***ELOisat heinäkuun helteisenä perjantaina***
Kommentit (31)
mulla on välillä tota et ei paranis yhtään koskea,se on jopa polttelevaa se kipu joskus,mä oon miettiny samaa mistä johtuu..voisko vaavin asennolla olla vaikutus tai sitte se vaan on joteski niin pinkee ku nahkavenyy..
siis tuolla ulkona on niin kuuma et mäkään en kyllä siellä viihdy,edes varjossa.. mittari näyttää 30,7 varjossa :S
hikee pukkaa kyllä kokoaika..
ihanaa et miehelläni alkoi loma...jeeee nyt saadaan olla koko perhe yhes koos <3.
noh ei kait sen kummempaa nyt hakee jäätelöö pakkasesta:P:P:P:P
Pinon olen lukenut joka päivä, mutta meillä on nyt lomalla tietokone sellaisessa paikassa, että juuri saan jutut luettua ja sitten onkin jo niin huono olo, ettei kirjoittaminen innosta. Ei vaan jotenkin pysty istumaan kovin pitkään. Mieluummin jalkeilla, pötköllään tai puoli-istuvassa asennossa.
Minua ei sen sijaan ole kuumuus kovin haitannut. Se onkin varsin hyvä juttu, koska esikoinen on mielellään rannalla tai muuten ulkoilemassa.
TARVIKKEET: Vähän hirvittää, kun meillä on lähes kaikki hankkimatta ja lomilta palaillessa jo rv37. Pitäisi ostaa sänky, patja, vaatteita vähän ja pikkutavarat. No, kaipa nuo ehtii.
Vauvan asennosta: Vieläkään ei neuvolassa varmuutta tarjonnasta. Voi olla edelleen perätilassa tai sitten ei. Potkut eivät ainakaan tunnu ylhäällä, kuten esikoisesta. Pikemminkin alhaalle potkuja ja kyljissä muuta muljuamista. Seuraava neuvola rv36+1. Kaipa tuolloin jo sanoisivat varmaksi tarjonnan vai kuinka kauan sitä vain arvaillaan?
Velho78 rv34+2
Miula oli esikoisen aikaan ja on nytkin.. esikoisen aikaan se oli tosi kipee ja esim ultraaminen navan läheltä/päältä sattui aivan tajuttomasti kun lääkäri oli semmonen joka oikein painoi sitä anturia mahaan. Sillon oli istukka takaseinässä. Nyt on etuseinässä ja sama juttu. Mutta ei kukaan miule sanonu että ois mitään vakavaa tms joten nyt en ole ees jaksanu huolehtia, edellisen aikaan epäilin jo napatyrää ja vaikka sun mitä :).. ja miulahan pullottaa napa oikein söpösti pihallepäin, yöks :)...
LIMATULPPA irtos miula edellisessä joskus rv 41+, mutta ei siis kerenny saada synnytystä käyntiin. Ei se välttämättä edes kaikilla irtoa niin että sitä huomaisi, ja sehän voi vaikka molskahtaa sinne pönttöönkin. Mutta jos sitä esim paperiin tarttuu, niin kyllä sen tajuaa et mitä se on, ainakin mulla se oli paksua limaa, ihan ku hyytelöä :P ja tuli muutamassa osassa, joku klöntsä oli tosi isokin... ja joillakinhan se tulee ihan kokonaisena, on semmonen kananmunan kokonen jöötti...
Mitäs vielä... lahopää ei muista... joten hiivin mansikoitten luo että saan sitten yöllä käydä veskis... miun ei normaalisti tarvi öisin vessassa käydä, mutta jos syön mansikoita ni on pakko :)
Eipä paljoa auta, vaikka kellot on jo puoli yhdeksän. Edelleen on ihan älyttömän kuuma, sisällä ja ulkona. Mulla on kaikki ovet auki, että tuuli vähän " viilentäis" , mutta eipä paljon auta. Kohta taas suihkuun...
Tänään kävin lääkärissä. Kovasti oltiin sitä mieltä, että saatanpa synnyttää etuajassa, elikkäs jo heinäkuun puolella. Kohdunsuu pehmennyt ja auki pari senttiä. Mutta voihan tämä mennä vaikka yliaikaiseksi, toivotaan kuitenkin ettei. Mitään varsinaisia kipuja ei ole ollut, muuta nytkin massu vetää kivikovaksi aina välillä. Elikkäs kyllä tämä ötökkäinen jo tekee kovasti töitä päästäkseen ulos! Kun malttaisi vielä pari viikkoa pysyä.
