Olen huomannut, että lääkärit googlettavat kaiken
Heillä on tietokonenäyttö niin etten näe sitä. Klikkailevat kesken vastaanoton tietokonetta ja saavat googlesta tietoa, mikä potilaita vaivaa.
Kommentit (32)
Ei ne googlesta hae, vaan Duodecimin sivuilta, terveysportista.
Googlata Duodecimista. Voivat käyttää myös Bingiä.
Eivät googlaa vaan tekevät hakuja lääkäreiden tietohakuohjelmassa.
Se, että lääkäri käyttää tietokonetta työssään, on eri juttu kuin se, että tavispotilas etsii netistä hakusanolla tautia oireisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne googlesta hae, vaan Duodecimin sivuilta, terveysportista.
Ei tuolta, vaan lääkäreiden omasta, ulkopuolisesta suljetusta tietojärjestelmästä.
Kukaan ei voi muistaa ulkoa esimerkiksi suositeltuja lääkeannoksia eri vaivoihin. Siksi lukevat Terveysporttia.
Lääkiksen pääsykokeissa voisi olla hyvin esim. Duodecimin sivut sallituja. 😀 Sekä koe voisi jo valmiiksi olla paljon soveltavampi.
Ennen niillä oli tiiliskiven kokoisia kirjoja. Toisessa taudit, toisessa lääkkeet.
Mäkin käytän omassa työssäni ahkerasti finlexin ja verottajan sivuja.
Tietokonetta kaikki lääkärit käyttää ja joutuu sitä käyttämään kaikki hoitohenkilökuntaan kuuluvat. Googlesta lääketieteellistä tietoa en ole kenenkään nähnyt hakevan. Eniten sitä haetaan lääketietokannoista tai esim. terveysportista.
Monta kertaa olisi saanut itse googlattuna paremman diagnoosin kuin mitä arvauskeskuksen lääkäri pystyy antamaan. Tohtoria toki tarvitaan, kirjoittamaan reseptejä.
Vierailija kirjoitti:
Monta kertaa olisi saanut itse googlattuna paremman diagnoosin kuin mitä arvauskeskuksen lääkäri pystyy antamaan. Tohtoria toki tarvitaan, kirjoittamaan reseptejä.
Ei diagnoosi ole tärkeä vaan se, että lääkäri OSAA tutkia potilaan
Ihan ne googlettaa niitä Duecomin sivuja oikeen vit...
Yks lekuri käänsi näytön minulle ja luki sieltä suoraan miksi minulla
ei voi olla pumpussa vikaa koska siellä luki että harvemmin alle viiskymppisellä.
olin silloin 49v enkä päässyt tarkempiin tutkimuksiin!!
Suonethan ne oli tukossa selvisi myöhemmin kun aikani ramppasin!!!
Eivät googleta. Lääkäreillä on 1) omat tietokannat, joista pystyvät hakemaan tukea diagnoosin tekoon ja 2) omat tietokannat, joihin heidän pitää täyttää vastaanottotilanteessa potilaan ja diagnoosin tiedot. Lääkärit eivät siellä vastaanotolla siis googleta yhtään mitään, vaan etsivät tietoa ammattilaisille tarkoitetuista tietokannoista taatakseen sinulle parhaan mahdollisen hoidon ja täyttävät sinun ja sairautesi tiedot potilastietokantaan, jotta ne siellä seuraavaa kertaa varten olisivat taustatietona.
Jo mainittujen sivujen lisäksi netissä on myös Pharmaca Fennica
Mutta sitten sivusto mitä ei todellakaan pitäisi lukea ja on lukenut kun aloittaa lauseen Täällä Saksan Wikipediassa...
Oon pistänyt saman merkille ja ihan nähnytkin että googlaavat. Aikamoista.