Voiko kolmevuotiaalle alkaa opettamaan aakkosia, numeroita ja vieraita kieliä?
En halua odottaa siihen saakka kun lapsi menee kouluun seitsemän vuotiaana. Kaiken lisäksi lapsi aloittaa soittamaan viulua tai pianoa. Minkä ikäisenä lapsesi oppi lukemaan?
Kommentit (30)
Vanhempi lapseni oppi kirjaimet 3-vuotiaana, kun opetteli itse ja täysin vapaaehtoisesti.
Minä opin lukemaan neljävuotiaana. Siitä seurasi että turhauduin koulussa, kun muut opettelivat asioita jotka osasin jo. Tunsin itseni ulkopuoliseksi enkä koskaan oppinut opiskelemaan, laiskottelin vain läpi peruskoulun, lukion ja yliopiston. Haluatko sellaista lapsellesi?
Voi. Itse opin lukemaankin nelivuotiaana. Mutta ei painostamalla ja väkisin.
Sen kun aloitat. Kaverin lapsi oppi ihan itsekseen lukemaan 3-vuotiaana. Mutta kunhan muistat, etyei kaikkia lapsia kiinnosta. Mun esikoinen on sellainen, ettei jaksa nähdä vaivaa oppimisen eteen, kuopus taas on opetellut itsekseen lukemaan ja laskemaan. Muttei hänkään mitenkään intohimoinen siinä ole, kysyin, haluaako opetella kerto- ja jakolaskuja, ja hän sanoi, että sitten vasta, kun menee eskariin.
Opin lukemaan itse nelivuotiaana. Tietty koulussa oli luppoaikaa, mutta en ole koskaan kokenut tylsistyväni siellä tai että olisi tullut haastavammaksi myöhemmin myöskään.
Totta kai voi opettaa, jos lasta itse kiinnostaa, mutta en puskisi.
Ei tietenkään, se on koulun tehtävä. Ajattele nyt kuinka paha mieli luokan Jaxille, Yasminelle ja Janicalle tulee kun joku osaa jo jotain kouluun tullessaan!!!
Siskon tyttöni on 3-vuotias ja osaa kyllä jo kaikki kirjaimet eli tietenkin voit opettaa. Eikä tämä ole mitenkään tavatonta että tuon ikäinen jo osaa. Osaa myös monista sanoista kertoa millä kirjaimella ne alkavat eli jos kysyn että millä alkaa sana kissa niin hän osaa sanoa että se alkaa k:lla. Ei osaa lukea eikä sitä ole opetettukaan vielä mutta uskon että oppii ennen kuin menee kouluun kun on jo nyt niin kiinnostunut kirjaimista. Siitä se kai on lähtenytkin se opettelu kun tyttö kyseli kirjaimia niin hänelle ostettiin sellainen kirjaintaululelu ja siitä on sitten kyselemällä oppinut. Minusta muutenkin Suomessa tosi monella lapsella on edellytykset oppia lukemaan jo hyvissä ajoin ennen ekaluokkaa. Täällä mennään kouluun niin myöhään, että monilla on siinä vaiheessa se herkkyysikä lukemiselle jo mennyt.
Suosittelen opettamaan kerralla sekä latinalaiset että kyrilliset. Da!
Minun lapseni oppi lukemaan kolmevuotiaana.
Ap:llä on laihat eväät opettaa lastaan.
No meillä on omat lapset olleet 2 kielisiä 2v:nä
Lapsenlapselle puhutaan vanhempien äidinkieliä mutta on napannut näiden keskenään käyttämän englannin kolmanneksi ihan itse! Ikää 2v2kk. Värit tulee 3 kielellä, numerot kahdella, paljon sanoja englanniksi - mistä lie oppinut. Puhuu pitkiä lauseita 2 kielellä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsenlapselle puhutaan vanhempien äidinkieliä mutta on napannut näiden keskenään käyttämän englannin kolmanneksi ihan itse! Ikää 2v2kk. Värit tulee 3 kielellä, numerot kahdella, paljon sanoja englanniksi - mistä lie oppinut. Puhuu pitkiä lauseita 2 kielellä.
Tuolla lailla tulee kielipuolia jotka ei osaa mitään kieltä kunnolla.
Monessa maassa koulunkaynti alkaa 3-4 vuotiaana. Suomessa uskotaan etta kuraleikit on vahvempi pohja koulumenestykselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla lailla tulee kielipuolia jotka ei osaa mitään kieltä kunnolla.
Tai sitten monikielisia maailmankansalaisia joyka osaavat lausua kielia ilman aksenttia kun ne on niin nuorina opittu.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään, se on koulun tehtävä. Ajattele nyt kuinka paha mieli luokan Jaxille, Yasminelle ja Janicalle tulee kun joku osaa jo jotain kouluun tullessaan!!!
Yleensä noin puolet ekaluokkalaisista osaa lukea kouluun tullessaan, ja näistä puolet sujuvasti.
Ominpäin lukemaan oppineilla, on kirjoittamisessa enemmän virheitä mm. tavu- ja sanarajoissa sekä pitkissä vokaaleissa ja konsonanteissa. Jos meinaa kotona opettaa, kannattaa tehdä se huolellisesti. Spontaanisti oppinut lapsi on yleensä motivoitunut ja kielellisesti sen verran kehittynyt, että hoksaa myös nämä nopeasti.
Itse opin lukemaan neljävuotiaana, lapsista vanhempi juuri kun täytti kuusi ja nuorempi oli 3,5-vuotias kun alkoi lukemaan, kumpikin ilman opettamista, minua on opetettu kun oli niin kova mielenkiinto. Nuorempi on muuten älyllisesti aika normaali, mutta kielellisesti tosi lahjakas.
Kuka tahansa kolmevuotias oppii kieliä vaikka useamman, jos vain hänet altistetaan niille. Mutta ei niin, että vanhemmat alkavat puhua heille muita kuin äidinkieltään, koska se haittaisi sitten äidinkielen kehittymistä ja perheen vuorovaikutusta. Lapsi pitää laittaa esimerkiksi vieraskieliseen päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Siskon tyttöni on 3-vuotias ja osaa kyllä jo kaikki kirjaimet eli tietenkin voit opettaa. Eikä tämä ole mitenkään tavatonta että tuon ikäinen jo osaa. Osaa myös monista sanoista kertoa millä kirjaimella ne alkavat eli jos kysyn että millä alkaa sana kissa niin hän osaa sanoa että se alkaa k:lla. Ei osaa lukea eikä sitä ole opetettukaan vielä mutta uskon että oppii ennen kuin menee kouluun kun on jo nyt niin kiinnostunut kirjaimista. Siitä se kai on lähtenytkin se opettelu kun tyttö kyseli kirjaimia niin hänelle ostettiin sellainen kirjaintaululelu ja siitä on sitten kyselemällä oppinut. Minusta muutenkin Suomessa tosi monella lapsella on edellytykset oppia lukemaan jo hyvissä ajoin ennen ekaluokkaa. Täällä mennään kouluun niin myöhään, että monilla on siinä vaiheessa se herkkyysikä lukemiselle jo mennyt.
Suomi on helppo kieli oppia lukemaan. Ekaluokkalaisista puolet lukee jo kouluun tullessaan, osa näistä sujuvasti. 80% lukee sujuvasti joululomaan mennessä ja lähes kaikki kevään puoliväliin mennessä. Sitten jää ne 1-2, joilla lukivaikeutta, mutta yleensä hekin lukevat ekaluokan loppuun mennessä. Pyh ja pah herkkyyskausien ohimenemiselle.
Kielissä, joissa ei ole samanlaista kirjain-äännevastaavutta, lapsilla menee keskimäärin jopa 2 vuotta oppia sujuva lukutaito. Siksi varmaan aloitellaankin jo aiemmin..
Tietenkin voi.