Naapurin lapsi haluaa leikkiä vain toisen lapsemme kanssa (vanhimman)
Vuoden nuorempi pikkusisarus ei kelpaa leikkeihin. Äitinsä tuli oikein ovelle asti mainitsemaan asiasta että minun pitää antaa vanhemman lapsen olla ”omien” kavereiden kanssa.
Kun sanoin että tytöt ovat täällä päivisin kahdestaan kun minä olen töissä ja viihtyvät vallan hyvin. Lämmittävät yhdessä ruuan ja vievöt koiraa ulos ja tekevät muutaman kotityön mistä olen luvannut extra rahaa.
Haluan että heillä on seuraa toisistaan tämän kesäkuun ajan kun olen päivät töissä (kyse siis n. 10 ja 11 vuotiastaista)
Ymmärrän että hänen lapsella on tylsää päivisin kun on myös yksin kotona, mutta ei se nyt niin mene että he ovat kahdestaan ja sitten yksi lapsista on täällä yksin leikkimässä. Nuoremman lapsen kaverit ovat kaikki mökeillään yms.. ei tässä oikein muita ole.
Mitä mieltä te olette tästä järjestelystä? Vanhempi lapsi on enemmän innoissaan kesärahasta jonka lupasin heille jos kaikki sujuu hyvin. Iltaisin on sitten aikaa leikkiä tämän laverin kanssa kahdestaan jos haluaa.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on ongelma? Sanot lapselle, että voi leikkiä lapsesi kanssa kun tulet töistä, siihen asti joko leikkii molempien kanssa tai ei ollenkaan.
Musta tässä on kyllä ongelmaa, että se vanhempi on nakitettu vuotta nuoremman holhoojaksi. Ei lapsi niin paljoa vuodessa kehity, että joko ei pärjää ollenkaan itsekseen, tai sitten on jo kypsä hoitamaan toista lasta itsenäisesti.
Leikkiin ottaminen mukaan ei tarkoita että on holhoojana. Se tarkoittaa että osaa olla reilu. Kyllä se 10-vuotias pärjää, mutta on silti ikävää jäädä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on ongelma? Sanot lapselle, että voi leikkiä lapsesi kanssa kun tulet töistä, siihen asti joko leikkii molempien kanssa tai ei ollenkaan.
Musta tässä on kyllä ongelmaa, että se vanhempi on nakitettu vuotta nuoremman holhoojaksi. Ei lapsi niin paljoa vuodessa kehity, että joko ei pärjää ollenkaan itsekseen, tai sitten on jo kypsä hoitamaan toista lasta itsenäisesti.
Tässähän on kyse molemminpuolisesta peräänkatsomisesta ja seurasta. Jos isomman sisaruksen kaveri olisi poissa, niin ei pienempikään saisi olla kaverinsa kanssa kaksin.
Nakituksesta olisi kyse jos ikäeroa olisi sanotaanko 4 - 5 vuotta.
Onko sulla muuten omia lapsia vai oletko itse ollut hoitaja tai hoidettu?
ei ap.
Koska naapurin lapsen äiti on sekaantunut lapsensa kaveriasioihin, pitää sinunkin puuttua ja puolustaa omiasi.
Keskustele ihan ensiksi omien lastesi kanssa siitä, miten he näkevät tilanteen. Esikoisesi on tässä se avainhenkilö. Olisiko hänelle OK, että he olisivat kolmestaan? Jos pitää valita, onko naapurin lapsen vai sisaruksen kanssa, kumman valitsee?
Tee se selväksi, että sisarusta ei hylätä lennossa, kun naapurin lapsi tulee paikalle. Jos naapurin lapselle ei ikinä, missään tilanteessa sovi se, että olisivat kolmestaan, voi olla parempi, että lapsesi ei ole hänen kanssaan, tai sitten sovitte ennakkoon, milloin esikoisesi on naapurin lapsen kanssa.
Sitten sovitte naapurin perheen kanssa yhteiset pelisäännöt. Naapurin lapsi tai hänen äitinsä ei voi määräillä sinun lastesi keskinäistä kaveruutta. PISTE! Selvästi sinun lapsesi ovat selvästikin myös kavereita keskenään, sen lisäksi, että ovat sisaruksia.
Luin aloituksen uudestaan. Vaikuttaisi siltä, että naapurin lapsi kokee AP:n lasten keskinäisen ystävyyden jotenkin uhkaksi hänen ja AP:n esikoisen väliselle kaveruudelle, ja on avautunut siitä äidilleen. Äiti on tehnyt tilanteesta oman tulkintansa, ja tullut avautumaan siitä AP:lle.
Voihan olla, että olen väärässä. Asia selviää vain sillä, että AP juttelee asiasta omien lastensa kanssa, ja kuuntelee heidän näkemyksensä tilanteesta. Tarvittaessa he voivat keskustella asiasta vielä naapureidenkin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuorempi ei kelpaa mukaan?
Miksi ylipään hannkia toista lasta, jos se jää esikoisen vastuulle ja hoidettavaksi, eikä voi koskaan tavata kavereitaan. Ja anna kun arvaan, ap. esikoinen on tyttölapsi. Tähän ei vaadita pojilta.
Omasta lapsuudesta ei ole hyviä muistoja, enkä saanut koskaan olla yksin kaverieni kanssa, enkä jakaa hänen kanssaan leikkihetkiä, vaan olin koko lapsuuden äidin pikkupiika, joka huolehti pienemmistä sisaruksista ja isompana jouduin tekemään suhteessa enemmän kotitöitä ja luopumaan omasta ajastani esim lukemisesta pienempieni sisarusteni hyväksi.
Tämähän on helppoa äidille, kun laosipiika tekee ja huolehtii työt hänen puolestaan eurolla. Ja tasapuolisuuden vuoksi äiti antaa myös nuoremmalle lapselle, etrei tuu paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipään hannkia toista lasta, jos se jää esikoisen vastuulle ja hoidettavaksi, eikä voi koskaan tavata kavereitaan. Ja anna kun arvaan, ap. esikoinen on tyttölapsi. Tähän ei vaadita pojilta.
Omasta lapsuudesta ei ole hyviä muistoja, enkä saanut koskaan olla yksin kaverieni kanssa, enkä jakaa hänen kanssaan leikkihetkiä, vaan olin koko lapsuuden äidin pikkupiika, joka huolehti pienemmistä sisaruksista ja isompana jouduin tekemään suhteessa enemmän kotitöitä ja luopumaan omasta ajastani esim lukemisesta pienempieni sisarusteni hyväksi.
Tämähän on helppoa äidille, kun laosipiika tekee ja huolehtii työt hänen puolestaan eurolla. Ja tasapuolisuuden vuoksi äiti antaa myös nuoremmalle lapselle, etrei tuu paha mieli.
Ap kertoi että lapset saa nähdä myös keskenään. Sun omat kokemukset ei tarkoita että kaikilla olisi samoin. Olen hoitanut pienempiä, tehny kotitöitä ja auttanut myös isompaa sisarusta. Enkä silti koe sitä tuolleen kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkiin ottaminen mukaan ei tarkoita että on holhoojana. Se tarkoittaa että osaa olla reilu. Kyllä se 10-vuotias pärjää, mutta on silti ikävää jäädä yksin.
Eikö seudulla ole muita lapsia, vai miksi sillä nuoremmalla ei ole ketään muuta jonka kanssa leikkiä? Eikö voisi itse mennä sitten omien kavereiden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein holhoojaksi. Mullakin sisarukset pärjää toistensa seurassa päivän. On ihan normaalia sisaruksilta olla toistensa tukena kun vanhemmat on töissä. Eikä se tee toisesta holhoojaa.
Saisiko nuorempi lähteä ulos leikkimään kaverinsa kanssa, jos vanhemman pitäisi jäädä yksin kotiin? Jos tää ois ok, niin silloin se vanhempi on selkeesti huoltovastuussa nuoremmasta sisaruksestaan, eikä kyse ole molemminpuolisesta tuesta ja seurasta.
Kyllä mua kauhistutti jo tenavana ne kaverit, jotka oli pienestä pitäen vastuussa pienemmistä sisaruksistaan. Jostain syystä ne nuoremmat ei sitten kehittyneet yhtä nopeasti, vaan jos vanhin oli jo seitsemänvuotiaana kypsä kantamaan huolta pikkusisaruksistaan jopa itsenäisesti, katsomaan että söivät päivällä lämmitettyä ruokaa ja kuori vaikkapa perunat, sekä vastasi asunnon imuroinnista, niin jostain syystä nuorin ei ollut yhtä pätevä edes murrosiässä, vaan se vastuu säilyi vanhimmalla sisaruksella vuodesta toiseen. Erityisen ikävä tätä oli seurata kun nuorempi sisarus tiesi että oikuttelemalla sai vanhemman sisaruksensa vaikeuksiin, kun ei kyennyt hoitamaan joitain annettuja velvollisuuksia sitä pienempää sisarusta kohtaan. Esim. jos toinen kieltäytyi syömästä, niin minkäs teet. Sitten illalla iskä ja äiskä kiljui ja pikkusisarta nauratti.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä miksi äidin tai naapurintädin pitäisi määrätä kenen kanssa lapsesi leikkii. Jos sun lapselle on ihan ok, että se pikkusisarus on mukana, niin ei ole naapurin asia sitä komentaa pois. Hakekoon sitten jonkun toisen kaverin. Jos taas se sun tenava itsekin tahtois olla kahdestaan oman kaverinsa kanssa, eikä se kesäraha oo tärkee, niin sihenkin hänellä on oikeus. Ei lapsi ole mikään lastenhoitaja, jonka velvollisuus on hoitaa sun lapsias.
Alusta samaa mieltä. Mutta sisaruksen voi velvoittaa huolehtimaan toisesta, koska se on hyvä oppia jo pienenä. Perhe on tärkeä, toisesta huolehtimisesta saa tyydytystä (muutakin kuin rahallista), oppii ottamaan muut huomioon jne. Osa hyvää kasvatusta. Ei yksikään lapsi ole mikään muista erillinen saari, jolla ei olisi perhettään ja kotiaan kohtaan velvollisuuksia ja vastuualueita siinä missä on tietenkin oikeuksiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt vedä niitä omia traumojasi tähän mukaan! Kotitöistä tässä ei puhuttu yhtään mitään, ei sukupuolesta eikä mistään piikailusta. Työpäivän jälkeen ja viikonloppuina tuo esikoinen saanee olla naapurin kanssa kahdestaan ihan riittävästi. Jotain vastuuta ja avunantoa voi ja pitää odottaa kouluikäisiltä lapsilta, koska perhe on yksikkö, ei kokoelma kämppiksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö seudulla ole muita lapsia, vai miksi sillä nuoremmalla ei ole ketään muuta jonka kanssa leikkiä? Eikö voisi itse mennä sitten omien kavereiden kanssa?
Lue aloitus uudelleen, niin vastaus kysymykseesi selviää.
Näkisin tuon niin, että sen rahan takia vanhempi lapsi kärvistelee sen ajan. Minun oli lapsena pakko välillä ottaa pikkusisko mukaan mun ja kavereiden leikkeihin ja voi luoja miten v*tutti mua sekä kavereita. Alkoivat sitten jättää mua porukasta pois.
Vierailija kirjoitti:
Luin aloituksen uudestaan. Vaikuttaisi siltä, että naapurin lapsi kokee AP:n lasten keskinäisen ystävyyden jotenkin uhkaksi hänen ja AP:n esikoisen väliselle kaveruudelle, ja on avautunut siitä äidilleen. Äiti on tehnyt tilanteesta oman tulkintansa, ja tullut avautumaan siitä AP:lle.
Voihan olla, että olen väärässä. Asia selviää vain sillä, että AP juttelee asiasta omien lastensa kanssa, ja kuuntelee heidän näkemyksensä tilanteesta. Tarvittaessa he voivat keskustella asiasta vielä naapureidenkin kanssa.
Tai sitten sitä ihan vaan ärsyttää kun pikkusisarus roikkuu mukana.
En ole ikinä ymmärtänyt sitä yleistä ajatusta siitä, että tehdään lapsia pienellä ikäerolla niin on sitten kotonakin kaveri. Ei mene aina noin ja aika harvoin edes menee. Ei se sisarus kavereita korvaa ja esimerkiksi minä ja siskoni jonka kanssa on vuoden ikäero ei olla koskaan tultu toimeen. Ei lapsina eikä aikuisina. Moni tuttu on myös kertonut ettei tule toimeen kaikkien sisarustensa kanssa.
Kyllä minuakin ketuttaisi, jos kaverini raahaisi aina ylimääräisiä mukana. Vertaa vaikka aikuisten maailmaan: pidät kavereittesi kanssa "tyttöjen illan" ja joku tuo sinne puolisonsa. Ei siinä voi olla yhtä vapautuneesti kuin jos tätä puolisoa ei olisi paikalla. Vaikka ajatuksesi on jalo pienempää kohtaan niin tosiasiassa vaan tuhoat vanhemman kaverisuhteen. Kesän jälkeen voi olla, ettei kutsuta minnekkään, koska kavereiden mielestä "aina pitää ottaa pikkusisko mukaan".
Sitten naapurin lapsi on yksin. Ei isosiskon ole mikään pakko leikkiä naapurin lapsen kanssa, koska hän leikkii mieluummin siskonsa kanssa. Onko tässä nyt tilanne, jossa isosisko sanoo syyksi, että hänen olisi pakko olla pikkusiskonsa kanssa? Hänen pitää sanoa ihan suoraan, että hän leikkii päivisin mieluummin pikkusiskonsa kanssa. Joko leikitään kolmistaan tai hän kahdestaan pikkusiskon kanssa. Tämä on napapurin lapselle nyt sellainen "ota tai jätä"-tilanne.