Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keskusta haluaa nostaa eläkeikää taas!

Vierailija
08.06.2020 |

Kaikille ei riitä töitä nytkään, mutta silti pitäisi hautaan asti tehdä töitä.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006533907.html

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos nykyihmiset keskimäärin elää pitkälti yli kahdeksankymppisiksi, niin ei se nyt ihan kohtuutonta ole jos tekisi töitäkin vähän lähemmäs seitsemääkymppiä.

Ei elä, vaan sinnittelee. 

Viimeinen kymppi menee sairaalassa, vanhainkodissa ja saattohoidossa.

90% ihmisistä menettää työkykynsä käytännössä jo viidenkympin korvilla.

Minä olen 57v. ja tulen vain töihin, istun täällä ja odotan, että päivä päättyy - meen himaan, syön, makaan ja meen nukkumaan ja seuraavana päivänä sama alusta. Viikonlopun kerään voimia.

En usko että jaksan 65:een.

Vierailija
22/39 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos nykyihmiset keskimäärin elää pitkälti yli kahdeksankymppisiksi, niin ei se nyt ihan kohtuutonta ole jos tekisi töitäkin vähän lähemmäs seitsemääkymppiä.

Ehkä siihen eläkeikään voisi olla joku porrastus ja valinnaisuus, että ne jotka on terveimpiä voi olla pidempään mutta sairaammat pääsee eläkkeelle aikaisemmin.

Mitä töitä? Kuka palkaa seitsenkymppisen? Vai riittääkö että katsoo metsään?

Työpaikkojen määrä vähenee koko ajan, kiihtyvällä tahdilla. Mitä ne on ne työpaikat joihin ikääntyneet palkataan? Kun ei puolta nuoremmillekaan riitä töitä. Yritäpä viiskymppisenä päästä edes haastatteluun asti, ei ihan helppoa.

Kun vielä otetaan huomioon se, ettei edes lääkäriin pääse vaikka tarvetta olisi niin onhan se selvä että tässä haetaan aktiivisesti ihmisten eliniän alentamista.

Kun varma keino korona pettikin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän elinajan odote ole mikään fakta - se on   o d o t e. Olettamus.

Faijani oli eläkeellä - hyvällä: oli tehnyt ylitöitä valtavasti loppuun asti - 28 vuotta.

Tuli kalliiksi - mutta hyvä niin: sai edes jotain takaisin tälle maalle panostuksistaan.

Vierailija
24/39 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ihan väärä trendi.

Eläkeikää pitää laskea, että töitä riittää nuorillekin. Ennemminkin sakottaa niitä, jotka tunkee väkisin töihin yli 65-vuotiaina.

Vierailija
25/39 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nuoret 21 v ja 30 v on ilman töitä. Toinen koronan takia, toinen ikuinen pätkätyöläinen.

Mä oon 51-vuotiaana raskaassa fyysisessä työssä, kun ei tällä paikkakunnalla ole muita töitä (mun koulutuksella ja työkokemuksella ihan toiselta alalta). Voisihan tätä hommaa jotenkin järkevöittää. Jos töitä ei ole, niin joku muu toimeentulotapa kuin työkkäri ja töiden jakaminen pakolliseksi. Jos eläkkeitä ei haluta maksaa, niin miettikää edes sitä, että kohta ei ole yrityksillä asiakkaita.

Vierailija
26/39 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eläkeikäni on nyt 68 vuotta ja 3 kk. Työni on vaativaa asiantuntijatyötä, jossa on pakko oppia koko ajan uutta ja olla tehokas. Paljonko nostetaan?

Lisäksi eläkekertymä on jo tippunut epäreilun alhaiseksi prosentuaalisesti. Ei tähän enää voi kajota. Mieluummin nuoret töihin!

Vierailija
27/39 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin palstalla itketään isoja eläkekuluja ja sitten kun esitetään, miten tulisi toimia, niin se ei kelpaa. Keskimääräinen eläke on 1800 e/kk ja todennäköisesti pienenee 200 eurolla seuraavien 10 vuoden kuluessa.

Vierailija
28/39 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Business Finlandin jakamat miljoonat rikkaille tulevat maksuun.

Jo alkoi vasurien nillitys mutta sehän ei niiden talousosaamisella ole mikään ihme.

Vierailija
29/39 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin palstalla itketään isoja eläkekuluja ja sitten kun esitetään, miten tulisi toimia, niin se ei kelpaa. Keskimääräinen eläke on 1800 e/kk ja todennäköisesti pienenee 200 eurolla seuraavien 10 vuoden kuluessa.

Eläkekatto ensin. Kukaan ei tarvitse yli 3000 e / kk eläkettä.

Vierailija
30/39 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on ihan väärä trendi.

Eläkeikää pitää laskea, että töitä riittää nuorillekin. Ennemminkin sakottaa niitä, jotka tunkee väkisin töihin yli 65-vuotiaina.

Entäs jos kohta ei ole rahaa eläkkeisiin, niin sitten vaan lasketaan eläkeikää ja sitten lasketaan eläkettä - sopiiko sulle?

Vierailija
31/39 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh. Kuka muka palkkaa vielä sen yli 60-vuotiaan? Kiva pudotus eläkekertymään, kun olet viimeiset 10 vuotta työttömänä.

Ja en usko tuohon elinajanodotteesekaan, sehän perustuu vain siihen, että mummoja ja pappoja pidetään lääkkeillä ja happiviiksillä elossa vanhainkodeissa pidempään vs. että lähdettiin ns. saappaat jalassa.

Vierailija
32/39 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä toiminee ainoastaan, jos samalla leikataan reippaasti yli 50-vuotiaiden työnantajamaksuja. Tällä hetkellä tilanne on se, että kukaan ei palkkaa tuon ikäisiä töihin, koska se on a) kallista ja b) taloudellinen riski, ottaen huomioon suomalaisten työkyvyn yleisesti (Suomessa on aika isolla osasta porukkaa alentunut työkyky).

Suomi on eläkeiässä muita Pohjoismaita jäljessä, mutta ei pelkästä näennäisestä eläkeiän nostosta ole vielä mitään hyötyä.

Vierailija
33/39 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkekatto ensin. Kukaan ei tarvitse yli 3000 e / kk eläkettä.

Onneksi ne, joilla on ansaitsemallaan työllään varaa, voivat itse säästää eläkkeeseensä. Onpa taas omituista vasemmistoajattelua.

Vierailija
34/39 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa elinajanodote ja elinaikakerroin, jälkimmäinen leikkaa eläkettä.

https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta/elinaikakerroin/

"Viisi vuotta ennen vanhuuseläkeiän alarajaa työeläkeotteella on karttuneen eläkkeesi lisäksi arvio siitä, milloin elinaikakertoimen vaikutus olisi kompensoitu lykkäyskorotuksella ja eläkkeesi olisi yhtä suuri kuin alimmassa vanhuuseläkeiässäsi ilman elinaikakertoimen tekemää vähennystä. Näin määräytyy oma ns. tavoite-eläkeikä."

Minulla tuo tavote-eläkeikä tulee vuonna 2025 jolloin elinaikakertoimen vähennys on kompensoitunut. Jos jään aikaisemmin leikkuri iskee ja vähennys on pysyvä.

Vierailija
35/39 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siihen eläkeikään voisi olla joku porrastus ja valinnaisuus, että ne jotka on terveimpiä voi olla pidempään mutta sairaammat pääsee eläkkeelle aikaisemmin.

Vähän lähemmäs seitsemääkymppiä? Eikös se siellä huitele nytkin? T. 29v

Jo vain, 69 v mulla raskaassa työssä. Olen syntynyt 1970-luvulla.

Vierailija
36/39 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta pätkääkään. Muutan joka tapauksessa pois tästä pa skamaasta ennen kuin täytän 40. Töitä saa monesta maasta ja ihan ilman verokorttiakin. Suomesta voi nostaa työttömyyskorvauksia tai tt-tukea. Ei innosta kitua täällä odottamassa sitä omaa aikaa sitten kun on vanha, sairas ja väsynyt. Esim. yksikään isovanhemmistani ei elänyt yli 70-vuotiaaksi. Ja mun pitäisi painaa duunia siihen asti? Ei onnistu.

Vierailija
37/39 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suomen sosialistihallitus ymmärtäisi lopettaa suomalaisten veronmaksajien lahjoittamisen kehitysapuna ulkomaille. 1 030 miljoonaa euroa, vuonna 2020 ulkoministeriön mukaan. Ei suomen talous olisi kuralla, eikä eläkeikää tarvitsisi ollenkaan nostaa.

Vierailija
38/39 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei elä, vaan sinnittelee. 

Viimeinen kymppi menee sairaalassa, vanhainkodissa ja saattohoidossa.

90% ihmisistä menettää työkykynsä käytännössä jo viidenkympin korvilla.

Minä olen 57v. ja tulen vain töihin, istun täällä ja odotan, että päivä päättyy - meen himaan, syön, makaan ja meen nukkumaan ja seuraavana päivänä sama alusta. Viikonlopun kerään voimia.

En usko että jaksan 65:een.

Et tee mitään töissä, istut vaan?

Vierailija
39/39 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö ihan ekaksi kannattaisi työllistää ne Sipilän kutsumat 30 000 vierasta. Ei ole kuulunut YHTÄÄN mitään näiden osaajien työllistymisestä.

Ei näin pienessä maassa ole virkoja noin suurelle määrälle raketti-insinöörejä ja aivokirurgeja.