Koronasta sekaisin; miten pitää toimia yli 70-vuotiaiden kanssa?
Elää välttäen sosiaalisia lähikontakteja taitaa olla se yleisohje. Mutta mitä se tarkoittaa käytännössä? Onko ruokakaupassa tai apteekissa omatoimisesti käyminen ok tai pitääkö käyttää noutopalvelua/ kotiinkuljetusta. Kun tarvitaan apua siivouksessa tai lääkkeiden jaossa niin miten omaisten pitää toimia?
Jos tavataan ulkona kahvilla niin miten se siirtyminen, vain omassa pihassa/ kävelyetäisyydellä? Miten vessassakäynnit ulkona liikkuessa, onko yleiset vessat turvallisia riskiryhmävanhukselle?
Miten te toimitte omien vanhusten kanssa?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluavatko vanhemmat että ruuat tuodaan kotiovelle vai käydä itse kaupassa? Voisiko lääkkeet hoitaa apteekki annosjakeluna? Haluaako vanhempi että kävisit pesemässä hänen ikkunansa?
Ruokahuolto on saatu rullaamaan kotiiinkuljetuksella, se ei ole ongelma. Vanhuksia ahdistaa likaiset ikkunat mutta eivät voi enää itse pestä niitä. Normiaikana ei olisi ongelma käydä niitä ikkunoita pesemässä ja muutenkin siivoamassa mutta nyt korona-aikana tämä on ongelma. Koulujen lukuvuoden aikana oli helppo sanoa ettemme voi olla kotikaranteenissa kahta viikkoa mutta nyt koulujen loma-aikana teoriassa voisimme olla omaehtoisessa karanteenissa. Mutta se vaatisi aika lailla monen asian peruuttamista.
Vanhuksille en haluaisi tätä kinaa paljastaa mutta tähän asti vanhusten luona käynyt "ei salli" meidän siellä käymistä ellei olla kaksi viikkoa täydellisessä karanteenissa koko perhe ( ei siis pelkästään se, joka kävisi siivoamassa). Hän ei myöskään suostu apteekin annospalvelun käyttöönottoon, jollakulla omassa tuttavapiirissään on ollut huonoja kokemuksia ja annospusseissa on kuulopuheina ollut virheitä/puutteita. Hänen arvionsa riskistä sinänsä voi olla oikea, asutaan kaikki Uudellamalla. ap
Nyt on kauniita säitä luvassa. Voisivatko vanhukset istuskella pihalla kahvia nauttien sen aikaa, että sinä peset ikkunat? Sitten vielä jätät ikkunat auki, että tuulettuu asunto kunnolla ennen kuin palaavat sisälle. Nämä ovat asioita, joita jokaisen nyt pitää osata vähän ajatella omillakin aivoillaa, kun oiekasti se hallitus ei voi ihan jokaista tilannetta jokaisen perheessä kädestä pitäen opastaa. Juttele niiden vanhusten kanssa ja kysy heiltä, miten toivovat asiat hoidettaviksi. Ei sitä yksi sukulaienn voi heidän puolestaan päättää, jos eivät ole holhouksen alaisin.
Vierailija kirjoitti:
Miten perustellaan 18-vuotiaalle? Hieman ihmettelen tätä. Koko keväthän tässä on oltu eristäytyneenä ja kavereita tavattu Skypellä jne. Onko teini koko kevään tavannut kavereitaan normaalisti?
Meillä kaikki ovat llleet kotosalla ja vain välttämättömät menot hoidettu (postissa käynti). Ruoat tilataan kotiin. Näin olemme voineet tavata vanhempia turvallisesti ja näin toimii myös koko ystäväpiirini Uudellamaalla. Asutteko jossain maakunnassa, missä koronaa ei ole paljon tavattu? Mitä perumista muka olisi?
Meillä peruskoululainen palasi kouluun kun koulut avattiin --> viimeisin altistus siis la30.5 joka tapauksessa. Lukiolainen etäopiskeli maaliskuusta alkaen mutta koulujen avauduttua annettiin kummankin tavata kavereitaan ulkona. Itselläni on yksi ulkoilmassa alle 10 hengen ryhmässä tapahtuva harrastus, joka on jatkunut. Meillä käy siivooja kaksi kertaa kuukaudessa ja olemme käyneet parturissa, postissa, fysioterapiassa, hakemassa noutoruokaa yms. ei hengensäilymisen kannalta kriittisessä jutussa. Olen myöskin itse hoitanut omat ja toisen yli 70-vuotiaiden talouden ostokset ja niiden kuljetuksen itse. Kaikki tämä pitäisi lopettaa jos olisimme omaehtoisessa karanteenissa sen vaaditut pari viikkoa. ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä eletään melko normaalisti. Itse olen sitä mieltä että vanhus ei ole huollettava lapsi, vaan heillä on oikeus päättää miten toimitaan, ja muiden tulisi kunnioittaa sitä. Meidän isovanhemmat ovat sitä mieltä että haluavat ehdottomasti nähdä lapsenlapsia, ja muita sukulaisia. Molemmat ovat yli 85. Yksinolo ja eristäminen sosiaalisista kontakteista voi olla vanhukselle kova pala, moni menee äkkiä huonoon kuntoon. Se voi lopulta osoittautua kohtalokkaammaksi kuin korona. Jokainen päättäköön itse mitkä riskit ottaa.
Kuolema koronan saatuaan on tuon ikaiselle kyllä jo aikamoisen kohtalokas.
Nyt kesällä voi pihalla niitä lapselapsa nähdä turvaetäisyyden päässä ja mielellään tapaajilla maskit naamalla.
Tuon ikäisen itse päättäminen voi olla riskeistä tietämättömyyttä tai ymmärtämättömyyttä. Silloin nuoremmaan velvollisuus on tehdä päätökset. Ja riippuu tietysti haluaako niitä vanhuksia tavata vielä jatkossakin. Yksi pikaisesti vieraileva omainen ei ole iso riski, mutta koko suku on jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä eletään melko normaalisti. Itse olen sitä mieltä että vanhus ei ole huollettava lapsi, vaan heillä on oikeus päättää miten toimitaan, ja muiden tulisi kunnioittaa sitä. Meidän isovanhemmat ovat sitä mieltä että haluavat ehdottomasti nähdä lapsenlapsia, ja muita sukulaisia. Molemmat ovat yli 85. Yksinolo ja eristäminen sosiaalisista kontakteista voi olla vanhukselle kova pala, moni menee äkkiä huonoon kuntoon. Se voi lopulta osoittautua kohtalokkaammaksi kuin korona. Jokainen päättäköön itse mitkä riskit ottaa.
Kuolema koronan saatuaan on tuon ikaiselle kyllä jo aikamoisen kohtalokas.
Nyt kesällä voi pihalla niitä lapselapsa nähdä turvaetäisyyden päässä ja mielellään tapaajilla maskit naamalla.
Tuon ikäisen itse päättäminen voi olla riskeistä tietämättömyyttä tai ymmärtämättömyyttä. Silloin nuoremmaan velvollisuus on tehdä päätökset. Ja riippuu tietysti haluaako niitä vanhuksia tavata vielä jatkossakin. Yksi pikaisesti vieraileva omainen ei ole iso riski, mutta koko suku on jo.
Mitenkäs tuon ikäisiä estetään päätttämästä omista asioistaan?
Miten ap itse ratkaisist tilanteen, jos voisit päättää?
Keskustele nyt sen vanhempasi kanssa. Kerrot hänelle tuon että jos sinä peset ikkunat on mahdollista että tämä toinen lyö sen jälkeen hanskat tiskiin kokonaan. Jos vanhempasi ei sen jälkeen halua että peset ne ikkunat et mene jos hän sinut siitä huolimatta haluaa pesevän ne ikkunat, peset jos se sopii sinulle. Jos ei sovi, niin toimitte jotenkin toisin. Tuon toisen läheisen kanssa en itse neuvottelisi ollenkaan jos vanhempi sen haluaa tehdä ok jos ei sekin on ok.