Avuksi ystävän juhliin, mitä mieltä olette?
Ystävä pitää lapselleen isot valmistujaisjuhlat elokuun lopulla. Hän tuskaili miten selviää juhlapäivän töistä ja minä lupauduin että voin tulla keittiöavuksi tiskaamaan, tarjoilemaan yms. Tiedän että ystävälläni on rahasta tiukkaa eikä tullut mieleenkään haluta rahaa korvaukseksi. Nyt sovittiin alustavasta aikataulusta ja kuulin että myös ”Liisa” tulee avuksi juhlapäivänä, mikä on todella hyvä asia kun juhliin odotetaan lähes 100 vierasta. Ystäväni kertoi minulle ettei hän voi maksaa minulle mitään ja sanoinkin et ei tietenkään tarvitse maksaa, ihan kakkupalkalla tulen. Samassa lauseessa hän kuitenkin kertoi että ”Liisalle” hän kyllä maksaa.
Nyt jäi itselleni jotenkin mälsä olo, onko minun työpanokseni jotenkin vähäisempi? Minulla myös matkaa juhlapaikalle reilut 100 km, ”Liisa” tulee ihan vierestä.
Edelleenkään en tarvitse avustani rahaa ja itsekin ihmettelen miksi tuli niin tympeä olo mutta jotenkin ei huvita enää yhtään mennä.
Kommentit (12)
Ja vieläpä itse tarjouduit. Et sinä ainakaan ystävä ole.
Kuka se Liisa on? Joku nuori naapuri, ystävien lapsi tai sukulainen?
Peru koko juttu. Jos on vara kestitä 100 vierasta, on varaa korvata vähintään matkakulut sinulle. Ottakoon orjan jostain muualta.
Lähetä vaan kylmästi tekstiviesti, että päivä ei sovi sinulle.
Miksi Liisalle maksetaan? Nuori? Opiskelija? Yh?
Vierailija kirjoitti:
Peru koko juttu. Jos on vara kestitä 100 vierasta, on varaa korvata vähintään matkakulut sinulle. Ottakoon orjan jostain muualta.
AP itse tarjoutui auttamaan kuten ystävät tekee. Eipä sitten kuitenkaan ollutkaan vilpitön auttaja, vaan pitäisikin maksaa.
Vähän erikoiselta kuulostaa että hän kertoo kenelle maksaa mutta ei ilmeisesti niitä perusteita miksi maksaa jollekin ja toiselle ei.
Rahasta tiukkaa ja järjestetään 100 henkilölle juhlat? 0/5.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Liisalle maksetaan? Nuori? Opiskelija? Yh?
He ovat sopineet että avusta maksetaan puolin ja toisin, jonkun toisen kanssa on ehkä sovittu että apu on vastavuoroista ilman maksuja?
Kyllähän se tuntuisi pahalta mutta menisin mikäli olisin itse vastaavassa tilanteessa. Minulla on periaate että ystäviä autetaan enkä halua siitä maksua. Sama vastavuoroisesti toisinpäin.
Minusta olisi outoa, että kun kerron juhlista, niin kaveri sanoo, että voin tulla apuun, minulla on aikaa. Siinä vaiheessa ei kehtaa estellä, silloinhan en ota tarjottua apua vastaan ja toinen luulee, että ei kelpaa. Liisan kanssa on jo sovittu, ei sitä voi perua, koska Liisa on lapsen kaveri ja opiskelija, joka tarvitsee rahaa ja itsehän minä Liisaa pyysin.
Niin että otan vastaan kaverin "ilmaisen avun" ja mietin, miksi menin kertomaan koko juhlasta. Toinen kun apua tarjottuaan näyttääkin nyt siltä, että haluaa rahaa.
Ei ystäville makseta. Ystävät auttaa toisiaan.