Suomalaiset ovat kylmiä ja empatiakyvyttömiä
Suomalaiset on kyllä loppupeleissä aika kylmää ja empatiakyvytöntä kansaa, vaikka sitä ei mielellään myönnettäisikään. Menestynyttä kansaa ilman muuta, mutta en kyllä millään sanoisi suomalaisia lämpimiksi tai ystävällisiksi ihmisiksi - tuntemattomia kohtaan. Joo, toki omille kavereille ollaan mukavia, mutta monesti se ystävällisyys loppuu kun puhutaan jostain tuntemattomista. En mä nyt sano että ihmiset olisivat mitään mulkkuja, mutta tuntuu että Suomessa suhtaudutaan lähtökohtaisesti epäillen uusiin tuttavuuksiin. Jollei sitten olla jossain festareilla kännissä.
Kommentit (38)
Mitä se kertoo ihmisestä joka ajattelee kaikkia tunnekylmiksi ihmisiksi. Niii-in.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset vaativat pidemmän lämmittelyn kuin moni muu, mutta kun tunnetta löytyy, se on syvää ja aitoa.
Valitettavasti on tullut sellainen käsitys, että osa suomalaisista on ihan oikeasti todella kylmiä, epäinhimillisiä ja epäempaattisia, vaikka kuinka lämmittelisi. Elämässäni on tapahtunut sellaisia tilanteita, joiden myötä jopa uskoni ihmiskuntaa kohtaan on osin rapautunut, sillä sen verran kammottavaa kohtelua olen joutunut kohtaamaan.
Vielä vähän aikaa sitten olin jopa naiivi ja hyväntuulinen, auttavainen idealisti, mutta kun tarpeeksi kiusataan, niin muuttuu itsekin hieman varautuneeksi ja alkaa tarkkailla, ketkä ovat potentiaalisesti ilkeitä ja keneen voi puolestaan luottaa. En ymmärrä, miksi kiltti ja ystävällinen ihminen pitää lytätä. Mistä se kaikki pahuus ja katkeruus kumpuaa?
Täällä palstallakin on kommenttiensa perusteella ihan järkyttävän jääkylmiä, itsekkäitä ja julmia ihmisiä, enkä usko, että ne kaikki kommentit ovat provoiluakaan.
Palstan sensuuri on melko empatiakyvytön ja virheitä myöntämätön.
Vierailija kirjoitti:
Pidättekö te naiset ujoutta ja varauksellisuutta kylmyytenä? Vai mitä tarkoitatte kylminä ja empatiakyvytöminä?
Sitä että ei haluta ymmärtää toisten vaikeuksia vaan tuomitaan idiooteiksi, haukutaan lihavia tai rumia naisia törkeästi jopa päin naamaa. Vihataan heikkoja jotka ei pärjää eli luusereita. Eläimille ollaan armottomia ja just nauretaan kitumiselle ja kuolemaĺle. Halveksitaan ihmisryhmiä kuten vaikka naisia, tietyn maalaisia tai uskontoja. Ollaan aina mahdollisimman veemäisiä paitsi kavereille ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joskus yritin olla kohtelias ja avasin naapurille rappukäytävän oven. Katsoi mykkänä kuin lehmä uutta porttia tai vähintäänkin jotain pervoa vähä-älyistä niin enpä jatkossa tuohon virheeseen sorru. Aukokoon ovensa ihan itse mistä kulkee.
Eli yksi naapuri käyttäytyi oudosti, joten voit vetää siitä koko kansaa koskevia johtopäätöksiä? Vaikutat itsekin tosi ymmärtäväiseltä ihmiseltä.
Jos pidät ihmisille ovea auki, niin miten usein ne kiittää? Aivan, ei lähes koskaan.
Samanlaisia kokemuksia jo pienestä pitäen. Heti lapsuudessa kiusattiin porukalla pienempiä ja rääkättiin eläimiä. Koulussa samaa väkivaltaa ja kiusaamista joka jatkuu ilmeisesti vielä nykypäivänäkin. Baareissa ja kaduilla väkivaltaa, raivoa ja alkoholismia kun ei osata käsitellä tunteita. Ilonaiheet on siinä kun jollain menee huonosti tai pääsee nöyryyttämään toista. Tunneskaala on jotain katkeruuden, kateuden ja apatian välimaastosta. Heikoimmat tekee itsarin hyvissä ajoin. Vahvemmatkin elää mielummin erakkona.
Vierailija kirjoitti:
Jaaha suomalaiset huonoja-hullun uusi ketju
Eikö todellisista, olemassaolevista ilmiöistä saisi keskustella? Suomalaisista osa on todella kylmiä ja epäempaattisia sekä kateellisia ja itsekkäitä kiusaajia ja se on valitettavasti fakta. Riittää, että matkustaa pelkästään vain Ruotsiin tai vähän etelämmäs Eurooppaan, niin ihmiset muuttuvat huomattavasti empaattisemmiksi ja kohteliaammiksi.
Ero on todella huomattava. On ollut järkytys huomata, että Suomessa joillekin kohteliaisuus vähänkin vieraampia ihmisiä kohtaan on aidosti vastenmielinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joskus yritin olla kohtelias ja avasin naapurille rappukäytävän oven. Katsoi mykkänä kuin lehmä uutta porttia tai vähintäänkin jotain pervoa vähä-älyistä niin enpä jatkossa tuohon virheeseen sorru. Aukokoon ovensa ihan itse mistä kulkee.
Eli yksi naapuri käyttäytyi oudosti, joten voit vetää siitä koko kansaa koskevia johtopäätöksiä? Vaikutat itsekin tosi ymmärtäväiseltä ihmiseltä.
Jos pidät ihmisille ovea auki, niin miten usein ne kiittää? Aivan, ei lähes koskaan.
Helsingissä kyllä suurin osa kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidättekö te naiset ujoutta ja varauksellisuutta kylmyytenä? Vai mitä tarkoitatte kylminä ja empatiakyvytöminä?
Sitä että ei haluta ymmärtää toisten vaikeuksia vaan tuomitaan idiooteiksi, haukutaan lihavia tai rumia naisia törkeästi jopa päin naamaa. Vihataan heikkoja jotka ei pärjää eli luusereita. Eläimille ollaan armottomia ja just nauretaan kitumiselle ja kuolemaĺle. Halveksitaan ihmisryhmiä kuten vaikka naisia, tietyn maalaisia tai uskontoja. Ollaan aina mahdollisimman veemäisiä paitsi kavereille ei.
Ihmettelen vain, että missä porukoissa sä oikein pyörit jos tuollaista kuulet. Tämän Vauva-sivuston trollien ärsytyspuheista nyt ei voi lähteä ainakaan yleistämään että nuo kertomasi asiat nyt mitenkään yleisiä ole virtuaalimaailman ulkopuolella tosielämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö todellisista, olemassaolevista ilmiöistä saisi keskustella? Suomalaisista osa on todella kylmiä ja epäempaattisia sekä kateellisia ja itsekkäitä kiusaajia ja se on valitettavasti fakta. Riittää, että matkustaa pelkästään vain Ruotsiin tai vähän etelämmäs Eurooppaan, niin ihmiset muuttuvat huomattavasti empaattisemmiksi ja kohteliaammiksi.
Ero on todella huomattava. On ollut järkytys huomata, että Suomessa joillekin kohteliaisuus vähänkin vieraampia ihmisiä kohtaan on aidosti vastenmielinen asia.
Mun mielestä on parempi olla aidosti kuspää kuin epäaidosti helkkarin kiva pepsodent smile tekopirteä tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on parempi olla aidosti kuspää kuin epäaidosti helkkarin kiva pepsodent smile tekopirteä tapaus.
Mä ainakin itse olen aidosti pirteä ja mun mielestäni on mukavaa olla yståvällinen ja auttavainen muita kohtaan (tulee myös itselleni hyvä mieli siitä). Ja koen, että minulla ei ole oikeutta olla muita kohtaan tahallisesti ilkeäkään, vaikka olisin jostain syystä huonommalla tuulella.
Jos joku on mukava minulle, niin huomioin sen, olen kiitollinen ja tulen hyvälle tuulelle. Ei tulisi mieleenikään olla esim. kiittämättä tai vastaamatta tervehdykseen ym. Normaalit käytöstavat tulevat melkeinpä selkärangasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kiitä, mutta hiljaisuuskin on parempi kuin se, että joku "vastaa" ovenavaukseen vihaisella, tuimalla tai halveksivalla ilmeellä tai jopa kääntää katseensa mielenosoituksellisesti toiseen suuntaan. En tajua, mikä logiikka sellaisen takana on. Nolottaako heitä se, että joku avaa heille oven vai mistä on kyse?
Voin melkeinpä väittää, että Suomen ja Venäjän/entisen Neuvostoliiton alueen ulkopuolella missään ei ole yhtä tylyjä ja ihmisvihaa puhkuvia ihmisiä. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kiitä, mutta hiljaisuuskin on parempi kuin se, että joku "vastaa" ovenavaukseen vihaisella, tuimalla tai halveksivalla ilmeellä tai jopa kääntää katseensa mielenosoituksellisesti toiseen suuntaan. En tajua, mikä logiikka sellaisen takana on. Nolottaako heitä se, että joku avaa heille oven vai mistä on kyse?
Voin melkeinpä väittää, että Suomen ja Venäjän/entisen Neuvostoliiton alueen ulkopuolella missään ei ole yhtä tylyjä ja ihmisvihaa puhkuvia ihmisiä. Valitettavasti.
