Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä on kyse?

Teini tyttö
08.06.2020 |

Hei. Oon tämmöne perus tyttö käyn vielä koulua ja haluasin kysyä pari kysymystä ku en ite tiedä mikä mahtaa olla ja en osaa selittää kunnolla kaikkia tunteita mutta joo..
Itelläni siis tää iha alku elämä aika rankkaa ollu perheongelmii ja kiusaamista nyt kaikki on sinäänsä iha ok mut on alkanu tulemaan tosi outoja ”oireita” ekana kävin psykologilla ja hän antoi minulle testin ja sanoi että minulla on lievä masennus sit taad viikon päästä ei ollut ja sit taas oli jne... mulla ei tällä hetkellä siis oo todettu mitään mutta musta tuntuu siltä et nämä mun ajatukset ei oo normaaleja
Mietin siis koko aja jonku mun läheisen kuolemasta tai tulevaisuudesta. Suunnillee kaikki ihmiset pelottaa mua ja ahdistaa todella paljon olla esim jossain kaupassa ja jos joku tulee puhumaan mulle nii alan heti ajatteleen perättömiä asioita siitä ihmisestä.. ja en osaa selittää puoliaakaa mun tunteista ne on vaa niin epänormaaleja tuntuu jopa joskus et oon menossa jonnekki psykoosiin.. ajattelen tosi paljon harhaluuloja tuntuu et kaikki puhuu musta ja mä luonteeltani kans saatan muuttia erittäin nopeesti lyhyessä ajassa.. esim yhessä vaiheessa olin ihan kun eri ihminen ja vaikka jos oon koulussa nii tuntuu et suunnillee kaikki mun tutut puhuu must vaikka ne sanoo ettei puhu ja tuntuu et ne haluu mulle koko aja jotain pahaa. Enkä siis voi tehä tälle asialle mitään.. tunnen itteni tosi epätodelliseks oon kans tosi kauan halunnu itelleni jonkun sairauden esim syövän enkä ees tiiä et miks mul ei oo mitään selitystä tälle voikohan tää olla vain jotain masennusta tai ahdistusta en oikeesti tiiä mut jos menisin vaikka jonnekki psykille nii en minä osaa selittää sille puoliaakaa miltä must tuntuu tässäki nyt kun luen tätä alan taas ajatteleen et eihä musta tunngu yhtään tältä.. en saa sanoiksi tätä mut siis pää asia on se että paljon harhaluuloja pelottaa ja ahdistaa ja todella outoja ajatuksia jota mun mielestä ei kuulu tän ikäisen ajatella. Joten olisko jollain jotain sanottavaa nyt tästä ku en ite tiiä yhtää et mitä tässä tilanteessa pitää tehä. Oon yrittäny selittää mun äidille joo mut en mää sille ehkä muusta kertonu ku ahdistuksesta ku en tiiä et viittiikö ku välillä tuntuu et puolet mun ajatuksista on sairaita joten joo nii jos joku aikuine vois nyt vastata tähä jotain?

Kommentit (6)

1/6 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei aloittaja!

Kuulostaa siltä, että sulla on tosiaan kaikenlaisia mietityttäviä asioita mielen päällä. Joskus omat tunteet ja ajatukset voi olla niin hämmentäviä, ahdistavia, pelottavia tai outojakin, että niistä on vaikeaa ottaa selkoa tai selittää kellekään. Monet oudotkin ajatukset voi kuitenkin olla normaaleja, jos ne ovat ohimeneviä eivätkä haittaa arkea. Kuulostaa kuitenkin siltä, et noi sun kertomat asiat haittaa ainakin jonkun verran sun arkea ja ajoittain myös pelottaa sua. Mulle ainakin nousi vähän huoli siitä, miten jaksat. Kuulostaa nimittäin tosi raskailta jutuilta eikä oo varmasti helppoa jos tuntee itsensä esimerkiksi epätodelliseksi tai jos kokee luonteen muuttuvan ihan yhtäkkiä niin ettei siihen voi itse vaikuttaa.

On tosi tärkeetä, että oot kertonut äidillesi noista asioista. Ja tosi hyvä myös, että oot päässyt käymään psykologilla. Mun mielestä sä kuvaat tässä tosi hienosti sitä, millasia ne sun ajatukset ja tunteet on, joita sulle tulee. Oisko sun mahdollista näyttää vaikka tää viesti äidillesi? Tai sille psykologille, jos sulla on vielä seuraava aika hänelle? On tosi tärkeetä kyllä, et pääset puhumaan näistä asioista. Se puhuminen voi alkuun ollakin tosi vaikeeta, mut ajan kanssa se kyllä helpottuu. 💚

Jos susta tuntuu vaikeelta ottaa nää asiat puheeksi, nii voit alkuun tulla juttelemaan vaikka Pelastakaa Lasten Netari-whatsappiin. NetariWA (lue lisää: https://www.netari.fi/netari-wa/) on WhatsApp-alustalla toimiva palvelu, jossa Lauri tai Pauliina vastaavat sun viesteihin. Viestittely on luottamuksellista. Tuolla Netari WA:sssa on mahdollista jutella matalalla kynnyksellä turvallisten aikuisten kanssa ja pohtia omaa tilannetta ja kerätä vaikka rohkeutta siihen, et ottaa asian puheeksi oman vanhemman kanssa. 💚 Jos tuntuu, että omasta tilanteesta on vaikeaa kertoa muille aikuisille, niin Netari WA on tosi matalan kynnyksen paikka, jossa samat ihmiset viestittelee yhteyttä ottavan nuoren kanssa.

Mutta tottakai kannustan sua myös siihen, et näytät vaikka just tän sun tosi hyvän tekstin jollekulle sun läheiselle ja turvalliselle aikuiselle. Tärkeintä on, että et jää yksin miettimään näitä juttuja. 💛

Paljon tsemppiä ja aurinkoista viikonloppua sulle!

t. Minerva / Pelastakaa Lapset ry

Vierailija
2/6 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mut jos menisin vaikka jonnekki psykille nii en minä osaa selittää sille puoliaakaa miltä must tuntuu"

Hei, ei sulta sellaista voi odotaakaan. Ne on ammattilaisia ja niiden tehtävä on selvittää mikä sua vaivaa. Rohkeesti vain apua hakemaan. Kerrot vain niin hyvin ja niin oikein kuin osaat. Älä "siisti" mitään "sillä vain oikeaa tietoa antamalla ne voi tehdä oikeita johtopäätöksiä. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/6 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/6 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakeutua nuorisopsykiatrian kautta juttusille terapeutin kanssa.

Vierailija
6/6 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"katastrofiajattelu" voi olla masennuksen tai stressin oire. Eli mieleen tulee vaikka mitä mutta ei ne oikeasti tapahdu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi