käykö vanhentunut passi henkkarina?
Huomasin vasta että passini on vanhentunut ihan muutama päivä sitten, ei siis ole kuitenkaan mitään vuosia vanha passi. Käyköhän se esim. kaupan kassalla henkkarina silti?
Kommentit (25)
Ei käy. Se ei ole mikään parastaennenpäivä, vaan viimeinen voimassaolopäivä.
Vierailija kirjoitti:
Ei käy. Se ei ole mikään parastaennenpäivä, vaan viimeinen voimassaolopäivä.
Pitäisi kelvata kun hakee uutta passia, max vuoden vanha.
Mulla on hyväksytty pankissa vanhentunut henkilökortti. Tosin olin hoitamassa lasten asiota ja lapsilla oli voimassaolevat passit, ja mä muistan lasten henkilötunnukset ulkoa, joten se saattoi auttaa asiaa. Että riippuu tilanteesta.
Huvittavaa, että alle 1 vuoden vanhalla passilla saa noudettua uuden passin joko kaupan tai r-kioskin toimipisteeltä. Ja kelpaa poliisi asemalla tunnistautumiseen uutta passia hakiessa(jos siin Kelan maksusitoomus uuteen henkkariin). Sen ymmärrän ettei kelpuuta henkkariksi jos on se 1v+ menty. Itsellä tilanne se ,että passi vanhenee 2.3.2021 ja en pääse uusimaan ennen 16.3.2021. Eli passini kelpaa uutta henkkaria hakiessa todisteena et se kirjekuori, jossa se uusi passi toimitenaan minun tiedoilla on minun, niin miksei tuon passin venttaus välillä toimisi ihan vain iän todistamiseen. Sen ymmärrän ettei käy pankissa, koska siellä nyt ei tunnu mikään muutenkaan toimivan helpoimman kautta näiden kaikkien uudistusten jälkeen mitä tullut.
Joskus käy, tosinaan sitten taas ei 😖!
Valtion lihottamat 💩maha-poliitikot saavat näin vielä 5v. passiakin enemmän rahaa, kun pakottavat ottamaan lisäksi maksulliset henk. tod. 😡!