Hyvät kirjoittajat narsismiin taipuvaisia?
Tai ainakin muiden ihailuun. On nyt lyhyen ajan sisään tullut esiin kolme tapausta, jotka osaavat kirjoittaa hienoja nyyhkytarinoita, mutta ihmisinä todella huomionhakuisia ja itsepäisiä, jotka eivät siedä mitään muita mielipiteitä kuin omansa.
Kommentit (14)
Kirjoittaminen on taito, jota voi ja pitää harjoitella, jos siinä haluaa tulla taitavaksi. Varmasti hyvissä kirjoittajissa voi olla myös narsismiin taipuvaisia, mutta oman kokemukseni mukaan monet taitavat kirjoittajat ovat introverttejä ja jopa hieman ujoja, jotka ilmaisevat itseään paremmin tekstin kautta kuin puhumalla ja esiintymällä.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaminen on taito, jota voi ja pitää harjoitella, jos siinä haluaa tulla taitavaksi. Varmasti hyvissä kirjoittajissa voi olla myös narsismiin taipuvaisia, mutta oman kokemukseni mukaan monet taitavat kirjoittajat ovat introverttejä ja jopa hieman ujoja, jotka ilmaisevat itseään paremmin tekstin kautta kuin puhumalla ja esiintymällä.
Tämäkin on täysin totta.
Tästä syystä halusinkin tehdä selvän pesäeron suorasta korrelaatiosta, ja tästä ”hyvä kirjoittaja=narsisti”-teoriasta.
Mä tutkin tässä nyt tätä narsismia, jouduttuani itse uhriksi - kuvittelin että minä en sellaiseen lankea, mutta niin vain kävi. Jossain jutussa luki, että narsismi voi ilmeentyä myös syrjäänvetäytymisenä ja ajatuksena, että on liian hyvä tälle maailmalle tjsp. Näistä kolmesta kaksi on todella huomionhakuisia, mutta kolmas ei niinkään halua olla esillä, on muuten vain hankala ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Mä tutkin tässä nyt tätä narsismia, jouduttuani itse uhriksi - kuvittelin että minä en sellaiseen lankea, mutta niin vain kävi. Jossain jutussa luki, että narsismi voi ilmeentyä myös syrjäänvetäytymisenä ja ajatuksena, että on liian hyvä tälle maailmalle tjsp. Näistä kolmesta kaksi on todella huomionhakuisia, mutta kolmas ei niinkään halua olla esillä, on muuten vain hankala ihminen.
Narsismissa on tiettyjä ”alalajeja”, tiettyjä perustyyppejä jotka toimii ja käyttäytyy hiukan eri tavoin.
Monesti puhutaan ns. ”paksunahkaisesta” ja ”ohutnahkaisesta” narsistista, jotka ovat jokseenkin erilaisia otuksia käytökseltään.
Mikäli aihepiiriä kiinnostaa syvemmin tutkia, suosittelen lähtöpisteeksi ’narsistien uhrien tuki ry:n’ kotisivuja, se oli ainakin muutama vuosi sitten hyvä kokoelma artikkeleja aiheesta, ja sisälsi erinomaisen kokoelman kirjallisuus-suosituksia
Aihepiiriä ja narsistin profiilia tässä opiskellessasi, äläpä sitten unohda tutkiskella myös itseäsi ;)
On nimittäin ihan tutkittua tietoa siitä, että narsistin uhriksi hakeutuu tyypillisesti eräs tietty ihmistyyppi :)
Ap, vaikka tuo Tuhkelon kommentti onkin osittain totta, suosittelen hänen kirjoituksiinsa suhtautumaan aika kriittisesti!
Ennenkuin ryhdyt keskustelemaan hänen kanssaan, kannattaa ensin perehtyä hänen aiempiin kirjoituksiinsa tuossa joulun tienoilla... :-/
Etsi se ketju joka oli otsikolla ’Isyystestit pakollisiksi’ tjms.
(en nyt suoraa linkkiä heti löytänyt)
Tuossa ketjussa tämä tuhkelo paljastaa menneisyydestään sellaisia asioita, että teet hänestä ehkä saman ”diagnoosin” kuin itse tein...
...ja uskon että juuri hänen kaltaisistaan haluat pysytellä kaukana :(
Olen mielummin yksin oikeassa, kuin joukolla väärässä.
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Jos jokainen hankala ihminen luokitellaan narsistiksi, niin sitten puolet suomalaisista saa sen diagnoosin.
Zinc
Myyntimies-Mynttinen kirjoitti:
Narsismilla ja hyvillä kirjoitustaidoilla tuskin on mitään suoraa korrelaatiota, vaikka on toisaalta ihan järkeenkäypää että nämä kaksi asiaa ns. ”asuu samassa paketissa” hämmästyttävän usein...
Selitys lienee yksinkertainen:
Narsisti janoaa obsessiivisesti ympäristönsä huomiota, ja tehokas tapa saada tätä huomiota on olla äänessä.Narsistille on yhdentekevää, onko hänen saamansa huomio positiivista vai negatiivista, molemmat antavat ihan samanlaisen tyydytyksen.
Totuuden kahleet eivät sido narsistia, tästä syystä hänen kirjoituksensakin ovat monesti lennokkaita ja ”väritettyjä” —> kun tarinaan sotkee sopivassa määrin fiktiota, on lopputulos monesti puhtaaseen faktaan verraten huomattavasti kiehtovampi.
Haiskahtaa kun tässä tekstissä olisi osa ollut fiktiota .. o_O
Zinc
Mutta olihan se mielenkiintoista luettavaa ;)
Tiktokissa joku retostaa olevansa narsisti.
KYLLÄ!
-jos joku hymyilee nätisti, hän on narsisti
-kassantäti näytti kerran väsyneeltä, hän on varmasti oikeasti vain narsisti
-naapurilla on uusi kaunis kukkamekko, hänen on pakko olla narsisti
-Villen uusi maastopyörä herättää kateutta, hänen on oltava narsisti
-ala-asteella yksi Senja osasi piirtää tosi hyvin, hän on varmasti syntyjään narsisti
-Pekka Pouta uskaltaa olla persoonallinen - taitaa olla ilkeä narsisti syvimmiltään
-ystäväni koira heiluttaa aina häntää, uskon että maireasti vain piilottelee narsismiaan
Vierailija kirjoitti:
Haiskahtaa kun tässä tekstissä olisi osa ollut fiktiota .. o_O
Zinc
Mutta olihan se mielenkiintoista luettavaa ;)
No lähestulkoon kaikki tuossa kirjoittamani on ihan tutkittua faktaa, joka löytyy aiheen arvostetuimmista lähdeteoksista.
Toki joukossa oli myös ihan omaa päättelyäkin, sille jokainen antakoon sellaisen painoarvon kun nyt ylipäätään maallikon kirjoituksille voi antaa.
Hyvät kirjoittajat ovat kovia ajattelemaan. Narsistit ovat aika pinnallisia ja usein materialistista, mutta ei ole poissuljettua etteikö narsisti joskus valitsisi kirjoittamista siksi lajiksi, jonka suhteen pääsee pätemään.
Ei kirjoittaminen kaikkein sovinnaisimmille tyypeille ainakaan luonnistu - pitää olla vähän rohkeutta ja itsepintaisuutta, että istuu tuntikausia kehittelemässä omiaan. Siis oman kokemuksen mukaan ei monet ihmiset suhtaudu kovin myönteisesti vähänkään erikoisemmille projekteille, riippuu tietenkin piireistä, mutta sellaiset ihmiset joilla on taipumusta kokea sosiaalista painetta valitsee usein jonkun paremmin siedetyn lajin.
Narsismilla ja hyvillä kirjoitustaidoilla tuskin on mitään suoraa korrelaatiota, vaikka on toisaalta ihan järkeenkäypää että nämä kaksi asiaa ns. ”asuu samassa paketissa” hämmästyttävän usein...
Selitys lienee yksinkertainen:
Narsisti janoaa obsessiivisesti ympäristönsä huomiota, ja tehokas tapa saada tätä huomiota on olla äänessä.
Narsistille on yhdentekevää, onko hänen saamansa huomio positiivista vai negatiivista, molemmat antavat ihan samanlaisen tyydytyksen.
Totuuden kahleet eivät sido narsistia, tästä syystä hänen kirjoituksensakin ovat monesti lennokkaita ja ”väritettyjä” —> kun tarinaan sotkee sopivassa määrin fiktiota, on lopputulos monesti puhtaaseen faktaan verraten huomattavasti kiehtovampi.