Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

sektiolaiset

06.07.2006 |

Eli minulle tehtiin sektio 6kk sitten ja olen ottanut 5kk rauhallisesti, haava parani loistavasti eikä kipuja ole ollut 1kk sektion jälkeen ollenkaan.

Nyt olen alkanut käymään punttisalilla ja tehnyt vatsalihasliikkeitä reilumman puoleisesti eikä haava tai vatsa ole oireillut mitenkään. Mutta kysymys kuuluukin onko mahdollista että jotain ongelmia voisi tulla? itselläni on hatara mielikuva että joku olisi kertonut joistain ongelmista kun on jumpannut.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miulla sektiosta on 4kk, enkä ole uskaltanut tehdä vielä vatsalihaksia... Millaisia kokemuksia muilla on???

Vierailija
2/7 |
07.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja toivuin sekä fyysisesti että " psyykkisesti" todella nopeasti (nopeammin kuin alatiesynnytyksestä). Haava ei ole oireillut mitenkään oikeastaan enää 3 viikon jälkeen synnytyksestä. Tekisi todella mieli jo tehdä jotain vatsalle, mutta on kai hyvä odotella jälkitarkastukseen asti ennen kuin mitään rankempaa treeniä aloittaa.

Eiköhän tässäkin asiassa maalaisjärjellä pärjää pitkälle. Eräs lääkäri sanoi, että on myös tapauskohtaista, kuinka haava on parantunut ja milloin liikkuminen voidaan aloittaa. Muistakaa vain aloittaa syvistä vatsalihaksista (eli ei aluksi perinteisiä istumaannousuja), että saatte ensin keskivartaloa tukevan " korsetin" kuntoon. Ja varovasti kokeilemallahan se selviää, sattuuko mihinkään ja tuntuuko hyvältä. Täytyy kuunnella kehoa. Aluksi varovasti ja kun lihakset löytyvät, niin voi lisätä tehoa.

Näin minä ainakin ajattelin tehdä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
07.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt toisenkin sektion jälkeen kuntosalille, kun 2kk sektiosta. Olen tehnyt vatsalihaksia " joka sorttia" .. ja hyvin on haava kestänyt. Ei ole mitään kipuja tms. tullut!

Vierailija
4/7 |
07.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paranin myös hienosti sektiosta,ryhdyin 1,5kk päästä tekemään vatsoja varoen,tunnustellen ja 2kk sektiosta aivan normaalisti.

Ei niitä aivan rajuimpia liikkeitä ja edelleen " vatsaa kuulostellen" .

Nyt sektiosta aikaa 8kk ja hädintuskin koko asiaa enää muistaa,joskus pikkuisen tuntuu jos poika potkaisee mojovasti aivan haavan kohdalle.

Vierailija
5/7 |
07.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun toipuminen oli aika hidasta, mutta loppua kohden tuntui etenevän nopeammin. Mä aloitin vatsalihasten treenauksen kuntosalilla ohjattuna kun sektiosta oli kulunut 4kk. Hyvin pystyi vatsoja tekemään eikä tullut kipuja tms.

Vierailija
6/7 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan haava kestää, mutta jos vatsalihasten treenamisen aloittaa ennen kun vatsalihakset on raskauden jäljiltä palautuneet yhteen, alavatsa voi jäädä pömpöttämään. Eli vatsalihaksiinhan muodostuu veneen mallinen aukko, kun kohtu kasvaa. Sen, onko vatsalihakset palautuneet voi koittaa siten, että menee selinmakuulle ja painaa pari sormea navan alapuolelta " vatsaan" , sitten nostaa päätä ylös jolloin huomaa tuntuuko vatsalihakset sormien molemmin puolin vai nouseeko sormet ylös vatsalihasten painamana. Itselläni sektiosta 4 ja puoli kk eikä lihakset ole ihan yhdessä vielä.

Vierailija
7/7 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lantionpohjan lihaksia kannattaa alkaa treenaamaan aika pian ja sitten pikkuhiljaa noita suoria pinnallisempia. Mielellään vain ihan pienellä nostolla ja tuntemuksia kuunnellen. Eli ei ole pakko odottaa että suorien vatsalihasten väli olisi täydellisesti palautunut: aloittelua syvemmillä lihaksilla ensin! Ja tuntemusten mukaan ja istumaannousut kannattaa jättää kyllä ainakin puoleksi vuodeksi...