Pitääkö kukaan muu täällä oopperasta?
Kommentit (21)
Aika perinteinen maku sillä saralla.
Savonlinnassa esitetty Aida oli senikäiselle niin vaikuttava juttu, että jäin koukkuun.
Odotan innolla että lapsikin kasvaa vielä pari vuotta niin hänet voi ottaa myös mukaan. Minkä ikäisen lapsen olette vieneet oopperaan ekaa kertaa?
Pidän klassisesta musiikista (toki myös kevyestä musiikista) ja oopperaan olen jäänyt koukkuun.
Verdi is my man! <3 <3
Meidän suvulla on tapana mennä porukalla Savonlinnaan joka vuosi. Välillä meitä on ollut vain muutama, välillä toistakymmentä. Näin Taikahuilun joskus 5-6 vuotiaana ensimmäisen kerran, ja siitä se lähti, nyt on tullut nähtyä se ainakin 20 kertaa. Ajomatkalla Savonlinnaan kuunneltiin aina autossa sitä musaa mitä sitten illalla mentiin katsomaan ja kuuntelemaan. Lapsena varsinkin oli kiva kun vähän jo tunsi kappaleita entuudestaan.
Aida on yksi lemppareitani, mutta myös Rigoletto on ihana, ja La Traviata, La Bohème, Tosca, Carmen... Wagnerit aukenevat mulle vasta myöhemmällä iällä... ;-)
Lapsena oopperareissuihin liittyi paljon kaikkea muutakin kivaa, mutta aikuisena, nyt kun voin itse päättää, haluan aloittaa kesälomani aina Savonlinnalla :-)
Unelmissani on käynnit La Scalassa ja Metropolitanissa, sekä Aidan näkeminen Egyptissä :-)
Oopperalippuja saa ihan uskomattoman halvalla, edullisimmat paikat about 15e ja niiltäkin paikoilta näkee ihan OK toisin kuin keski-euroopan vanhoissa oopperoissa.
mistä on lapsenkin helppo pitää. Itse ainakin muistan pitäneeni. Terv. 5.
Siis edellyttäen, että lapsi jaksaa istua suht pitkään nätisti ja tietysti että esitettävä kappale on hänelle tarpeeksi kiinnostava. Taikahuilu on hyvä, kun siinä on niin paljon nähtävää. Tunnustan kyllä että väliajan jälkeisellä puoliskolla yleensä jossain vaiheessa ensimmäisinä vuosina nukahdin, kun ei siinä tapahdu mitään lapselle kivaa (kun Tamino ja Pamina kulkevat vaarat läpi, haarniskamiehet ym.) Heräsin sitten lopun ukkosenjyräyksiin :-)
Minkä ikäinen lapsesi on? Oletteko jo kuunnelleet Pekkaa ja sutta? Se on must tosi hyvä musiikkisatu, joka opettaa lasta kuuntelemaan eri soittimia ja tunnistamaan eri tyypit. Ei oopperaa, mutta hyvää harjoitusta oopperalle :-)
t. 7
Nuoruudenaikainen ystävä sen sijaan muutti muutama vuosi sitten Helsinkiin ja käy useamman kerran kuukaudessa siellä! Voi että olen kade! Kunpa voitaisiin palata siihen 1800-luvun malliin, kun oopperat kiersivät Suomen suurimmissa kaupungeissa esittämässä kappaleita vuosittain. En mä tarvitsisi hienoja lavasteita tai miljoonaa valomiestä, kun vaan voisi mennä oopperaan omassa kaupungissaan. Mrr. :(
Osaa kyllä jo hyvin ostua hiljaa konserteissa, teatterissa ja esim. ravintolassa joten ehkä jo vuoden kuluttua voisi oopperakin toimia, hän kun on tyyppiä joka tykkää käydä aina tapahtumissa ja kokeilla kaikkea uutta. Kuuntelemme kotona klassista ja oopperaakin jonkun verran.
Tuo Pekka ja Susi oli ihana idea. Itse olen kuunnellut sitä lapsena :-)
t.6
Ja Suomesta kun ostaa, on satu kerrottukin suomeksi :-)
Joo, innostuin kerran kun sattumalta osui erittäin edullinen cd silmiin Belgiassa, ja unohdin täysin, että Pekassa ja sudessahan ON tosiaan puhettakin, tässä tapauksessa ranskaksi. Kummipoika ei vieläkään ymmärrä niin paljon ranskaa, nyt 15v. ...
t. 7
PS. Toinen ihana mihin aika pienenkin lapsen voi ottaa mukaan on tietynlainen baletti. Tarkoitan sen ikäistä, joka osaa jo istua hiljaa paikallaan. Esim. joulun aikaan esitettävä Pähkinänsärkijä on aivan ihana, ja lapset tykkää katsoa, kun on muita lapsia esiintymässä. Lisäksi Tschaikovskin musiikki on niin kaunista ja helppoa korvalle... :-) Joka näytöksessä on aina paljon lapsia katsomassa, ja osaavat käyttäytyä tosi hyvin. Aika pienenä näin itse myös Joutsenlammen ja sehän kolahti myös :-)
Tiedän lapsen, joka kuunteli hiljaa ja keskittyneesti 2-vuotiaana n. 1.5 h kestäneen pianokonsertin. Sama tenava kävi yksinään klassisen musiikin konserteissa 9-vuotiaasta. Toisaalta olen myös sitä mieltä, että kaikki lapset voi opettaa pitämään klassisesta, jos niin haluaa.
On kiinnostunut baletista (sekä katsomaan, kuuntelemaan että itse tanssimaan).
Up! Ooppera on mahtavaa. Ennen koronaa, kun pääsi vielä reissaamaan, kävin Pietarin-reissuilla aina edullisilla lipuilla maailmanluokan esityksissä.
Vierailija kirjoitti:
Savonlinnassa esitetty Aida oli senikäiselle niin vaikuttava juttu, että jäin koukkuun.
Lapsena juurikin Savonlinnan Aida teki lähtemättömän vaikutuksen 🥰
Viime aikoina on tullut kotona kuunneltua paljon klassista
Kyllä, tänään aamu alkoi Rusalkan aariaa kuuntelemalla :)
Onko kukaan täällä käynyt Helsingissä oopperassa?
lapsen (2vee) syntymän jälkeen ei ole tullut oopperassa käytyä. nyt odottelekin innolla että lapsi kasvaisi sen verran, että voisi yhdessä mennä katsomaan lastenoopperaa savonlinnaan.