Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllästynyt autottomaan elämään

Vierailija
30.05.2020 |

Hyvä kun kaupasta jaksaa raahata riittävästi syötävää ja käytävä on parin päivän välein.
Kaikki isommat ostokset laahaa, kun ei jaksa myöskään niitä kanniskella tai kuljettaa jossain bussissa, ennenkuin on ihan pakko.
Ironia on siinä, että omistaessa auton sitä tulee käytettyä helposti turhaan ja toisaalta tarve (kauppa) on alun jälkeen vain pari kertaa viikossa. Useimpina päivinä siis auto vaan seisoisi pihassa (teen vakituisesti kotoa työtä).

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö voi suunnitella parin viikon ostoksia ja ostaa kerralla? Näin tulisi hintaa vain 20 €, mikä autoon verrattuna tulee todella edulliseksi. Pienempiä ostoksia voisi sitten hakea välissä, jos tarvitsee, kuten hedelmät yms. mitkä eivät säily kovin pitkään. 

Näin. Ja erityisesti pitää huolen siitä, että tulee hankittua sellaiset elintarvikkeet jotka säilyvät. Ettei ainakaan jotain jauhosäkkejä ja säilykkeitä tarvi kaupasta itse raahata. Samalla voi tilata pesuaineet, vessapaperit ja muut vastaavat. Perunat, jotkin juurekset, kananmunat, juustot jne. säilyvät myös kohtalaisen pitkään, leivätkin ainakin pakkasessa.

Ja itse ainakin nautin siitä, että kuljettamisen lisäksi säästyy se kaupassa kiertelyn ja jonottamisen vaiva. Ja sitä on sitten turha miettiä että kehtaako tilata niin ja niin paljon, kai ne sitten tilatessa kertoo jos joku raja ylittyy :D

Jos muuten on autolle käyttöä niin se on asia erikseen, mutta ruokaostosten takia sitä tuskin kannattaa hankkia. Ainakin rahallisesti tulee takkiin.

Ei ei, ei pelkkien ruokaostosten takia kannata. Kuljetaan junalla ja bussilla yleensä pari-kolme kertaa viikossa pyöräilyn ja kävelyn päälle. Nyt kun yhteyksiä on vähennetty ja kulkuneuvoissa ei ole suositeltavaa matkustaa yhtään "turhaan", se on alkanut puuduttaa yhä enemmän. Omassa autossa voi kumminkin helposti kulkea johonkin muualle kuin lähipuistoon, kun alkaa kyllästyttää sama maisema.

Maksaa itse asiassa aika paljon bussi- ja junaliput nykyään. Tietty se oman auton bensakin maksaa, mutta samassa kyydissä kulkee kumminkin lapsi ja aikuinen. Ap

Vierailija
22/41 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto on vapautta. <3

Meidän talouteen oli pakko hankkia auto, kun joukkoliikenne muuttui niin huonoksi uudistuksen takia (ollaan HSL-alueella, uskomatonta...). Kun se sitten otettiin käyttöön säännöllisesti, huomattiin miten mukavaksi elämä muuttui: pystyi tekemään asiat omassa aikataulussaan, työmatka lyheni ajallisesti puolella, ostosten tuominen kotiin oli helppoa ja vaivatonta...jne. Kyllä se autoton elämä aikoinaan menetteli, mutta paljon tuli hukattua aikaa ja energiaa kun käveli eestaas samoja reittejä + kaupassa piti rampata jatkuvasti. 

Siinä vaiheessa kun lapsi tarvitsee lääkäriä vaikkapa keskellä yötä viikonloppuna, oma auto on pelastus. Väitän, että autoilu voi myös tulla halvemmaksi tietyissä jutuissa, esim. lomailu: kun hurauttaa omalla, menee käytännössä vain bensat. Meillä on auto, joka syö 5 litraa satasella, eli edullisesti matkaillaan. Jos alkaisin varailemaan junalippuja, ei riittäisi budjetti alkuunkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on auto, vaikka kilometrejä tulee alle 7000 vuodessa. Sama ihana auto on palvellut jo 13 vuotta ilman isompia korjaustarpeita.  Eikö olekin ihanaa, kun saa ihan itse päättää mitä tarvitsee ja mitä haluaa ja sitten pystyy jopa toteuttamaan toiveensa. 

Saako kysyä, että mikä auto on palvellut noin hyvin? Ap

Vierailija
24/41 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auto on vapautta. <3

Meidän talouteen oli pakko hankkia auto, kun joukkoliikenne muuttui niin huonoksi uudistuksen takia (ollaan HSL-alueella, uskomatonta...). Kun se sitten otettiin käyttöön säännöllisesti, huomattiin miten mukavaksi elämä muuttui: pystyi tekemään asiat omassa aikataulussaan, työmatka lyheni ajallisesti puolella, ostosten tuominen kotiin oli helppoa ja vaivatonta...jne. Kyllä se autoton elämä aikoinaan menetteli, mutta paljon tuli hukattua aikaa ja energiaa kun käveli eestaas samoja reittejä + kaupassa piti rampata jatkuvasti. 

Siinä vaiheessa kun lapsi tarvitsee lääkäriä vaikkapa keskellä yötä viikonloppuna, oma auto on pelastus. Väitän, että autoilu voi myös tulla halvemmaksi tietyissä jutuissa, esim. lomailu: kun hurauttaa omalla, menee käytännössä vain bensat. Meillä on auto, joka syö 5 litraa satasella, eli edullisesti matkaillaan. Jos alkaisin varailemaan junalippuja, ei riittäisi budjetti alkuunkaan. 

Niinpä. Ja junalla matkatessa joutuu miettimään tarkkaan, mikä on todella niin tärkeää, että jaksaa kantaa. Autoon voi pakata sen, mitä arvelee tarvitsevansa. Ap

Vierailija
25/41 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto on vapautta. <3

Niinpä. Ja junalla matkatessa joutuu miettimään tarkkaan, mikä on todella niin tärkeää, että jaksaa kantaa. Autoon voi pakata sen, mitä arvelee tarvitsevansa. Ap

Kyllä vaan. Lisäksi täällä missä itse asun, ei olisi mitään mahdollisuutta lähteä nyt kesällä esim. rannalle ilman autoa; sinne ei yksinkertaisesti vaan mene joukkoliikennettä. Aika paljon jäisi tekemättä ja kokematta, jos pitäisi olla HSL:n varassa. 

Ehkä olen vähän snobi, mutta viime aikoina junissa ainakin on ollut tosi paljon tätä laitapuolenkulkija-tyyppiä, ei senkään takia tee mieli hypätä kyytiin. Joku matkareissu lasten kanssa voi mennä kuunnellessa kiroilua ja yksityiskohtia esim. seksielämästä tai aineista, ei kiitos!! Mielummin omassa rauhassa omalla autolla. 

Vierailija
26/41 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö voi suunnitella parin viikon ostoksia ja ostaa kerralla? Näin tulisi hintaa vain 20 €, mikä autoon verrattuna tulee todella edulliseksi. Pienempiä ostoksia voisi sitten hakea välissä, jos tarvitsee, kuten hedelmät yms. mitkä eivät säily kovin pitkään. 

Näin. Ja erityisesti pitää huolen siitä, että tulee hankittua sellaiset elintarvikkeet jotka säilyvät. Ettei ainakaan jotain jauhosäkkejä ja säilykkeitä tarvi kaupasta itse raahata. Samalla voi tilata pesuaineet, vessapaperit ja muut vastaavat. Perunat, jotkin juurekset, kananmunat, juustot jne. säilyvät myös kohtalaisen pitkään, leivätkin ainakin pakkasessa.

Ja itse ainakin nautin siitä, että kuljettamisen lisäksi säästyy se kaupassa kiertelyn ja jonottamisen vaiva. Ja sitä on sitten turha miettiä että kehtaako tilata niin ja niin paljon, kai ne sitten tilatessa kertoo jos joku raja ylittyy :D

Jos muuten on autolle käyttöä niin se on asia erikseen, mutta ruokaostosten takia sitä tuskin kannattaa hankkia. Ainakin rahallisesti tulee takkiin.

