Koska Suomeen tuli ensimmäiset baarit ja ravintolat?
Mun mummi kertoi että oli nuorena käynyt baarissa. Tämä on varmaan ollut 80-luvun alussa koska mummo on 1964 syntynyt. Onko totta et ois jo noinkin varhain ollut ihan kalja tms baareja Suomessa? Mummo puhuu joskin vähän mitä sattuu tai ei enää muista asioita.
Kommentit (27)
On niitä nyt vähän kauemmin ollut...
On ollut jo paljon aikaisemminkin, ainakin 60-luvulla.
Ennen sanottiin kahviloita baareiksi. Matkahuollon baari ym.
Äitini lapsuudessa 1960-luvulla baari oli sama asia kuin kahvila ja yökerho oli nimitys nykybaareille. Luulen, että ravintoloita oli jo 1920-luvulla, mutta niiden nimi oli salakapakka.
Vierailija kirjoitti:
On ollut jo paljon aikaisemminkin, ainakin 60-luvulla.
No ei salee ollu :DDD
Vierailija kirjoitti:
Omaperäisyys 1/5.
Arvosana välttävä
Kyllä laittaisin 0/5, koska tyyppi kirjoittelee idiootti"vastauksia".
Vierailija kirjoitti:
Äitini lapsuudessa 1960-luvulla baari oli sama asia kuin kahvila ja yökerho oli nimitys nykybaareille. Luulen, että ravintoloita oli jo 1920-luvulla, mutta niiden nimi oli salakapakka.
Joo kävinkin 1970-luvulla salakapakassa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen sanottiin kahviloita baareiksi. Matkahuollon baari ym.
Ehkä mummo sit kävikin jossain kahvilassa niinkun lattella! Ok that setles it. Olin jo ihan omg Suomes baareja 1985 ei voi olla!
Ennen 80-lukua oli vain kestikievareita ja tanssilavoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kävinkin 1970-luvulla salakapakassa.
Nää vois mennä takas demille. Ja kenen mummo on -65?
Kyllä yökerhokulttuuri alkoi Suomessa 1992 kun ensimmäinen Sedula avattiin Turkkuseen.
Väittäisin äkkiä että jonkinlaisia ravitsemus- ja anniskeluliikkeitä on ollut merimiehille satamakaupungeissa ainakin keskiajalta eteenpäin
1800-luvun alkupuolelta saakka ainakin ollut ravintoloita Suomessa
https://kotiliesi.fi/ihmiset-ja-ilmiot/ilmiot/suomen-perinteikkaimmat-r…
Keskiajalla siis monta sataa vuotta sitten oli jo majataloja, kestikievareita ja krouveja, ja pappilatkin myivät viinaa. Myös linnoissa oli jonkinlaista anniskelua.
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin äkkiä että jonkinlaisia ravitsemus- ja anniskeluliikkeitä on ollut merimiehille satamakaupungeissa ainakin keskiajalta eteenpäin
Olet oikeassa. Ensimmäiset ravitsemusliikkeiksi katsottavat paikat syntyivät tienvarsille ja satamiin keskiajalla. Niitä kutsuttiin silloin kestikevareiksi. Terveisin ravitsemisalan pääsykokeisiin tänä keväänä lukenut
Vastaanpa trollille mielenkiintoisella artikkelilla. Olepa hyvä. Mummosikin olkoon hyvä. :)
https://www.kulttuuriymparistomme.fi/fi-FI/Ajankohtaista/Artikkelit/Lii…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa. Ensimmäiset ravitsemusliikkeiksi katsottavat paikat syntyivät tienvarsille ja satamiin keskiajalla. Niitä kutsuttiin silloin kestikevareiksi. Terveisin ravitsemisalan pääsykokeisiin tänä keväänä lukenut
*kestikievareiksi. Lukihäiriö paholainen yllätti.
Vierailija kirjoitti:
1800-luvun alkupuolelta saakka ainakin ollut ravintoloita Suomessa
https://kotiliesi.fi/ihmiset-ja-ilmiot/ilmiot/suomen-perinteikkaimmat-r…
Huono lista, puuttuu se kaikista vanhin edelleen toimiva: Sällskapsklubben i Gamlakarleby, Kokkolassa
Väittää, että noin 50-vuotias olisi hänen mummonsa ja jo nyt dementoitunut höppänä :D Itse olet sitten varmaan max. 10-vuotias.
Omaperäisyys 1/5.
Arvosana välttävä