Eläkeiän korotus
Eroava valtiovarainministeri ehdotti eläkeiän nostamista. Nythän jo viimeisimmän eläkeuudistuksen jälkeen n. 30-vuotiaiden ja sitä nuorempien eläkeikä on ainakin 70 vuotta, ja nelikymppistenkin 69 vuotta. Toimiiko tämä näin?
Kommentit (21)
Se tulee toimimaan. Jo nykyinen 60 vuotias on entinen 50 vuotias.
Ihmiset elävät tervellisesti ja hoitavat itseään ja kuntoaan, joten ikääntyminen ei tuo vaivoja ja sairauksia niin paljon, kuin aikaisemmin. Näin jaksetaan myös työelämässä pitempään.
Useammat työtkin ovat nykyään kevyempiä ainakin fyysisesti. Ei toki kaikki eikä itseään pitäisi töillä sairaaksi tehdä. Itse ainakin nyt ajattelen että toivottavasti olen siinä iässä töissä, missä viihdyn ja haluan jatkaa yli eläkeiänkin.
Viimeistään kuusikymppisenä jään pois työelämästä, todennäköisesti jo muutamaa vuotta aiemmin. Työ ei ole elämäni tarkoitus ja keskipiste.
Palstan mukaan meillä on liikaa eläkeläisiä ja ainoa keino vähentää eläkeläisten määrän kasvua on nostaa eläkeikää. Nyt eläkkeellejäävät meni töihin keskimäärin 20 v iässä, ainoastaan ylioppilaat tuota myöhemmin. Heille ei kertynyt pitkiä perhevapaita tai sapattivapaita. Nuoremmat sukupolvet menee töihin paljon myöhemmin, joten vaikka eläkeikä nousee, ei työvuosien määrä kasva lainkaan. Nykysukupolvet lomailee vuosia ennen töihinmenoa, nykyeläkeläiset lomailee vasta työvuosien jälkeen.
Aivan sama joku eläkeikä. Mitään eläkettä en tule näkemään. Nyt paikastani menee rahaa toisten ihmisten eläkkeiden maksamiseen eikä sitä ole enää jäljellä kun minun eläkeikä koittaa.
Meillä oli töissä mahdollisuus eläköityä jo 60- vuotiaana. Itse aloitin ko. työpaikassa noin 10 vuotta liian myöhään tehdäkseni tuon sopimuksen. He jotka ehtivät tehdä sopimuksen jäävät edelleen eläkkeelle 60 v. iässä. Uusia ei palkata vaan työt kaadetaan töihin jääneiden niskaan, minä teen sekä eläkkeelle jääneen esimieheni että enyisiä omua hommiani.
Nämä eläköiyvät 60 v. ovat mainiossa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli töissä mahdollisuus eläköityä jo 60- vuotiaana. Itse aloitin ko. työpaikassa noin 10 vuotta liian myöhään tehdäkseni tuon sopimuksen. He jotka ehtivät tehdä sopimuksen jäävät edelleen eläkkeelle 60 v. iässä. Uusia ei palkata vaan työt kaadetaan töihin jääneiden niskaan, minä teen sekä eläkkeelle jääneen esimieheni että enyisiä omua hommiani.
Nämä eläköiyvät 60 v. ovat mainiossa kunnossa.
Meillä sama. Mutta kannattaa muistaa, että nuo eläkkeet maksaa työnantaja tai oikeastaan työnantajan valitsema eläkeyhtiö. Kyse on yksilöllisestä eläkkeestä, ei valtion maksamasta.
Isälläni oli tuollainen eläke, hän sai palkkaansa vastaavan eläkesumman 5 vuoden ajan ja sen jälkeen normaalin työeläkkeen.
Jättäydyn pois työelämästä viimeistään 55v ja nautin sitten työttömyysturvasta eläkkeen sijaan
Vierailija kirjoitti:
Se tulee toimimaan. Jo nykyinen 60 vuotias on entinen 50 vuotias.
Ihmiset elävät tervellisesti ja hoitavat itseään ja kuntoaan, joten ikääntyminen ei tuo vaivoja ja sairauksia niin paljon, kuin aikaisemmin. Näin jaksetaan myös työelämässä pitempään.
Osa elää terveellisesti osa ei. Ja nuoremmat taas tuhoavat terveyttään karkilla ym. eli tulee se elinikä-ennuste- käyrä laskemaankin jossain vaiheessa, ei kohoa loputtomiin.
Uskon, jos ei nyt mitään yllättävää tapahdu. Olen nyt 59 v ja aikomukseni on olla töissä ainakin 68-vuotiaaksi asti. Uskoisin, että pystyn olemaan töissä vielä ainakin 5 vuotta pidempäänkin. Tietenkään ei voi etukäteen tietää, mitä terveyden kanssa tapahtuu.
En tule olemaan töissä paljonkaan yli 60v ikäisenä. Nyt ikää on 49v. Saikulla olkapään takia. Lähemmäs 70 on aivan naurettava visio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä eläköiyvät 60 v. ovat mainiossa kunnossa.Meillä sama. Mutta kannattaa muistaa, että nuo eläkkeet maksaa työnantaja tai oikeastaan työnantajan valitsema eläkeyhtiö. Kyse on yksilöllisestä eläkkeestä, ei valtion maksamasta.
Isälläni oli tuollainen eläke, hän sai palkkaansa vastaavan eläkesumman 5 vuoden ajan ja sen jälkeen normaalin työeläkkeen.
Osa opettajista jää edelleen kuusikymppisenä eläkkeelle ilman mitään lisäeläkkeitä. Keva maksaa kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Toimii, se eläköityvä sukupolvi on paljon terveempää ja heidän eliniän odotuksensa pitempi.
Ja talouden kannalta sen on pakko toimia, nimittäin eläkevarat eivät muuten riittäisi eläkkeiden maksamiseen.
Eikä myöskään ole tulossa suomalaisia työntekijöitä eläköityvien tilalle, koska tulevat sukupolvet ovat paljon pienempiä, kuin nyt.
Suomessa syntyvyys on laskenut jo pitkiä aikoja.
Eläkevarat riittäisivät ihan hyvin eläkkeiden maksamiseen syntyvyydestä ja eliniänodotteesta riippumatta, jos jokainen maksaisi itse oman eläkkeensä, ts. eläkkeen suuruus määräytyisi itse maksettujen eläkemaksujen mukaan. Nyt eläkkeen taso määräytyy isolta osin nykyisten maksujen määrän mukaan ja tästä tulee huoltosuhdeongelmat tms.
Minulla ei ole koskaan ollutkaan suunnitelmia elää yli kuusikymppiseksi. Arvatkaa sapettaako maksaa eläkemaksuja?
Vierailija kirjoitti:
Jättäydyn pois työelämästä viimeistään 55v ja nautin sitten työttömyysturvasta eläkkeen sijaan
Monella on se hyvä onni, ettei edes tarvitse jättäytyä, vaan työnantajat huolehtivat tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole koskaan ollutkaan suunnitelmia elää yli kuusikymppiseksi. Arvatkaa sapettaako maksaa eläkemaksuja?
Kuinka aiot huolehtia siitä, että et elä liian pitkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohdallani tuskin tarvetta tulee "aktiiviratkaisulle". Moottoripyöriä sekä ralliauto löytyy, ja viina maistuu viikonloppuisin. Eiköhän tuo tilanne ratkea ihan itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohdallani tuskin tarvetta tulee "aktiiviratkaisulle". Moottoripyöriä sekä ralliauto löytyy, ja viina maistuu viikonloppuisin. Eiköhän tuo tilanne ratkea ihan itsestään.
Jos yhdistät moottoriharrastukset ja viinanoton, niin mahdollisuudet paranevat.
Osittain eläkeiän korotuksilla hillitään myös eläkkeitä. Tällöin työelämästä ”aiemmin” jäävien eläkkeet leikkaantuvat automaattisesti.
Toimii, se eläköityvä sukupolvi on paljon terveempää ja heidän eliniän odotuksensa pitempi.
Ja talouden kannalta sen on pakko toimia, nimittäin eläkevarat eivät muuten riittäisi eläkkeiden maksamiseen.
Eikä myöskään ole tulossa suomalaisia työntekijöitä eläköityvien tilalle, koska tulevat sukupolvet ovat paljon pienempiä, kuin nyt.
Suomessa syntyvyys on laskenut jo pitkiä aikoja.