Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koronasta sekaisin; miten pitää toimia yli 70-vuotiaiden kanssa?

Vierailija
31.05.2020 |

Elää välttäen sosiaalisia lähikontakteja taitaa olla se yleisohje. Mutta mitä se tarkoittaa käytännössä? Onko ruokakaupassa tai apteekissa omatoimisesti käyminen ok tai pitääkö käyttää noutopalvelua/ kotiinkuljetusta. Kun tarvitaan apua siivouksessa tai lääkkeiden jaossa niin miten omaisten pitää toimia?
Jos tavataan ulkona kahvilla niin miten se siirtyminen, vain omassa pihassa/ kävelyetäisyydellä? Miten vessassakäynnit ulkona liikkuessa, onko yleiset vessat turvallisia riskiryhmävanhukselle?

Miten te toimitte omien vanhusten kanssa?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen etätöitä, tilaan kaiken kotiinkuljetuksella enkä tapaa ketän muita kuin iäkkäitä vanhempiani. Käyn pari kertaa viikossa vanhemmillani kahvilla. Ei tarvitse pitää turvavälejä, kun en käy missään, missä voisin altistua virukselle. Vanhempani tilaavat myös kaiken kotiinkuljetuksella eli  heilläkään ei ole muita lähikontakteja kuin minä. Tässä tilanteessa harmittaa vain se, että en voi tavata omia lapsiani. 

Vierailija
2/26 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa se riippuu paljon sun muista elämäntavoista, siitä miten paljon riskejä vanhukset on valmiit ottamaan ja missäpäin asutte.

Julkisia vessoja kannattaa kaikkien välttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehdään itse etätöitä mutta omat teini-ikäiset lapset ovat saaneet tavata kavereita. Ja ruokakaupassa ja muissakin kaupoissa käydään itse, täällä on aika suppeat kuljetuspalvelut. Vanhukset riskiryhmää sekä iän että sairauksiensa osalta. Mutta tarvitsevat jo apua, ja se on nyt ongelmallista. Esim ikkunoiden pesu, miten se tehtäisiin turvallisesti? Vai jätetään koko vuodeksi pesemättä?

Yksi lähipiiristä on perheetön ja työtön, hän on pystynyt käymään kerran kuukaudessa niin että pitää ensin kaksi viikkoa täydellistä karanteenia. Mutta nyt on uupunut tähän vastuuseen ja vaatii että meidän pitää osallistua. Mutta oman elämän ja omien teinien elämän laittaminen ihan jäihin kahdeksi viikoksi sen takia että jotkut ikkunat ovat likaisia ....ei nyt tunnu ihan tarpeelliselta sekään. ap

Vierailija
4/26 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaikkia koskee kehotus välttää edelleen lähikontakteja. Et liehu liikaa ravintoloissa etkä kupeksi tunteja kaupoissa. Eli vältät mahdollisuuksien mukaan julkisia tiloja, niin et ole riski 70-vuotiaille sukulaisillesi. He päättävät, haluavatko tavata muita ihmisiä ollenkaan vai ehkä ulkona etäisyyttä pitäen. Jos tarvitsevat apua lääkkeisiin ja muuhun, niin ovat ilmeisesti kotiavun piirissä, eikä sinun tarvitse mitenkään siihen kai puuttua.

Vierailija
5/26 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavalliseen tapaa ollaan toimittu.

Vierailija
6/26 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me tehdään itse etätöitä mutta omat teini-ikäiset lapset ovat saaneet tavata kavereita. Ja ruokakaupassa ja muissakin kaupoissa käydään itse, täällä on aika suppeat kuljetuspalvelut. Vanhukset riskiryhmää sekä iän että sairauksiensa osalta. Mutta tarvitsevat jo apua, ja se on nyt ongelmallista. Esim ikkunoiden pesu, miten se tehtäisiin turvallisesti? Vai jätetään koko vuodeksi pesemättä?

Yksi lähipiiristä on perheetön ja työtön, hän on pystynyt käymään kerran kuukaudessa niin että pitää ensin kaksi viikkoa täydellistä karanteenia. Mutta nyt on uupunut tähän vastuuseen ja vaatii että meidän pitää osallistua. Mutta oman elämän ja omien teinien elämän laittaminen ihan jäihin kahdeksi viikoksi sen takia että jotkut ikkunat ovat likaisia ....ei nyt tunnu ihan tarpeelliselta sekään. ap

Jättäisin varmaan ikkunat pesemättä. Tai sitten vanhukset ulos ja sillä aikaa pesemään heidän ikkunansa. Missä kunnossa vanhukset ovat? Pystyisivätkö menemään vaikka jonnekin kävelylle ikkunoiden pesun ajaksi? Mutta tosiaan mun mielestä ikkunoidenpesu ei nyt ole varmaan kaikista tärkeimpien asioiden joukossa.

Ymmärrän hyvin tuota perheetöntä työtöntä. Tulee aika ihan älyttömän pitkäksi, jos on vain kotona. Edes sen 2 viikkoa. Mulla se hyvä puoli, että on etätyö, josta tulee ihan normaalisti palkka,  ja kotona paljon muutakin tekemistä (remonttia, pihan hoitoa jne).  Mutta jos pitäisi vaan olla, tuijottaa Netflixiä, käydä jossain kävelyllä vältellen kaikkia muita ihmisiä ja nukkua, niin hermothan siinä menisi. 

- Nro 1 - 

Vierailija
7/26 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuo työtön on sitä mieltä että sillä, että me olisimme koko perheenä mahdollisimman täydellisessä karanteenissa aina 2 viikkoa kerrallaan ja hän myös, saataisiin kaksi turvallista käyntiä kuukaudessa. Hän siis hoitaa lääkkeiden jaon, kotihoito ei käy. Meidän halutaan nyt ottavan siivousvastuuta vanhusten kodista.Ja eihän se kotihoito tai mikään ostettu palvelu kotona ole yhtään sen turvallisempaa, ei ne kotihoidon joka kerta vaihtuvat hoitajat elä täydellisessä karanteenissa työajan ulkopuolella ja käyvät useammassa paikassa muutenkin. Ap

Vierailija
8/26 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama suositus kuin tähänkin asti on riskiryhmille eli myös yli 7 vuotiaille kuin tähänkin asti, eli välttää itse niitä turhia kontakteja muihin ihmisiin.

Vierailija
9/26 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuo työtön on sitä mieltä että sillä, että me olisimme koko perheenä mahdollisimman täydellisessä karanteenissa aina 2 viikkoa kerrallaan ja hän myös, saataisiin kaksi turvallista käyntiä kuukaudessa. Hän siis hoitaa lääkkeiden jaon, kotihoito ei käy. Meidän halutaan nyt ottavan siivousvastuuta vanhusten kodista.Ja eihän se kotihoito tai mikään ostettu palvelu kotona ole yhtään sen turvallisempaa, ei ne kotihoidon joka kerta vaihtuvat hoitajat elä täydellisessä karanteenissa työajan ulkopuolella ja käyvät useammassa paikassa muutenkin. Ap

Ja sinä taas haluaisit, että tämä työtön olisi 24/7 karanteenissa seuraavat puoli vuotta? Ymmärrän kyllä, että on paljon mukavampaa, jos voi itse elää kutakuinkin normaalisti ja joku toinen pistää elämänsä jäähylle. Kyllä mä edellyttäisin siskoani osallistumaan vanhempieni hoitamiseen, jos mulla nyt muuten ei olisi tämä tilanne, että kotona on remontti kesken ja muutenkin paljon kotona hommia. Mulla vaan sattuu olemaan nyt sellainen tilanne, että vaikka mitään pandemiaa ei olisikaan, tekisin silti etötiät, remontoisin ja hoitaisin pihahommia. Sen vuoksi tämä onnistuu näin, että vain minä käyn vanhempieni luona. 

Mikset palkkaisi kotisiivousta vanhemmillesi? Hoitaisit sillä oman osasi. Siis tietysti edellytteän, että vanhuksilla on mahdollisuus poistua asunnosta siivouksen ajaksi. 

- Nro 1 - 

Vierailija
10/26 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kun tämä, joka pystyy itsensä helposti karanteenissa pitämään on sitä mieltä ettei sinne asuntoon ole kenelläkään asiaa ilman karanteenia. Ei perheenjäsenillä eikä missään tapauksessakaan kenelläkään ulkopuolisella.

Joten miten perustellaan esim. 18-vuotiaalle kotona-asuvalle, joka ei koronan takia saanut kesätöitä että kavereita ei saa nähdä tai meillä käyvälle siivoojalle, että joudumme lopettamaan hänen palvelujensa käytön jotta itse pääsemme toiseen paikkaan siivoamaan?

Oikeastiko suurin osa elää töydellisessä karanteenissa? Ei se kyllä siltä näytä marketissa, jossa minä olen se, joka rähjää jonossa liian lähelletulijasta ja ainoana käytän maskia ja kumihanskoja.

Vierailija
11/26 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni viettää edelleen mahdollisimman rajoitettua elämää? Vai vastaako siihen kysymykseen vain ne, jotka syystä tai toisesta ovat massajoukkoja varovaisempia? Kun omassa tuttava/kaveri- ja työympäräporukoissa ei juuri kukaan ole enää tavoitellut mahdollisimman lähelle omaehtoista kotikaranteenia. Eikä ole ainuttakaan sairastunutta myöskään ja ihan Uudellamaalla asuu suurin osa.

Vierailija
12/26 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eletään melko normaalisti. Itse olen sitä mieltä että vanhus ei ole huollettava lapsi, vaan heillä on oikeus päättää miten toimitaan, ja muiden tulisi kunnioittaa sitä. Meidän isovanhemmat ovat sitä mieltä että haluavat ehdottomasti nähdä lapsenlapsia, ja muita sukulaisia. Molemmat ovat yli 85. Yksinolo ja eristäminen sosiaalisista kontakteista voi olla vanhukselle kova pala, moni menee äkkiä huonoon kuntoon. Se voi lopulta osoittautua kohtalokkaammaksi kuin korona. Jokainen päättäköön itse mitkä riskit ottaa.

Vierailija
13/26 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat kykenevät käymään itse kaupassa tai hankkimaan päivittäistavarat vaikka kuljetuspalveluna he ovat kyllä kykeneviä tekemään sen päätöksen miten haluavat toimia. Haluavatko vanhemmat että ruuat tuodaan kotiovelle vai käydä itse kaupassa? Voisiko lääkkeet hoitaa apteekki annosjakeluna? Haluaako vanhempi että kävisit pesemässä hänen ikkunansa?

Vierailija
14/26 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kun tämä, joka pystyy itsensä helposti karanteenissa pitämään on sitä mieltä ettei sinne asuntoon ole kenelläkään asiaa ilman karanteenia. Ei perheenjäsenillä eikä missään tapauksessakaan kenelläkään ulkopuolisella.

Joten miten perustellaan esim. 18-vuotiaalle kotona-asuvalle, joka ei koronan takia saanut kesätöitä että kavereita ei saa nähdä tai meillä käyvälle siivoojalle, että joudumme lopettamaan hänen palvelujensa käytön jotta itse pääsemme toiseen paikkaan siivoamaan?

Oikeastiko suurin osa elää töydellisessä karanteenissa? Ei se kyllä siltä näytä marketissa, jossa minä olen se, joka rähjää jonossa liian lähelletulijasta ja ainoana käytän maskia ja kumihanskoja.

Jos nämä vanhukset ovat täysivaltaisia, ei holhouksen alaisia ihmisiä, niin tuo yksi läheinen ei silloin sitä päätä, kuka heidän ovestaan tulee sisälle. Vaan se on noiden vanhusten oma asia ratkaista, mitkä ovat kriteerit. Yksi ratkaisu voi tosiaan olla tuo, että vanhukset ovat ulkona ikkunoiden pesun ajan, mutta jos asunto on kaksiota isompi, niin voi tulla aika pitkä kävelylenkki siitä... Siis jos ei ole isoa porukkaa tulossa ikkunoita pesemään, niin meneehän siinä aikaa. Silloin jos asioiden hoitamisen takia vanhuksia täytyy nähdä, niin maski on tietysti erittäin hyödyllinen. Lisäksi mietin tässä sitä, että missä päin Suomea nämä asian osapuolet asuvat? Jos kaikki ovat Uudenmaan ulkopuolella, niin tuo karanteenivaatimus vaikuttaa lähinnä hysteeriseltä...

Vierailija
15/26 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluavatko vanhemmat että ruuat tuodaan kotiovelle vai käydä itse kaupassa? Voisiko lääkkeet hoitaa apteekki annosjakeluna? Haluaako vanhempi että kävisit pesemässä hänen ikkunansa?

Ruokahuolto on saatu rullaamaan kotiiinkuljetuksella, se ei ole ongelma. Vanhuksia ahdistaa likaiset ikkunat mutta eivät voi enää itse pestä niitä. Normiaikana ei olisi ongelma käydä niitä ikkunoita pesemässä ja muutenkin siivoamassa mutta nyt korona-aikana tämä on ongelma. Koulujen lukuvuoden aikana oli helppo sanoa ettemme voi olla kotikaranteenissa kahta viikkoa mutta nyt koulujen loma-aikana teoriassa voisimme olla omaehtoisessa karanteenissa. Mutta se vaatisi aika lailla monen asian peruuttamista. 

