Pakkomielteenä poikaystävän exä
Olen saanut pakkomielteen poikaystävän exään. Käyn lähes joka päivä katsomassa hänen facebookiaan ja instagramiaan, siinä toivossa että sieltä löytyisi jotain uutta. Instagram on yksityinen, mutta sitäkin olen yrittänyt "peukaloida" saadakseni yksityiset kuvat näkyviin (turhilla sovelluksilla jotka eivät edes toimi).
Nykyään poikaystävän ja hänen exänsä yhdessä olovuodet saavat minussa aikaan pahan olon ja vihan tunteita: esim. jos jossain lukee: 12.6.2016 (ihan vaikka vain lehdessä), ajattelen että tuolloin he ovat olleet jo pari kuukautta yhdessä ja rakastuneita.
Exä tulee minulle jopa uniin ja se on häiritsevää, sillä vaikka en ajattelisi exää päivällä, se tulee painajaisiini ja aamulla on huono olo.
Välillä olen ollut jo "yli" exästä ja itseni vertailusta häneen, mutta menin lukemaan heidän whatsapp-keskustelunsa kun ovat olleet yhdessä, tämä jos mikä sai minulle vielä pahemman olon aikaiseksi. Rakkaudentunnustuksia ja muita lässytyksiä jakelivat kyllä: sellaista en ole itse saanut koskaan kuulla poikaystävältä.
Olen tutkinut kaiken mitä oikeastaan voi tutkia netin avulla. Poikaystävänkin facebook-seinän olen lukenut melkein sanasta sanaan, mutta siitä exästä siellä ei mitään ole, tai ne on poistettu.
Suhteemme alussa en miettinyt hänen exäänsä mutta ajatuksia ja vertailua alkoi tulla kun löysin poikaystävän koneelta heidän yhteisiä kuviaan: lomakuvia, pusukuvia yms. Myöhemmin itse poistin ne pusukuvat ja muut kuvat missä ovat lähekkäin, pyysin poikaystävääni ne poistamaan mutta mitään ei tapahtunut.
Olen kateellinen sille exälle ja jostain syystä negatiiviset tunteet ovat kuin huumetta: sitä tutkii ja penkoo vain lisää kun pääsee alulle. Välillä se on myös tosi raskasta enkä haluaisi olla tässä kierteessä enää.
Hän on saanut melkein kaiken elämässään: on korkeastikoulutettu, töissä, matkustelee, on sosiaalinen ja saa helposti ystäviä, on kaunis ja "normaalit" piirteet.
Poikaystävän vanhemmatkin ovat tosi paljon tykänneet hänestä, olihan hän puhelias ja eloisa, toisin kuin poikaystävän edellinen exä. Tosin nämä tunteet ovat varmasti muuttuneet myöhemmin kun poikaystävällä ja exällä alkoi tulla ongelmia.
Luulen että "rakkaudettomuus" ja poikaystävän minun vertailu exään on saanut tämän pakkomielteen aikaiseksi. Olen saanut kuulla monta kertaa esim. sairauksistani että "ei kyllä kenelläkään muulla ole tuollaista ollut".
Ensimmäisiä kertoja kun näin poikaystävän vanhemmat, sanoi hänen äitinsä: "näytätte samalta". Myöhemmin poikaystävä sanoi että "näytettiin ehkä exän kanssa enemmän samalta". Vaikka se olisikin totta, miksi siitä piti sanoa? Siinäkin asiassa ajattelen, että exä oli parempi.
Olen varmaan lapsellinen ja sairastahan tämä on, mutta haluaisin kuulla onko muilla ollut tällaista? Ja miten tämän pakkomielteen saa loppumaan?
Kommentit (28)
Auts, mulla on ollut samanlaista, mutta vähän eri kontekstissa. Minulla se kumpusi myös ihan selkeästi siitä, että koin olevani huonompi tähän kohteeseen verrattuna. Exä kohteli minua selkeästi eri tavalla, kuin tätä toista. Häntä selvästi paljon hellemmin ja ajattelevammin. Minun oli tätä vaikea ymmärtää ja tästä sitten purkautui itsellä myös tuo kyttääminen ja etenkin kun tietoa ei kovin paljon ollut saatavilla niin piti vain kaivella ja kaivella.
