Helsinki-Tallinna tunneli
Helsinki-Tallinna -tunnelista oli taas artikkeli Helsingin uutisissa 6.-7.6.2020 (en osaa linkittää) jossa maakuntavaltuuston puheenjohtaja, vihreä Mari Holopainen toteaa ettei mitään ole vielä linjattu mutta toteaa myös, että vastoin muita vaihtoehtoja ja yksityistä suunmitelmaa paras vaihtoehto olisi tunneli Helsingin keskustan kautta. Kuulemma kun Helsinki on liikenteen solmukohta josta kaikki pääsevät helposti määränpäähänsä.
Minä ihmettelen, että mitä ne vihreät loppupeleissä oikein haluavat? Vuosia Helsingistä on tehty asukkaiden halun vastaisesti autovastaista utopiaa jossa ihan jokainen suorittaa liikkumisen pyörällä tai jalan (koska julkinen liikenne toimii vain siellä miasä on sporalinjat), ja autoilijoita on haluttu vähentää ja rankaista mm. jatkuvasti esiintuoduilla ruuhka- ja muilla ylimääräisillä maksuilla kaiken muun lisäksi.
Miksi ihmeessä tähän autottomaan utopiaan halutaan tuoda tunneli, jonne ihmiaten pitää päästä ajamaan autolla (no siis autojunaan mutta eniveis)? Miksi kaikkien autolla Tallinnaan menevien pitäisi madella vihreiden "kaupunkibulevardeja" sitä maks 20 km/h ruuhkassa ja maksella ruuhkamaksuja, kun tunneli voitaisiin sutaista suoraan Espoon tai Vantaan kautta ja joskus tulevaisuudessa rinnalla voisi kulkea myös valtatie tunnelissa?
Vihreillä ei ole mitään logiikkaa. Paitsi ahneus. Ja kosto siitä että itse päätti jäädä asumaan kantakaupungin liepeille kerrostalokuutioon eikä ole varaa autoon ja nyt harmittaa että tosilla on varaa asua tilavasti ja mukavasti ja hoitaa liikkuminen kivasti autolla ovelta ovelle odottelematta räntäsateessa seuraavaa vuoroa.
Kommentit (35)
Itäblokin rikoisryhmille kyllä niin herkullinen tunneli...
Siis kuka siitä tunnelista hyötyy...? Eikö tuosta seuraa se, että hinnat Eestissä nousee helpomman turismin takia ja Helsingissä on yhä vaikeampaa pitää yrityksiä kannattavina
Autoilun solmukohta Helsinkiin, josta halutaan tehdä autoton Kehä I sisäpuoliselta osalta?
Vihreiden logiikkaa.
Aiheeseen liittyen
Vierailija kirjoitti:
Siis kuka siitä tunnelista hyötyy...? Eikö tuosta seuraa se, että hinnat Eestissä nousee helpomman turismin takia ja Helsingissä on yhä vaikeampaa pitää yrityksiä kannattavina
Rahtiliikenne Eurooppaan nopeutuu kun ei tarvitse laivata kaikkea vaan menee junalla perille asti.
Ja kiinalaiset ovat rahoittamassa, koska Kiinasta Venäjän läpi Suomeen on suora rata, ja jos tavarat saataisiin tunnelin kautta Eurooppaan niin kiinankauppa kasvaisi kun kuukausien laivamatka lyhenisi n. viikkoon.
Lienen vähän tyhmä, tämä rautatietunnelihanke en vaan ymmärrä.
Mietitään, jossain oli arvio yhden suunnan lipusta noin 50 euroo, mitä sillä saat? Nopean yhteyden helsinki-tallinna? Junaan on suunniteltu matkustajia ja autoja, miten kauan autojen lastaus ja purku kestää?
Ett mikä onkaan totuus, ajasta siis, kaikki tietää lentojen olevan nopeita mutta matka-aikaan tulee viellä muuta odottelua.
Entäs mikä on matka-aika + hinta tänä päivänä laivalla? Sen voit testata vaikka tänään.
Ps. Kuis tunneli ranskasta iso-britaniaan toimii ja kannattaa?
Vierailija kirjoitti:
Lienen vähän tyhmä, tämä rautatietunnelihanke en vaan ymmärrä.
Mietitään, jossain oli arvio yhden suunnan lipusta noin 50 euroo, mitä sillä saat? Nopean yhteyden helsinki-tallinna? Junaan on suunniteltu matkustajia ja autoja, miten kauan autojen lastaus ja purku kestää?
Ett mikä onkaan totuus, ajasta siis, kaikki tietää lentojen olevan nopeita mutta matka-aikaan tulee viellä muuta odottelua.Entäs mikä on matka-aika + hinta tänä päivänä laivalla? Sen voit testata vaikka tänään.
Ps. Kuis tunneli ranskasta iso-britaniaan toimii ja kannattaa?
Tuota matkailuasiaa tuodaan kun asiaa markkinoidaan tavan tallaajille, se tavaraliikenne on rahasampo. Ja vielä kun saataisin rata kemijärveltä jäämerelle niin Suomen läpi alkaisi tavara kulkemaan.
Se onkin mielenkiintoista kun vedetään junarata mannerheimintietä pitkin rantaan kun naapurikaupungeissa olisi metsäistä rantaakin tähän tarkoitukseen.
Tuo tunneli on järjettömin ja turhin idea koskaan.
Kyllä verorahat kannattaisi käyttää ihan muunlaiseen infraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lienen vähän tyhmä, tämä rautatietunnelihanke en vaan ymmärrä.