Tytöt lähti mummin kanssa mökille ja mies on reissussa. Saan olla koko viikonlopun yksin, ihanaa luksusta! Tarkoitus olis raivata talo ja pestä vauvan vaatteet valmiiksi. Mutta saa nähdä saanko näillä helteillä mitään aikaiseksi. Toivottavasti herään aamulla aikaisin kun on vielä vähän viileämpää.
Pää on tästä kuumuudesta niin sekaisin, etten nyt muista yhtään mitä juttuja piti kommentoida. Jospa huomenna toimisi paremmin.
Kirppu ja masukki 36+3
Eipä ole tullut vähään aikaan kirjoiteltua kun noita tenavia ei saa pidettyä sisällä millään. No sen ajan viihtyvät kun kuopus ja hoitotyttö nukkuvat päikkärit. Silloin oo ittekkin pötkötellyt sohvalla ja parina paivänä nukahtanutkin. Onneks noi isommat antavat nukkua eivätkä tee pahojaan sillä aikaa.
Tänään olin aamusta keräämässä 3 ämpärillistä mansikoita. Aurinko paistoi täydeltä terältä mutta onneks kävi pieni tuulen vire niin ei ollut ihan hirvee homma ja juotavaan oli onneks tarpeeksi mukana. Nyt tuntee sen kyykkimisen kyllä selässä. Mies kyllä tarjoutui keräämään mansikat mutta mä halusin itse lähteä kun tykkään kerätä marjoja. Mustikat mietityttävät. Metsään en jaksais mahan kanssa lähteä kyykkimään ja sitten kun vauva on syntynyt niin voipi olla myöhäistä. Hallakin vei osan mustikoista että sato ei päätä huimaa.
Huomenna olis tarkoitus lähteä Puuhamaahan. Meitä lähtee sinne isompikin porukka 8 aikuista 8 lasta (1,5v- 13v). Mun ei onneks tarvii joka paikkaan tunkea tän mahan kanssa. Mä saan huolehtia vaan kuopuksen kärryttelystä ympäri aluetta ja muistutan muksuja juomaan tarpeeksi.
Keskiviikkona rv 33+6 poikkesin neuvolassa kaikki oli hyvin. pissa puhdas, sf mitta 31,5cm, paineet alhaiset niinkuin aina. Hemppa oli laskenut rautakuurista huolimatta täytyy muistaa nyt vaan syödä joka päivä kun on tupannut vähän unohtumaan kun ollaan koko päivät ulkona. sydänäänet jumpsutti 150 molemmin puolin. Vauva oli pää alaspäin. Parin viikon päästä olis lääkäri niin tietää sitten mikä on kohdunsuun tilanne.
limatulpasta on ollut juttua. Mä en oo yhdessäkään raskaudessa huomannut limatulpan menoa. Mulla on kyllä viimeisen kuukauden aikana aavistuksen runsaampaa valkovuotoa josko osa olis sit limatulppaa.
Nyt tässä kuluneiden viikkojen aikana on tullut itselle olo että kyllä tässä ollaan viimeistä kertaa raskaana. Nykyisen kuopuksen aikana ajattelin että tää on viimenen kun mies ei halunnut enempää mutta tää on ihan erilainen tunne kun silloin. Eikä mulla mitään ihmeellisiä vaivoja oo ollut vähän on supistellut mutta se on pientä. Mutta tää tunne vaan vahvistuu päivä päivältä. Vauvat ovat ihania mutta eikähön nää 6 riitä. Koitetaan kasvattaa nää vielä aikuiseksi asti niin hyvä on.
Ihanaa kuulla eria että taatelin on pian pääsemässä kotiin. kukahan meistä on seuraava joka saa vauvan sylinsä.
Nyt meen nukkumaan niin jaksaa huomenna lähteä puuhamaahan ja aamusta tehdä vielä eväät mukaan.
puuhis ja lauma 97,99,00,02,05 ja masuasukki 34+1
Kello ei ole vielä edes seitsemää, kun mittari näyttää jo pariakymmentä astetta...ei kuulosta kyllä kovin lupaavalta...Hellekiintiö alkaa olla täysi. En millään jaksa kuskata lapsia rannalle tai maauimalaan,kun en jaksa rämpiä auringonpaisteessa pienempien perässä. Pysyttelemme siis omalla pihalla ja istuskelen varjossa niin paljon kuin suinkin. Hoitosukat pysyivät sitkeästi eilen jalassa, mutta tänään en saanut toimeksi vetää niitä jalkaan...tulos:jalkaa pakottaa koko ajan jo nyt. Täytyy varmaan hakea sukat ja vetää edes toinen jalkaan...nyyh!
Eria: Olipa ihania uutisia! Pian olette koko perhe koolla kotosalla.
Pumpuli: Onneksi kaikki nyt parhain päin!
Karmiini: Noin hyvin minäkin voin silloin kahta ensimmäistä odottaessani, toista on nyt. Tämä viides imee viimeisetkin mehut tästä mammasta, helle ja loput lapset kaiken muun. Miehelle jää vain rääppeet.
Minulla on jatkuvasti kauhea jano ja suuta kuivaa niin, että kieli jää kitalakeen kiinni. Vessasakin saa sitten juosta ihan urakalla. Lisäsin muuten magnesiumin määrää, jotta lihakset eivät kramppailisi ja selkä on ollutkin hieman parempi.
Jaaha, sitten kansa alkaa vaatia aamiaista ja minä tarvitsen kupin kahvia. Käyn kiltisti vetämässä tuohon suonikohjuiseen oikeaan jalkaani sen iki-ihanan sukan...Palaan sitten myöhemmin.
Opemamma ja vimpula rv 32+3
Tänään oli taas sellainen aamu, että heräsin jo ennen kuutta kun mieskin lähti töihin, eikä uni tule enää silmään. Hassua että useimmiten nukuttaa aamulla pitkään, mutta on sitten näitä aamuja kun uni ei enää tule silmään. Rakastan kyllä aamuhetkiä ja varsinkin kesäaamuja, ovat niin kauniita =)
KERUTUS JA ELÄIMET: kuullostaa ihanalta teidän eläinperhe =) Meillä on yksi nelivuotias koira.
HANKINNAT¿tässä pähkäilen, että kait sitä uskaltaa turvakaukalon käytettynäkin ostaa vaikka onhan siinä riskinsä kun ei tiedä miten kaukaloa on kohdeltu. Haluisin niin kovasti Gracon autobabyn sillä jalustalla. Ostettiin ne tuplarattaatkin, Brion syskon classicit. Ei kai niitä ihan välttämättä olisi tarvittu, mutta helpottavat elämää. Voi olla että keväällä saa jo myydä pois.
Myös kantoliina ja imetyspaita tilauksessa, olisi ihanaa jos oppisi liinassa imettämään. Viimeksi vain tuntui, ettei pienirintaisena oikein onnistu. Onko joku imettänyt liinassa?
SYNNYTYKSESTÄ¿käytiin tutustumassa Tammisaareen ja tuli tosi levollinen olo synnytyksen suhteen. Ei mulla ekasta pelkoja jäänyt, olin kait niin horroksessa. Tai niin kuin kätilö valmennuksessa sanoi, että äiti keskittyy niin siihen tilanteeseen ja tapahtumaan, että moni asia jää huomioimatta ja niin sen kuuluu ollakin. ¿PARASTA¿ SYNNYTYKSESSÄ on mun mielestä juuri se, että susta pidetään huolta, äidin tarvitsee ¿vain¿ synnyttää. Kätilö on tukemassa ja auttamassa koko ajan (ainakin hyvä kätilö) ja tietysti se oma tukihenkilö on tosi tärkeä.
Lapsivuodeajan alku oli mulle tosi kivulias ja sitä vähän pelkään, mutta uskon ettei nyt tapahdu samaa¿.paitsi niitä jälkisupistuksia on joka lapsen jälkeen enemmän. OPEMAMMA miten on?
Täällä ollaan myöskin kovin janoisia ja wc:ssä saa ravata vaikka helle viekin suuren osan nesteestä. Myös nenän limakalvot kuivaa niin että välillä on täytynyt yöllä käydä laittamassa A-vitamiinia, että pystyy hengittämään. Yleensä tämä vaiva on mulla talvella kun on kuiva ilma.
Leppoisaa viikonloppua!
petraelena 34+0
Minäkin täällä aamuvarhaisella. Esikoinen herätti kuudelta, nyt on aamupalat syöty ja suunnittelemme päivän ohjelmaa. Eilen mulla oli tähän mennessä kaikkein kamalin päivä allergioitteni kanssa ja päätin, että on pakko päästä täältä heinäpellon laidalta pois. Tarkoitus oli, että olisimme menneet pojan kanssa leikkipuistoon ja puistolounaalle, mutta päätinkin, että menemme Kauppatorille ostamaan kesäherkkuja ja sitten lähdemme Kaivopuistoon niitä syömään. Keskustassa ei vaivaa allergiat ja merituuli tuo mukavan helpotuksen helteeseen.
Minä tässä jo toivon, että pian olisi oikein kunnon sadepäivä. Tekisi hyvää luonnolle (ei tarvitsisi itse joka ilta kastella nurtsia) ja uskoisin, että allergiaoireetkin vähän helpottaisi. Sitä paitsi en millään malta siivota kotona, jos ulkona on noin hienot säät, ja meillä koti tosiaan kaipaisi oikein kunnon kuurausta.
Miehellä on vielä yksi työpäivä ja sitten jatkamme lomailua. Ainakin seuraavat kolme viikkoa mies on kesälomalla + isyysvapaat perään, jos vauva syntyy elokuun alussa. Oikein mukavaa!
Mukavaa perjantaita kaikille!!
Pepper (36+1)
Ja ihan niin kuin opemamma sanoi, todella helteinen päivä tulossa ja samaa kai on luvattu koko viikonlopulle. Alkaa täälläkin olemaan helteiden osalta mittari aika täynnä eikä tyttökään edes halua mennä ulos ennen kuin illalla kun ilma on vähän viilentynyt.
Pepper eilen kommentoi, että olemme aikalailla samassa tilanteessa tämän raskauden suhteen eli kummallakin paikat pehmeät ja sentin auki vaikka kohdunkaulaa jäljellä sentin verran. Pepper kuitenkin muistutteli, ettei auki oleminen tarkoita sitä että synnytys välttämättä käynnistyy ennen aikojaan ja se on kyllä ihan totta ja olen yrittänyt siihenkin henkisesti varautua. Jotenkin vain on itsellä sellainen aavistus, että parin viikon päästä saattaisi jo alkaa jotain tapahtua. Eilen illalla nämä aavistukset vain vahvistuivat sillä limatulppa alkoi irrota!!! Herranjestas!!! Pieni paniikki iski välittömästi ja tuli todellakin kiire alkaa miettimään sitä sairaalakassia ja muuta...:/
Esikoisen kanssa meni niin, että limatulpan irtoamisen jälkeen kului vähän yli viikko ennen kuin synnytys lopullisesti käynnistyi. Jotenkin on vain niin epätodellinen olo, että mahtoiko se sittenkään olla sitä itseään, mutta kyllä se varmaan vaan on pakko uskoa, kun sitä kolmeen otteeseen tuli ja viimeisellä kerralla todella reippaasti.
Petralena, ihana kuulla että pystyt asennoitumaan tulevaan synnytykseen levollisin mielin. Kunpa minäkin!!
Onko teillä muilla muuten nivuset missä kunnossa? Täällä on pari päivää ollut niiiiiin kipeät nivuset, käveleminen alkaa näyttää jo vaappumiselta ja kylkeä kääntäessä tekee välillä mieli itkeä. Nyt tuli kyllä niin paljon omaa napaa, että taidan poistua aamulehden kanssa aamupalalle ja palata myöhemmin.
Pantoufle 36+4
Varjossa +29, joten sisätiloissa viihdyn suosiolla... Ulkona ei voi olla edes varjossa, auringosta nyt puhumattakaan.
Kerutus: Mulla myös on ollu pitkin raskautta navan oik.puolella mielettömän arka paikka, hyvin pieni alue. Sitä ei varsinaisesti särje, mutta se on kosketusarka ja jollaintavalla tunnotonkin välillä (kipeä & tunnoton? kuulostaapa kummalta...). Neuvolassa siitä puhuin ja th arveli, että olisikohan siinä jokin kiinnike, joka aika ajoin vihoittelee, kun joutuu venytyksiin. Esikoista kun menin synnyttämään, tuo sama juttu oli silloinkin ja siitä on mainintakin synnytyskertomuksessa, mutta eipä siitä sen enempää puhuttu. Muulloin se ei vaivaa lainkaan. Ja napa ei pullahtanut esiin esikoiselta eikä kyllä nytkään, ainakaan vielä.
Neeuska rv 35+2