Lapseni on huono koulussa
Kamalasti lukee, tekee töitä ja keskiarvo 7,3. Ehkä hän syrjäytyy.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Tänne taas tulee nämä "mun keskiarvo oli 6.1 mutta nyt olen menestyvä yrittäjä/lääkäri/asianajaja multimiljonääri..."
Mikä siinä risoo? Sekö että koulumenestys ei korreloi suoraan elämässä menestymiseen yleensä? Harmiksesi voin kertoa, että olin itsekin varsinkin ala-asteella melko heikko oppilas, keskiarvo oli aina alle kasin. En lukenut koskaan kokeisiin, kotoa ei kouluasioihin puututtu. Lukiossa ka oli jo 8,5 ja luin kaksi maisterin tutkintoa myöhemmin. En usko että olin erityisen tyhmä lapsena, mutta haaveilin muita asioita koulussa ja opin opiskelutaidot vasta aikuisena. Olen kuitenkin lukenut kaksi haave ammattiani, joten mistään en jäänyt paitsi tuolla seiskan keskiarvollani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänne taas tulee nämä "mun keskiarvo oli 6.1 mutta nyt olen menestyvä yrittäjä/lääkäri/asianajaja multimiljonääri..."
Yritä nyt ihan hirveästi miettiä ja pinnistää miksi juuri tähän ketjuun tulee huonosti ala- ja keskikoulussa pärjänneet ja silti hyvin menestyneet? Onhan se kivaa että elämäsi on ihmeellistä kaiken ihmettelyä, mutta meille muille aiheutat myötähäpeää ja sääliä.
Siis en minä halua lannistaa ihmisiä sanomalla, että noista 99% ovat valhetta, mutta kun tilastollisesti ja tutkitusti huonosti koulussa menestyvät eivät kouluttaudu taikka menesty työmarkkinoilla miljonääriksi. Prosentti on yhtä suuri, kuin melkeinpä lotossa voittaminen. Puhumatta siitä, että kovasti töitä tekevä ja menestykäs ihminen harvoin on heti täällä vastaamassa näihin kirjoituksiin ensimmäisten joukossa.
Eli väität että miljonäärit ovat kympin oppilaita, ok! Aika usein yrittäjät joista miljonäärejä tulee, eivät nimenomaan ole mitään lukutoukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä nyt ihan hirveästi miettiä ja pinnistää miksi juuri tähän ketjuun tulee huonosti ala- ja keskikoulussa pärjänneet ja silti hyvin menestyneet? Onhan se kivaa että elämäsi on ihmeellistä kaiken ihmettelyä, mutta meille muille aiheutat myötähäpeää ja sääliä.
Siis en minä halua lannistaa ihmisiä sanomalla, että noista 99% ovat valhetta, mutta kun tilastollisesti ja tutkitusti huonosti koulussa menestyvät eivät kouluttaudu taikka menesty työmarkkinoilla miljonääriksi. Prosentti on yhtä suuri, kuin melkeinpä lotossa voittaminen. Puhumatta siitä, että kovasti töitä tekevä ja menestykäs ihminen harvoin on heti täällä vastaamassa näihin kirjoituksiin ensimmäisten joukossa.
Eli väität että miljonäärit ovat kympin oppilaita, ok! Aika usein yrittäjät joista miljonäärejä tulee, eivät nimenomaan ole mitään lukutoukkia.
Missä kohdassa noin sanoin? En näe, että olisin missään kohdassa kirjoittanut kympin oppilaista. Miksi pitää aina mennä ääripäähän?
Ollaan miehen kanssa opettajia ja just puhuttiin että kummanlaisen lapsen ottaisit, epäsosiaalisen jolla on kuvis liikka musiikki seiskoja ja lukuaineet ysejä vai sosiaalisesti aitavan, joustavan, hauskan jolla lukuaineet seiskaa mutta taideaineet ysejä ja kymppejä. Minä ottaisin jälkimmäisen mutta mieheni ekan. Maailma muuttuu niin paljon, ihmisiltä vaaditaan töissä tulevaisuudessa aivan muita taitoja kuin ulkoaopettelua ja pänttäystä.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan miehen kanssa opettajia ja just puhuttiin että kummanlaisen lapsen ottaisit, epäsosiaalisen jolla on kuvis liikka musiikki seiskoja ja lukuaineet ysejä vai sosiaalisesti aitavan, joustavan, hauskan jolla lukuaineet seiskaa mutta taideaineet ysejä ja kymppejä. Minä ottaisin jälkimmäisen mutta mieheni ekan. Maailma muuttuu niin paljon, ihmisiltä vaaditaan töissä tulevaisuudessa aivan muita taitoja kuin ulkoaopettelua ja pänttäystä.
Hah! Mulla oli liikka 9, musa 10 ja kuvis 9, muut lukuaineet pelkkää seiskaa. Enkä todellakaan ollut sosiaalisesti taitava joustava hauska yms millä nyt heitä paremmiksi kehuskelet. Päinvastoin. Menee todellisuudessa niin päin, että ne yleisesti "huonompana" pidetyt epäsosiaaliset outolinnut ovat taideaineissa yleensä parhaita.
Vierailija kirjoitti:
Entä kumman ottaisit:
sosiaalisen, taitavan, joustavan ja hauskan, jolla on kaikki muut aineet kymppejä, paitsi liikunta, musiikki ja kuvis ovat seiskoja, vai epäsosiaalisen, jonka kaikki muut aineet ovat seiskoja, paitsi kuvis, musiikki ja liikunta?
Vierailija kirjoitti:
1. Hän ei ehkä ole hyvin älykäs. Normaaliälyisetkin joutuvat tekemään koulun eteen töitä.
2. Hänellä on todennäköisesti vähän huonot opiskelutaidot.Näiden yhdistelmänä voi ajautua tilanteeseen, jossa tekee kovasti töitä, mutta mitään menestystä ei silti tule. Samaan aikaan joku toinen silmäilee asiat kerran läpi ja pärjää erinomaisesti.
Ykköseen ei voi vaikuttaa, älykkyys on sisäsyntyistä.
Kakkoseen voi vaikuttaa paljonkin.
Juuri luin artikkelin tästä älykkyyden periytymisestä. Älykkyys yhdessä vanhempien koulutustason kanssa vaikuttaa eniten lapsen opiskelumenestykseen. Tosiasia on, ettei koulu voi ratkaisevasti muuttaa eikä peitota näitä lähtötekijöiden vaikutusta. Jos koulumemestystä ei ole, on huolehdittava lapsen itsetunnon ja kehittymisen edelleytyksistä muuten. Tietenkin myös mahdolliset lukihäiriöt yms.on tutkittava. Tärkeää aikuiseksi tullessa on oma-aloitteisuuden ja itsenäisen toimintakyvyn hyvä taso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah! Mulla oli liikka 9, musa 10 ja kuvis 9, muut lukuaineet pelkkää seiskaa. Enkä todellakaan ollut sosiaalisesti taitava joustava hauska yms millä nyt heitä paremmiksi kehuskelet. Päinvastoin. Menee todellisuudessa niin päin, että ne yleisesti "huonompana" pidetyt epäsosiaaliset outolinnut ovat taideaineissa yleensä parhaita.
Älä yleistä omaa kokemustasi kaikkien totuudeksi. Itse kuulun myös epäsosiaalisiin outoihin ja todellakin lukuaineet hyviä, liikka, musa ja kuvis ei. Että silleen.
Se on tulevaisuuden kannalta ihan hyvä taito, että oppii tekemään töitä opintojensa eteen jo peruskoulussa. Jos saisi tuon laiskottelemalla, voisi olla toisella asteella ongelmissa, kun pitäisi tehdäkin jotain, jotta saa kurssit suoritettua.
Ei syrjäydy jos vanhemmat tukee. Mun lapsi on ollut vielä huonompi oppimisvaikeuksineen, mutta koska kotona välitetään, niin opiskelee nyt ammattiin. Koko elämä aikaa hakea omaansa, eikä se onnellisuus ole huippusuorituksista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä yleistä omaa kokemustasi kaikkien totuudeksi. Itse kuulun myös epäsosiaalisiin outoihin ja todellakin lukuaineet hyviä, liikka, musa ja kuvis ei. Että silleen.
Miten itse muistan, niin kaikki koulussa menestyvät olivat myös hyviä liikunnassa ja ne, jotka taas menestyivät kuvataiteessa olivat huononpia liikunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä teinin menee sieltä, missä aita on matalin opiskellessa. Vain kielet sujuvat itsestään. Muuten hänellä on aivan älyttömän laaja kaveripiiri. Hän oli kerran kanssani asioilla ja koko ajan hieman nolona moikkaili muita nuoria.
Kaupassa vielä tapasimme yhden hänen opettajistaan ja opettaja oikein kehui teinin hyvää luonnetta ja keskustelutaitoja minulle ja teini oikein halasi suunnilleen minun ikäistä opettajaansa spontaanisti! Siis äiti on nolo ja opettajaa voi halata.
Koulun puitteissa käydyissä keskusteluissa on tullut selväksi se, että vaikuttaa kyllä hallitsevan asiat. Hänellä vain tuo suomenkielinen kirjallinen ilmaisu tuottaa ongelmia koska hän lakkasi lukemasta kirjoja noin 11-12-vuotiaana. Koevastaukset ovat vähäsanaisia ja se ei tietenkään sovi enää siinä vaiheessa kun pitäisi alkaa suunnitella tulevaisuutta.
Kirjoja emme ole saaneet häntä lukemaan. Luki tosin George Orwellin kirjan 1984 ja Margaret Atwoodin Orjattaresi sekä piti niistä. Kun emme voi pakottaa lukemaan muita kuin mieluisia kirjoja niin sitten täytyy vain purra hammasta ja toivoa, että hän tajuaisi joskus kuinka tärkeää oman äidinkielensä hallinta on. Ei elämä ole mitään tiedonetsimistä hakukoneen avulla ja niiden tulosten lukemista.
Tuohon edelliseen pitää vielä lisätä, että kävelee koulun keväiset juoksutestit koska protestoi sitä vastaan kun terveitä ja siitepölyallergikkoja astmaoirein verrataan saman mittapuun mukaan. Hän pitää outona, ettei kuntotestiä voi muka tehdä vaikka syyskuussa.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon edelliseen pitää vielä lisätä, että kävelee koulun keväiset juoksutestit koska protestoi sitä vastaan kun terveitä ja siitepölyallergikkoja astmaoirein verrataan saman mittapuun mukaan. Hän pitää outona, ettei kuntotestiä voi muka tehdä vaikka syyskuussa.
Meillä on saanut tehdä nuo testit muuna aikoina, jos on tuoda lääkärin lappu noista allergioista/astmoista.
Hoitotyöhön pääsee hyvin. Siihen ei vaadita isoja keskiarvoja. Sitä paitsi 7 keskiarvo ei ole niin huono kuin esim. 6 keskiarvo.
Ap millä luokka-asteella lapsesi on? Lukiossa 7 ka on sellainen perushyvä, etenkin jos on juuri sattunut sellaisia aineita, jotka eivät ole lapsesi vahvuuksia. Jos taas lapsi on peruskoulussa, niin silloin on yleensä joko ymmärryksessä, motivaatiossa tai oppimistaidoissa vikaa. Sillä jos kolme edellä mainittua ovat kaikki kunnossa, peruskoulusta nappaa helposti yli 9 ka. Suosittelisin lapsen kanssa käymään läpi hänen oppimistekniikkaansa ja etsikää vaikka netistä tietoa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Ap millä luokka-asteella lapsesi on? Lukiossa 7 ka on sellainen perushyvä, etenkin jos on juuri sattunut sellaisia aineita, jotka eivät ole lapsesi vahvuuksia. Jos taas lapsi on peruskoulussa, niin silloin on yleensä joko ymmärryksessä, motivaatiossa tai oppimistaidoissa vikaa. Sillä jos kolme edellä mainittua ovat kaikki kunnossa, peruskoulusta nappaa helposti yli 9 ka. Suosittelisin lapsen kanssa käymään läpi hänen oppimistekniikkaansa ja etsikää vaikka netistä tietoa lisää.
8 on nykyään perushyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on saanut tehdä nuo testit muuna aikoina, jos on tuoda lääkärin lappu noista allergioista/astmoista.
Eivät auta mitkään laput kyllä meilläpäin liikkamaikkoihin. Osa ei edes tajua jos oppilas ottaa avaavaa astmalääkettä.