Ei ei, ei pelkkien ruokaostosten takia kannata. Kuljetaan junalla ja bussilla yleensä pari-kolme kertaa viikossa pyöräilyn ja kävelyn päälle. Nyt kun yhteyksiä on vähennetty ja kulkuneuvoissa ei ole suositeltavaa matkustaa yhtään "turhaan", se on alkanut puuduttaa yhä enemmän. Omassa autossa voi kumminkin helposti kulkea johonkin muualle kuin lähipuistoon, kun alkaa kyllästyttää sama maisema.

Maksaa itse asiassa aika paljon bussi- ja junaliput nykyään. Tietty se oman auton bensakin maksaa, mutta samassa kyydissä kulkee kumminkin lapsi ja aikuinen. Ap

Aloituksesta (ja kirjoitin tuota viestiäni muuten niin, että en ollut ehtinyt nähdä kaikkia sitä ennen tulleita viestejä) ei saanut selkeää käsitystä, että nimenomaan aiot ostaa auton. Totta kai sen nyt tiedän kun olen lukenut myöhemmätkin viestit. Ei auton hankkimisessa mitään vikaa ole. Ehkä osa meistä vain oli siinä käsityksessä, että haluat jatkossakin elää ilman autoa mutta purat nyt vain harmitusta elämäntavan huonoista puolista.

Vierailija
27/41 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että viimeistään tämä korona olisi näyttänyt oman auton tarpeellisuuden.

Vierailija
28/41 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksesta (ja kirjoitin tuota viestiäni muuten niin, että en ollut ehtinyt nähdä kaikkia sitä ennen tulleita viestejä) ei saanut selkeää käsitystä, että nimenomaan aiot ostaa auton. Totta kai sen nyt tiedän kun olen lukenut myöhemmätkin viestit. Ei auton hankkimisessa mitään vikaa ole. Ehkä osa meistä vain oli siinä käsityksessä, että haluat jatkossakin elää ilman autoa mutta purat nyt vain harmitusta elämäntavan huonoista puolista.

Kyllä mulla tietynlainen sisäinen ristiriita on. Olen pitkään perustellut kalliihkoa hyvällä paikalla asumista sillä, että olemme hyvien kulkuyhteyksien lähellä. Auton ostettua asunnon sijainnilla on paljon vähemmän merkitystä ja pelkään, että sen elämänvalinnan seurauksena seuraavaksi löydän itseni jostain lähiöstä... En täysin edes ymmärrä mikä minua siinä niin jännittää, että siirryn takaisin autolliseen elämään. Ehkä sekin, että olen jo monta vuotta ollut autotta ja pelkään, että auton hankkiminen saa tuntemaan itseni typeräksi kun huomaan, että olisi varmaan ihan kannattanut jo muutama vuosi sitten.

Se julkisilla kulkeminen tuntuu tosi halvalta, kun lippujen hinta sirottuu sillä lailla harvakseltaan ja kertamaksu on suht pieni vs. auton omistajana monen sadan laskut veroista ja vakuutuksesta kerralla. Mutta kun tarkastelee asiaa rehellisesti, niin myös autottomuudessa kulut ovat suuret, varsinkin kun ottaa huomioon lähikaupassa ravaamisen ja sen, että usein perustelen ostoksia sillä että kai meillä nyt tähän rahaa on, kun säästetään autottomuudessa niin paljon... Ap

Vierailija
29/41 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kaikesta on nykyään tullut käsittämättömän vaikeaa? Kaupassa käymisestä?

Vierailija
30/41 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi että viimeistään tämä korona olisi näyttänyt oman auton tarpeellisuuden.

