Mies ottaa minusta tilannekuvia vaikka tietää, etten halua tulla kuvatuksi
Kuulemma itselleen hän kuvat ottaa. Juu tottakai, mutta jos minä en halua tulla kuvatuksi, niin eikö minulla ole mitään oikeutta saada olla tulematta kuvatuksi?
Ei suostu poistamaan kuvia, kun hänelle ne ovat niin tärkeitä. Minulla ei ole MITÄÄN kuvia itsessäni missään (paitsi tietenkin mieheni puhelimessa).
Onko miehelläni jokin oikeus pitää kuvat vaikka minä en niitä halua hänen pitävän?
Kommentit (38)
Kannattaisi työstää minäkuvaa ja itsetuntoa. Tuollainen ei ole normaalia käytöstä.
Et sinä ole maailman kammottavin olio, tai sinulla ei olisi miestä.
Tulette eroamaan. Ex-vaimolla oli sama oireyhtymä. En saanut ottaa kuvia. Eipä niitä ole nytkään sitten edes muistona, kun ei saanut ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko miehelläni jokin oikeus pitää kuvat vaikka minä en niitä halua hänen pitävän?
Tekijänoikeus on aina kuvan ottajalla, eli tekijällä. Kuviasi ei ole pakko koskaan poistaa, mistään syystä.
Lisäksi kuka tahansa saa kadulla ottaa sinusta kuvia ilman sinun lupaasi, eikä siinä rikota mitään lakia tai määräystä.
Vetäisin lättyyn tommosta äijää. Kivasti jätit kertomatta minkälaisissa tilanteissa kuvia räpsii. Oletko pukeutumassa, istutko passkalla vai...???
Todellakin on kunnioitettava toisen pyyntöä olla ottamatta kuvia. Mikset ole vain poistanut kuvia?
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko siis seksikuvia?
En. Ottaa kuvia ulkona kun ollaan tekemässä jotain tavallisesta poikkeavaa.
Ap
Jos teillä on lapsia, älä pakoile kameraa. Nimenomaan arkiset tilannekuvat ovat tärkeimpiä, kun he jonain päivänä muistelevat sinua.
Mies haluaa katsella naisen kuvia. Sinä päätät, kenen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekijänoikeus on aina kuvan ottajalla, eli tekijällä. Kuviasi ei ole pakko koskaan poistaa, mistään syystä.
Lisäksi kuka tahansa saa kadulla ottaa sinusta kuvia ilman sinun lupaasi, eikä siinä rikota mitään lakia tai määräystä.
Hei alapeukuttajat, Suomen laki ei muutu teidän alapeukutuksesta mihinkään.
Voiko kaupasta ottaa kuvan ja jakaa sitä
Mies haluaa muistoja yhteisistä iloisista hetkistä? Mikä sinulla on syynä, että vihaat noin paljon kuvien ottoa jos oletetaan että kuvat ovat vain muistoja omaan käyttöön eikä niitä postata esim. sosiaaliseen mediaan?
Vierailija kirjoitti:
Mies haluaa muistoja yhteisistä iloisista hetkistä? Mikä sinulla on syynä, että vihaat noin paljon kuvien ottoa jos oletetaan että kuvat ovat vain muistoja omaan käyttöön eikä niitä postata esim. sosiaaliseen mediaan?
Huono itsetunto ja minäkuva.
99% varmuudella lapsuudesta peräisin olevia traumoja.
Ihan lapsien takia olisi varmaan kiva, että olisi sinustakin kuvia.
Mutta ymmärrän sinua. En itsekään tykkää olla kuvattavana.
Joskus vanhoja kuvia katsellessa tulee kyllä sellainen olo, että olisi sitä voinut ehkä hieman useammin antaa kuvia ottaa. Minulla ei ole esim. opiskeluajasta yhtään kuvaa, jossa olisin itse mukana. Se on ehkä hieman surullista. En tiedä.
Jos kuvat ei ole alastonkuvia tms arkaluontoista niin suosittelen, että annat miehen kuvata. Inhoan nähdä toisten ottamia kuvia itsestäni; näytän mielestäni kamalalta, paljon pahemmalta kuin peilikuva tai selfiet. Mutta se on mun oma ongelmani, etten pidä niistä. Yritän myös olla valittamatta ääneen asiasta. Ehkä totun ulkonäkööni vielä joskus itsekin.
Voinko ottaa kaupan kassasta tai vartijasta kuvan jos haluan?
Voinko kuvata esim poliisiautoa niin, että polet näkyy siinä kuvassa naamastaan?
"Kuviasi ei ole pakko koskaan poistaa, mistään syystä". Kyllä on, riippuen kuvasta, levitysmetodista ja levitystarkoituksesta. Hyvä esimerkki ovat epäimartelevat "salakuvat" joita epäkypsät ihmiset ottavat kuntosalilla ja postaavat sosiaaliseen mediaan, tarkoituksena häpäistä kuvattu kohde.
Laki ei ole mustavalkoinen, poikkeuksille on tilaa, eri nettialustat saavat pitää omat sääntönsä, ja ihmiset alapeukuttavat sua koska vastasit tylysti, ei siksi ettet olisi osittain oikeassa. Kukaan ei tykkää siitä, että otat nokkiisi vain siksi että itse tykkäät kuvata, ja alat pätemään vihaisena.
AP, rajoja on hyvä olla. Miehellä on käytännössä oikeus kuvata, mutta hän ei kunnioita sinua jos ei välitä asettamistasi rajoista. Jotkut nyt vaan eivät tykkää olla mannekiinina, siihen ei vaikuta se miten paljon joku haluaa kuvata. Toisen halu kuvata ei mene edelle toisen haluttomuutta olla kuvattavana. Kumpikaan ei ole "enemmän oikeassa", mutta väkisin kuvaaja on mäntti.
Se ettei halua tulla kuvatuksi ei ole mikään häiriö, AP:n haukkuminen ja epänormaaliksi arvioiminen on hieman hälyttävää. Ei voi olla niin loukkaavaa, että muilla ihmisillä on omat rajansa. Monella taitaa vaan osua arkaan paikkaan, kun niitä "hauskoja" tilannekuvia muista on niin kiva postailla instagramiin: kaverit nauraa kohteelle, antaa tykkäyksiä, ja postaajan aivot antaa kemikaalipalkinnon. Loukkaantuminen muiden rajoista on ihan oikeasti häiriintynyttä, varsinkin kun raja on näinkin pieni ja vähäpätöinen kuin "et ota musta kuvia ilman että tiedän".
Olen itse melko kuvauksellinen ja oma mies ottaa musta aina jotenkin paljon parempia kuvia kuin mitä itse pystyn, mutta en lähtisi silti vaahtoamaan että joku on "epänormaali" kun ei halua tulla kuvatuksi. Ikinä ei nykyään tiedä mihin ne kuvat päätyy, on ihan ok kokea epämukavuutta ja epävarmuutta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei wnb-lakitieteilijä, tää koskee vain julkisia paikkoja. Esimerkiksi kotona ei todellakaan saa kenestäkään ottaa valokuvia ilman lupaa.
Lisäksi parisuhde on tosi huonolla pohjalla, jos ainoastaan Suomen laki rajoittaa sitä, kuinka surkeasti kohtelet omaa kumppaniasi. Aloittajalle sanoisin, että jos tuo ei keskustelulla parane, niin heitä menemään. En mä suostuisi deittailemaan mitään paparazzia.
Minulla on tuollainen äiti. Minä olen ottanut sen niin, ettei hän arvosta minua ihmisenä lainkaan. Siksi en enää mene mihinkään, missä ätini saattaa olla. Jos hänelle minusta salaa kuvia ottaminen on tärkeämpää, kuin minun onnellisuus, niin olkoot sitten keskenään kameransa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Voinko ottaa kaupan kassasta tai vartijasta kuvan jos haluan?
Voinko kuvata esim poliisiautoa niin, että polet näkyy siinä kuvassa naamastaan?
Voit, mutta kassa tai vartija voi pyytää sinua poistumaan. Sinun ei tarvitse poistaa heidän kuviaan.
Voit kuvata poliisiautoa ja voit kuvata myös ihan yksittäisiä poliiseja niin paljon kuin haluat, kunhat et häiritsemään heidän virkansa toimitusta, esim. olemalla poliisin tiellä.
Poliisi ei voi pyytää sinua poistamaan heistä otettuja kuvia, eikä heillä ole oikeutta ottaa sinulta kameraa tai poistaa niitä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei wnb-lakitieteilijä, tää koskee vain julkisia paikkoja. Esimerkiksi kotona ei todellakaan saa kenestäkään ottaa valokuvia ilman lupaa.
Lisäksi parisuhde on tosi huonolla pohjalla, jos ainoastaan Suomen laki rajoittaa sitä, kuinka surkeasti kohtelet omaa kumppaniasi. Aloittajalle sanoisin, että jos tuo ei keskustelulla parane, niin heitä menemään. En mä suostuisi deittailemaan mitään paparazzia.
Siksi siinä olikin sana "kadulla". Yleensä ihmisten koti ei ole kadulla.
Aloittajalle sanoisin, että alkaa käyttämään enemmän aikaa päivässä katsellen omaa peilikuvaansa. Ei peili katsomalla rikki meni.
Tarkoitatko siis seksikuvia?