Paras stand-up koomikko?
Kuka tai ketkä ovat mielestäsi parhaita stand-up koomikoita?
Kuvaile henkilön komediaa/tyyliä parilla sanalla.
Kommentit (46)
Kotimaisista livenä on Ilari Johansson, osaa ottaa yleisön, aistii tunnelman ja pystyy luomaan hyvää tilannekomiikkaa.
Sellainen kuka kertoo eniten p*llu vitsejä ja nauraa omille jutuilleen.
Jukka Lindström on suomalaisista ykkönen, kokonaisvaltaisesti.
Mutta jos hyvää stand upia haluaa nähdä, siihen ei tarvita "parasta koomikkoa" ja teatterisalia, vaan sopivan intiimi tila ja muutamia hyviä esiintyjiä joiden ei tarvi olla edes ammattilaisia. Suosittelen livenä.
Vierailija kirjoitti:
husu
Minustakin Husu on hyvä koomikko - tahtomattaan. 😂
Ismo Leikolan englanninkielinen huumori on minusta parasta. Oivaltavaa ja älykästä. En niinkään pidä niistä jaarittelevista suomenkielisistä sketseistä.
Vierailija kirjoitti:
Ismo Leikola tietenkin.
Löi hevosta nyrkillä telkkarissa. Vain eläinrääkkääjät suosii Leikolaa. Kyseinen rääkkäystapaus löytyy edelleen googlesta. En linkitä.
Anthony Jeselnik. On mustaa huumoria, ja sit on Anthony Jeselnik. "Thoughts and Prayers" on suosikki kaikista stand up - spesiaaleista, jotka olen nähnyt.
Mä en tajua amerikkalaisia (tai monia suomalaisiakaan) stand-up-koomikoita. Tylsät jutut ja useimmilla hyvin samanlaiset. Briteillä on paljon enemmän vaihtelua jutuissa, ne on yleensä ihan eri ÄO-kymmenillä ja draaman kaari kestää koko esityksen.
Eikä A-luokan brittikoomikoilla jutut mene navan alle. Se onkin laatukomedian keskeinen kriteeri. En ole mikään siveydensipuli, mutta kyllä laadun tunnistaa yleensä juuri siitä, että hyvä koomikko osaa tehdä huumoria vaikka aidanseipäästä, ei tarvitse ottaa halpoja nauruja alapäähuumorilla.
Olette niin ihanan kansainvälisiä. Kaikilla joku enkun kielinen stand up.-suosikki. Osaan englantia mutten mielestäni niin hyvin, että voisin nauttia komiikasta nyansseineen ja kulttuurisidonnaisuuksineen vieraalla kielellä.
Danny Bhoy, Russel Peters, Hannah Gadsby, Gabriel Iglesias, Shappi Khorsandi, Omid Djalili, Ali Wong, jne...
Vierailija kirjoitti:
Olette niin ihanan kansainvälisiä. Kaikilla joku enkun kielinen stand up.-suosikki. Osaan englantia mutten mielestäni niin hyvin, että voisin nauttia komiikasta nyansseineen ja kulttuurisidonnaisuuksineen vieraalla kielellä.
Minä kyllä osaan ja tunnen monta muutakin suomalaista jotka osaavat. Itse olen asunut Englannissa monta vuotta ja ollut naimisissa paikallisen kanssa 20 vuotta. Silläpä sen eron brittistand-upin ja amerikkalaisen välillä erottaakin. Britit arvostaa omaa komediakulttuuriaan niin paljon enemmän, että kaikkea ei tehdä kaikille helpoksi. Ne, jotka tajuaa, osaavat sitten arvostaa. Tosin ei kaikki parhaat jutut vaadi muuta kuin kielitaitoa, eikä stand-up nyt mitään korkeakirjallisuutta ole.
Matti Patronen, ei huuda lavalla eikä viljele alapääjuttuja ja jutut usein ihan oikeasti hauskoja.
Muusikkona aivan uskomaton, mutta stand-up ei ole niinkään hänen juttunsa. Silti showt on olleet hyviä.
Paras nykyisistä on James Acaster, aivan ylivoimaisesti. On älyä, hauskuutta, ihanan ennalta-arvaamatonta asennetta, jopa tyyliä. Vähän vanhemmista Stewart Lee.