Jos lasten veriryhmät on O ja Ab niin onko vanhempien
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Miten niin??
Ei. Toinen vanhempi A ja toinen B.
T. Biologi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Miten niin??
Ab veriryhmäläinen ei saa o veriryhmän lasta.
Tuo viesti nyt on aika epäselvä. Jos vanhempien veriryhmät ovat A ja toisella B niin voi olla kaksi lasta joista toisella 0 ja toisella AB, mutta jos "vanhemmatkin" ovat 0 ja AB niin sitten ei ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
T. Biologi
Minä olen A ja mies B, ovatko lapsemme AB tai O -veriryhmää? Muistelen siis lukion biologian tunnilta näin.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Biologi
Minä olen A ja mies B, ovatko lapsemme AB tai O -veriryhmää? Muistelen siis lukion biologian tunnilta näin.
-eri
Te voitte saada kaikkien veriryhmien lapsia.
Eri
"Minä olen A ja mies B, ovatko lapsemme AB tai O -veriryhmää? Muistelen siis lukion biologian tunnilta näin."
Veripalvelun linkistä näkyy, että voi saada O, A, B tai AB.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Biologi
-eri
Ei, lapsenne voivat olla kaikkia mahdollisia.
Vierailija kirjoitti:
T. Biologi
Miksi ei voi olla O, A tai B
En tiedä, osaanko selittää hyvin, mutta meillä kaikilla on kaksi veriryhmägeeniä, toinen peritty isältä ja toinen äidiltä. Jos lapsella on geenit A ja O, hänen veriryhmänsä on A, jos lapsen geenit ovat B ja O, veriryhmä on B, jos O ja O, niin veriryhmä on O, jos A ja B, veriryhmä on AB.
Jos vanhempien veriryhmät ovat AB ja O, lapset voivat olla veriryhmää A tai B. O:ta he eivät voi olla. O on ns. resessiivinen ominaisuus, joka pitää periä kummaltakin vanhemmalta ja tuolla AB-ryhmäläisellä ei ole O:ta antaa perittäväksi.. AB-veriryhmään kuuluvalla on kaksi dominoivaa omaisuutta, sekä A että B. O-veriryhmäläinen on tyyppiä OO, eli perinyt kummaltakin vanhemmaltaan O:n.
Jos taas toinen vanhempi on A ja toinen B, heidän lapsensa voivat olla A:ta, B:tä, AB:tä tai O:ta, eli siis kaikki veriryhmiä. Tämä johtuu siitä, että A-vanhempi voi olla perimältää AA tai AO, B-vanhempi voi olla BB tai BO. Näin ollen lapset perivät A-vanhemmalta joko A:n tai O:n ja B-vanhemmalta B:n tai O:n. Yhdistelmät ovat siten AB, AO, BO ja OO, mikä tarkoittaa veriryhmiä AB, A, B ja O.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, osaanko selittää hyvin, mutta meillä kaikilla on kaksi veriryhmägeeniä, toinen peritty isältä ja toinen äidiltä. Jos lapsella on geenit A ja O, hänen veriryhmänsä on A, jos lapsen geenit ovat B ja O, veriryhmä on B, jos O ja O, niin veriryhmä on O, jos A ja B, veriryhmä on AB.
Jos vanhempien veriryhmät ovat AB ja O, lapset voivat olla veriryhmää A tai B. O:ta he eivät voi olla. O on ns. resessiivinen ominaisuus, joka pitää periä kummaltakin vanhemmalta ja tuolla AB-ryhmäläisellä ei ole O:ta antaa perittäväksi.. AB-veriryhmään kuuluvalla on kaksi dominoivaa omaisuutta, sekä A että B. O-veriryhmäläinen on tyyppiä OO, eli perinyt kummaltakin vanhemmaltaan O:n.
Jos taas toinen vanhempi on A ja toinen B, heidän lapsensa voivat olla A:ta, B:tä, AB:tä tai O:ta, eli siis kaikki veriryhmiä. Tämä johtuu siitä, että A-vanhempi voi olla perimältää AA tai AO, B-vanhempi voi olla BB tai BO. Näin ollen lapset perivät A-vanhemmalta joko A:n tai O:n ja B-vanhemmalta B:n tai O:n. Yhdistelmät ovat siten AB, AO, BO ja OO, mikä tarkoittaa veriryhmiä AB, A, B ja O.
Paitsi että jos vanhemman veriryhmä on A hänen alleelinsa voi olla AA jolloin hänen jälkeläisensä saavat vain A alleelin häneltä eikä 0. Samoin B veriryhmäläisellä voi alleelit olla myös BB.
Veriryhmät voi ajatella ison legopalikan päällä olevina pikkupaloina. Näitä pikkupaloja on vain A ja B. Pikkupaloja on 0, 1 tai 2 sen mukaan mitä geeneissä tuli. Molempien vanhempien legopalikoista tulee yksi pikkupala tai ei palaa ollenkaan.
Jos tuli yksi tai kaksi samaa palaa (A tai B), on veriryhmä tällöin A tai B.
Jos ei tullut yhtään palaa, veriryhmä on O (eli nolla, itse asiassa tulee saksan sanasta "ohne" = ilman).
Jos tuli yksi A-pala ja yksi B-pala, veriryhmä on AB.
Noilla ne aukeaa kun vaan miettii aina ja tarpeen vaatiessa vaikka ihan konkretisoi legoilla.
"Paitsi että jos vanhemman veriryhmä on A hänen alleelinsa voi olla AA jolloin hänen jälkeläisensä saavat vain A alleelin häneltä eikä 0. Samoin B veriryhmäläisellä voi alleelit olla myös BB."
Tuota minä yritin sanoakin tuossa edellä näin:
"Tämä johtuu siitä, että A-vanhempi voi olla perimältää AA tai AO, B-vanhempi voi olla BB tai BO. Näin ollen lapset perivät A-vanhemmalta joko A:n tai O:n ja B-vanhemmalta B:n tai O:n. Yhdistelmät ovat siten AB, AO, BO ja OO, mikä tarkoittaa veriryhmiä AB, A, B ja O."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Biologi
-eri
Te voitte saada kaikkien veriryhmien lapsia.
Eri
Kiitos! Olin siin ihan hakoteilla muistini kanssa 🙈
Ei.