Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiologian vai sosiaalipsykologian opiskelu?

Vierailija
15.06.2020 |

Kokemuksia näistä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummastakaan et valmistu varsinaisesti miksikään.

Molemmat ovat mielenkiintoisia aineita, sosiologia ehkä omasta mielestäni vähän mielenkiintoisempaa.

Lainaamalla molemmista jonkun "johdatus aiheeseen" -kirjan, saat kuvan siitä, millaisia nuo aineet ovat.

Vierailija
2/13 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim Helsingissä molemmat opiskelevat yhdessä ensimmäisen vuoden, sen jälkeen valitaan ja haetaan itseä kiinnostavampaan ryhmään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muuten selata kun jotkut avoimen yliopiston opinnot ovat ilmaisia koronan vuoksi, on mahdollista, että pystyt opiskelemaan jopa molempien perusteita ilmaiseksi.

Vierailija
4/13 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat ovat mielenkiintoisia aineita, sosiologia ehkä omasta mielestäni vähän mielenkiintoisempaa.

Lainaamalla molemmista jonkun "johdatus aiheeseen" -kirjan, saat kuvan siitä, millaisia nuo aineet ovat.

Muistelisin kuitenkin että tuo Zygmunt Baumanin Sosiologinen ajattelu on kivempi lukukokemus kuin pääsykoekirjana toiminut Sulkusen Johdatus sosiologiaan.

Vierailija
5/13 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalipolitiikka se paras vaihtoehto olisi. Itse suoritin avoimessa yliopistossa sosiaalipsykologian perusopinnot ja sosiologian johdantokurssin ennen kun tajusin,että sosiaalipolitiikkaa se käsittelee minua kiinnostavia asioita. Sosiaalipsykologiasta en muista mitään ja sosiologia oli outoa. Sen sijaan sosiaalipolitiikkaa mietin koko ajan ja sehän näkyy kaikessa. Ihan ensimmäisenä opiskelin avoimessa valtio-oppia kun en todellakaan tajunnut,että sosiaalipolitiikkaa haluaisin opiskella.

Vierailija
6/13 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin itse muutaman kurssin molempia. Molemmat ovat kiinnostavia ja tärkeitä aineita ja tutkivat melko samankaltaisia asioita, isoin ero on lähestymistavoissa. Sosiaalipsykologia on nimensä mukaisesti psykologiaa, joka keskittyy sosiaalisiin ilmiöihin, vaikka yhteiskuntatietämystäkin tarvitaan. Itse koin kurssit jopa filosofisiksi. Sosiologia puolestaan perustuu pitkälti yhteiskunnasta kerättäviin tilastoihin, tutkimuksiin, haastatteluihin jne. ja on siinä mielessä käytännönläheisempi, mutta ehkä myös jäykempi.

Vierailija
7/13 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Mulla toinen oli pääaine ja toinen pitkä sivuaine. Sosiologia on yleinen yhteiskuntatiede ja siksi ns laajempaa, mutta sos.psykassa on taas tosi mielenkiintoisia tutkimuksia.

Vierailija
8/13 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kummatkin sivuaineena ja sosiologia on mielenkiintoisempaa mielestäni, mutta vaikeampaa. Siinä missä sosiaalipsykologia on "yleistajuista" ja tentit saattoi suorittaa lukematta ihan päättelemällä, on sosiologiassa ja etenkin sen historiassa monimutkaisia teoksia yhteiskuntajärjestyksestä (mm. Platonin valtio). Historiallisempaa ja poliittisempaa.

Vierailija
9/13 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistelisin kuitenkin että tuo Zygmunt Baumanin Sosiologinen ajattelu on kivempi lukukokemus kuin pääsykoekirjana toiminut Sulkusen Johdatus sosiologiaan.

Zygmunt Baumanin Sosiologinen ajattelu on melkeinpä lukunautinto. Pääsykoekirjana mulla oli Sulkunen.

Vierailija
10/13 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalipolitiikka se paras vaihtoehto olisi. Itse suoritin avoimessa yliopistossa sosiaalipsykologian perusopinnot ja sosiologian johdantokurssin ennen kun tajusin,että sosiaalipolitiikkaa se käsittelee minua kiinnostavia asioita. Sosiaalipsykologiasta en muista mitään ja sosiologia oli outoa. Sen sijaan sosiaalipolitiikkaa mietin koko ajan ja sehän näkyy kaikessa. Ihan ensimmäisenä opiskelin avoimessa valtio-oppia kun en todellakaan tajunnut,että sosiaalipolitiikkaa haluaisin opiskella.

Sosiaalipolitiikka suht käytännön läheistä, sosiologia on parhaimmillaan yhteiskuntafilosofiaa ja todella teoreettista, siksi voi vaikuttaa "oudolta"

Vierailija
11/13 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin itse muutaman kurssin molempia. Molemmat ovat kiinnostavia ja tärkeitä aineita ja tutkivat melko samankaltaisia asioita, isoin ero on lähestymistavoissa. Sosiaalipsykologia on nimensä mukaisesti psykologiaa, joka keskittyy sosiaalisiin ilmiöihin, vaikka yhteiskuntatietämystäkin tarvitaan. Itse koin kurssit jopa filosofisiksi. Sosiologia puolestaan perustuu pitkälti yhteiskunnasta kerättäviin tilastoihin, tutkimuksiin, haastatteluihin jne. ja on siinä mielessä käytännönläheisempi, mutta ehkä myös jäykempi.

Et siis lukenut sosiologiaa tarpeeksi. T.sosiologi

Vierailija
12/13 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan lukea samalla sosiaalityöntekijäksi

Vierailija
13/13 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummankin opiskelun jälkeen tajuaa, että mitään toivoa ei ole. Ihmiskunta on täysin järjetön. Jos nyt valitsisin, opiskelisin puutarhanhoitajaksi :D Eläisin varmaan onnellisempana vähemmän tietoisena. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän