Voinko välttää purentakiskon käytön?
Mulla on ollut nyt n. parin kuukauden ajan päivittäin hetkellisesti korva-, hartia- ja päänsärkyä. Viikon ajan myös hampaissa naksunut hieman syödessä päivittäin. Välillä särkee myös suun sisältä. Särky kestää aina vain pienen hetken kerrallaan. Leuka ei yhtään kipeä enkä särkylääkettäkään oo tarvinut ottaa.
Kävin eilen hammaslääkärissä ja heti huomasi, että hampaideni pinta kulunut eli narskutan öisin hampaita. Neuvoi hankkimaan purentakiskon, joka maksaa 300 euroa eli ei mikään halpa. Lisäksi voin joutua ehkä käyttämään sitä koko loppuelämän :( Antoi myös omahoito- ohjeet, joissa kotona tehtäviä venyttelyliikkeitä sekä syömään 2 viikon ajan pehmeämpää ruokaa. Suositteli myös fysioterapiaa.
Onko mulla mitään mahdollisuutta saada korjattua ongelma pelkästään omahoito-ohjeilla, etten tarvitsisi kiskoa? Etenkin, kun ei mitään leukakipua ole. Onko täällä joku, jolla samanlainen ongelma ollut eikä silti tarvinut kiskoa? Jos yrittäisi vaikka itsensä rentouttaa, koska stressihän voi pahentaa.
Oon vaan vähän masentunut, koska en haluaisi tätä jatkuvasti ja kun kisko ei kuitenkaan välttämättä poista kipuja :/
Kommentit (47)
Mulla on vielä sellainen paha tapa, että revin ja pureskelen sormiani sekä puren huuliani joka päivä. Etenkin huulia purressa hampaat pakosti osuu hieman jossain vaiheessa yhteen. Oon tehnyt tätä jo lapsesta asti. Mietin, jos alitajuisesti yöllä korvaan nuo toimet hampaiden narskuttelulla? Ikään kuin unissani pureskelen sormiani. Jos pääsisin eroon pahoista tavoistani, ehkä loppuisi yötoimetkin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkärit ovat suositelleet kiskoja nyt vuosia kaikennäköiseen narskutteluun, mikä voi johtua muustakin kuin öisestä narskuttelusta. Viime vuosina on alettu myös puhumaan vastaan, tunnen erään hammaslääkärin, ja hän sanoi, että nykyään enemmän on alettu suosittelemaan erilaisia kasvojumppaharjoituksia, joilla voidaan korjata asiaa.
Itselleni suositteli useampi hammaslääkäri, ja lopulta ne tekikin harjoittelija, kiskot olivat liian tiukat, ja irrottamisen seurauksena syntyi vakava hermovamma. Lopulta jouduttiin ottamaan hampaita pois, koska kipu ei lähtenyt. En suosittele kenellekään.
Näitä tällaisia annetaan juuri mielellään harjoitushommiksi epäpäteville. Myös monet hammaslääkärit tykkäävät tehdä niitä. Helppoa hommaa.
Hui kamala sentään! Harmi kannaltasi :(
Luin jostain, että ihmiset, jotka pureskelevat paljon purkkaa, voivat jatkaa samaa unissaan. Miksei siis sormien ja huulten pureskelukin voisi jatkua unissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiskojen käyttö on naurettavan helppo välttää. Tosin silloin kiskojen käytön hyöty jää saamatta.
Pitäisikin ehkä kysyä, onko varaa olla käyttämättä kiskoa?
Tulee halvemmaksi vaihtaa hammaslääkäriä, joka ei tuputa kiskoja vaan hoitaa hampaat kuntoon niin ettei tarvitse stressata.
Ja sitten hampaiden kuntoon hoitamisen jälkeen ne kuluvat uudestaan pilalle, kun sille syylle, miksi ne alunperin kuluivat, ei tehdä mitään?
Puren traumojen takia, mutta terapiahakemus tuli hylättynä.
Ikävää :(
https://seura.fi/terveys/terveystarinat/purenta-jumitti-tarun-lihakset-…
Niinkin voi siis käydä, ettei kiskoa tarvi. Eri asia vain onko kaikille varaa käydä hierojalla usein.
Mun miehellä on ollut jo vuosia tuollainen kisko ja käyttää sitä ihan tyytyväisenä. Onhan se kuitenkin hintava ja pitää silloin tällöin hankkia uusi, kun puree vanhan rikki.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkärit ovat suositelleet kiskoja nyt vuosia kaikennäköiseen narskutteluun, mikä voi johtua muustakin kuin öisestä narskuttelusta. Viime vuosina on alettu myös puhumaan vastaan, tunnen erään hammaslääkärin, ja hän sanoi, että nykyään enemmän on alettu suosittelemaan erilaisia kasvojumppaharjoituksia, joilla voidaan korjata asiaa.
Itselleni suositteli useampi hammaslääkäri, ja lopulta ne tekikin harjoittelija, kiskot olivat liian tiukat, ja irrottamisen seurauksena syntyi vakava hermovamma. Lopulta jouduttiin ottamaan hampaita pois, koska kipu ei lähtenyt. En suosittele kenellekään.
Näitä tällaisia annetaan juuri mielellään harjoitushommiksi epäpäteville. Myös monet hammaslääkärit tykkäävät tehdä niitä. Helppoa hommaa.
Kiskon valmistaa (erikois)hammasteknikko. Toki kisko tehdään useimmiten hammaslääkärin "lähetteellä". Kiskoa sovitetaan, ja jos se on liian tiukka niin sitä saa muokattua hieman. Hermovaurio kuulostaa oudolta, kiskohan on vain kova palikka eikä sitä mitenkään erityisesti kiinnitetä hampaisiin (verrattuna vaikka hammasproteeseihin ja niiden pinteisiin).
Purentavaivoissa yleisesti kannattaa kääntyä protetiikkaan ja purentafysiologiaan erikoistuneen hammaslääkärin puoleen. Yleishammaslääkäriltäkin saa apua, mutta jos haluaa pelata varman päälle niin oikea osoite on ehl.
Vierailija kirjoitti:
Miten pärjäät nykyään? Onko yhä kipuja?
Jos on varaa niin hanki. Mun hammaslääkäri suositteli kiskoja jo 20v sitten, en ottanut kun pelkäsin hintaa ja ylimääräistä tavaraa suussa. No narskutus jatkui, en saanut sitä rentoutuksella aisoihin. Sen seurauksena tuli hiusmurtumia ja yksi hammas on jouduttu jopa poistamaan kun murtui liian syvälle. Implantti kaikkine hammaslääkärikäynteineen tuli sitten maksamaan varmaan 10 kertaa sen kiskon verran. Eli jos voisin palata ajassa takaisin ottaisin ilman muuta sen kiskon ajoissa. No nyt mulla on kisko ettei tulisi enempiä vaurioita. Siihen olen nyt niin tottunut että on vaikea nukkua ilman.
Toki saat olla ilman kiskoa. Mutta varaudu 3000 hammasremppaan myöhemmin, kun kalusto on kulunut ihan nysäksi :(
Itse olen äyttänyt jo 15 vuotta samaa kiskoa, hyvin toimii edelleen, eikä ole enää pääkipuja. Suosittelen siis, loppujen lopuksi pieni hinta.
Hammaslääkäri huomasi, että narskuttelen, kun poskissa oli sellaiset puremisrannut (siis sisäpuolella). Poskilihat toimivat siis jonkinlaisena puskurina. Käytin kiskoja kolmisen vuotta ja sitten ne katosivat. En tiedä, miten on mahdollista hukata purentakiskot. Varmaan tuli heitettyä roskiin mitään ajattelematta. Mutta en enää narskuttele kuin satunnaisesti. En ole hankkinut uutta eikä nykyinen hammaslääkärini ole asiasta mitään maininnut.
Mulla on ollut nyt tuo kova purentakisko käytössä päälle pari vuotta ja voin sanoa että se on ollut parasta mitä minulle on tapahtunut! Maksoin siitä vähän alle 500e mutta on ollut joka pennin arvoinen. Harmittaa etten sitä aikaisemmin hankkinut, hartiakivut ovat poissa ja niin on päänsärytkin. Myös kasvojen lihaksisto tuntuu muuttuneen kun lihakset eivät enää jännitä öisin!
