Neuvolalääkäri
Olen raskaana rv 31 ja pian on tulossa ensimmäinen aikani neuvolalääkärille (tämä on ensimmäinen raskauteni ja tähän asti on tarvinnut vain käydä neuvolassa terveydenhoitajan vastaanotolla) joten haluaisin tietää mitä lääkärikäynnillä oikein tapahtuu? :)
Kommentit (30)
Sisätutkimuksia ei nykyisin edes tehdä jos ei ole äärimmäinen pakko tai tarve. Mulla kaksi raskautta takana eikä sisätutkimusta ole tehty raskauksien aikana kertaakaan kuin vasta synnytyksen ollessa jo käynnissä.
Äityliini kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta nyt? Meillä Espoossa ainakin on jo vuosia ollut ihan yleinen käytäntö, että eka neuvolalääkäri on rv18 paikkeilla.
Komppaan tätä, synnytin viime vuoden 2019 lopulla ja muistelisin että kävin neuvola lääkärillä 2 kertaa koko raskaus aikana ja ensimmäinen käynti oli juuri tuolloin rv18, yleensä on alkuraskudesta ja loppuraskudesta Joku kommentoi että sinne mennään vaan jos jotain ongelmaa niin ei kyllä mennä ainakaan Espoossa vaan lääkäri arvioi tarkemmin vauvan kokoa(painelee vatsaa, ultraa tarvittaessa) kuin neuvola hoitajat jotka vaan mittailee masua ja kuuntelee sydänääniä. Lääkäri myös juttelee mahdollisista synnytys peloista ja muista tärkeistä tarkemmin. Sisätutkimusta ei yleensä tehdä enää kovin myöhään ettei käynnisty, minulla taisi olla viimeinen lääkäri joskus rv36 niin sillon ei enää tehdä sisätutkimuksia.
"Kopioitu duodecimistä
Toinen lääkärintarkastus 35.–36. raskausviikollaTämän käynnin tarkoitus on arvioida tulevaan synnytykseen liittyviä seikkoja, mm. todeta mahdollinen poikkeava sikiön asento (tarjonta), varmistaa sikiön kasvu ja tunnistaa ne äidit, jotka tarvitsevat synnytyksen suunnittelun äitiyspoliklinikalla (epäsuhtaepäily, synnytykseen liittyvät muut riskitekijät). Gynekologinen sisätutkimus voidaan tehdä varovaisesti ja sisäsuuta ärsyttämättä ennenaikaisen synnytyksen uhan havaitsemiseksi, jos potilaalla on supistuksia tai painon tunnetta. Käynnin yhteydessä myös arvioidaan mahdollisten raskauden aikana havaittujen terveydellisten ongelmien merkitystä ja seurantaperiaatteita raskauden jälkeen."
Tässä on sitten espoon sisälläkin eri toimintatapoja, mulla ei nimittäin käynti poikennut mitenkään th:n käynnistä (paitsi oli lyhyempi, ehkä 10min max eikä tosiaan mitään syväluotaavaa keskustelua mistään).
^ niin ja synnytys oli tämän vuoden puolella eli melko tuore tapaus..
Vierailija kirjoitti:
^ niin ja synnytys oli tämän vuoden puolella eli melko tuore tapaus..
Moi Henna
Alapäähäsi tullaan työntämään nyrkki jolla neuvolalekuri mittaa mahtuuko lapsi tulemaan. Ihan rutiini toimenpiden joka tehdään kaikille. Voi olla että mittaa verenpainetta tai kuuntelee vauvan sydänääniä lisäksi. Ei sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Alapäähäsi tullaan työntämään nyrkki jolla neuvolalekuri mittaa mahtuuko lapsi tulemaan. Ihan rutiini toimenpiden joka tehdään kaikille. Voi olla että mittaa verenpainetta tai kuuntelee vauvan sydänääniä lisäksi. Ei sen kummempaa.
Montakos kertaa itse olet tunkenut saunakauhan anuk*eesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montakos kertaa itse olet tunkenut saunakauhan anuk*eesi?
2x
Ei niin yhtikäs mitään. Aivan turhake koko käynti. Minulla on välillä ollut jopa poikkeavaa vuotoa yms ja nuori lääkäri oli selkeän haluton tekemään sisätutkimusta. Ajattelin, että ottaisivat näytteen tai jotain, mutta ei. Ihmettelin tosiaan miksi siellä piti käydä. Kuka tahansa kadulta repäisty tyyppi voisi toimia neuvolalääkärinä, sellainen tunne jäi. Jotain yritin kysellä, eikä lääkäri osannut mihinkään edes sanoa oikein mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei niin yhtikäs mitään. Aivan turhake koko käynti. Minulla on välillä ollut jopa poikkeavaa vuotoa yms ja nuori lääkäri oli selkeän haluton tekemään sisätutkimusta. Ajattelin, että ottaisivat näytteen tai jotain, mutta ei. Ihmettelin tosiaan miksi siellä piti käydä. Kuka tahansa kadulta repäisty tyyppi voisi toimia neuvolalääkärinä, sellainen tunne jäi. Jotain yritin kysellä, eikä lääkäri osannut mihinkään edes sanoa oikein mitään.
Ehkä keikkalääkäri?
Koska sisätutkimus.