Älkää kasvattako näitä yhtään enempää (rannalla tänään)
Koululaispoika ensin kiusaa sorsia, sitten siskoaan ja lopulta jää veteen muutaman metrin päähän äitistään ja vaatii äitiään kantamaan hänet pyyhkeelle. Olin ihan että whatthe... Mut järkytyksekseni tämä äiti lähti tuohon manipulointiin ja pompotteluun mukaan: "Voi kulta ku äiti ei millään jaksais, tulisitko syömään ite vähän välipalaa...? Etkö mitenkään vois? Ei oo pitkä matka" (Eikä todellakaan ollutkaan!! Muutama hassu metri) Lapsi karjuu et "Mä en pääse täältä!!!!! Tuu kantamaan mut!!!" Lopulta äiti vei omat kenkänsä, ettei kultahöpönöpön kengät vaan kastu. Oli jo sen verran iso poika, että ei varmaan oikeesti jaksanut kantaa.
Voi hel... en ollu uskoa korviani ja silmiäni.
Ensin ärsyynnyin tuosta lapsesta, mutta sitten aloin tuntemaan valtavaa sääliä tuota lasta kohtaan. Ei varmasti tule olemaan helppoa! Noin niitä oman elämänsä prinssejä ja prinsessoja kasvatetaan. Ei ihme, että näitä näkee joka paikassa, kun tämä tyyli on yllättävän yleistä.
Kommentit (17)
Ensimmäiset helteet väsyttää jokaista. Ei tuosta nyt vielä kannata vuosikymmenien johtopäätöksiä vetää. Ehkä äiti ei halunnut tai jaksanut just tänään sitä kohtausta jonka poika olisi nostanut jos ei olisi toteltu.
Huh, ärsyynnyin jo pelkästä tilanteen kuvauksesta... Mutta tosiaan, lapsi-parka. Ei ole helppoa kun elämän realiteetit paiskataan naamalle myöhemmällä iällä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et puuttunut siihen sorsien kiusaamiseen? Minä en jää hetkeksikään katsomaan eläinten kiusaamista, oli lapsen vanhempi lähellä tai kaukana.
Ei se niitä mitenkään satuttanut, hätyytteli kuitenkin vaan ja siskonsa puuttui jo asiaan. Sitten siirtyi ärsyttämään siskoaan. En ala jokaiselle ihmiselle opettamaan käytöstapoja.
Tuollaista katselin minäkin tänään rannalla. Iso tyttö kiljua ja huusi äidilleen koko ajan jostain. Piti saada jotain tiettyä jäätelöä, mitä ei tuolla rannalla ollut, mehu oli väärää yms. Juoksi ympyrää hiekka pöllyten.
Vaihdoimme uimarannan toiselle puolelle.
Niin tai näin, aina väärin päin. Itse pidän kuria, ja se vaatii välillä äänen korottamista. Siitä vasta tuijottelua saakin. Minun lapsi jäisi kyllä ilman retkieväitä, jos ei tajua itse tulla syömään. Todellakaan en kantaisi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et puuttunut siihen sorsien kiusaamiseen? Minä en jää hetkeksikään katsomaan eläinten kiusaamista, oli lapsen vanhempi lähellä tai kaukana.
Miksi sua ei häiritse et tää poika kiusaa toista lasta (siskoaan)? Puututko aina sellaiseenkin, kun näet?
Samanlaista käytöstä näkee päiväkodissa. Varmaan joku 4-5v tyttö alkoi aina tekoitkemään kun oli aika siivota lelut pois lattialta. Itku loppui heti kun muut olivat siivonneet lelut pois, hän itse ei siivonnut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sua ei häiritse et tää poika kiusaa toista lasta (siskoaan)? Puututko aina sellaiseenkin, kun näet?
En, se on perheen sisäinen asia. Mutta eläimet eivät pysty puolustamaan itseään ja siihen todellakin puutun.
Kuulostaa omalta lapselta, jolla autismi/aspergerpiirteitä, puheenkehityksen viive, laajat kielelliset haasteet, ei ihan selkoa mikä on kun kuitenkin keikkuu normaalin rajamailla. Päälläpäin katsoen ihan normaali 8-vuotias lapsi, joka myös saattaa käyttäytyä täysin normaalisti. Mutta arvaamattomuus on hänen vahva erityispiirre.
Raskasta, kiitos vaan vaikka et kysynytkään.
Kasvatettu on, ainakin siskonsa on normaaliksi saatu.
Nepsylapsen kanssa ei yleensä toimi sellainen perinteinen minä määrään - sinä tottelet vaan on sama kuin heittäisi bensaa liekkeihin. Tokikaan en päähän silittele typeryyksistä, meillä on rajat ja aikuisella pitää olla kymmenen lehmän hermot, koska oma hermostuminen ei tilanteessa auta (trust me, kyllä sitäkin välillä sattuu). Sit olisitkin soittanut jo poliisit, kun olisin holdannut lastani keskellä uimarantaa, samalla kun lapsi huutaa “äitiiiiii älä satutaaaaa minuaaaaa” tai jotain muuta dramaattista. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiset helteet väsyttää jokaista. Ei tuosta nyt vielä kannata vuosikymmenien johtopäätöksiä vetää. Ehkä äiti ei halunnut tai jaksanut just tänään sitä kohtausta jonka poika olisi nostanut jos ei olisi toteltu.
No ei mun lapsille tulis edes mieleenkään alkaa vaatimaan mitään tuollaista :D Pakosti tuolla tavalla käyttäytyvää on paapottu aika lailla
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa omalta lapselta, jolla autismi/aspergerpiirteitä, puheenkehityksen viive, laajat kielelliset haasteet, ei ihan selkoa mikä on kun kuitenkin keikkuu normaalin rajamailla. Päälläpäin katsoen ihan normaali 8-vuotias lapsi, joka myös saattaa käyttäytyä täysin normaalisti. Mutta arvaamattomuus on hänen vahva erityispiirre.
Nepsylapsen kanssa ei yleensä toimi sellainen perinteinen minä määrään - sinä tottelet vaan on sama kuin heittäisi bensaa liekkeihin. Tokikaan en päähän silittele typeryyksistä, meillä on rajat ja aikuisella pitää olla kymmenen lehmän hermot, koska oma hermostuminen ei tilanteessa auta (trust me, kyllä sitäkin välillä sattuu). Sit olisitkin soittanut jo poliisit, kun olisin holdannut lastani keskellä uimarantaa, samalla kun lapsi huutaa “äitiiiiii älä satutaaaaa minuaaaaa” tai jotain muuta dramaattista. 🙄
Älä viitsi nyt. Noita ekssääviittis, viittiikssää -vanhempia näkyy jatkuvasti ja kaikkialla. Et voi sinäkään sanoa, et kyse olisi jostain erityistapauksesta.
Noita on nykysin yllättävän moni äideistä joilla ei ole mitään auktoriteettiä. Kaikki asiat puhutaan samalla äänensävyllä ja aina se Kulta rakas ..vaikka täysiä kilipäitä kasvattavat. Näitä kultarakkaita on aina kaupatkin täys, joilla ei ole mitään käytöstapoja ilmeisesti tulisivat paremmille tavoille ilman turhaa lässytystä ja muka kannustavaa monotonista puhetta. Toinen ääripää on hullut uhkailevat karjujat jotka ei kuitenkaan toteuta uhkaustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi nyt. Noita ekssääviittis, viittiikssää -vanhempia näkyy jatkuvasti ja kaikkialla. Et voi sinäkään sanoa, et kyse olisi jostain erityistapauksesta.
Sanoinko että on? Sanoin vaan että kuulostaa mun lapselta.
Onhan toki niitäkin jotka vaan ei osaa sanoa ei. Mutta etpä sinäkään voi sanoa varmaksi mistä oli kyse.
Vierailija kirjoitti:
Jos se sinun lapsesi ei pysty olemaan kiusaamatta eläimiä niin pidä hänet kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se sinun lapsesi ei pysty olemaan kiusaamatta eläimiä niin pidä hänet kotona.
Eläinten kiusaaminen ei ole oman lapsen erityispiirre, vaikka ei muuten aina toimikkaan fiksusti. Opetetaan ja harjoitellaan, eikai ne kotiin sulkemalla mitään opi.