Suosittelen vaikka hinta on kova ja hetki menee että tottuu, nyt en voisi enää nukkua ilman tuota :) se on läpinäkyvä eikä näy pahasti kun on päällä.
N29
Mulla on sellainen hammaslääkärin tekemä kisko, ja mulle sen kanssa on lähes mahdotonta nukkua, kun en ole selälläännukkuja. Kova kisko painaa ikävästi poskia/huulia, jos osuu tyynyyn. Lisäksi kisko on sen verran massiivinen, että vaikka se on ihan omien mittojen mukaan (oletettavasti) ammattitaidolla tehty, niin huulet eivät meinaa pysyä kunnolla kiinni sen ympärillä -> suu kuivuu tai vähintään kuolaan tyynyn märäksi ja herään vähän väliä. :D
Kisko ei siis ole käytössä, ei vaan pysty. Oon huomannut, että hampaiden puremista yhteen öisin kuitenkin vähentää selvästi se, että hartiat/niska ei ole jumissa. Etenkin runsas puhelimen näytön tuijottelu tuntuu lisäävän mulla narskuttelua, kun se saa jotenkin niskan jumiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen hammaslääkärin tekemä kisko, ja mulle sen kanssa on lähes mahdotonta nukkua, kun en ole selälläännukkuja. Kova kisko painaa ikävästi poskia/huulia, jos osuu tyynyyn. Lisäksi kisko on sen verran massiivinen, että vaikka se on ihan omien mittojen mukaan (oletettavasti) ammattitaidolla tehty, niin huulet eivät meinaa pysyä kunnolla kiinni sen ympärillä -> suu kuivuu tai vähintään kuolaan tyynyn märäksi ja herään vähän väliä. :D
Kisko ei siis ole käytössä, ei vaan pysty. Oon huomannut, että hampaiden puremista yhteen öisin kuitenkin vähentää selvästi se, että hartiat/niska ei ole jumissa. Etenkin runsas puhelimen näytön tuijottelu tuntuu lisäävän mulla narskuttelua, kun se saa jotenkin niskan jumiin.
Onko tosiaan niin? :0 Oon miettinytkin voiko älypuhelimen käytön vähentäminen auttaa? Joskus meinaan oon käyttänyt alypuhelinta vähemmän ja silloin särkyjäkin vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäri huomasi, että narskuttelen, kun poskissa oli sellaiset puremisrannut (siis sisäpuolella). Poskilihat toimivat siis jonkinlaisena puskurina. Käytin kiskoja kolmisen vuotta ja sitten ne katosivat. En tiedä, miten on mahdollista hukata purentakiskot. Varmaan tuli heitettyä roskiin mitään ajattelematta. Mutta en enää narskuttele kuin satunnaisesti. En ole hankkinut uutta eikä nykyinen hammaslääkärini ole asiasta mitään maininnut.
Kiva tietää, ettei välttämättä ikuisesti joudu käyttämään :)
Vierailija kirjoitti:
Toki saat olla ilman kiskoa. Mutta varaudu 3000 hammasremppaan myöhemmin, kun kalusto on kulunut ihan nysäksi :(
Itse olen äyttänyt jo 15 vuotta samaa kiskoa, hyvin toimii edelleen, eikä ole enää pääkipuja. Suosittelen siis, loppujen lopuksi pieni hinta.
Kivut tosiaan loppuneet? Lohdullista tietoa :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista puhetta sieltä :D
Mulla on kisko. Sen kanssa oppii nopeasti nukkumaan. Oon käyttänyt sitä jo 5 vuotta, en nuku ilman, koska mun hampaat osuu makuuasennossa yhteen helposti. Mulla on niskavaivoja ja vahvat leuat. Uskon että ylä- ja keskivartalon lihasten voimistaminen auttaisi myös kiskon lisäksi, samoin kasvohieronta ja - jumppa. Purenta on ehkä vähän pielessä ja siihen päälle stressi ja lihasjumi ja ylävartalon heikkous.