Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mulla joku sairaus tai muu ”vika”?

Vierailija
15.06.2020 |

Eli oireet on tällaiset:

Kun mieleeni tulee joku nolo tai hävettävä asia, joko itse tekemäni tai jonkun muun mulle tekemä, niin huudan tosi kovaa jonkun yhden sanan, yleensä ruman sanan kuten ”h*•ra!”, “h•m•!” tms tai sitten jonkun ihmisen nimen esim “sakke!”, mikä nimi tai ihminen ei liity mitenkään siihen noloon juttuun.

Siis ihan random nimen, yleensä juuri tuo sakke tai yksi muu nimi. Olen kyllä joskus esim lapsena tuntenut sen nimiset ihmiset, mutta he eivät olleet koskaan minulle läheisiä enkä ole tavannut heitä vuosiin.

Jos en pysty huutamaan, minulle tulee kamalan paha ja ahdistunut olo enkä saa sitä noloa ajatusta tai asiaa mielestäni. Ja sen asian ei tarvitse edes olla oikeasti tapahtunut, vaan voin vaan kuvitella, että tekisin jotain noloa ja sitten on pakko huutaa.

Minulla ei ole diagnooseja, mutta olen kyllä taipuvainen murehtimaan asioita ja minulla on kievää pakko-oireilua.

Tää on hyvin noloa, kun joskus seurassa alkaa huutaa “sakkeee!” “h•m•••!” Jne

Tietäisikö kukaan mistä voisi olla kyse ja onko tälle jotain nimeä. Tourettes tämä ei mielestäni ole sen olen tarkistanut eri lähteistä.

Kiitos asiallisista vastauksista!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistaako kukaan huutelua?!

Vierailija
2/11 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/11 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homo ei ole ruma sana.

Mene lääkäriin ja kysy sieltä.

Vierailija
5/11 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Homo ei ole ruma sana.

Mene lääkäriin ja kysy sieltä.

Riippuu ihan siitä miten sitä käytetään. Itsellenikin on pinttynyt ko. sana melko syvään "kirosanaksi" vaikka homoja vastaan ei ole mitään.

Vierailija
6/11 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Touretten syndroomahan se siellä.

Vierailija
7/11 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän tuota jonkinlaisena pakko-oirehäiriönä. Mullakin on nimittäin tuollaista, mutta siihen ei liity mitään huutamistarvetta onneksi vaan jos ahdistava asia tulee mieleen joko yksin ollessani mutisen ääneen tiettyä lausetta/sanoja tai muitten kuullen vain onneksi ajattelen niitä.

Vierailija
8/11 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mutta entä tämä nimien huutamimen? Eihän se ole edes kiroilua. Ap

9/11 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei varmaan ole harvinaista, että käyttää muita ajatuksia tai sanoja ohjaamaan ajatukset toisaalle ahdistavista asioista, mutta jos seurassakin huutelet niitä, niin se on erikoista. Kuulostaa jopa touretten oireyhtymältä. Siis huudatko sanoja seurassakin oikeasti vai tekeekö sinun vain mieli huutaa (mutta et huuda)?

Katsoin kerran yhden tourette-diagnosoidun haastattelun. Kun häneltä kysyttiin mitä tapahtuu, jos hän vain pidättäytyy huutamasta, hän vastasi, että siitä seuraa ahdistava tunne sekä henkisesti että ruumiillisesti. Sen takia hänen on pakko huutaa tai tehdä tietyt liikkeet tms.

Mutta kuuluuko touretteen se, että niitä sanoja tai liikkeitä käyttää distraktiona ahdistavista ajatuksista? Ehkä tuossa on sittenkin kyse jostain muusta.

Jos oireilu haittaa elämää, menisin lääkäriin. Siihen voi auttaa jokin lääke.

Vierailija
10/11 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on melkeen sama, sillä erotuksella että seurassa en sitä huutele, paitsi mielessäni tietty. Oon ajatellut että se on joku mielen oma mekanismi äkkiä ajaa ajatukset toiseen asiaan, johonkin tuttuun ja turvalliseen, koska jankkaan sitä samaa kun vaikka kiusaantuneena ja ahdistuneena kävelen täyden rautatieaseman läpi..

Ja se sana, tai lause on mulla "ystäväni Daniel " :D

Vierailija
11/11 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tic oireita

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan