Onko itsetunnon ja arvostuksen rakentaminen jo myöhäistä
Minulla on lähipiirissä ihmisiä, jotka polkevat ajatuksiani koko ajan maahan tai tekojani. En juuri koskaan saa mistään kiitosta. Kyllähän tämä vaikuttaa itsetuntoon. Koen olevani hyvä monissa asioissa, mutta nämä ihmiset eivät sitä näe. He etsivät aina pahimmat skenaariot ja toitottavat niitä minulle. On vaikea unelmoida mistään, kun joku lyttää unelman sanomalla ei tule onnistumaan.
Nyt minulla on pieni vauva ja haluan, että hän kasvaa rohkaistuen ja tuettuna, ei niin kuin minä. Pelkään, että hänellekin syötetään sellaista maailmankuvaam missä mikään ei ole mahdollista.
Minulle myös syötetään ohjeena kaikkia asioita, missä itse haluan toimia toisin. Sitten kuule jotain kuinka haluan toimia väärin ja en usko mitään.
Minua ikään kuin kohdelkaan, että minun omilla ajatuksilla ei ole mitään painoarvoa.
Näistä tulee hirveä ristiriita, kun ne muut alkavat jankkaa minulle olenko tehnyt jotain ja jos en ole,niin alkaa tivaus, että mikä nyt on
Jos vaikka vauvalle tulee yskä, tulee että miksi olen antanut hänen kymettyä.
Kommentit (5)
Olin alle nelikymppisenä täysin pohjamudissa. Nyt n kymmenen vuotta myöhemmin elämä näyttää jo paljon paremmalta, arvostan itseäni ja ponnistelujani enkä tarvitse muiden mielipiteitä omasta arvostani. Eli kyllä itsetuntoaan voi ja kannattaa rakentaa oli ikä mikä hyvänsä. Se liittyy paljon itsetuntemuksen ja itsensä hyväksymisen (itsemyötätunto) kehittymiseen. Lakkaat vertaamasta itseäsi muihin. Ihan hyvän elämän voi rakentaa paskoistakin lähtökohdista. On hyväksyttä tietty määrä epäoikeudenmukaisuutta, siis joitain asioita ei vaan voi muuttaa. Mutta niitä joita voi, niille kannattaa antaa aikaa. Omaa mielenterveyttä voi ruokkia niin monella tavalla. Kukaan ei oikeasti ansaitse surkeaa, kurjaa elämää, jotkut eivät vaan osaa elää toisin. Oppiminen on kivuliasta (vanhasta luopuminen) mutta kannattaa.
Kannattaa olla rehellinen, kirjoita vaikka kirje missä kerrot näistä samoista asioista heille. Jos ovat tärkeitä henkilöitä elämässäsi, muuten ehkä kannattaa laittaa kiertoon?
Minimoi tapaamiset näiden lyttääjien osalta.
Sinussa on varmasti paljon hyvää. Toivottavasti löydät ihmisiä, jotka osaavat arvostaa sitä.
Jos huonosti kohteleva ei ole oma asuinkumppani ja vauvan toinen huoltaja, niin mitäpä sellaisia ihmisiä elämässään pitämään, jotka yrittävät lytätä?