Mietitään, jossain oli arvio yhden suunnan lipusta noin 50 euroo, mitä sillä saat? Nopean yhteyden helsinki-tallinna? Junaan on suunniteltu matkustajia ja autoja, miten kauan autojen lastaus ja purku kestää?
Ett mikä onkaan totuus, ajasta siis, kaikki tietää lentojen olevan nopeita mutta matka-aikaan tulee viellä muuta odottelua.Entäs mikä on matka-aika + hinta tänä päivänä laivalla? Sen voit testata vaikka tänään.
Ps. Kuis tunneli ranskasta iso-britaniaan toimii ja kannattaa?
Tuota matkailuasiaa tuodaan kun asiaa markkinoidaan tavan tallaajille, se tavaraliikenne on rahasampo. Ja vielä kun saataisin rata kemijärveltä jäämerelle niin Suomen läpi alkaisi tavara kulkemaan.
Edelleen, miten se sampo toimii ranska iso-britania välillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lienen vähän tyhmä, tämä rautatietunnelihanke en vaan ymmärrä.
Mietitään, jossain oli arvio yhden suunnan lipusta noin 50 euroo, mitä sillä saat? Nopean yhteyden helsinki-tallinna? Junaan on suunniteltu matkustajia ja autoja, miten kauan autojen lastaus ja purku kestää?
Ett mikä onkaan totuus, ajasta siis, kaikki tietää lentojen olevan nopeita mutta matka-aikaan tulee viellä muuta odottelua.Entäs mikä on matka-aika + hinta tänä päivänä laivalla? Sen voit testata vaikka tänään.
Ps. Kuis tunneli ranskasta iso-britaniaan toimii ja kannattaa?
Tuota matkailuasiaa tuodaan kun asiaa markkinoidaan tavan tallaajille, se tavaraliikenne on rahasampo. Ja vielä kun saataisin rata kemijärveltä jäämerelle niin Suomen läpi alkaisi tavara kulkemaan.
Edelleen, miten se sampo toimii ranska iso-britania välillä?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kanaalin_tunneli
Artikkeli hiukan vanha mutta taitaa se tuottaa omistajilleen rahaa. Mutta tunneliprojekti on pitkäntähtäimen homma eikä sovi kvartaalitalouteen, vaan pitää ajatella vähintään 100v aikajänteellä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo tunneli on järjettömin ja turhin idea koskaan.
Kyllä verorahat kannattaisi käyttää ihan muunlaiseen infraan.
Tyypillinen vasuri olettaa aina että kaikki pitäisi tehdä verovaroin. Tässä on kyseessä yksityinen hanke. Nyt käsi pois parempien ihmisten taskuista.
Vierailija kirjoitti:
Tuo tunneli on järjettömin ja turhin idea koskaan.
Kyllä verorahat kannattaisi käyttää ihan muunlaiseen infraan.
Tuohan on yksityinen projekti, joka odottelee rakennuslupaa aloittaa. Rahat ja suunnitelmat on kasassa ilman verorahoja.
Vierailija kirjoitti:
Siis kuka siitä tunnelista hyötyy...? Eikö tuosta seuraa se, että hinnat Eestissä nousee helpomman turismin takia ja Helsingissä on yhä vaikeampaa pitää yrityksiä kannattavina
Suomalaisethan siitä hyötyy, koska silloin meiltä olisi suora yhteys tulevaan Rail Balticaan. Meriyhteys ei sellainen ole, mutta tunneli olisi, jos sen päätepiste olisi Tallinnan päässä Ülemistessä, johon tulee myös Rail Baltican terminaali.
Juna on tietenkin myös paljon nopeampi kuin hitaat purtilot.
Huvimatkailijat eivät tässä skenaariossa ole varmaankaan se mielenkiintoisin kohderyhmä, vaan rahtiliikenne ja työmatkailijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tunneli on järjettömin ja turhin idea koskaan.
Kyllä verorahat kannattaisi käyttää ihan muunlaiseen infraan.
Tuohan on yksityinen projekti, joka odottelee rakennuslupaa aloittaa. Rahat ja suunnitelmat on kasassa ilman verorahoja.
No siinä tapauksessa annan sille vihreää valoa jos on yksityinen.
Ihmiset ei maksa laivalipusta kuin 10-20 euroa Joten miksi Tunnelista joku maksaisi satasen per suunta? Tunnelia ei tule
Satanen per sivuille Ei oo realistiska työmatkoista.
Vierailija kirjoitti:
Lienen vähän tyhmä, tämä rautatietunnelihanke en vaan ymmärrä.
Mietitään, jossain oli arvio yhden suunnan lipusta noin 50 euroo, mitä sillä saat? Nopean yhteyden helsinki-tallinna? Junaan on suunniteltu matkustajia ja autoja, miten kauan autojen lastaus ja purku kestää?
Ett mikä onkaan totuus, ajasta siis, kaikki tietää lentojen olevan nopeita mutta matka-aikaan tulee viellä muuta odottelua.Entäs mikä on matka-aika + hinta tänä päivänä laivalla? Sen voit testata vaikka tänään.
Ps. Kuis tunneli ranskasta iso-britaniaan toimii ja kannattaa?
Voit ihan rauhassa jatkaa matkustamista Tallinnaan laivoilla.
Tunneli on tarpeen ennen kaikkea rahtiliikenteen takia. Laivat ovat hitaita.
Logiikka ja vihreät eivät kuulu yhteen.
Aika moni Helsingistä Tallinnaan matkaaja on laivallakin ihan tunnelissa.