Listataan nuorten ja lasten harrastuksia jotka korkeiden harrastusmaksujen takia ovat ns. "eliitti harrastuksia"
AP aloittaa:
Jääkiekko
Jalkapallo
Ratsastus
Tanssit esim. Baletti
Musiikin soitto
Teatteri
Kommentit (66)
Oon harrastanut noista AP:n luettelemista 4/6, ja ihan perusperheen peruslikka.
Mikä EI ole? Uinti? Partio? Kuoro?
Tuosta ratsastuksesta sen verran, että sitä voi kyllä harrastaa edullisestikin, jos asuu maaseudulla. Mä käyn tunnilla, joka maksaa 25 e/kerta. Sen lisäksi käyn satunnaisesti seuran valmennuksissa, jotka maksaa 30 e valmennus ja hevosen vuokra (ratsastuskouluhevonen) päälle. Tämän lisäksi ratsastan ihan ilmaiseksi tutun hevosella ja käyn myös liikuttamassa ratsastuskoulun hevosia maastossa ja loma-aikoina ilmaiseksi.
Joukkuevoimistelu, telinevoimistelu.
Ei nuo luetellut ole kaikki kalliita.
Musiikin soitto? Ei se kallista ole. Riippuu laitteista.
Taitoluisteluun menee meillä 550€/kk. Joten aika tyyristä on.
Jalkapalloahan sossu sponssaa paljon, kun on yksi edullisimmista harrastuksista. Toki onhan siitäkin Suomessa tehty kallis, mutta...
Eliittiharrastus ei tarkoita pelkästään rahanmenoa. Esim. noista luetelluista jääkiekko on enemmänkin suorastaan w t harrastus. Eliittiharrastuksia noista ei ole oikeastaan kuin ratsastus. Lisäksi voisi olla mm. miekkailu, court-tennis, joidenkin harvinaislaatuisten taide-esineiden keräily, kaukomailla matkustelu yms.
Vierailija kirjoitti:
Soittotunnit saattaa olla tyyriitä, jos ei pääse kunnalliseen musiikkiopistoon.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta ratsastuksesta sen verran, että sitä voi kyllä harrastaa edullisestikin, jos asuu maaseudulla. Mä käyn tunnilla, joka maksaa 25 e/kerta. Sen lisäksi käyn satunnaisesti seuran valmennuksissa, jotka maksaa 30 e valmennus ja hevosen vuokra (ratsastuskouluhevonen) päälle. Tämän lisäksi ratsastan ihan ilmaiseksi tutun hevosella ja käyn myös liikuttamassa ratsastuskoulun hevosia maastossa ja loma-aikoina ilmaiseksi.
Mikä tässä vastauksessa nyt provosoi, kun pitää alapeukuttaa? Kyllä mä tiedän, että ratsastus on kallista esim. PK-seudulla, mutta ei se joka paikassa sitä ole.
Mikä tahansa harrastus on kilpailutasolla kallista. Tietsikkaurheilu. Autourheilu. Noista on kokemusta ja niissä tulee valtaviaaksuja kilpailemisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Purjehdus.
Totta, tämän unohdin!
t. nro 11
Kilpailu on lajissa kuin lajissa kallista, harrastaminen taas halpaa. Esim. teatterin harrastaminen nuorisoseurassa 75e syys+ kevätkausi, tanssi 150e samalle ajalle, jalkapallo 50e/kk -jo selvästi edellisiä kalliimpi, mutta ei mahdoton hinta. Onko nämä mielestäsi kalliita hintoja?
No jaa. Tyttö ratsastaa 6 kertaa kuukaudessa. Maksaa n. 160 euroa kuussa. Perheen nettotulot reilu 3000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soittotunnit saattaa olla tyyriitä, jos ei pääse kunnalliseen musiikkiopistoon.
Tuossa puhuttiin musiikin soitosta, ei tarvitse soittotunteja, vain laitteen josta soittaa.
Kuulemma carting jos meinaa kisoissa käydä