Vanhuksille en haluaisi tätä kinaa paljastaa mutta tähän asti vanhusten luona käynyt "ei salli" meidän siellä käymistä ellei olla kaksi viikkoa täydellisessä karanteenissa koko perhe ( ei siis pelkästään se, joka kävisi siivoamassa). Hän ei myöskään suostu apteekin annospalvelun käyttöönottoon, jollakulla omassa tuttavapiirissään on ollut huonoja kokemuksia ja annospusseissa on kuulopuheina ollut virheitä/puutteita. Hänen arvionsa riskistä sinänsä voi olla oikea, asutaan kaikki Uudellamalla.   ap 

Vierailija
16/26 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluavatko vanhemmat että ruuat tuodaan kotiovelle vai käydä itse kaupassa? Voisiko lääkkeet hoitaa apteekki annosjakeluna? Haluaako vanhempi että kävisit pesemässä hänen ikkunansa?

Ruokahuolto on saatu rullaamaan kotiiinkuljetuksella, se ei ole ongelma. Vanhuksia ahdistaa likaiset ikkunat mutta eivät voi enää itse pestä niitä. Normiaikana ei olisi ongelma käydä niitä ikkunoita pesemässä ja muutenkin siivoamassa mutta nyt korona-aikana tämä on ongelma. Koulujen lukuvuoden aikana oli helppo sanoa ettemme voi olla kotikaranteenissa kahta viikkoa mutta nyt koulujen loma-aikana teoriassa voisimme olla omaehtoisessa karanteenissa. Mutta se vaatisi aika lailla monen asian peruuttamista. 

Vanhuksille en haluaisi tätä kinaa paljastaa mutta tähän asti vanhusten luona käynyt "ei salli" meidän siellä käymistä ellei olla kaksi viikkoa täydellisessä karanteenissa koko perhe ( ei siis pelkästään se, joka kävisi siivoamassa). Hän ei myöskään suostu apteekin annospalvelun käyttöönottoon, jollakulla omassa tuttavapiirissään on ollut huonoja kokemuksia ja annospusseissa on kuulopuheina ollut virheitä/puutteita. Hänen arvionsa riskistä sinänsä voi olla oikea, asutaan kaikki Uudellamalla.   ap 

Miksi et käy keskustelua vanhuksen kanssa siitä salliiko hän sinun tulla pesemään ikkkunat vai ei? Miksi tarvitset siihen tämän toisen läheisen mielipiteen? Itse ainakin käyn nuo keskustelut ihan niiden omien vanhempieni kanssa. He tietävät että en voi elää täydellisessä karanteenissa enkä pakota siihen lapsianikaan. Jos he silti haluavat että minä tuon vaikka ruokakassin heille tai käyn pesemässä ikkunat niin käyn jos niin sovitaan riippumatta siitä mitä siitä joku toinen ajattelee.

Vierailija
17/26 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä yksi tekee ison työn tällä hetkellä ja vetää totaali kilarit ja "hanskat tiskiin" jos tässä asiassa otetaan pienikin riski tartuttamisesta. Kokonaisvastuuseen vanhuksista meillä ei ole resursseja omien töiden ja perheen päälle. Yksineläjänä hänen helppo elää karanteenissa, meille asia ei ole ihan niin yksinkertainen. Eikä suoraan sanoen olla ehkä ihan yhtä hysteerisiä muttei toisaalta missään nimessä haluta tartuttaa vanhuksia.

Vierailija
18/26 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten perustellaan 18-vuotiaalle? Hieman ihmettelen tätä. Koko keväthän tässä on oltu eristäytyneenä ja kavereita tavattu Skypellä jne. Onko teini koko kevään tavannut kavereitaan normaalisti?

Meillä kaikki ovat llleet kotosalla ja vain välttämättömät menot hoidettu (postissa käynti). Ruoat tilataan kotiin. Näin olemme voineet tavata vanhempia turvallisesti ja näin toimii myös koko ystäväpiirini Uudellamaalla. Asutteko jossain maakunnassa, missä koronaa ei ole paljon tavattu?

Vierailija
19/26 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kaikkea siis pitäisi perua? Koko keväthän tässä on oltu sosiaalisesti eristäytyneenä eikä mitään menoja ja tapahtumia ole ollut saati sitten ystävien kanssa illanistujaisia tms. En tajua mitä vaikeaa kahdessa viikossa nyt olisi.

Vierailija
20/26 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni viettää edelleen mahdollisimman rajoitettua elämää? Vai vastaako siihen kysymykseen vain ne, jotka syystä tai toisesta ovat massajoukkoja varovaisempia? Kun omassa tuttava/kaveri- ja työympäräporukoissa ei juuri kukaan ole enää tavoitellut mahdollisimman lähelle omaehtoista kotikaranteenia. Eikä ole ainuttakaan sairastunutta myöskään ja ihan Uudellamaalla asuu suurin osa.

Me ja myös suurin osa tutuistani. Ulkona voidaan tavata ja sielläkin turvaväleillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi