Oppiiko autisti koskaan siivoamaan omia jälkiään?!
Meillä on 15 v autisti joka elää kuin porsas. Syö sängyssä, vaatteet lojuvat lattialla, maidot ja voit jääväh pöytään, hyvä kun saa vessan vedettyä.
Olemme opetelleet näitä asioita kohta 15 vuotta, mutta ei millään opi. Kaikki tavarat tippuvat käsistä juuri siihen, mihin sattuvat tipahtamaan.
Ei tule elämästä mitään ilman jotain henkilökohtaista siivoajaa. Olen lopen kyllästynyt. Ei autisti sisarus on oppinut normaalit siisteystaidot, ei ole tarvinnut edes opettaa. Kun joskus tämä sankari muuttaa omilleen, saa vuokrakämpän kauhukuntoon alta aikayksikön, ellei äitiliini käy siivoamassa pari kertaa viikossa.
Miten olette autistin vanhemmat selviytyneet tämän ongelman kanssa?
Kommentit (14)
Onko teini saanut tarvittavaa opastusta toiminnanohjaukseen esim. toimintaterapeutilta vai oletteko opetelleet näitä taitoja vain oman perheen kesken kotona? Joskus ulkopuolinen ammattilainen osaa vetää oikeasta narusta, koska näkee tilanteen objektiivisemmin sekä sen, mikä pohjimmiltaan aiheuttaa tuollaista käytöstä.
Riippuu ihan autistista. Eivät he ole samasta muotista kaikki.
Ihminen huomaa jossain tilanteessa mitä ei tarvitse tehdä. Joku tulee ja siirtää voit ja maidot jääkaappiin. Entäs jos ei siirtäisikään, tai sotkuja siivottaisi? Tiedän ettei se helppoa ole eikä kaikki opi edes kun siirtyy omilleen. Omalla lapsella ahaa - hetki oli kun Legot alkoi kadota lattialta imuriin. (Noukin ne kylläkin pölypussista myöhemmin talteen)
Vierailija kirjoitti:
Onko teini saanut tarvittavaa opastusta toiminnanohjaukseen esim. toimintaterapeutilta vai oletteko opetelleet näitä taitoja vain oman perheen kesken kotona? Joskus ulkopuolinen ammattilainen osaa vetää oikeasta narusta, koska näkee tilanteen objektiivisemmin sekä sen, mikä pohjimmiltaan aiheuttaa tuollaista käytöstä.
Ei ole päässyt toimintaterapiaan, kotona on harjoiteltu.
Tyypillinen teini olipa autisti tai ei. Osa teineistä on vaan tuollaisia.
Yksi lapsistani oli juuri tuollainen teininä (ei autisti). Nyt kun asuu perheensä kanssa niin heillä on siisti koti. Siisteystaso nousi sen jälkeen kun tuli lapsia.
Älä huolehdi liikaa. Älä korjaa jälkiä.
Teini siivoaa omat sotkunsa kun pakottaa, vaikkapa kerran tai kaksi viikossa.
Harvasta autistista tulee kelvollinen yksinasuja. Parempi vaihtoehto on tuettu asuminen ryhmäkodissa, jossa on henkilökuntaa paikalla jatkuvasti. Kannattaa myös muistaa, jokainen ihminen on omalaisensa yksilö. Jotkut autistit oppivat hoitelemaan asioitaan aika hyvinkin, mutta niitäkin on, jotka ovat kuin ap:n teini.
Autistin mielestä ei ole mitään siivottavaa.
Ihan samaa olen ajatellut. En oikein tiedä missä vaiheessa pitäisi lopettaa. 15 vuotta olen palauttanut lapsen vessaan sammuttamaan valot ja vetämään vessan. Jostain syystä hän osaa kätensä pestä, mutta ei noita muita. Siis tämä on joka päivästä. En vain tajua. Kukaan ei ole minulle tuota asiaa selittänyt. On paljon muutakin, mutta tuo on yksi esimerkki. En siis tosiaan tee sitä itse, (vedä vessa tai sammuta valoja lapsen jälkeen), vaan käsken lapsen vaikka sängystä asian hoitamaan.
Ärsyttää "laita rajat" "älä tee lapsen puolesta" jutut, koska siitä ei ole kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Harvasta autistista tulee kelvollinen yksinasuja. Parempi vaihtoehto on tuettu asuminen ryhmäkodissa, jossa on henkilökuntaa paikalla jatkuvasti. Kannattaa myös muistaa, jokainen ihminen on omalaisensa yksilö. Jotkut autistit oppivat hoitelemaan asioitaan aika hyvinkin, mutta niitäkin on, jotka ovat kuin ap:n teini.
Minun vessateini osaa hankkia työpaikat ja hoitaa asiansa. Hän on 15 ja joka virastoasia hoituu häneltä ihan yksinään ja varmasti osaa asua yksin, mutta ei tajua vetää vessaa. Hän on selkeästi monissa asioissa kyvykkäämpi kuin kaverinsa.
Vierailija kirjoitti:
Rajat nuorelle.
Ei mitään tajua autisteista.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen teini olipa autisti tai ei. Osa teineistä on vaan tuollaisia.
Yksi lapsistani oli juuri tuollainen teininä (ei autisti). Nyt kun asuu perheensä kanssa niin heillä on siisti koti. Siisteystaso nousi sen jälkeen kun tuli lapsia.
Älä huolehdi liikaa. Älä korjaa jälkiä.
Teini siivoaa omat sotkunsa kun pakottaa, vaikkapa kerran tai kaksi viikossa.
Jep. Sotkuisia eläjiä löytyy myös neurotyypillisistä teineistä.
Yksi vinkki tuohon siivouksen haltuunottoon liittyen. Monesti kuulee vanhempien käskyttävän ja komentavan lapsiaan siivoamaan, koska "kyllä niin pitää tehdä!" Samat vanhemmat ovat yleensä myös heitä, jotka itse huokailevat ja kiroilevat siivotessaan ja manaavat, että aina tätä pitää tehdä. Tästä syntyy helposti lapselle se mielikuva, että siivota nyt vaan pitää, vaikka se ei ole kivaa ja siitä tulee pahalle päälle. Paremman lopputuloksen saisi sillä, että lapselle perustelisi sen, miksi siivous on tärkeää (löytää tärkeät tavarat heti, kun ne ovat omilla paikoillaan, pysyy paremmin terveenä, kun koti on puhdas jne.) ja kiinnittäisi samalla itse huomiota siihen, ettei tee siivouksesta mitään kärsimysnäytelmää. On totta, että osa meikäläisistä nuorista on aika uusavuttomia mutta väitän, että jotkut laiminlyövät siisteyden omassa kodissaan ihan vain siksi, että "ihanaa, kun ei tarvitse enää siivota". Suomalainen kiukkusiivouskulttuuri ei hirveän hyvin ole onnistunut viestittämään sitä, MIKSI siivoaminen on niin tärkeää. Painopiste on aina ollut vaan siinä, että niin kuuluu tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei pääse edes toimintaterapiaan, kuinka voisi päästä johonkin tuettuun asumiseen??
Autisteja on monenlaisia ja teinejä on monenlaisia. Autistinen lapseni on 7-vuotias ja on hyvin tarkka siivoamaan jälkensä (jopa pyytämättäkin), jos sotkee jotain. Hän myös siivoaa mielellään ne jälkensä ja muutenkin auttaa siivoamisessa.
Rajat nuorelle.