Listataan nuorten ja lasten harrastuksia jotka korkeiden harrastusmaksujen takia ovat ns. "eliitti harrastuksia"
AP aloittaa:
Jääkiekko
Jalkapallo
Ratsastus
Tanssit esim. Baletti
Musiikin soitto
Teatteri
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Taitoluistelu
Onneksi tasapainoiset valmentajat ovat juuri ajautuneet tämän lajin pariin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta ratsastuksesta sen verran, että sitä voi kyllä harrastaa edullisestikin, jos asuu maaseudulla. Mä käyn tunnilla, joka maksaa 25 e/kerta. Sen lisäksi käyn satunnaisesti seuran valmennuksissa, jotka maksaa 30 e valmennus ja hevosen vuokra (ratsastuskouluhevonen) päälle. Tämän lisäksi ratsastan ihan ilmaiseksi tutun hevosella ja käyn myös liikuttamassa ratsastuskoulun hevosia maastossa ja loma-aikoina ilmaiseksi.
Mikä tässä vastauksessa nyt provosoi, kun pitää alapeukuttaa? Kyllä mä tiedän, että ratsastus on kallista esim. PK-seudulla, mutta ei se joka paikassa sitä ole.
Nuo luettelemasi hinnat eivät ole edullisia.
Keppihevosratsastus. Mun rahani eivät meinaa riittää mun hevosteni tallipaikkoihin ja hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musiikin soitto? Ei se kallista ole. Riippuu laitteista.
Soittotunnit saattaa olla tyyriitä, jos ei pääse kunnalliseen musiikkiopistoon.
Oma kokemukseni on, että musiikkiopisto se vasta kallista onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta ratsastuksesta sen verran, että sitä voi kyllä harrastaa edullisestikin, jos asuu maaseudulla. Mä käyn tunnilla, joka maksaa 25 e/kerta. Sen lisäksi käyn satunnaisesti seuran valmennuksissa, jotka maksaa 30 e valmennus ja hevosen vuokra (ratsastuskouluhevonen) päälle. Tämän lisäksi ratsastan ihan ilmaiseksi tutun hevosella ja käyn myös liikuttamassa ratsastuskoulun hevosia maastossa ja loma-aikoina ilmaiseksi.
Mikä tässä vastauksessa nyt provosoi, kun pitää alapeukuttaa? Kyllä mä tiedän, että ratsastus on kallista esim. PK-seudulla, mutta ei se joka paikassa sitä ole.
Tiedätkö, paljonko ratsastustunnit maksavat PK-seudulla?
Aloituksen kysymys koski harrastuksia, jotka ovat eliitin harrastuksia, eli tosi kalliita. Totta kai moni harrastus on halvempi kuin ratsastus, mutta ei maaseudulla tarvitse olla rikas harrastaakseen ratsastusta. Ihan normaalit tulot riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Kilpaileminen varmaan on eri hinnoissa, mutta harrastamaan pääsee suht edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kilpailu on lajissa kuin lajissa kallista, harrastaminen taas halpaa. Esim. teatterin harrastaminen nuorisoseurassa 75e syys+ kevätkausi, tanssi 150e samalle ajalle, jalkapallo 50e/kk -jo selvästi edellisiä kalliimpi, mutta ei mahdoton hinta. Onko nämä mielestäsi kalliita hintoja?
Täällä teatteriharrastuksen hinta olisi 174e syyskausi ja toiset 175e kevätkausi. Lisäksi jos harjoittelevat näytelmää niin tähän päälle olisi lisenssi- ja teostomaksut. On ollut siksi ilmaisessa teatteriryhmässä joka ei tee näytelmää vaan kertaa teatterin alkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Kilpaileminen varmaan on eri hinnoissa, mutta harrastamaan pääsee suht edullisesti.
Joo, ja kisaamiseen tarvitaan sitten se oma hevonen. Ja onhan toki senkin pitäminen täällä maalla paljon halvempaa kuin kaupungissa, ja ihan tavallisilla ihmisillä on täällä hevosia. Mutta se on jo sitten kallis harrastus, johon täälläkin uppoaa varmasti keskimäärin tonni kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Kilpailu on lajissa kuin lajissa kallista, harrastaminen taas halpaa. Esim. teatterin harrastaminen nuorisoseurassa 75e syys+ kevätkausi, tanssi 150e samalle ajalle, jalkapallo 50e/kk -jo selvästi edellisiä kalliimpi, mutta ei mahdoton hinta. Onko nämä mielestäsi kalliita hintoja?
Meillä futikseen liittyy jatkuvia lisäkuluja varsinaisen kausimaksun ja lisenssi lisäksi. Koko ajan pitää olla rahoittamassa vaikka mitä peliasua ja turnausrahastoa. Lisäksi pitää lähes kuukausittain myydä jotain keksiä ja vessapaprua. Jos ei saa myydyksi, seuraa joukkueen johdolta niin hirveä painostus, että pitää itse ostaa tuotteet. Juu, ollaan lopettamassa harrastusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen kysymys koski harrastuksia, jotka ovat eliitin harrastuksia, eli tosi kalliita. Totta kai moni harrastus on halvempi kuin ratsastus, mutta ei maaseudulla tarvitse olla rikas harrastaakseen ratsastusta. Ihan normaalit tulot riittää.
Ratsastan Helsingissä 30 e/kerta. Tytär Vantaalla 20 e/kerta, mutta tekee duuniakin tallilla. Nykyäänhän ei täällä enää tallitytöt saa ilmaisia ratsastus kertoja kuin tosi harvoin, talli kuin talli.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Keppihevosratsastus. Mun rahani eivät meinaa riittää mun hevosteni tallipaikkoihin ja hoitoon.
Olet ennenkin valittanut tuosta. Hevosesi nimi on Vuitton.
Vierailija kirjoitti:
Purjehdus.
Ihan kulttuuriin kuuluva harrastus siinä missä makkaranpaisto mökillä tai humalahakuinen synkkä dokailu on suomenkielisille tai mersut ja hevospelit mustalaisille.
Ei vaadi mitään hirveän mökkeilyä ihmeellisempiä tuloja. Sen voi ihan niinku mökkeilynkin harrastaa just niin kalliilla kuin huvittaa. Alkaen jostain parista tonnista tommosella optimistia hieman isommalla tonne millin swaneihin.
Ihan niinku mökit tai mersut. Kysy ulkomailla niin mökkeily on nopeasti pelkkien miljonäärien touhua.
Aikuisilla nuo eivät välttämättä ole kovin kalliita harrastuksia (ratsastus poislukien), kun ei ole pakko maksaa seurasta ja sen harjoituksista ja kilpailuista vaan voi harrastaa vapaamuotoisesti tai yksinään. Välillä toivoisi, että sille olisi vähemmän vaatimuksia, että miten lapsi voi harrastaa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratsastan Helsingissä 30 e/kerta. Tytär Vantaalla 20 e/kerta, mutta tekee duuniakin tallilla. Nykyäänhän ei täällä enää tallitytöt saa ilmaisia ratsastus kertoja kuin tosi harvoin, talli kuin talli.
Ohis
Käyn kateeksi. Joutsassa paikallinen talli halusi veloittaa 90e per yhden tunnin kerta.
Meillä musiikkiharrastus maksaa 440€/lukukausi ja siihen päälle joko soittimen vuokra tai oman osto. Tyttö soittaa viulua ja maksamme vuokraviulusta tällä hetkellä, koska lapsi kasvaa ja soitin sitten isonee sitä mukaa.
Itselleni tulisi mieleen jääkiekko, kaiken maailman kilpavoimistelut ja -luistelut vähänkään korkeammalla tasolla, carting ja muut pöristimet, kilpavesiurheilu, konservatorion yksilötunnit.
Ratsastusta en sanoisi eliittiharrastukseksi kuin vasta kilpatasolla. Itse höntsäilin teininä maaseudun peltoponilla 10 euroa tunti, mutta tuo oli kyllä ihan törkyhalpaa. Oli kyllä kivaa hölkyttää heposen kanssa metsäteitä ja oppia jotain alkeisjuttuja.
Mutta jos aikoo olla tosi eliitti niin varmaan epee, jousiammunta, viinimaistelu, ooppera ja ketunmetsästys.
Eikä unohdeta eliinteintä kaikista. Osakesalkkua :D
Jos kalleimpia haetaan niin varmaan joku lentäminen, everestin vuorikiipeily (taitaa olla miljoona dollaria per ryhmä pelkkä lupa) ja uhkapelaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni tulisi mieleen jääkiekko, kaiken maailman kilpavoimistelut ja -luistelut vähänkään korkeammalla tasolla, carting ja muut pöristimet, kilpavesiurheilu, konservatorion yksilötunnit.
Ratsastusta en sanoisi eliittiharrastukseksi kuin vasta kilpatasolla. Itse höntsäilin teininä maaseudun peltoponilla 10 euroa tunti, mutta tuo oli kyllä ihan törkyhalpaa. Oli kyllä kivaa hölkyttää heposen kanssa metsäteitä ja oppia jotain alkeisjuttuja.
Yks typy kilpaili ratsastus-voimistelua. Eli aloitetaan ratsain mutta sitten voimistelemaan sen hepan päällä pysyen luonollisesti mukana ku heppa liikkuu radalla.
Ihanan tiukkalihainen oli. Ei varmaan ihan halvimmasta päästä tuokaan.
Ja joo sillä omalla hepalla matkustetaan pitkin poikin eurooppaa.
Ratsastus olisi ollut liian kallista. Ehdottomasti. T. Silloinen tytön yh.
Ratsastus, tennis ja golf. Ratsastus on alun jälkeen todellakin köyhät kyykkyyn harrastus.