Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naapurin lapsi haluaa leikkiä vain toisen lapsemme kanssa (vanhimman)

Vierailija
10.06.2020 |

Vuoden nuorempi pikkusisarus ei kelpaa leikkeihin. Äitinsä tuli oikein ovelle asti mainitsemaan asiasta että minun pitää antaa vanhemman lapsen olla ”omien” kavereiden kanssa.

Kun sanoin että tytöt ovat täällä päivisin kahdestaan kun minä olen töissä ja viihtyvät vallan hyvin. Lämmittävät yhdessä ruuan ja vievöt koiraa ulos ja tekevät muutaman kotityön mistä olen luvannut extra rahaa.
Haluan että heillä on seuraa toisistaan tämän kesäkuun ajan kun olen päivät töissä (kyse siis n. 10 ja 11 vuotiastaista)

Ymmärrän että hänen lapsella on tylsää päivisin kun on myös yksin kotona, mutta ei se nyt niin mene että he ovat kahdestaan ja sitten yksi lapsista on täällä yksin leikkimässä. Nuoremman lapsen kaverit ovat kaikki mökeillään yms.. ei tässä oikein muita ole.

Mitä mieltä te olette tästä järjestelystä? Vanhempi lapsi on enemmän innoissaan kesärahasta jonka lupasin heille jos kaikki sujuu hyvin. Iltaisin on sitten aikaa leikkiä tämän laverin kanssa kahdestaan jos haluaa.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä on ongelma? Sanot lapselle, että voi leikkiä lapsesi kanssa kun tulet töistä, siihen asti joko leikkii molempien kanssa tai ei ollenkaan.

Vierailija
2/37 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä miksi äidin tai naapurintädin pitäisi määrätä kenen kanssa lapsesi leikkii. Jos sun lapselle on ihan ok, että se pikkusisarus on mukana, niin ei ole naapurin asia sitä komentaa pois. Hakekoon sitten jonkun toisen kaverin. Jos taas se sun tenava itsekin tahtois olla kahdestaan oman kaverinsa kanssa, eikä se kesäraha oo tärkee, niin sihenkin hänellä on oikeus. Ei lapsi ole mikään lastenhoitaja, jonka velvollisuus on hoitaa sun lapsias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan selvähän tuo on. Kaikki leikkii tai naapurinlapsi leikkii kotonaan. Jokaiselle noista loistava tilaisuus kasvaa nyt ja opetella tulemaan muiden kanssa toimeen.

Vierailija
4/37 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä on ongelma? Sanot lapselle, että voi leikkiä lapsesi kanssa kun tulet töistä, siihen asti joko leikkii molempien kanssa tai ei ollenkaan.

Musta tässä on kyllä ongelmaa, että se vanhempi on nakitettu vuotta nuoremman holhoojaksi. Ei lapsi niin paljoa vuodessa kehity, että joko ei pärjää ollenkaan itsekseen, tai sitten on jo kypsä hoitamaan toista lasta itsenäisesti.

Vierailija
5/37 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä! Ap olet ihan paras

Vierailija
6/37 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille on ihan hyvä opettaa että välillä sisarukset leikkii omien kavereiden kanssa keskenää ilman että sisarus häiritsee leikkejä. Pakko sen ei tietenkään ole tapahtua silloin kun vanhemmat on esim. töissä ja sisarus joutuisi olemaan yksin. Silloin voi kavereiden kanssa sopia että he leikkivät sitten myöhemmin yhdessä.

Vierailija
7/37 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaisin tuolle äidille, että meidän lapsilta on kielletty kaverivierailut päivällä. Meille ei saa tulla kavereita eikä kavereitten luokse saa mennä. Jos koiraa ulkoiluttaessa tapaa kaverin, ei sisarusta jätetä sittenkään yksin. Jos ei kelpaa naapurille, niin so what.

Vierailija
8/37 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsille on ihan hyvä opettaa että välillä sisarukset leikkii omien kavereiden kanssa keskenää ilman että sisarus häiritsee leikkejä. Pakko sen ei tietenkään ole tapahtua silloin kun vanhemmat on esim. töissä ja sisarus joutuisi olemaan yksin. Silloin voi kavereiden kanssa sopia että he leikkivät sitten myöhemmin yhdessä.

Lapsille on myös hyvä opettaa, että vanhempien määräyksiä totellaan eikä sisarusta jätetä yksin tilanteessa, jossa vanhemmat ovat töissä.

Vierailija
9/37 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tässä on kyllä ongelmaa, että se vanhempi on nakitettu vuotta nuoremman holhoojaksi. Ei lapsi niin paljoa vuodessa kehity, että joko ei pärjää ollenkaan itsekseen, tai sitten on jo kypsä hoitamaan toista lasta itsenäisesti.

Minusta tuossa on vain määrätty, että se isompi ei jätä pienempää yksin ja päinvastoin. Minusta joku 11v on liian pieni luuhaamaan päivät kauppakeskuksissa ja kaduilla.

Vierailija
10/37 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein holhoojaksi. Mullakin sisarukset pärjää toistensa seurassa päivän. On ihan normaalia sisaruksilta olla toistensa tukena kun vanhemmat on töissä. Eikä se tee toisesta holhoojaa.

Vierailija
11/37 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö 10v voi sitten jäädä yksin kotiin siksi aikaa, kun isosisko on kaverin kanssa leikkimässä?

Vierailija
12/37 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein toimittu. Sinä päätät omista lapsistasi ja naapuri omistaan. Tilanne olisi toki ikävä, jos oma vanhempi lapsesi haluaisi mieluummin olla kaverinsa kanssa kuin pikkusisaruksensa kanssa, mutta koska näin ei ole, ei tuossa pitäisi olla mitään ongelmaa. Isompi lapsistasikin voi aivan hyvin sanoa kaverilleen, että joko ollaan kolmistaan tai sitten hän on vain sisaruksensa kanssa. 

Vierailija
13/37 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö 10v voi sitten jäädä yksin kotiin siksi aikaa, kun isosisko on kaverin kanssa leikkimässä?

Voi mutta miksi pitäisi jos sisarus voi olla hänen seuranaan?

Vierailija
14/37 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en puuttuisi lasten kaveruuksiin. En kyllä ymmärrä, miksei niinkin iso kuin 10 v voi ihan hyvin olla yksinkin - mutta minä olenkin 1970-luvulla syntynyt "avainkaulalapsi", joka olin ekaluokasta asti iltapäivät ja kesälomat aina yksin, ja nautin siitä. Joskus vaikea ymmärtää, että nykylapset ei pärjää edes kymmenvuotiaina. Tosin kyllä meidän lapsi on hyvin pärjännyt, pakkokin kun ainoa lapsi on, eikä ole kauheasti kavereita koskaan ollut kuten ei itsellänikään aikoinaan. 

Vierailija
15/37 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi velvoittaa ottamaan sisarusta mukaan joka kerta, jos kyseessä on vanhemman lapsen kaveri. Mutta ilman muuta myös nuoremman pitää sopia osan ajasta mukaan leikkeihin.

Vierailija
16/37 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en puuttuisi lasten kaveruuksiin. En kyllä ymmärrä, miksei niinkin iso kuin 10 v voi ihan hyvin olla yksinkin - mutta minä olenkin 1970-luvulla syntynyt "avainkaulalapsi", joka olin ekaluokasta asti iltapäivät ja kesälomat aina yksin, ja nautin siitä. Joskus vaikea ymmärtää, että nykylapset ei pärjää edes kymmenvuotiaina. Tosin kyllä meidän lapsi on hyvin pärjännyt, pakkokin kun ainoa lapsi on, eikä ole kauheasti kavereita koskaan ollut kuten ei itsellänikään aikoinaan. 

Onko se nyt sit kuitenkaan ylpeilyn aihe ettei ole ketään kaveriksi ja yksin oli pakko pärjätä.

Vierailija
17/37 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä ei ole se, että isosisko haluaa leikkiä kaverin kanssa, kyseessä on se, että naapurin lapselle kelpaa seuraksi vain isosisko.

Vierailija
18/37 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nuorempi ei kelpaa mukaan?

Vierailija
19/37 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä puutun, koska en halua, että lapsellani on päivällä kodissamme kavereita, joista on haittaa. En halua kaappeja pengottavan, tavaroitani vietävän, kotiani kuvattavan ilman lupaani jne. Lapsensa kavereita voi valita, he kun ovat se verkosto, josta lapsi ponnistaa maailmalle.

Vierailija
20/37 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä ei ole se, että isosisko haluaa leikkiä kaverin kanssa, kyseessä on se, että naapurin lapselle kelpaa seuraksi vain isosisko.

En näe tuossa mitään ongelmaa. En minäkään välitä välttämättä kavereideni sisarusten seurasta vaan sovin tapaamisen johonkin toiseen ajankohtaan kuin sellaiseen jolloin kaveri viettää aikaa sisarusten kanssa.

Lasten kohdalla on ihan ok että vanhemmat sopivat sen ajan jolloin kahden keskinen leikki ilman sisaruksia onnistuu parhaiten. Se voi hyvin olla esim. sen jälkeen kun vanhemmat ovat kotiin töistä.