Vähän petetty olo itse asiassa, kun on autottomuuden pitkään valinnut myös ekologisista syistä, ja sitten yhtäkkiä julkisilla kulkeminen onkin tuomittavaa. Ymmärrän logiikan kyllä, mutta pettynyt olo siitä, että on halunnut tehdä "oikein", mutta palkinto onkin vähäinen tai joskus jopa rangaistus. Ap

Vierailija
31/41 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas haaveilen ajasta, jolloin voin luopua autosta kokonaan. Autosta tulee aina jotain huolta ja murhetta ilon lisäksi, tässä vaiheessa iloa on vähemmän. Autoon menee enemmän rahaa mitä alottajalla menisi ruokien kotiintuonnissa, joten sillä pitäisi olla sitten enemmän käyttöä kuin kauppareissut.

Juu ei voi edes pitää vanhaa autoa kun liian isot riskit. Pitää ajella myös pitkiä matkoja.

Vierailija
32/41 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kerralla enemmän ruokaa. Mä ostan 10-14 päivän ruuat kerralla. Siitä tulee 4-5 täyttä muovipussia + reppu.

Kokonaismatka 10km eli kantomatka ostoksien kanssa 5km.

Vierailija
33/41 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyörääkin tulee käytettyä välillä, mutta sekin on yllättävän ärsyttävää kun kunnon lukkoja pitää olla kaksi, ettei niitä pöllitä. Ei siis tee mieli pyörällä "kipaista" mihinkään lähelle, koska lukkojen kanssa säheltämiseen menee puolet ajasta.

Auton kanssa sentään voi olla vähän rauhallisempi siitä, että se todennäköisesti löytyy sieltä mihin sen on jättänytkin. Ap

Käytettynäkin voi hankkia vaikka Kierrätyskeskuksesta edullisen ja ihan toimivan pyörän, joka ei kiinnosta varkaita. Helsingin Kampissa olen asunut 30 vuotta, pyöriä (kaksi) säilytän taloyhtiön sisäpihalla ja käytän niitä enimmäkseen työmatkoihin ja asioiden hoitoon kaupungilla päivittäin, koskaan ei ole yhtään pyörää pöllitty vaikka yhdellä lukolla ovat kiinni. Jos pöllittäisiin niin se olisi pieni rahallinen menetys tässä kokonaisuudessa.   

Vierailija
34/41 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella tyhmä kommentti on "Tuo kerralla enemmän ruokaa." Kaksi kättä vain..

Minä olen myös kyllästynyt autottomuuteen. Töissä pitää raataa 70 vuotiaaksi, kroppa ei vaan kestä mukana. Ei kiinnosta pätkääkään enää kantaa joka halvatun ostosta kotiin väsyneenä. Meenkööt ilmasto lopullisesti pilalle, minä en jaksa.

Vierailija
35/41 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn pyörällä kaupassa. Tai jos kävelen tai käyn bussilla, niin käytän sellaista vedettävää kauppakassia. Jos on harvakseltaan isompia ostoksia tai esim. juhlapyhien ruoat, niin käytän paluumatkalla taksia. Kuukausikortti paikallisliikenteeseen on.

Tämä on huomattavan paljon halvempaa kuin auton omistaminen ja käyttäminen.

Vierailija
36/41 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen viisas ja omistan auton. Voin huomennakin kääntää kylkeä kun bussilla kulkevat työkaverit joutuvat jo heräämään lähteäkseen töihin.

Vierailija
37/41 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä te autottomat säästätte päästöissä vuoden aikana niin minä tuotan yhdessä kuukaudessa. 

Vierailija
38/41 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oonko ainoa kenen mielestä toi 9,9€ ei ole paha hinta kauppatavaroiden kotiinkuljetukselle? Jättää heräteostokset pois niin toi raha on kuitattu..

Vierailija
39/41 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto on ihana. Aika paljon seisoo katoksessa, mutta mitäs sitten. Nyt koronan aikana tankkasin kerran maaliskuussa ja kerran toukokuussa. Mutta ehdottomasti haluan, että on auto käytettävissä, kun on tarve. 

Vierailija
40/41 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella noloa olla autoton ja vasinkin nyt kun julkisten käyttö on kielletty. Itse en aio käyttää julkisia ainakaan pariin vuoteen ja koskee myös lentokoneita. Pöpöt elää pinnoilla pitkään, jopa vuosia ja kaikkia pintoja ei kuitenkaan desifioida.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi