Te, jotka pääsette työhaastatteluihin: miten aloitatte avoimen työhakemuksen?
Alkuun pääsy on nyt tosi vaikeaa. Haen töitä ensimmäistä kertaa vuosiin, ja taitoni tuntuvat ruostuneen. Olisiko jollakulla antaa vinkkejä, millä saada työhakemuksia läpi käyvä henkilö lukemaan koko hakemukseni? Olen lukenut jostakin, että keskimäärin käytetään 3 sekuntia hakemuksen silmäilyyn. Millä herättää kiinnostus? Suurkiitos avusta!
Kommentit (41)
Soitoista on todettu firmojen taholta, että älä soita ellei sinulla ole jotain oikeaa asiaa, sanottavaa tai kysyttävää. Muuten mielikuva on epätoivoinen tyrkky ja häirikkö.
Vierailija kirjoitti:
Se hakemus on 1/3 panostuksestasi. Sen lisäksi tarvitaan hyvä, lyhyt, ytimekäs 1-sivuinen CV. Tämä on toinen 1/3. Kirsikkana kakun päällä on soittaa ko. yrityksessä henkilölle, joka vastaa siitä osa-alueesta mihin haet. Tämä kolmen asian kombo tarvitaan onnistuneeseen työnhakuun.
CV saa olla sen pituinen kuin tarpeen on. Yhden sivun nyrkkisääntö pätee hakemukseen.
Jos on paljon koulutusta, kursseja, monipuolista työkokemusta ja vaikka julkaisuja, on täysin mahdotonta ja tarpeetonta yrittää ahtaa niitä yhdelle sivulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se hakemus on 1/3 panostuksestasi. Sen lisäksi tarvitaan hyvä, lyhyt, ytimekäs 1-sivuinen CV. Tämä on toinen 1/3. Kirsikkana kakun päällä on soittaa ko. yrityksessä henkilölle, joka vastaa siitä osa-alueesta mihin haet. Tämä kolmen asian kombo tarvitaan onnistuneeseen työnhakuun.
Tämä on just sitä teatteria. Pakko on soittaa vaikkei olisi asiaa. Huoh. Keksi siinä sitten jotain turhaa schaissea ja tuhlaa molempien osapuolien aikaa
Täs puhutaan edelleen avoimesta hakemuksesta. Miten ap voi varmistaa edes hakemuksen perille pääsyn oikealle henkilölle jollei soita? Soittamalla voi myös tunnustella onko yritykseen tulossa avoimia paikkoja lähiaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CV saa olla sen pituinen kuin tarpeen on. Yhden sivun nyrkkisääntö pätee hakemukseen.
Jos on paljon koulutusta, kursseja, monipuolista työkokemusta ja vaikka julkaisuja, on täysin mahdotonta ja tarpeetonta yrittää ahtaa niitä yhdelle sivulle.
Jos cv:stä on tulossa pidempi kuin yksi sivu kannattaa harkita visuaalista cv:tä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CV on 1 sivun mittainen, tarvittaessa voi tiivistää ja/tai viitata esim. toiseen osaa hakemuksessa (-->tarkemmin kurssit/julkaisut listatu liitteessä tmv.), mutta kaiken OLEELLISEN saa kyllä mahtumaan yhdelle sivulle.
Kun on paljon työkokemusta, niin kannattaa karsia ne jotka auttavat haetun työn saamisessa. Jos on 40-vuotias insinööri joka hakee oman alan töitä, niin ei CV:ssä tarvitse mainita että -95 kesällä olin marjanpoimijana.
Monesti liialliset listaukset heikentävät työpaikan saamista, tulee mieleen että onko hakijan pakko mainita joka ikinen "soutuveneenveisto-kurssi" jos sillä ei ole ko. työssä merkitystä.
Samoin jos työpaikkoja on "liikaa" herää epäilys eikö hakija luonteensa takia viihdy/sopeudu uuteen työpaikkaan kun hetkeksi.
Haettavasta työstä tietenkin riippuu mitä kannattaa mainita, ja joskus jokin yllättäväkin työ voi toimia porttina siihen että pääsee haastatteluun, esim. yllättäen jos on tehnyt vaikka puhelinmyyntiä jonkun aikaa, se kertoo ettei pelkää puhelinta, mikä monissa hommissa hyvä asia monessa työssä.
"Pyytäisin kohteliaimmin tulla huomioon otetuksi täyttäessänne paikkaa X"
Mieti, mikä on tehtävässä tarvittava tärkein ominaisuus ja painota ensimmäisessä kappaleessa niitä. Mulla taisi olla jotenkin näin: Etsitte ilmoituksessanne höpötieteiden mestaria , joka osaa asiat X ja Y ja Z, joten olen teille juuri oikea henkilö. Sen lisäksi osaan sitä ja tätä, mistä varmasti on tehtävässä hyötyä.
Tuota soittamista korostetaan, mutta se on tapauskohtaista. Mä olin yhden pomon kanssa palaverissa, kun samana päivänä oli auennut paikka. Palaveri oli epävirallinen, joten hän vastasi pariin työnhakijan puheluun samalla. Kiinnitin huomiota siihen, ettei hän kirjoitellut yhtään mitään ylös. Meillä kun tulee minun paikkani auki, emme anna edes puhelinnumeroa ilmoituksessa ja siihen tullaan kirjoittamaan, että puhelintiedusteluihin emme ehdi vastata. Ei pidä väheksyä tätä, sillä meillä pomokin tekee töitä eikä pelkästään johda, on paljon työmailla ja meillä on pieni porukka. Jos puheluita tulee päivän aikana kymmeniä, varsinainen työ hidastuu. Niitä kun pakkaa tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CV on 1 sivun mittainen, tarvittaessa voi tiivistää ja/tai viitata esim. toiseen osaa hakemuksessa (-->tarkemmin kurssit/julkaisut listatu liitteessä tmv.), mutta kaiken OLEELLISEN saa kyllä mahtumaan yhdelle sivulle.
Kun on paljon työkokemusta, niin kannattaa karsia ne jotka auttavat haetun työn saamisessa. Jos on 40-vuotias insinööri joka hakee oman alan töitä, niin ei CV:ssä tarvitse mainita että -95 kesällä olin marjanpoimijana.
Monesti liialliset listaukset heikentävät työpaikan saamista, tulee mieleen että onko hakijan pakko mainita joka ikinen "soutuveneenveisto-kurssi" jos sillä ei ole ko. työssä merkitystä.
Samoin jos työpaikkoja on "liikaa" herää epäilys eikö hakija luonteensa takia viihdy/sopeudu uuteen työpaikkaan kun hetkeksi.Haettavasta työstä tietenkin riippuu mitä kannattaa mainita, ja joskus jokin yllättäväkin työ voi toimia porttina siihen että pääsee haastatteluun, esim. yllättäen jos on tehnyt vaikka puhelinmyyntiä jonkun aikaa, se kertoo ettei pelkää puhelinta, mikä monissa hommissa hyvä asia monessa työssä.
Työpaikkoja voi olla "liikaa" jos nyt vain on saanut nääräaikaisia tehtäviä! Miksi tuokin nyt katsotan viaksi eikä eduksi! (Sopeutuu nopeasti ja ottaa vastaan huonompiakin pätkiä että kehittyy) Jestas!
Vierailija kirjoitti:
"Pyytäisin kohteliaimmin tulla huomioon otetuksi täyttäessänne paikkaa X"
Miten olisi "VAADIN TÄTÄ PAIKKAA ITSELLENI!"
Itse palkkaisin mieluummin jälkimmäisen. Ei kukaan jaksa työpaikalla mitään pokkuroivia luikertelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Mieti, mikä on tehtävässä tarvittava tärkein ominaisuus ja painota ensimmäisessä kappaleessa niitä. Mulla taisi olla jotenkin näin: Etsitte ilmoituksessanne höpötieteiden mestaria , joka osaa asiat X ja Y ja Z, joten olen teille juuri oikea henkilö. Sen lisäksi osaan sitä ja tätä, mistä varmasti on tehtävässä hyötyä.
Millaisen paikan tällaisella mielikuvituksettomalla pyllyn tarjoamisella saa? Joku viraston paperinpyörittelijä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisen paikan tällaisella mielikuvituksettomalla pyllyn tarjoamisella saa? Joku viraston paperinpyörittelijä?
Sulla vois vituttaa, kun paperinpyörittäjä ei ohjelmoisi vanhemmillesi eläkettä, sinulle palkkaa, sairaspäivärahaa ym. Eikä käsittelisi päivähoitohakemuksiasi, ei kirjaisi avunpyyntöjäsi ja potilaskertomuksiasi.
Kaikin mokomin voit hoitaa kaiken itse, etteivät toimistorotat puutu arvokkaaseen elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Voi päteä monillakin aloilla, mutta esimerkiksi akateemisessa maailmassa käsketään yleensä käyttää TENKin cv-mallia, ja siinä jo pelkät otsikot vie 1,5 sivua. Eikä kyse siis ole siitä, että luettelisi jotqin kesätöitä lukioajoiltw, vaan siitä, että siinä pitää osoittaa kokemusta 8-11 eri alueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinöörin paikan. Siinä ei tarvita mitään taivaanrannanmaalareita sinipunaisine papereineen.
Itse pyrin muotoilemaan kirjeen niin, että se herättää kiinnostuksen ja kannustaa lukemaan lisää. Eli heti alussa pitää olla jotain, mikä vakuuttaa siitä, että olisit sopiva ko. tehtävään.
Itsekin olen hakemuksia lukenut ja avaan aina ensin cv:n, jota silmäilen muutaman sekunnin. Jos cv:ssä ei näy soveltuvaa työkokemusta en yleensä edes avaa hakukirjettä. Eli tärkeimpien koulutusten ja työkokemuksen pitää erottua nopeasti ja helposti.
Mutta kyllä siinä haussa vähän onneakin tarvitaan. Itse esim. olen ollut yhteen paikkaan paras hakija, joka haluttiin palkata heti, mutta samalla työkokemuksella ja samantyylisellä hakemuksella en päässyt toiseen paikkaan edes haastatteluun asti.
Googlaa työpaikkailmoituksia ja niistä ominaisuuksia ja vahvuuksia, millaisia henkilöitä hakevat töihin. Niitä sanoja käyttämällä muodostat kuvan itsestäsi, toki myös jotain omaperäistäkin voi olla. Nykyään robotit hakevat avoimista hakemuksista ehdokkaita, niin voisi olla parempi mahdollisuus nousta sieltä tarjokkaaksi.
Ja muista soittaa sinne yritykseen joidenkin päivien päästä, mikä on tilanne.
Ja yksi vaihtoehto päästä työmarkkinoille on tarjota itseään noihin vuokrafirmoihin varsinkin, kun hakevat reserviä joihinkin tehtäviin, joissa heidän asiakkaillaan on paljon kysyntää. Näiden firmojen kautta ainakin itselläni on ollut paremmat mahdollisuudet päästä töihin kuin suorahaun kautta. Jollain tuurilla saatat saada vielä hyvän kokeneen rekrytoijan, joka osaa markkinoida sinua eteenpäin.
Otan yhteyttä, koska tarviin rahhoo.
Nykyään harvat soittavat ja kysyvät lisätietoja auki olevasta työpaikasta. Soittajat jäävät yleensä aina hyvällä tavalla mieleen ja osoittavat kiinnostuksensa. Lyhyt soitto ja muutama kysymys.