Neuvolalääkäri
Olen raskaana rv 31 ja pian on tulossa ensimmäinen aikani neuvolalääkärille (tämä on ensimmäinen raskauteni ja tähän asti on tarvinnut vain käydä neuvolassa terveydenhoitajan vastaanotolla) joten haluaisin tietää mitä lääkärikäynnillä oikein tapahtuu? :)
Kommentit (30)
Vasta nyt? Onhan tietty eri käytäntöjä eri paikkakunnilla, mutta silti kuulostaa melko pitkältä ajalta, jos vasta viimeisellä kolmanneksella on eka lääkäriaika. Itse olen käynyt lääkärissä noin rv 18 ja rv 36. Mulla on jo useampi raskaus takana ja ekalla lääkärikäynnillä lähinnä vain juteltin ja katsottiin verenpainetta ja vatsaa paineltiin. Joskus myös tuossa ekassa lääkärikäynnissä on ollut sisätutkimuskin. Viimeisessä lääkärikäynnissä on ollut aina sisätutkimus ja kun meidän neuvolaan saatiin ultralaite, niin myös silläkin on katsottu vielä tarjonta ja vähän kokoa arvioitu.
Vierailija kirjoitti:
Vasta nyt? Onhan tietty eri käytäntöjä eri paikkakunnilla, mutta silti kuulostaa melko pitkältä ajalta, jos vasta viimeisellä kolmanneksella on eka lääkäriaika. Itse olen käynyt lääkärissä noin rv 18 ja rv 36. Mulla on jo useampi raskaus takana ja ekalla lääkärikäynnillä lähinnä vain juteltin ja katsottiin verenpainetta ja vatsaa paineltiin. Joskus myös tuossa ekassa lääkärikäynnissä on ollut sisätutkimuskin. Viimeisessä lääkärikäynnissä on ollut aina sisätutkimus ja kun meidän neuvolaan saatiin ultralaite, niin myös silläkin on katsottu vielä tarjonta ja vähän kokoa arvioitu.
Miksi pitäisi olla aiemmin jos kaikki näyttäisi muuten olevan kunnossa? Itsellänikin oli vaan yksi neuvolalääkäri raskausviikko 29. Rakenneultrassahan sitä kokoa jo saadaan vähän selville ja muutenkin jos menee käyrien mukaisesti mitat. Siksihän siellä ravataan tuon tuosta jos jotain on vialla..
T Eri
Mulla oli yksi lääkäri joskus vko 20 tienoilla. Siellä ei ainakaan tehty mitään mikä poikkeaisi th:n käynnistä, ei siis mitään sisätutkimuksia eikä muita. Kysyttiin että miten sujuu ja siinä se. Toista kertaa en sitten lääkärille mennytkään (ilmeisesti yleensä mennään kun synnytyslääkäri ihmetteli kun ei ole tehty mitään tutkimuksia).
Synnytykseen liittyvien seikkojen arviointia, keskustelua ja mahd. sisätutkimus. Ei siellä kummempaa tiedossa ole :-) Lääkäri voi laittaa sinut äPolille mikäili havaitsee jotain poikkeavaa.
No toi on just se "koko käsi" -tutkimuksen kerta.
Vierailija kirjoitti:
No toi on just se "koko käsi" -tutkimuksen kerta.
Ja sä oot just se "koko käsi" - tutkimuksen aloitusten postaaja & gynekologi hullu täällä palastalla??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla aiemmin jos kaikki näyttäisi muuten olevan kunnossa? Itsellänikin oli vaan yksi neuvolalääkäri raskausviikko 29. Rakenneultrassahan sitä kokoa jo saadaan vähän selville ja muutenkin jos menee käyrien mukaisesti mitat. Siksihän siellä ravataan tuon tuosta jos jotain on vialla..
T Eri
No ehkä ei tarvitsekaan, mutta tuskin on haittaakaan. Jos se ainoa lääkärikäynti on rv 30, niin tehdäänkö jo silloin synnytystapa-arvio? Koska meilläpäin se tehdään just rv 36 joka nyt ajankohdaltaan on lähempänä synnytystä kuin tuo. Myös painoarvio tehdään, koska rakenneultrassa sikiö on kyllä vielä niin pieni, että ei sen perusteella voi vielä arvioida mahdollista syntymäpainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T EriNo ehkä ei tarvitsekaan, mutta tuskin on haittaakaan. Jos se ainoa lääkärikäynti on rv 30, niin tehdäänkö jo silloin synnytystapa-arvio? Koska meilläpäin se tehdään just rv 36 joka nyt ajankohdaltaan on lähempänä synnytystä kuin tuo. Myös painoarvio tehdään, koska rakenneultrassa sikiö on kyllä vielä niin pieni, että ei sen perusteella voi vielä arvioida mahdollista syntymäpainoa.
Eikö synnytystapa arvio tehdä vain silloin jos on käyrien ja mittausten perusteella tarvetta epäillä ettei lapsi mahdu tulemaan? Muuten sitä ei kai tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T EriNo ehkä ei tarvitsekaan, mutta tuskin on haittaakaan. Jos se ainoa lääkärikäynti on rv 30, niin tehdäänkö jo silloin synnytystapa-arvio? Koska meilläpäin se tehdään just rv 36 joka nyt ajankohdaltaan on lähempänä synnytystä kuin tuo. Myös painoarvio tehdään, koska rakenneultrassa sikiö on kyllä vielä niin pieni, että ei sen perusteella voi vielä arvioida mahdollista syntymäpainoa.
Eikö synnytystapa arvio tehdä vain silloin jos on käyrien ja mittausten perusteella tarvetta epäillä ettei lapsi mahdu tulemaan? Muuten sitä ei kai tehdä.
Joo, tässä on selvästi vain käytäntöeroja. Kuulostaa, että joissain paikoissa tehdään paljon vähemmän seurantaa kuin jossain toisessa paikassa. Kyllä mulle on aina tehty synnytystapa-arvio, vaikka ei ole mitään epäilty. Ihan normaaliraskaus ja normaalikokoiset vauvat olleet. Mutta siis miten nuo erityistapaukset sitten jää kiinni, jos mitään ei tutkita?
Onhan tässä itsellä vuosia tuosta jo vierähtänyt, mutta eikö rv 25 enää kirjoiteta raskaustodistus, jolla sitten haetaan päivärähat ja ilmoitetaan työnantajalle jne? Mulla ainakin siinä oli aina nimenomaan lääkärin nimi alla.
Ennen oli kolme lääkärinaikaa, noin 18vko, 25-26ja 36+. Se todettiin turhaksi normaaliraskauksien kohdalla ja nythän terkkari lähettää lääkärille, jos poikkeavaa ja jotain sairautta. NIin ja perussairaat meni lääkärille jo heti alussa ja heidän kohdallaan tietysti yksilöllinen seuranta.
36+ viikolla varmistettiin sikiön asento, kun se ei enää käänny. Näytäisi olevan paljonkin kuntakohtaisia eroja.
Kyllähän se sisätutkimus kuukui ainakin ennen joka käynnillä minulle. Äidin lantion mittoja myös katsottiin eikä ainoastaan sikiön kokoa.
Mutta kaikkia kontrolleja vähennetään ilmeisesti muillakin sektoreilla. Ehkä kolme kertaa on turhaa,
Se työntää NYRKIN SISÄÄSI!
Tämä on se urbaanilegenda :)
Mutta siinä on hitunen perää sillä ennen vanhaan ennen ultralaitteita nyrkillä arvioitiin lantionluiden leveys.
Mulle sattui käppänä pappa lääköri joka oikeasti kokeili nyrkillä lantionkanavan luita. Se ei siis työnnä nyrkkiä vaginaan vaan paineli nyrkillä haarojen sisään ja hävyn päältä, siis enemmänkin ”sovitteli” nyrkkiä.
Tämä ei ollut edes synnytystapa-arvio (jossa ultrattiin) vaan harrastunut neuvolalääkäri joka seurasi raskautta ja arvioi synnytyksen onnistumista vuoden 1950 oppien mukaisesti :)
Vasta nyt? Meillä Espoossa ainakin on jo vuosia ollut ihan yleinen käytäntö, että eka neuvolalääkäri on rv18 paikkeilla.
Ja mitä tapahtuu? Kyselee voinnista ja vaivoista, kuuntelee dopplerilla (ultraa jos on laite mutta monesti ei ole). Kirjoittaa reseptillä lääkettä jos on tarvetta. Kuuntelee huolia ja murheita.
Vierailija kirjoitti:
Vasta nyt? Meillä Espoossa ainakin on jo vuosia ollut ihan yleinen käytäntö, että eka neuvolalääkäri on rv18 paikkeilla.
Komppaan tätä, synnytin viime vuoden 2019 lopulla ja muistelisin että kävin neuvola lääkärillä 2 kertaa koko raskaus aikana ja ensimmäinen käynti oli juuri tuolloin rv18, yleensä on alkuraskudesta ja loppuraskudesta Joku kommentoi että sinne mennään vaan jos jotain ongelmaa niin ei kyllä mennä ainakaan Espoossa vaan lääkäri arvioi tarkemmin vauvan kokoa(painelee vatsaa, ultraa tarvittaessa) kuin neuvola hoitajat jotka vaan mittailee masua ja kuuntelee sydänääniä. Lääkäri myös juttelee mahdollisista synnytys peloista ja muista tärkeistä tarkemmin. Sisätutkimusta ei yleensä tehdä enää kovin myöhään ettei käynnisty, minulla taisi olla viimeinen lääkäri joskus rv36 niin sillon ei enää tehdä sisätutkimuksia.
"Kopioitu duodecimistä
Toinen lääkärintarkastus 35.–36. raskausviikolla
Tämän käynnin tarkoitus on arvioida tulevaan synnytykseen liittyviä seikkoja, mm. todeta mahdollinen poikkeava sikiön asento (tarjonta), varmistaa sikiön kasvu ja tunnistaa ne äidit, jotka tarvitsevat synnytyksen suunnittelun äitiyspoliklinikalla (epäsuhtaepäily, synnytykseen liittyvät muut riskitekijät). Gynekologinen sisätutkimus voidaan tehdä varovaisesti ja sisäsuuta ärsyttämättä ennenaikaisen synnytyksen uhan havaitsemiseksi, jos potilaalla on supistuksia tai painon tunnetta. Käynnin yhteydessä myös arvioidaan mahdollisten raskauden aikana havaittujen terveydellisten ongelmien merkitystä ja seurantaperiaatteita raskauden jälkeen."
Vierailija kirjoitti:
Joo, tässä on selvästi vain käytäntöeroja. Kuulostaa, että joissain paikoissa tehdään paljon vähemmän seurantaa kuin jossain toisessa paikassa. Kyllä mulle on aina tehty synnytystapa-arvio, vaikka ei ole mitään epäilty. Ihan normaaliraskaus ja normaalikokoiset vauvat olleet. Mutta siis miten nuo erityistapaukset sitten jää kiinni, jos mitään ei tutkita?
Ilmeisesti ei välttämättä mitenkään. Mulle ei tehty kokoarviota eikä synnytystapa-arviota, lääkäri kuunteli dopplerilla ja siinä se. Terkkari onneksi katsoi että on suunnilleen oikein päin. Synnytin syksyllä 5,6 kg vauvan joka oli hoitohenkilökunnalle vähän yllätys, kaikki meni lopulta ihan hyvin mutta pelko jäi.
Vierailija kirjoitti:
Se työntää NYRKIN SISÄÄSI!
Tämä on se urbaanilegenda :)
Mutta siinä on hitunen perää sillä ennen vanhaan ennen ultralaitteita nyrkillä arvioitiin lantionluiden leveys.
Mulle sattui käppänä pappa lääköri joka oikeasti kokeili nyrkillä lantionkanavan luita. Se ei siis työnnä nyrkkiä vaginaan vaan paineli nyrkillä haarojen sisään ja hävyn päältä, siis enemmänkin ”sovitteli” nyrkkiä.Tämä ei ollut edes synnytystapa-arvio (jossa ultrattiin) vaan harrastunut neuvolalääkäri joka seurasi raskautta ja arvioi synnytyksen onnistumista vuoden 1950 oppien mukaisesti :)
1950-luvulla kuoli ja vammautui paljon useampi äiti ja vauva, että en olisi sen ajan oppeihin luottavasta lääkäristä kauhean iloinen...
Tunnustelee vatsaa ja mittaa verenpainetta
Mutta JOS nla lääkäri tekee samat tutkimukset mitä nla th osaa tehdä niin miksi hukata lääkärin resursseja tälläiseen?
Kurkkaa housuun taskulampulla