Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äänikirjat vain sokeille?

Vierailija
05.06.2020 |

Saako siis näkevät ihmiset nykyään kuunnella äänikirjoja. Muistan kun koulusta käytiin aikanaan ensimmäistä kertaa kirjastossa ja kirjastonhoitaja painotti, että äänikirjat ovat vain vaikeasti näkövammaisia varten.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on kuuroille

Vierailija
2/13 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ihmeen kirjasossa oikein asioitte?? - Omassa kirjastosta muistan kirjastosedän, joka kertoi meille äänikirjoja lainanneille usein, kuinka hän oli seikkaillut ympäri maailmaa (lähinnä Euroopassa ja Jenkeissä) harrikallaan ja samalla kuunnelleen äänikirjoja korvalappustereoistaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai kuka vain voi niitä kuunnella. Erikseen on sitten näkövammaisille ja muille lukemisesteisille suunnatut palvelut, kuten Celia.

Vierailija
4/13 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimeä keskiaika on tosi hyvä äänikirja. Oonko sokea vai ei? Kyllä olen.

Vierailija
5/13 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään Celian asiakkaaksi pääsee, kun on jollain tavalla lukemisesteinen. Takana ovat ajat, jolloin kyseinen laitos oli vain Näkövammaisten kirjasto.

Vierailija
6/13 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on kaikille.

Vierailija
7/13 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitettu musiikki on myös vain näkövammaisia varten. Muiden kuuluu tyytyä lukemaan nuotteja.

Vierailija
8/13 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vissiin on joku ilmainen äänikirja arkisto johon pääsee vain jos oot sokea. Muille on storytel. Mulla taitaa näkö jo mennä, ou nou.

Vierailija
9/13 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tuo aikanaan oli? Ehkä silloin oli vain vähän äänikirjoja, niin että jos kaikki olisi lainanneet niitä, ei niitä olisi riittänyt heille, jotka eivät voi lukea painettuja kirjoja. 

Vierailija
10/13 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastot ovat täynnä ilmaisia äänikirjoja. Niitä voi lainata digitaalisesti.

Äänikirjoja kuunnelleen nykyisin valtavat määrät, ja erityisen suosittua se pitkillä automatkoilla ja muilla matkoilla.

Äänikirjoja ostetaan myös erittäin paljon.

Joskus vuosikymmeniniä sitten niitä julkaistiin vain vähän, joten kirjastot lainasivat niitä ainoastaan sellaisia tarvitseville, kuten huononäköisille ja sokeille.

Nyt Suomessa äänikirjoja julkaistaan kaikista suosituimmista kirjoista, sekä kotimaisista että käännetyistä.

Ihmetyttää, että joka ei tälläistä asiaa tiedä, mikä tarkoittaa sitä, ettei seuraa ollenkaan aikaansa, uutisia eikä käy milloinkaan kirjastoissa.

Vierailija
11/13 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa itse täysin sokealta, kun ei edes tuon vertaa tiedä asioista.

Oletko elänyt tynnyrissä ap, viimeiset vuosikymmenet?

Vierailija
12/13 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pimeä keskiaika on tosi hyvä äänikirja. Oonko sokea vai ei? Kyllä olen.

Se on kuin tehty sokealle.

Vierailija
13/13 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vissiin on joku ilmainen äänikirja arkisto johon pääsee vain jos oot sokea. Muille on storytel. Mulla taitaa näkö jo mennä, ou nou.

On Celia heille, jotka eivät pysty lukemaan tavallisia kirjoja. Muille on ilmaisena kirjastojen digiaineistot, niihin vain joutuu yleensä jonottamaan. Lisäksi on mainitsemasi Storytel ja useita muita maksullisia ääni- ja e-kirjapalveluita. Ja tietysti kirjastoista löytyy ihan kaikille lainattavaksi perinteisiä äänikirjoja cd-levyinä, jossain saattaa olla vielä c-kasettejakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän