Hei te YAMK-kokeneet
Kun haitte YAMK-koulutukseen, oliko teillä jo valmiina kehittämiskohde omalta työpaikaltanne tai muualta? Noissahan opparia tehdään käsittääkseni alusta asti..
Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista.🤗
Kommentit (8)
Yksi työkaveri kävi, eikä hän ainakaan mitään ole kehittänyt. On tosi kehitysorientoitunut kyllä, mutta kun työpaikka ei ole sellainen.
Mulla oli kehittämiskohde mielessä, josta sitten kirjoittelin yamk:n pääsykokeessa ja toiseen paikkaan tein pääsykokeen ennakkotehtävän. Ei tuo aihe ole sellainen mistä lopputyön haluan tehdä. Yksi syy myös yamk opinnoille on se, että haluan laajentaa omaa osaamistani ja toivon, että opinnoissa löytyy joku uusi juttu, josta tehdä lopputyö.
Mä en voi hakea omalla pohjakoulutuksella maisteriopintoihin kuin yhteen yliopistoon, joka on satojen kilometrien päässä ja, kun olen yh, ei onnistu. Kaiken lisäksi se, mihin se mut valmistaisi, ei ole työllistävä ala.
Kysyisin vielä minkä asioiden takia koet sen pellekoulutukseksi?
T. Ap
Hei sinä, joka sanoit pellekoulutukseksi; eikö sulle ollut mitään hyötyä siitä? Eikö osaaminen lisääntynyt ja/tai palkka noussut?
Entäs muut, vastailkaa kiltit! :)
Suomessa on käytäntö dissata yamk:ta. Epäilen sen liittyvän jotenkin siihen, että yliopiston käyneet kokevat asemansa uhatuksi. He ajattelevat yamk:laisten olevan vapaamatkustajia, jotka pääsevät helpolla samalle tasolle kuin he. Ja sehän ei käy.
Tosiasiassa yamk:n tunnettuus nousee koko ajan ja arvostus kasvaa ymmärryksen myötä. Joillain aloilla esiintyy outoa päällekkäisyyttä maisteri- ja yamk-koulutuksissa, ja se aiheuttaa sekaannusta. Tätä asiaa olisi ehkä päättäjien hyvä miettiä ja terävöittää kahden opintopolun eroa, jotta se tulisi tunnetuksi työelämässäkin.
Oikeasti, en suosittele, vaikka et sitä kysynytkään. Yamk on täysin pelletutkinto. Itse sen käyneenä tiedän. Ja nyt sitten suoritan yliopistossa maisterintutkintoa. Jos olisin ollut viisaampi, olisin voinut heti pyrkiä yliopistoon enkä käydä sitä pellekoulua, jota yamkiksi kutsutaan.