Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko välttää purentakiskon käytön?

Vierailija
11.06.2020 |

Mulla on ollut nyt n. parin kuukauden ajan päivittäin hetkellisesti korva-, hartia- ja päänsärkyä. Viikon ajan myös hampaissa naksunut hieman syödessä päivittäin. Välillä särkee myös suun sisältä. Särky kestää aina vain pienen hetken kerrallaan. Leuka ei yhtään kipeä enkä särkylääkettäkään oo tarvinut ottaa.

Kävin eilen hammaslääkärissä ja heti huomasi, että hampaideni pinta kulunut eli narskutan öisin hampaita. Neuvoi hankkimaan purentakiskon, joka maksaa 300 euroa eli ei mikään halpa. Lisäksi voin joutua ehkä käyttämään sitä koko loppuelämän :( Antoi myös omahoito- ohjeet, joissa kotona tehtäviä venyttelyliikkeitä sekä syömään 2 viikon ajan pehmeämpää ruokaa. Suositteli myös fysioterapiaa.

Onko mulla mitään mahdollisuutta saada korjattua ongelma pelkästään omahoito-ohjeilla, etten tarvitsisi kiskoa? Etenkin, kun ei mitään leukakipua ole. Onko täällä joku, jolla samanlainen ongelma ollut eikä silti tarvinut kiskoa? Jos yrittäisi vaikka itsensä rentouttaa, koska stressihän voi pahentaa.

Oon vaan vähän masentunut, koska en haluaisi tätä jatkuvasti ja kun kisko ei kuitenkaan välttämättä poista kipuja :/

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/47 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole keinoa välttää.

Itse olen käyttänyt hammaslääkärini siunauksella pehmeitä urheilijoiden muotoiltavia hammassuojia. Ne pitää vaan opetella tekemään juuri itselleen sopivaksi.

Tulevaisuudessa siirryn kovaan hammaslääkärin tekemään versioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle ne kovat versiot ei sopinee yhtään,  pehmeet ok , .lekuri sano että nekin paljon paremmat kuin ei mitään.

Vierailija
4/47 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut ahdistunut ja stressaantunut koronan takia ja tuntuu, että tämä ongelma johtuu osittain siitä. Kun joka päivä oon tarkkaillut googlella tartuntojakin eli tästä pitää päästä pois. Koska en töissäkään oo eli stressi ei voi johtua siitäkään. Jos jotenkin saisi itsensä olemaan stressaamatta ja suht normaalisti olisi niin sekin varmaan helpottaisi.

Ap

Vierailija
5/47 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole keinoa välttää.

Itsse olen käyttänyt hammaslääkärini siunauksella pehmeitä urheilijoiden muotoiltavia hammassuojia. Ne pitää vaan opetella tekemään juuri itselleen sopivaksi.

Tulevaisuudessa siirryn kovaan hammaslääkärin tekemään versioon.

Miten kauan oot pehmeitä käyttänyt ja onko miten pitkäkestoinen yksi?

Vierailija
6/47 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli ihan yllätyksenä hammaslääkärillä tieto, että narskutan hampaitani ja hampaissa on tämän takia kulumia - mitään kipuja tai havaittavaa lihasten jäykkyyttä tms. ei ollut. Jos vain on varaa maksaa se 300 euroa, niin hanki se ihmeessä - sen käyttöön tottuu tosi nopeasti ja nyt kun olen sitä käyttänyt, olen huomannut eron entiseen (vaikka ennen purentakiskon käyttöä lihakset ei mielestäni ollut jumissa, narskutuksen poissaollessa huomaa selkeän eron). Ja vaikka kisko ei kokonaan estäisikään narskuttelua, ovat hampaasi ainakin turvassa - kulumat ja hiusmurtumat kun lisäävät hampaiden reikiintymistä tulevaisuudessa.

Vierailija
7/47 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ollut ahdistunut ja stressaantunut koronan takia ja tuntuu, että tämä ongelma johtuu osittain siitä. Kun joka päivä oon tarkkaillut googlella tartuntojakin eli tästä pitää päästä pois. Koska en töissäkään oo eli stressi ei voi johtua siitäkään. Jos jotenkin saisi itsensä olemaan stressaamatta ja suht normaalisti olisi niin sekin varmaan helpottaisi.

Ap

Mulla on samanlaista, hampaiden narskutus alkoi huhtikuussa luultavasti koronasta johtuvan stressin takia. Leuka naksuu, päätä särkee jne. En usko, että mikään muu kuin purentakisko auttaa.

Vierailija
8/47 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mulla on samanlaista, hampaiden narskutus alkoi huhtikuussa luultavasti koronasta johtuvan stressin takia. Leuka naksuu, päätä särkee jne. En usko, että mikään muu kuin purentakisko auttaa.

Ai en ookaan sitten ainoa :0 Toivotaan, että jossain vaiheessa helpottaa. Jos korona menisi joskus ohi. Mutta niin kauan kuin on tarpeen tiedottaa "Muista tarvavälit", on aika vaikea unohtaa.

Vierailija
9/47 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

botoksilla saat narskuttelun loppumaan etkä tarvitse mitään kiskoja

Vierailija
10/47 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla narskutus on kausiluontoista. Voi olla välillä pitkäänkin poissa ja littyy pääasiassa stressin määrään. Eli nukkumaanmeno kannattaa rauhoittaa, leukaa rentouttaa ohjeiden mukaan ja jos on taloudellisesti tiukkaa, niin kysyä harkinnanvaraista tukea kiskoihin. Kiskot eivät välttämättä sovi kaikille, ainakin itsellä ne repi ikenet. En käytä enää kiskoja mutta olen löytänyt apua rentoutuksesta ja oikeasta nukkumisasennosta.

Leukasärky on se epämiellyttävin seuraus narskutuksesta, mutta vielä vakavampaa on jos hampaita alkaa lohkeamaan niin että niitä joudutaan poistamaan. Kuten minulla kävi.

Vierailija
11/47 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärini suositteli minulle monta kertaa purentakiskoja, koska hänen mielestään narskutan hampaitani öisin. Vuoden päästä hän sanoi ettei kiskoista ole mitään apua ihmisille, kun ongelma on stressi ja stressitekijät pitäisi poistaa.

Vierailija
12/47 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei kiskot sopineet koska puren myös päivisin hampaita yhteen. Botox on mietinnässä.

Vierailija
13/47 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiskojen käyttö on naurettavan helppo välttää. Tosin silloin kiskojen käytön hyöty jää saamatta.

Pitäisikin ehkä kysyä, onko varaa olla käyttämättä kiskoa?

Vierailija
14/47 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiskojen käyttö on naurettavan helppo välttää. Tosin silloin kiskojen käytön hyöty jää saamatta.

Tulee halvemmaksi vaihtaa hammaslääkäriä, joka ei tuputa kiskoja vaan hoitaa hampaat kuntoon niin ettei tarvitse stressata.

Vierailija
15/47 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on insestitausta enkä voi laittaa mitään ylimääräistä suuhun. Luusto on kipeä ja hampaat murenee. Pahalla on pitkä varjo.

Vierailija
16/47 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee halvemmaksi vaihtaa hammaslääkäriä, joka ei tuputa kiskoja vaan hoitaa hampaat kuntoon niin ettei tarvitse stressata.

Ja sitten hampaiden kuntoon hoitamisen jälkeen ne kuluvat uudestaan pilalle, kun sille syylle, miksi ne alunperin kuluivat, ei tehdä mitään?

Vierailija
17/47 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten hampaiden kuntoon hoitamisen jälkeen ne kuluvat uudestaan pilalle, kun sille syylle, miksi ne alunperin kuluivat, ei tehdä mitään?

Puren traumojen takia, mutta terapiahakemus tuli hylättynä.

Vierailija
18/47 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkärini suositteli minulle monta kertaa purentakiskoja, koska hänen mielestään narskutan hampaitani öisin. Vuoden päästä hän sanoi ettei kiskoista ole mitään apua ihmisille, kun ongelma on stressi ja stressitekijät pitäisi poistaa.

Näinhän se oikeastaan on.

Vierailija
19/47 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tehtiin kun pääsin stressaavasta hammaslääkäristä eroon vaihtamalla toiseen. Stressi loppui, eikä uusi hammaslääkäri ole kertaakaan suositellut kiskoja tai puhunut narskutusjäljistä.

Vierailija
20/47 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla narskutus on kausiluontoista. Voi olla välillä pitkäänkin poissa ja littyy pääasiassa stressin määrään. Eli nukkumaanmeno kannattaa rauhoittaa, leukaa rentouttaa ohjeiden mukaan ja jos on taloudellisesti tiukkaa, niin kysyä harkinnanvaraista tukea kiskoihin. Kiskot eivät välttämättä sovi kaikille, ainakin itsellä ne repi ikenet. En käytä enää kiskoja mutta olen löytänyt apua rentoutuksesta ja oikeasta nukkumisasennosta.

Leukasärky on se epämiellyttävin seuraus narskutuksesta, mutta vielä vakavampaa on jos hampaita alkaa lohkeamaan niin että niitä joudutaan poistamaan. Kuten minulla kävi.

Oonkin miettinyt voiko nukkuma-asennolla olla yhteyttä narskuntaan. Minulla on nimittäin skolioosi selässäni ja siksi vaikea löytää välillä oikea asento nukkua sekä asetella tyyny oikealla tavalla. Mutta hammaslääkäri sanoi, ettei usko olevan nukkuma-asennolla vaikutusta asiaan. Itse kuitenkin olen sitä mieltä, että on. Kerran nimittäin en viitsinyt pöyhiä tyyniä ja menin nukkumaan väärässä asennossa ja ehdin hieman nukahtaa, kun säpsähdin hereille puraisten vahingossa kieltäni :0

Olen myös huomannut, että, jos olen nukkunut oikealla tavalla, joskus särkyjä ei huomaa lähes lainkaan koko päivän aikana. Kerran oli päivä, kun ei särkenyt korvaa ollenkaan kuin jostakin syystä vasta nukkumaan mennessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä