Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat! Kysymys tuntimateriaaleista

Vierailija
07.06.2020 |

Miten hallitsette oppitunneilla käyttämiänne materiaaleja tunnin aikana? Mulla on kautta aikain ollut sellainen ongelma, että otan mukaan vaikka mitä tehtäviä, jotka ensin pinoan eri pinoihinsa pöydälle. Usein käy niin, etten osaa päättää, mitä tehtäviä otan, ja siitä pähkäilystä nousee ahdistus ja stressi. Pahimmillaan sählään matskujen kanssa niin, että ne menevät kesken tunnin sekaisin. Näin varsinkin, jos en ota niitä korista pois, ja siinä korissahan on tietysti myös aikaisempien tuntien matskuja poissaolijoille tai muuten vain unohtuneena. Tämä epäjärjestys käy hermoilleni, mutta en ole löytänyt asiaan ratkaisua. Opettajakokemusta mulla on jo lähes 20 vuotta, mutta matskut sekaisin aina vaan. - Niin ja siis oppikirjaa ei ole käytössä, joten koko opetus on omien matskujen varassa.
Olisiko teillä hyväksi koettuja vinkkejä tähän ongelmaan?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppikirjan ulkopuolisista matskuista 95% on sähköisenä. Jaoteltu kursseittain ja aiheittain. Opiskelijat katsovat moodlesta/classroomista/mikä alusta onkin käytössä ohjeeni mukaan tehtävät. Helppoa.

Silloin ennen vanhaan kun oli vielä paperitehtäviä, ne oli kansioissa kursseittain ja aiheittain. Tietenkin joskus oli joku nippu hukassa, mutta ei se mikään maailmanloppu ollut. Jos ei löytynyt, keksin kyllä jotain muuta tekemistä.

T. Lukion ope

Vierailija
2/12 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion ope jatkaa vielä.

Kaikkiin kursseihin ei ole oppikirjaa, mutta ihan samalla tavalla sähköisenä niidenkin matskut ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulussa ei ole oppilailla läppäreitä käytössä. Itsekin sählään materiaalien kanssa ja nappaan tilanteen mukaan vaikka mitä matskua kaoottisista pinoistani esiin.

Vierailija
4/12 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinlainen tuntisuunnitelma ranskalaisin viivoin voisi helpottaa, esim. vaikkapa vain niiden matskujen nimet, joita aiot käyttää, ja missä järjestyksessä.

Vierailija
5/12 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä päätän kyllä aina etukäteen, mistä materiaalista aloitetaan ja mihin jatketaan jos aikaa riittää. Oon yliopisto-opettaja ja tämä on ihan peruskauraa. Eikö teille ole opetettu opettajankoulutuksessa tämmöisiä perusasioita?

Vierailija
6/12 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulussa ei ole oppilailla läppäreitä käytössä. Itsekin sählään materiaalien kanssa ja nappaan tilanteen mukaan vaikka mitä matskua kaoottisista pinoistani esiin.

Aloituksessa ei puhuttu mitään peruskoulusta. Itse asiassa oletin, että kyseessä olisi ammatillinen oppilaitos tai kansanopisto/työväenopisto tms. T. Tuo aiemmin vastannut lukion ope

Vierailija
7/12 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus vaikuttaa provolta. Tuntisuunnitelmat tehdään juuri siksi, ettei tarvitse muistella, mikä tulee minkäkin jälkeen. Kansiot ovat sitä varten, että paperit pysyvät järjestyksessä. Kyllä opettajakoulutuksessa on opetettu tuntisuunnitelmien tekeminen ja niiden tärkeys.

Vierailija
8/12 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus vaikuttaa provolta. Tuntisuunnitelmat tehdään juuri siksi, ettei tarvitse muistella, mikä tulee minkäkin jälkeen. Kansiot ovat sitä varten, että paperit pysyvät järjestyksessä. Kyllä opettajakoulutuksessa on opetettu tuntisuunnitelmien tekeminen ja niiden tärkeys.

Kuka vielä nykypäivänä käyttäisi kansioita.

Ja tuntisuunnitelma elää tilanteen mukaan.

Vierailija
9/12 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kalenterissa jokaisen tunnin kohdalla lista sen tunnin jutuista.

Vierailija
10/12 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kalenterissa jokaisen tunnin kohdalla lista sen tunnin jutuista.

Tietysti alakoulussa olisi eri tilanne, kun jokainen tunti on erilainen. Mutta yläkoulussa, kun vedän rinnakkaisia ryhmiä, niin ne menisi sekaisin, jos en kirjaisi joka ryhmän kohdalla ylös missä mennään.

Vierailija
11/12 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka vielä nykypäivänä käyttäisi kansioita.

Ja tuntisuunnitelma elää tilanteen mukaan.

Ainakin ap:n kannattaisi käyttää niitä kansioita, jos hänellä kerran on PAPERIT sekaisin.

Vierailija
12/12 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietysti laitat tunnin päätteeksi käytetyt paperit eri pinoon kuin käyttämättömät.

Kukaan kokenut opettaja ei tee mitään tarkkaa tuntisuunnitelmaa, mutta on hyvä laittaa ylös vaikka kalenteriin tehtävät joita aiotaan tehdä/ on tehty.

Mulla maahanmuuttajaoppilaita, jotka eivät kaikki tietokoneen käyttöä hallitse. Papereita kertyy paljon. Nyt kesälomalla käytä muutama päivä siihen, että laitat paperit järjestykseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan