Kuinka pitkiä kk kiertoja teillä on ollut esivaihdevuosissa?
Kommentit (6)
Nyt on kuukautiset ja edelliset oli seitsemän kuukautta sitten. Varmaan ollut mitä tahansa välillä 29 - 210 päivää. (Ja ikää 57 vuotta nyt, jos sillä nyt mitään väliä on.)
Kierron päivä 73 näkyy nyt olevan, välillä on kahden viikon kiertoja, normi ollut vuosien ajan 21 päivää.
Olen 46 v, syksyllä 47. Kierto ei ole nuorenakaan ollut mikään kellontarkka vaan sellaista 4-5 vrk vaihtelua on ollut aina. Viime vuosina kierron pituus on ollut 24-29 vrk, useimmiten 24 tai 26. Siihen se on pikku hiljaa hilautunut ehkä 10 vuoden jaksolla, kun aikaisemmin se oli jotain 27-31 vrk. Neljä vuotta sitten sain lapsen ja se raskaus onnasi ihan parissa kuukaudessa, joten kierron lyheneminen ei ilmeisesti erityisemmin vaikeuttanut asiaa. Mutta on sanottava, että viime vuonna yksi kierto oli 43 vrk ja äskettäin puolestaan 16...
Itselleni tulivat n.3 kk välein, vuoden ajan, kunnes loppuivat kokonaan. Viimeiset olivat todella kivuliaat.
Minulla on käsitteet sekaisin. Milloin ovat esivaihdevuodet? Entä ne itse vaihdevuodet?