Oletko lapsena tai aikuisena palanut kunnolla auringossa?
Minä olen, pari vuotta sitten paloi selkä kun nukahdin biitsille. Oli kivulias yö edessä!
Kommentit (27)
Ehkä kerran lapsena kärähtänyt vähän olkapäät.
Lapsena etelässä todella pahoin, sain samalla myös auringonpistoksen. Äiti sanoo ettei ymmärrä kun minulla oli kuitenkin lippis ja aurinkovoidetta, mutta lienee 80-luvun aurinkorasvat ei kalpealle suomilapselle kuuman auringon alla riittäneet... no joka tapauksessa olin punainen kuin keitetty rapu, oksentelin ja minulla oli kuumetta. Hotellille tuli lääkäri joka määräsi että minun on oltava varjossa ja niinpä ökötinkin isän t-paita (ainut vaate joka ei sattunut) päällä kommandona parvekkeella aurinkotuolissa, mitä isä ja äiti kiskoi aina toiseen paikkaan sen mukaan miten aurinko siirtyi :D
Joo kesän 2018 megahelteissä kun olin myyjänä ulkokirppiseksellä! Rasvasin käsivarret mutta selkää en, kun ei taivu ja ajattelin että ei sinne varmaan tarvitse.. seisoin selkä aurinkoon päivän kuumimpina hetkinä ja mulla oli vaan tuubitoppi. Koko selkä oli väriltään kuin tonttuhattu ja sitten alkoikin nahanluonti!
Lapsena etelässä poltin jalat pahoin, kun pitkään polskuttelimme uimapatjalla meressä.
En oo vesikelloihin asti palanut, mutta kyllä sitä useana kesänä ainakin olkapäät punoitti.
En ole koskaan palanut niin, että sattuisi. Joskus on hieman punertanut iho loppupäivän, ja kai sekin palamista on. Nuorempana sain aina keväisin aurinkoihottumaa.
En yleensä pala vakavasti, vähän vain punottaa mutta tuolloin oli suomessakin kova helle ja uutiset varoitteli korkeasta uv-säteilystä. Olin juuri muuttanut ja laittelin parveketta nätiksi kuudennessa kerroksessa ylläni lippis ja bikinit, aurinkosuojaa en käyttänyt kun luulin ettei nyt parvekkeella tarvitse. Puuhastelin ja muutenkin hengailin siinä semmoiset 3 h auringosta nauttien ja välillä kävin sisällä vessassa tms. Illalla alkoi kihelmöidä ja polttaa oudosti ja suihkussa ulvaisin kivusta, menin vettä tippuvana kääntyilemään eteisen peilin eteen ja totesin että naamaa ja peppua lukuunottamatta olin väriltäni valehtelematta kuin keitetty rapu! Bikineistä jääneet valkoiset läikät vaan loisti iholla kuin neonvalot. Sitten tuli vesikellot, ja kuume. Menin päivystykseen ja lääkäri sanoi että olin käytännössä palovammapotilas.
Kesällä 2012 olin Bulgarian Sunny Beachillä kuin sauna-Timo.
70 ja 80 luvuilla kuului kesään että nenä ja olkapää paloi joskus nahan irtoamiseen asti niin aikuisilla kuin lapsillakin, mitään rasvoja ei käytetty. En muista että se olisi nyt menoa hidastunut, että nahariekaleet roikkui punaisista olkapäistä :D Auringon uskottiin vahvistavan ihoa.
Teininä Kreetalla. Jalkojen sisäsyrjät paloivat vesirakkuloille. Olin ekaa kertaa elämässäni etelässä eikä kukaan neuvonut käyttämään aurinkoovidetta. Suomessa en ollut koskaan palanut.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena etelässä todella pahoin, sain samalla myös auringonpistoksen. Äiti sanoo ettei ymmärrä kun minulla oli kuitenkin lippis ja aurinkovoidetta, mutta lienee 80-luvun aurinkorasvat ei kalpealle suomilapselle kuuman auringon alla riittäneet... no joka tapauksessa olin punainen kuin keitetty rapu, oksentelin ja minulla oli kuumetta. Hotellille tuli lääkäri joka määräsi että minun on oltava varjossa ja niinpä ökötinkin isän t-paita (ainut vaate joka ei sattunut) päällä kommandona parvekkeella aurinkotuolissa, mitä isä ja äiti kiskoi aina toiseen paikkaan sen mukaan miten aurinko siirtyi :D
Vastuutonta. Sinut olisi pitänyt viedä sairaalaan.
Siinä vaiheessa kun palaa vesirakkuloille ei tosiaan tee mieli heittää mitään "eilisen puna on huomisen bruna"-läppää!
Niska ja jalkapöydät sekä korvanlehdet olen polttanut.
Olin äitini luona kylässä ja lupasin auttaa puutarhan hoidossa kun äidillä oli noidannuoli, oli tosi kuuma päivä ja suihkutin iholleni jotain jonka luulin olevan aurinkorasvaa mutta olikin rusketusta voimistavaa öljyä! Miula oli farkkusortsit ja bikinien yläosa, äidiltä lainattu lierihattu onneksi päässä. Mutta ei se lierihattu paljoa lohduttanut kun poltin hartiat ja olkapäät oikein vesirakkuloille! Päälle tuli nestehukkakin kun join vaan energiajuomaa ja kahvia, enkä vettä lainkaan. Olin tosi kipeä ja lopulta äiti hälytti ambulanssin katsomaan miun vointini, makasin lattialla jumppapatjalla (älkää kysykö) märkiin lakanoihin kietoutuneena ja havahduin kun ensihoitaja huutelee vieressä. Vei miut sitten sairaalaan, ei ihon vaan nestehukan vuoksi mutta laittoi ne jotain salvaa miun ihoonkin siinä samalla
Lapsena olen muutaman kerran palanut kevyesti nenän ja olkapäiden alueelta. Kerran paloi hartiat pahemmin. Niin, että iho hilseili ja kuoriutui vähän. Mutten koskaan ole erityksen pahasti palanut. Meidän lapsuudessa ei puhuttu auringon haitoista. Palaminen kyllä tiedettiin, mutta sitä pidettiin lähinnä epämukavuusasiana. Onneksi mulla on luonnostaan keltasävyinen iho, joka ruskettuu helpohkosti. En siis pala kovin herkästi. Mulla on tosin vitiligo, eli joitain alueita täytyy suojata enemmän.
Nykyään osaan suojautua auringolta vaattein ja 50 kertoimen aurinkorasvalla. En myöskään oleskele ulkona yleensä keskipäivän aikaan vaan enemmän iltapäivällä/alkuillasta.
N26
Neiti_Nokkonen kirjoitti:
Olin äitini luona kylässä ja lupasin auttaa puutarhan hoidossa kun äidillä oli noidannuoli, oli tosi kuuma päivä ja suihkutin iholleni jotain jonka luulin olevan aurinkorasvaa mutta olikin rusketusta voimistavaa öljyä! Miula oli farkkusortsit ja bikinien yläosa, äidiltä lainattu lierihattu onneksi päässä. Mutta ei se lierihattu paljoa lohduttanut kun poltin hartiat ja olkapäät oikein vesirakkuloille! Päälle tuli nestehukkakin kun join vaan energiajuomaa ja kahvia, enkä vettä lainkaan. Olin tosi kipeä ja lopulta äiti hälytti ambulanssin katsomaan miun vointini, makasin lattialla jumppapatjalla (älkää kysykö) märkiin lakanoihin kietoutuneena ja havahduin kun ensihoitaja huutelee vieressä. Vei miut sitten sairaalaan, ei ihon vaan nestehukan vuoksi mutta laittoi ne jotain salvaa miun ihoonkin siinä samalla
Ruskea pullo jossa lukee Malibu? Tuota oli Hong Kongissa myytävänä, vierekkäin 2 lähes identtistä pulloa mutta toisessa oli aurinkorasvaa suojakertoimella 50 ja toisessa ruskettumista tehostavaa öljyä, arvatkaa olinko ostaa sen öljyn ja siitähän olisi riemu revennyt tälläisenä kalkkilaivan kapteenina!
Mäkin olen aikuisena polttanut selän ja otsan.