Voinko välttää purentakiskon käytön?
Mulla on ollut nyt n. parin kuukauden ajan päivittäin hetkellisesti korva-, hartia- ja päänsärkyä. Viikon ajan myös hampaissa naksunut hieman syödessä päivittäin. Välillä särkee myös suun sisältä. Särky kestää aina vain pienen hetken kerrallaan. Leuka ei yhtään kipeä enkä särkylääkettäkään oo tarvinut ottaa.
Kävin eilen hammaslääkärissä ja heti huomasi, että hampaideni pinta kulunut eli narskutan öisin hampaita. Neuvoi hankkimaan purentakiskon, joka maksaa 300 euroa eli ei mikään halpa. Lisäksi voin joutua ehkä käyttämään sitä koko loppuelämän :( Antoi myös omahoito- ohjeet, joissa kotona tehtäviä venyttelyliikkeitä sekä syömään 2 viikon ajan pehmeämpää ruokaa. Suositteli myös fysioterapiaa.
Onko mulla mitään mahdollisuutta saada korjattua ongelma pelkästään omahoito-ohjeilla, etten tarvitsisi kiskoa? Etenkin, kun ei mitään leukakipua ole. Onko täällä joku, jolla samanlainen ongelma ollut eikä silti tarvinut kiskoa? Jos yrittäisi vaikka itsensä rentouttaa, koska stressihän voi pahentaa.
Oon vaan vähän masentunut, koska en haluaisi tätä jatkuvasti ja kun kisko ei kuitenkaan välttämättä poista kipuja :/
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Mistä narskuttelu johtuu?
Stressi on yksi osatekijä.
Vierailija kirjoitti:
botoksilla saat narskuttelun loppumaan etkä tarvitse mitään kiskoja
Ei saa pysyvästi. Vaikutus häipyy 4-6kk jälkeen ja uusissa pistoksissa on aina oma riskinsä. Mulla tuli kerran hirveä mustelma ja paukama kuukaudeksi. Myös toispuoleisesti on joskus mennyt, siten, että toinen puoli "halvaantui ja poski roikkui, eikä hymyily onnistunut. Ilmeet muuttuu aina ihan oudoksi kun tärkeitä lihaksia lamautetaan.
Mutta joo, on se kiskoja parempi silti. Kallista lystiä. Mutta mieluummin säästän omat hampaat näin.
Te, jotka ootte käyttäneet purentakiskoa, voitteko syödä normaalisti? Eli sattuuko yhä syödessä toisella puolella? Ja voiko enää koskaan syödä mitään kovempaa kuten porkkanaa?
Itse sain muutama vuosi sitten apua narskutukseen osteopatiasta. Suosittelen lämpimästi!
Psykologinen ongelma... stressiperäinen
Mulla on ollut kiskot jo 15 vuotta, joka yö olen pitänyt. Narskuttelin hampaita niin paljon nukkuessani, että hiushalkeamia alkoi ilmestyä vähän joka hampaaseen ja teki kipeää.
Ensimmäiset kiskot kestivät 12 vuotta ennen kuin hajosivat. Olivathan ne kalliit, mutta maksoivat kyllä itsensä takaisin vuosien aikana. Hampaistani tuskin olisi paljoa jäljellä ilman kiskoja.
Totuin kiskoihin aika nopeasti. Mulla tosin on ollut melkein koko ikäni kaikkia tuollaisia ”hammasjuttuja” suussa yöaikaan oikomishoitojen takia, niin toikaan ei tuntunut mitenkään ihmeelliseltä. :)
Minulla on ollut kiskot monta vuotta, enkä osaisi enää nukkua ilman niitä. Enää ei ole kasvoluiden ym. kipuja. Jos kiskot ovat liian tiukat, voi hammaslääkäri niitä hioa, että ne saa suusta helpommin pois. Jos ne ensi alkuun ovat liian massiiviset, voi hammaslääkäri hioa niitä ohuemmaksi. Noin minun kiskoilleni tehtiin ja ne ovat hyvät.