Syytän nyt kyllä ihan suoraan poikaystävääsi, hänen käytöksensä sinua kohtaan ei ole reilua. Hyvin vaikea neuvoa miten tuosta pääsee eroon, pikkuhiljaa se vain laantui. Mielestäni poikaystävän pitää lopettaa tuo vertailu kokonaan, muuten se tuskin onnistuu. Ikävä kyllä olen myös sitä mieltä että suhteen jatkamistakin kannattaa harkita.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan tervettä toimintaa. Pelkästään tuo kuvien poistaminen/poistattaminen on hullua. Jestas sentään! Poikaystäväsi entinen parisuhde on osa hänen henkilöhistoriaansa, eikä sinulla ole mitään oikeutta tai mahdollisuutta ottaa sitä häneltä pois. Suosittelen terapiaa, ihan oikeasti. Miten ikinä pystyt olemaan tasavertaisessa parisuhteessa jos omanarvontuntosi on noin alhaalla? Olet varmasti parempi ihminen, mitä aloituksesi antaa ymmärtää.
Ja tähän ap:n vertaileminen on sitten reilua ja tervettä?
Ei teidän suhteesta tule mitään. Ehkä jotenkin vaistoat poikaystäväsi käytöksestä, ettei hän rakasta sinua yhtälailla kuin exäänsä. Sinuna lopettaisin suhteen ja hakeutuisin johonkin terapeutin juttusille.
Itse ehkä elelisin sinkkuna mieluummin useamman vuoden ja kasvattaisin rakkautta ja hyväksyntää itseäni kohtaan. Niin, että oppisin sen, että riitän itselleni. En tarvi ketään muuta.
Itselläni tie on vienyt muutaman kumppanin kautta tähän tilanteeseen, jossa olen yksin enkä enää edes halua ketään.
Siinä, missä olet päästänyt exän hallitsemaan ajatuksiasi voit yhtä lailla päästää itsesi nyt irti siitä kaikesta.
Olkoot syysi itsetunnossa/ mustasukkaisuudessa/huomionalussa/ läheisriippuvuudessa/tmv voit silti päättää, ettet joka päivä tongi exään liittyvää Instasta tai muualtakaan. Vieroitusoireita voi olla joitakin päiviä, mutta kun tajuat miten paljon helpompi sinun on olla pystyt ottamaan irti aivan turhasta tonkimisesta.
Se, että hävität poikaystäväsi kuvia on huono idea. Kaikki se saa poikaystäväsi miettimään kuka oikein olet ja haluaako hän olla enää kanssasi. Loukkaat hänen yksityisyyttään, johon sinulla ja meillä kaikilla on elämässämme oikeus. Et voi muuttaa hänen menneisyyttään, joten totu ajatukseen miten sinua ennen on ollut muitakin.
Näe itsesi myönteisemmin. Opettele siihen vaikka väkisin, Edes pieni myönteinen asia itsestäsi.
wtf.. miettisin sinuna jo ammattiapua, sillä toimintasi ei todellakaan ole terveen ihmisen toimintaa. vaikutat sairaalloisen kateelliselta ja pakkomielteiseltä ihmiseltä xd ei ole hyvä verrata itseään oman kumppanin menneiseen(tai menneisiin) kumppaneihin sillä olet oma itsesi, ihminen joka tuskin on millään lailla samanlainen kuin entinen. Tuskin se poikaystäväsi on hakenut sinussa mitään samaa kuin entisissä ja aika nopeasti tuolla meiningillä menetät kumppanisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan tervettä toimintaa. Pelkästään tuo kuvien poistaminen/poistattaminen on hullua. Jestas sentään! Poikaystäväsi entinen parisuhde on osa hänen henkilöhistoriaansa, eikä sinulla ole mitään oikeutta tai mahdollisuutta ottaa sitä häneltä pois. Suosittelen terapiaa, ihan oikeasti. Miten ikinä pystyt olemaan tasavertaisessa parisuhteessa jos omanarvontuntosi on noin alhaalla? Olet varmasti parempi ihminen, mitä aloituksesi antaa ymmärtää.
Mitä tarkoitat? En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä että poikaystävä vertailee ap:tä exään.
Olet koukussa pahaan oloon. Kuten itsekin sanot. Tuo eksä on vain ”huume”, jonka avulla saat itsellesi tutun hormonicocktailiin. Hän tai poikaystäväsi ei ole olosi aiheuttajia. Ongelma on peräisin jostain paljon aikaisemmasta tapahtumasta elämässä. Muuta tuo tunne itsessäsi. Keinoja on.
Mutta tosi hienosti tiedostat omat tunteesi.
Vierailija kirjoitti:
wtf.. miettisin sinuna jo ammattiapua, sillä toimintasi ei todellakaan ole terveen ihmisen toimintaa. vaikutat sairaalloisen kateelliselta ja pakkomielteiseltä ihmiseltä xd ei ole hyvä verrata itseään oman kumppanin menneiseen(tai menneisiin) kumppaneihin sillä olet oma itsesi, ihminen joka tuskin on millään lailla samanlainen kuin entinen. Tuskin se poikaystäväsi on hakenut sinussa mitään samaa kuin entisissä ja aika nopeasti tuolla meiningillä menetät kumppanisi
Se että jostakin asiasta muodostuu vaikea pakkomielle ei tee koko ihmistä sairaalloiseksi ja kateelliseksi kokonaisuudessaan. Tapauksessa on aika selkeä syy ja seuraussuhde. Minusta olisi itse asiassa ihan hyväkin, että tämä tulisi poikaystävän tietoon ihan sellaisenaan kuin se on, vaikka se johtaisikin siihen että poikaystävä lähtee. Kuulostaa nimittäin vahvasti siltä ettei poikaystävä oikeastikaan rakasta ap:ta tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei teidän suhteesta tule mitään. Ehkä jotenkin vaistoat poikaystäväsi käytöksestä, ettei hän rakasta sinua yhtälailla kuin exäänsä. Sinuna lopettaisin suhteen ja hakeutuisin johonkin terapeutin juttusille.
No heillä on kyllä voinut olla voimakkaampi ensihuuma, poikaystäväkin on laittanut exälle "oot rakas" ym. Minulle ei ole koskaan sanonut oma-aloitteisesti sellaista. Nykyään hän kyllä sanoo rakastavansa, mutta yleensä vain riitatilanteissa. Ei sano koskaan esim. illalla ennen nukkumaanmenoa noita maagisia sanoja. Kai hän rakastaa, on vain sanonut ettei enää jaksa puhua exästä ja jos vielä kuulee hänestä, joutuu hän lähtemään. Ymmärrän kyllä, mutta silti uteliaisuudesta melkein päivittäin haluaisin kysyä jotain niihin whatsapp-keskusteluihin liittyen, mutta hillitsen itseni ja pidän ajatukset omana tietonani koska en halua menettää poikaystävääni.
Niin ja siitä olen iloinen että hän ei varmaan loppuaikoina edes rakastanut exäänsä eikä koskaan ensihuuman jälkeen sanonut niitä sanoja (ainakaan viesteissä). Exä oli sellainen että tykkäsi lässyttää ja halusi prinsessakohtelua, sitä koskaan saamatta (onneksi!). Voi kertoa poikaystävän luonteestakin että ei helposti puhu tunteistaan, olen kyllä sanonut että haluaisin kuulla niitä sanoja joskus mutta hänen mielestään niitä ei tule "kerjäämällä".
Aina en ole "kerjännytkään", kuitenkin jo alkuaikoina aloin miettiä onko minussa jotain vikaa kun poikaystävä ei koskaan sanonut mitään tunteisiin viittaavaa. Ei edes nähdessään minut että onpa mukava nähdä. Aina vain kysyttäessä "onko kiva nähdä pitkästä aikaa?" poikaystävä: "onhan se" tai "juu".
-Ap
Onpa ymmärtäväisiä kommentteja hullulle stalkkeri-ap:lle. Jos olisi mies joka kyttää naisystävän exää, niin olisi toinen ääni kellossa.
- Meninisti
Äläpä usko noita ensimmäisiä pätijämammoja, jotka luokittelevat sinut hulluksi ja käytöksesi sairaaksi. Käytöksesi on täysin normaalia ja sinun tilanteessasi ja sinun historiallasi nämä omahyväiset mammat tekisivät täsmälleen samoin. Ihmiset tutkivat päivittäin somea juuri noilla motiiveilla kuin sinäkin.
Kommentoija 123Tietäjä on oikeassa. Olet koukussa pahaan oloon. Se on yksi vaihe elämässä, josta opit. Se kestää aikansa ja tuntuu pahalta, mutta pääset siitä eroon. Käsittelet pahan olon avulla asioita.
Kertomasi perusteella vaikutat paljon kiinnostavammalta ihmiseltä kun tuo miss Täydellinen, joka on mennyt kaavan mukaan elämässä ja onnistumisesta toiseen. Kukaan ei oikeasti jaksa niitä ihmisiä. Haluat nyt vain tehdä hänestä jonkin saavuttamattoman, jolle et voi pärjätä.
Anna itsellesi aikaa. Älä tuomitse itseäsi siitä, että seuraat poikaystäväsi exää tai vertailet itseäsi häneen. Kyllästyt siihen ennen pitkää.
Sairautesi tekevät sinusta inhimillisen. Ne ovat osa persoonaasi. Ne opettavat sinulle asioita, joita täydelliset ihmiset joutuvat oppimaan paljon kovemman kautta myöhemmin elämässä.
Minusta sinussa on kaikki kunnossa, et ole kuitenkaan peliriippuvainen, huumeriippuvainen, alkoholisti tai seksiriippuvainen. Tällaiset someen liittyvät addiktiot menevät nuorella ihmisellä luonnostaan ohi jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Of-topic.
Tahditonta poikaystävältä, olet oikeassa. Ap kuitenkin kysyi näkemystä/apua oman toimintansa muuttamiseen. En näe, että kukaan voi parantaa omaa toimintaansa syyttämällä muita heidän virheistään, vaikka tiedän toki että tällainenkin ajattelutapa on melko yleinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Of-topic.
Tahditonta poikaystävältä, olet oikeassa. Ap kuitenkin kysyi näkemystä/apua oman toimintansa muuttamiseen. En näe, että kukaan voi parantaa omaa toimintaansa syyttämällä muita heidän virheistään, vaikka tiedän toki että tällainenkin ajattelutapa on melko yleinen.
En syytä poikaystävääni pelkästään käytöksestäni, mutta se on osaltaan voinut vaikuttaa siihen. Minulla on muutenkin huono itsetunto ja olen herkkä ihminen, joten tuollaiset harmittomatkin heitot jäävät pitkäksi aikaa mieleen pyörimään.
-Ap
Ihan vaan arvaus, että tuolla tyylillä olet aika pian ex.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Of-topic.
En syytä poikaystävääni pelkästään käytöksestäni, mutta se on osaltaan voinut vaikuttaa siihen. Minulla on muutenkin huono itsetunto ja olen herkkä ihminen, joten tuollaiset harmittomatkin heitot jäävät pitkäksi aikaa mieleen pyörimään.
-Ap
En tulkinnutkaan sitä niin, Ap. Aiemmin kommenttiini vastannut ihminen (kommentissa 3) haki poikaystävän toiminnan kautta selitystä asialle, vaikka se ei ollut alkuperäinen pointtini. Näin keskustelu karkasi epäolennaiseen.
Minusta tuollaisessa toiminnassa on jotain viehkoa, samaa kuin tietellisessä tutkimuksessa, kun uppoudutaan täysin aineistoon ja eletään siinä, niin että onnistutaan näkemään siinä jotain sellaista, jota muut eivät ole huomanneet. Mutta kun asiaan liittyy mustasukkaisuus ja epävarmuus itsestä, olo ei varmasti ole mukava, vaan ensin paha, sitten tosi paha ja lopulta sietämätön.
Ilmeisesti tavoitteesi ei ole hyvä suhde poikaystävääsi tai että voisit pitää hänet, vaan jokin muu, jota et vielä itse tiedosta. Jos haluaisit taata, että poikaystäväsi olisi hullaantunut sinuun ja vain sinuun, toimisit täysin toisin. Mikäänhän ei ole niin luotaantyöntävää ihmisessä kuin epävarmuus ja sairaalloinen mustasukkaisuus. Mutta kuten sanoin, ilmeisesti suhteen laatu ja poikaystävän pitäminen eivät ole todellisia motiivejasi, vaan jokin muu.