No minua ihmiset kyllä kiittävät, ja itse kiitän, jos joku pitää minulle ovea auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40v mies täällä. 10v ulkomailla asuneena todellakin tunnen että suomalaiset pojat/miehet ovat empatiakyvyttömiä. Se juontaa juurensa jo lapsuudesta, jotain on aivoissa erilaista. Muistan kun teininä porukalla nähtiin kun lintu jäi jonkin varaston tuulettimen väliin ulkosalla. Itse olin tosi huolissani ja mietin pitäisikö soittaa jonnekin. Muut nauroivat kun linnun silmä pulpahti ulos ja se kuoli. Vieläkin ihmettelen tuota muistoa ja miten kellekään muulle ei tullut empatiareaktiota lainkaan.
Johtuu siitä kuinka meillä ja muissa slaavikulttuureissa isien poissaoloa ihannoidaan, jopa neuvoloissa kannustetaan isiä elämään omaa elämää. Hoivaamista pidetään homomaisena, heikkona ja negatiivisena ominaisuutena. Vaikka ihmislajille on luontaista ja elintärkeää että myös mies hoivaa.
Kuinka urpo pitää olla että pitää suomalaisia slaaveina???
Ainakin käytöstavoissa ja alkoholinkäytössä me loistetaan venäläisten rinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40v mies täällä. 10v ulkomailla asuneena todellakin tunnen että suomalaiset pojat/miehet ovat empatiakyvyttömiä. Se juontaa juurensa jo lapsuudesta, jotain on aivoissa erilaista. Muistan kun teininä porukalla nähtiin kun lintu jäi jonkin varaston tuulettimen väliin ulkosalla. Itse olin tosi huolissani ja mietin pitäisikö soittaa jonnekin. Muut nauroivat kun linnun silmä pulpahti ulos ja se kuoli. Vieläkin ihmettelen tuota muistoa ja miten kellekään muulle ei tullut empatiareaktiota lainkaan.
Johtuu siitä kuinka meillä ja muissa slaavikulttuureissa isien poissaoloa ihannoidaan, jopa neuvoloissa kannustetaan isiä elämään omaa elämää. Hoivaamista pidetään homomaisena, heikkona ja negatiivisena ominaisuutena. Vaikka ihmislajille on luontaista ja elintärkeää että myös mies hoivaa.
Venäläiset miehet vaikuttavat suomalaisia hyväntuulisemmilta.
Mammojen palstaa on niin hauska lukea. Naiset täällä itkee ihan mistä vaan, ja kaikki jotain vihervassareita täällä :D Juu, meen takaisin jatkoaika.com:iin tai Ylilaudalle kattomaan vähän viisaampaa keskustelua. Teidän takia ollaan vähemmän emptiakykyisiä, kun puhutte paskaa täällä (siksi luen kun mua huvittaa nää keskustelut). Kaikki haukutaan pystyyn ja juorutaan jne. Ette kyllä ole paljonkaan viisaampia.
Tämä on aivan totta että enemmistö suomalaisista on kylmiä ja empatiakyvyttömiä luonteeltaan. Varmasti johtuu monesta tekijästä. Kulttuurista, tapakulttuurista miten ihmisiin yleisesti suhtaudutaan, miten heitä kohdellaan ja millaiset ovat yleiset kohteliaisuus normit ja tavat. Ilmastolla on ilman muuta vaikutus ihmisten henkiseen hyvinvointiin ja sitä kautta käyttäytymiseen. Ja Suomessa on kiistatta eräs maailman paskin ilmasto. Eihän ihmistä ole luotu asumaan näille leveysasteille. Sudet, karhut ja villieläimet on luotuja tänne kylmään helvettiin jossa on pimeää suuri osa vuodesta ja aurinkoa ei näe.
Lyhyesti ja yksinkertaisesti voi sanoa että valtaosa suomalaisista on vain mulkkuja. Ja se vähemmistö on mukavia, ei oikein kesää tee ja saa haluamaan elää tässä maassa.
Yleisesti netin keskustelupalstoja lukiessa ei voi muuta kuin vahvistua käsityksestä, johon olen vuosien varrella maailmaa kiertäneenäkin tullut: suomalaiset ovat mulkkuja. Väkilukuun suhteutettuna jopa ylivoimaisia ykkösiä koko Euroopassa. Ehkä koko maailmassa. Perässäroikkujia, keltaisenviivanylittäjiä, huonosti käyttäytyviä vittuilijoita, ylipäätään toisiaan käsittämättömän huonosti huomioivia kylmiä, ylimielisiä, kiimaakin kateellisempia paskiaisia.
Kuinka urpo pitää olla että pitää suomalaisia slaaveina???