka 7 vuotiaana, ilman valvontaa ja uimataitoisena, kävin esim. Pikkukoskella uimassa. Eikä varsinaisesti ollut tuttu ranta, ehkä kerran aiemmin olin vanhempien kanssa käynyt. Kun se avainseikka ei ole välttämättä se ikä vaan uimataito. Ja järki päässä. Sillä lapsella.   

Vierailija
12/25 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättää että pieni lapsi päästetään yksin uimaan luonnonvesiin vaikka olisikin kilpauimari. Sitä kun ei tiedä milloin kramppaa ym yllättäviä asioita sattuu...

Uima-altaaseen hukkuu ihan yhtä helposti krampin yllättäessä kuin jokeenkin. Kilpauimari osaa kyllä ennakoida moiset tilanteet.

Vierailija
13/25 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen tyttöni 12 v kävi samanikäisen kaverinsa kanssa uimassa. Samassa paikassa oli ollut uimassa tuttuja 8-9v tyttöjä ilman vanhempia tai muita. Tyttäreni oli aivan poikki ja sanoi että oli hirveää kun nuo nuoremmat tytöt ui vähän väliä joessa sellaisiin paikkoihin että näytti nuoremmalta voimat loppuvan. Tyttäreni oli sitten uinut perässä valmiina auttamaan tarvittaessa. Kehotin seuraavalla kerralla komentamaan heitä enemmän jos sattuvat yhtäaikaa. Tyttäreni kertoi että olikin kieltänyt toista joka aikoi sukeltaa laiturin alta.

Eli koetan sanoa että ei auta että osaa uida jos lähtee kavereiden mukana sukeltelemaan/uimaan paikkoihin missä ei taidot/voimat riitä. Ja joukossa usein tyhmyys tiivistyy. Olen nähnyt poikajoukon heittelevän kivillä vedessä uinutta poikaa. Olen nähnyt poikajoukon sukeltelevan laiturin alta niin että muu joukko hyppii laiturilla täysillä ja laituri keikkuu kovin (ja saattaisi helposti osua sukeltajaa päähän). AI miksi en mene väliin. No minulla oli vauhdittavana omat kolme pientä lasta. Ja nuo porukat näyttivät sellaisilta että lapseni saattaisivat saada myös kivistä jos menisin huomauttamaan. Lisäksi toisinaan rannalla on 40-50 vuotiaita ”setiä” yksikseen joita näyttää kiinnostavan lasten katselu aika paljon.

Sattuneesta syystä meillä lapset ovat päässeet ilman aikuisen valvontaa uimaan vasta noin 11-12 v iässä luonnonvesiin. Uimahalliin vähän aikaisemmin.

Uimataito on muutakin kuin kykyä pysyä pinnalla. Se on myös ymmärrystä siitä, minkälaisen elementin kanssa on tekemisissä ja mitkä omat osaamisen rajat on. Noissa sun esimerkeissä selkeästikkin on osa tuosta taidosta puuttunut. ja sitä ei mikään ikä korjaa, idiootti on idootti vielä viisikymppisenäkin.

Vierailija
14/25 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

järveen ei vielä 11-vuotiaskaan kaverin kanssa. Maauimalassa, missä valvonta, on kaverin kanssa ollut 10vee.

Vierailija
15/25 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uima-altaaseen hukkuu ihan yhtä helposti krampin yllättäessä kuin jokeenkin. Kilpauimari osaa kyllä ennakoida moiset tilanteet.

Vaikka lapsi olisi kilpauimari niin silti hän on lapsi. Ja lasten on vaikeampi toimia yllättävissä tilanteissa järkevästi. Mutta eipä tuo ole minun ongelmani jos ei halua vahtia lastaan. Lehdessä joku asiantuntija esitti ettei hän suosittele edes aikuisille yksin uintia luonnonvesissä vaaran takia. Saati sitten lapsille.

Vierailija
16/25 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uimataito on muutakin kuin kykyä pysyä pinnalla. Se on myös ymmärrystä siitä, minkälaisen elementin kanssa on tekemisissä ja mitkä omat osaamisen rajat on. Noissa sun esimerkeissä selkeästikkin on osa tuosta taidosta puuttunut. ja sitä ei mikään ikä korjaa, idiootti on idootti vielä viisikymppisenäkin.

Mutta ota huomioon että se sun lapsi voi olla se jota idiootit heittelee kivillä. Tai sun lapsi on yksi niistä jotka hyppivät laiturilla jonka ali kaveri sukeltaa ja kuolee kun lyö päänsä keikkuvan laituriin. Tai se voi olla sun lapsi joka joutuu sukeltamaan vieraan lapsen/kaverin pohjalta ja elvyttää kuollutta lasta. Haluatko että lapsesi kokee tuollaisia asioita ja vielä ilman aikuisen tukea? Eli asia ei ole pelkästään siitä kiinni millainen oma lapsi on.

Vierailija
17/25 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa? No elossa mäkin olen, vaikka 7 vuotiaana, ilman valvontaa ja uimataitoisena, kävin esim. Pikkukoskella uimassa. Eikä varsinaisesti ollut tuttu ranta, ehkä kerran aiemmin olin vanhempien kanssa käynyt. Kun se avainseikka ei ole välttämättä se ikä vaan uimataito. Ja järki päässä. Sillä lapsella.   

Siis koska jos jossain on välttämisen arvoinen riski niin se tarkoittaa KAIKKI KUOLEE ja jos kaikki ei kuole niin touhu on silloin turvallista?

Jos katsot hukkumistilastoja niin huomaat että tosiaan ikä ei hukkumiselta suojaa, eikä muuten uimataitokaan - itse asiassa usko omaan tai sen oman lapsen uimataitoon vaikuttaa olevan iso riskitekijä, kun laiminlyödään turvasäännöt kun "kyllä mä nyt uida osaan".

Vierailija
18/25 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elossa mäkin olen vaikka uimataidottomana olin nopeasti syvenevällä rannalla yksin. Yhden kerran tosin meinasin hukkua mutta en ole helposti panikoituvaa ja osasin pomppia pohjasta rantaan.

Vierailija
19/25 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

7v uimahalliin, 10v luonnonvesiin.

Vierailija
20/25 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla taisin olla tokalla kun kavereiden kanssa menimme keskenämme uimahalliin ja joko samana kesänä tai seuraavana tuli menty rannalle ilman aikuisia. Yleensä tosin emme menneet tarkotuksella uimaan vaan rannikolla kalassa tai fillaroimassa ollessatuli vaihdettu uimiseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi