Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut tööttäävät vaikka näytät vilkkua monta sekunttia ja sitten vaihdat kaistaa heidän _edessään_

Tai yhdistelmä black wives fatter
11.06.2020 |

Ei siis niin, että he olisivat jo rinnallasi (tosin voi kysyä mitä he siinä edes tekisivät kun olet jo vilkuttanut vähän aikaa).

En todellakaan ala ottaa vastuuta siitä, jos joku ei seuraa muiden vilkkuja ja sitten yllättyy ja pöyristyy kun he joutuvat vähän hidastamaan kun toinen vaihtaa kaistaa.

Näin on käynyt nyt kahdesti parin viikon sisään, molemmat kaupungissa melko hitaissa nopeuksissa. Onko korona saanut ihmiset tavallista vihaisemmaksi myös liikenteessä vai mistä on kyse?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hehe, innolla odotan kun ap:llä kolahtaa. Voi tulla maksumies yllätyksenä.

Ei se ainakaan minua yllätä, että se joutuu maksamaan joka syöksyy toisen perään

Vierailija
22/45 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun näytät vilkkua, niin fiksu kuski antaisi tilaa sinulle siirtyä. Jos toinen ei käyttäydy fiksusti, niin fiksu kuski ei tunge ahtaaseen väliin.

Mutta sitten jää oma ryhmittyminen tekemättä ja missaa sen käännöksen mihin tähtäsi.

Mikähän tässäkin kommentissa aiheutti tuollaisen alapeukutusaggression. 😀

Tämä ketju kyllä selventää näitä tööttäyksiä. Ihan hirveän monen mielestä ei selvästikään tarvitse joustaa tippaakaan liikenteessä muiden vuoksi. Menkääpä kokeilemaan ajamista mihin tahansa muuhun Euroopan maahan tuolla asenteella.

Et taida itse ajaa keskustassa? Jengi puikkelehtii kaistalta toiselle että pääsee kolme sekuntia nopeammin risteykseen ja sitten on ihan pakko vasta viime hetkellä tunkea ahtaasti sille kaistalle minne oli menossa. Minä en anna tilaa tuollaisille jotka muutenkin hankaloittavat liikenteen sujuvuutta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ainakaan minua yllätä, että se joutuu maksamaan joka syöksyy toisen perään

Mene takaisin autokouluun, kaistanvaihtaja maksaa kun aiheuttaa kolarin. 

Vierailija
24/45 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkku on vain merkinanto aikeistasi. Jos sopivaa rakoa ei tule, se ei oikeuta sinua kiilaamaan jonkun eteen. Kaistaa saa vaihtaa vasta, kun se on turvallista ja vaihdettavalla kaistalla on tilaa niin, ettei takana oleva joudu perän kiinni. Muiden ei ole pakko antaa tilaa, vaikka se hyviin tapoihin ja liikenteen sujuvuuteen kuuluukin. Aina ei ole tilaa mitä antaa.

Vierailija
25/45 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, yksi tuli kerran kylkeen, kun laittoi vilkun päälle, mutta ei viitsinyt kuollutta kulmaa katsoa. Selitti poliisille, että vilkku oli päällä. Poliisi vähän ojensi, että kaistanvaihtajalla on vastuu.

Vierailija
26/45 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä taitaa tuo sinun ajokortti olla muropaketista saatu.

Mieti nyt vähän väitettäsi. Jos tuo pitäisi paikkaansa, olisin syyllinen jos pari sekunttia kaistanvaihdon jälkeen joku täräyttää suoraan perääni.

Vierailija
27/45 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anders kirjoitti:

Juuri niin. Ei se vilkun käyttö ole mikään lupa tunkeutua ahtaaseen väliin. Jos ei tilaa anneta, niin silloin odotetaan kiltisti eikä kiilata. Itse päästän mielelläni eteeni sellaiset autoilijat, jotka ikäänkuin kysyvät lupaa laittamalla vilkun päälle. Mutta jos joku samantien alkaa ängetä kaistalleni, niin varmasti painan kaasua tai soitan torvea.

Juuri näin. Kaistan vaihtaminen ei ole pelkkä ilmoitusasia silloin, kun siellä jo on muita. Päästän mielelläni ajoissa vilkuttajat ja ahtaaseen paikkaan jääneet menemään, mutta väkisin eteen tunkijat ja etenkin vetoketjukäytäntöä rikkovat änkeäjät saavat ihan rauhassa tulla kylkeen, jos siltä tuntuu. Yksi bemarimies pöllytti pitkän matkan pientaretta, kun oli selvästi sitä mieltä, että minun on väistettävä, kun hän tulee rampilta muuten tyhjälle moottoritielle.

Minulla oli aikoinani naapuri, jolla oli samanlainen logiikka kuin ap:llä. Kun hänen teki mieli ryhtyä möykkäämään kaveriensa kanssa, hän kävi lyömässä ilmoitustaululle lapun siitä, että pahoittelee kovasti illanvietosta mahdollisesti kuuluvaa ääntä. Yhtiökokouksessa hän pyöritteli silmiään kuullessaan, että lappu viittä minuuttia ennen kaverien tuloa ja pikkutunneille jatkuva möykkä pari kolme kertaa viikossa ei oikein ollut hyväksyttävää. Hän lopulta lähti sitten itse, kun ei ollut enää kivaa. Käytöstavat ja liikenteenlukutaito on joskus opittava kantapään kautta.

Minä väistin, kun rekkakuski teki saman kuin se Bemari. Loppui rohkeus kesken opettaa häntä ajamaan.

Vierailija
28/45 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vilkku on vain merkinanto aikeistasi. Jos sopivaa rakoa ei tule, se ei oikeuta sinua kiilaamaan jonkun eteen. Kaistaa saa vaihtaa vasta, kun se on turvallista ja vaihdettavalla kaistalla on tilaa niin, ettei takana oleva joudu perän kiinni. Muiden ei ole pakko antaa tilaa, vaikka se hyviin tapoihin ja liikenteen sujuvuuteen kuuluukin. Aina ei ole tilaa mitä antaa.

Kuten sanottua, Helsingin tapaisessa kaupungissa yksikään auto ei ryhmittyisi tuolla periaatteella

Vierailija
29/45 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, miten se kolari tulkitaan. Jos tulkitaan peräänajoksi, niin takana tullut maksaa.

Vierailija
30/45 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti nyt vähän väitettäsi. Jos tuo pitäisi paikkaansa, olisin syyllinen jos pari sekunttia kaistanvaihdon jälkeen joku täräyttää suoraan perääni.

Etkö osaa lukea? Ei kukaan puhunut tuosta tilanteesta mistä sössötät. Mene takaisin apukouluun mistä olet tullutkin.

Vierailija
31/45 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanottua, Helsingin tapaisessa kaupungissa yksikään auto ei ryhmittyisi tuolla periaatteella

Siinä on suomalaisilla opettelemista, kun tulee vastaan uusi liikennemerkki, jossa kaksi kaistaa yhtyy. Vetoketjuperiaatteella ja sulassa sovussa pitäisi kahdelta kaistalta autojen liittyä yhdelle kaistalle.

Vierailija
32/45 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uuden tieliikennelain mukaan sinä nimenomaan olet velvollinen ottamaan vastuuta muiden mahdollisista virheistä eli ennakoimaan omalla toiminnallasi. Jos et ennakoi, olet rikkonut lakia.

Uuden Tieliikennelain myötä myöskään toisen kaistanvaihtoa ei saa tarkoituksella estää. Jos AP ei aja huomattavaa "alinopeutta" tai muuten jotenkin liikennevirrasta poiketen, niin myös tai oikeastaan vain tööttäilijä on syyllinen. Juuri tämän vuoksi on jouduttu keksimään kokonaan uusi liikennemerkkikin, koska metsäläiset eivät ilman pakottamista opi niinkään helppoa asiaa kuin vetoketjumallia.

Vierailija
33/45 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

u

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö osaa lukea? Ei kukaan puhunut tuosta tilanteesta mistä sössötät. Mene takaisin apukouluun mistä olet tullutkin.

Menikö tunteisiin? 😁😁 Taitaa olla hyvin hankalaa sinulle tieliikenne kun noin kiihdyit kommentistani.

Vierailija
34/45 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on suomalaisilla opettelemista, kun tulee vastaan uusi liikennemerkki, jossa kaksi kaistaa yhtyy. Vetoketjuperiaatteella ja sulassa sovussa pitäisi kahdelta kaistalta autojen liittyä yhdelle kaistalle.

Ei ihmiset osaa sitä ulkomaillakaan.

Vierailija
35/45 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uuden tieliikennelain mukaan sinä nimenomaan olet velvollinen ottamaan vastuuta muiden mahdollisista virheistä eli ennakoimaan omalla toiminnallasi. Jos et ennakoi, olet rikkonut lakia.

Uuden Tieliikennelain myötä myöskään toisen kaistanvaihtoa ei saa tarkoituksella estää. Jos AP ei aja huomattavaa "alinopeutta" tai muuten jotenkin liikennevirrasta poiketen, niin myös tai oikeastaan vain tööttäilijä on syyllinen. Juuri tämän vuoksi on jouduttu keksimään kokonaan uusi liikennemerkkikin, koska metsäläiset eivät ilman pakottamista opi niinkään helppoa asiaa kuin vetoketjumallia.

Nyt on pakko poliisina sanoa tähän, että ei, uusi tieliikennelaki ei todellakaan anna kaistanvaihtajalle lupaa ajaa kenenkään päälle tai suoraan eteen. Vilkkua näyttämällä et saa lupaa aiheuttaa viereisellä kaistalla ajaville äkkijarrutuspakkoa.

Se on nimittäin oikeasi ruuhkassa yleisin oeräänajon aiheuttaja, että joku törttää autollaan eteen ja kaistalla jo olevat joutuvat nopeasti jarruttamaan.

Eli vilkku on ilmoitus aikeesta vaihtaa kaistaa, mutta kaistan vaihtaja joutuu itse etsimään sopivan raon. Katson sulle kohta lainkohdan.

Vierailija
36/45 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaista rautalankaa pitää käyttää että ymmärrät, ettei tästä ole kyse nyt keskustelussa. Puhe on eteen kiilaamisesta, ei normaalista kaistan vaihtamisesta. 

Vierailija
37/45 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anders kirjoitti:

Juuri niin. Ei se vilkun käyttö ole mikään lupa tunkeutua ahtaaseen väliin. Jos ei tilaa anneta, niin silloin odotetaan kiltisti eikä kiilata. Itse päästän mielelläni eteeni sellaiset autoilijat, jotka ikäänkuin kysyvät lupaa laittamalla vilkun päälle. Mutta jos joku samantien alkaa ängetä kaistalleni, niin varmasti painan kaasua tai soitan torvea.

Juuri näin. Kaistan vaihtaminen ei ole pelkkä ilmoitusasia silloin, kun siellä jo on muita. Päästän mielelläni ajoissa vilkuttajat ja ahtaaseen paikkaan jääneet menemään, mutta väkisin eteen tunkijat ja etenkin vetoketjukäytäntöä rikkovat änkeäjät saavat ihan rauhassa tulla kylkeen, jos siltä tuntuu. Yksi bemarimies pöllytti pitkän matkan pientaretta, kun oli selvästi sitä mieltä, että minun on väistettävä, kun hän tulee rampilta muuten tyhjälle moottoritielle.

Minulla oli aikoinani naapuri, jolla oli samanlainen logiikka kuin ap:llä. Kun hänen teki mieli ryhtyä möykkäämään kaveriensa kanssa, hän kävi lyömässä ilmoitustaululle lapun siitä, että pahoittelee kovasti illanvietosta mahdollisesti kuuluvaa ääntä. Yhtiökokouksessa hän pyöritteli silmiään kuullessaan, että lappu viittä minuuttia ennen kaverien tuloa ja pikkutunneille jatkuva möykkä pari kolme kertaa viikossa ei oikein ollut hyväksyttävää. Hän lopulta lähti sitten itse, kun ei ollut enää kivaa. Käytöstavat ja liikenteenlukutaito on joskus opittava kantapään kautta.

Minä väistin, kun rekkakuski teki saman kuin se Bemari. Loppui rohkeus kesken opettaa häntä ajamaan.

No, tässä tilanteessa ramppi oli hyvin pitkä, eikä muita autoja näkynyt missään. Bemarikuski ajoi rampin pituuden minun vieressäni ja tuijotti minua sivuikkunasta sen näköisenä, että minun pitäisi väistää. Ei halunnut mennä edestä eikä takaa, vaan juuri siitä, missä minä olin. Huvittavaa oli se, että olimme menossa saman firman parkkipaikalle. Hän kylläkin teki vain U-käännöksen ja ajoi pois. Ei halunnut jäädä juttelemaan.

Raskaalle liikenteelle annan tilaa varsinkin, kun näen, että ratissa ei olla hölmöilemässä. Pari kertaa olen ottanut rekisterinumeron muistiin ja soittanut perään.

Vierailija
38/45 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä AP:n virhe on näyttää vilkkua liian pitkään. Onnistunut kaistanvaihto perustuu joskus yllätykseen!

Vierailija
39/45 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä juttu tämä on, ettei saisi ryhmittyä ja kääntyä, kun joku on jo sillä kaistalla? Eihän siinä ole ketään, kun ajojärjestyksessä ryhmittäydytään ja käännytään esim vasemmalle, eikä niin, että takana ajava ryhmittyy ensin.

Joskus käy niinkin, että se takanatuleva ryhmittäytyy ensin, kun se edessä oleva ei vaan voi tehdä sitä hommaa siellä, missä se ryhmittäytymiskaista alkaa. Ja näitä on paljon. Myöhäistä se on vilkkua enää siinä vaiheessa päälle laittaa ja odottaa jotain etuajo-oikeutta, kun toinen on jo puoliksi rinnalla.

Vierailija
40/45 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso kävi kaupassa ja odotin sillä aikaa autossa. Apukuskin paikalla. Joku idiootti oli tullu auton taakse ja yritti ajaa viereen. En reagoinu tööttäyksiin. Väkisin tunki sitte siihen pieneen väliin viereen. Sanoi huonolla englannilla, että mun olis pitäny siirtyä. SIIS MITÄ VTTUA? Siirtyä mihin ja miten, kun en edes aja. Näytin kansainvälisen käsimerkin. Ihan asianmukaisesti olimme parkissa. Seuraavan kerran en oo yhtä ystävällinen.