Siis muuttateko monta päivää?!?
Päivässä pitäisi onnistua. Ja juu olen muuttanut elämäni aikana 10x.
Kommentit (53)
Asut varmaan yksin. Usko pois, kuuden ihmisen tavaroita ei viedä päivässä!
Vähintään 2 päivää, koska se kämppä pitää siivota kunnolla. Lattiat on helpompi puhdistaa, kun kaikki tavarat on viety, keittiön voi siivota sitä mukaa kun se tyhjenee.
Harva vuokralainen on mukana muuttotarkastuksessa, yleensä jätetään kämppä jotenkuten siivotuksi ja lähdetään.
No riippuu paljonko on tavaraa ja millä kokoonpanolla muutetaan. Viimeksi muutin opiskelijakämpästä yksiöön toiselle paikkakunnalle ja juuri ja juuri saatiin kaikki mahtumaan peräkärryyn. Jos ei niin oltaisiin kyllä nukuttu yö välissä ennen seuraavaa kuormaa.
Mä pakkaan matkalaukun ja häivyn. Ei kauaa kestä.
Laita muuttofirma pystyyn. Minä ainakin maksan melko hyvän hinnan, jos tuot tarvittavat laatikot, pakkaat 150 neliön asunnon tavarat hyvin, kuljetat ne toiselle puolelle Suomea, laitat tavarat paikoilleen, hoidat siivoukset ja avainten palautukset päivässä.
Minulla meni viimeksi muuttofirmalta 1,5 päivää pakkaamiseen. Auto ajoi kaksi päivää Keski-Euroopasta tänne. Purkamiseen meni päivä. Laatikoita availin sitten itsekseni ja laitoin tavaroita paikoilleen.
Turha ap selittää oman kokemuksesi pohjalta kuinka pitkään muilla pitää muuttoon mennä. Muutot ovat erilaisia.
Minä en ymmärrä, miksi joka asiasta pitää tulla tänne viisastelemaan. Jokainen hoitaa muutot ja muutkin asiat omalla tavallaan!
Kyllä myönnän, etten ole kovikaan järjestelmällinen ihminen. Asioissa, joissa superjärjestelijät hoitaa hetkessä, menee mulla tuplasti tai triplasti kauemmin.
Mutta arvaa mitä? Asia ei ole ongelma eikä siitä tarvitse sitä tehdä! Olen perusonnellinen ihminen ihan tälläisenä kun olen.
Kyllä meillä koko projektiin menee kuukausi.
Kun muutettiin mieheni kanssa yhteen, meillä oli infernaalisen pitkä muutto. Pidettiin molemmat asunnot yhteisen vuokrasopimuksen lisäksi kaksi viikkoa (koska asuntoa ei voinut pitää esim. yhtä tai kahta päivää yli kuukauden, vaan minimiaika oli tuo kaksi viikkoa), koska tiesimme, ettei päivässä tyhjätä kahta asuntoa. Meillä ei siis ollut tuolloin vielä omaa autoa, joten kaikki autokuljetukset piti tehdä yhdessä päivässä vuokrapakulla. Eli siis kuljettaa kahdesta asunnosta tavarat uuteen asuntoon, mutta sen lisäksi tehdä myös reissut sorttiin ja kierrätyskeskukseen. Varsinaiset muuttopäivän jälkeen oli siis jäljellä molempien asuntojen siivoaminen, loppujen pikkutavaroiden kuljettaminen sekä niiden tavaroiden noutaminen, jotka olivat menossa kavereille. Sain siivottua oman asuntoni tätini kanssa nopeasti, mutta miehen asunnon siivouksessa kesti ja kesti, koska hänellä oli ihan hirveästi poisheitettävää tavaraa ja itse kämppäkin oli aika likainen, vaikka sitä siivottiin jo ennen muuttoa kiinteistövälittäjän käyntiä varten. Mutta paljon tehokkaampaa olisi ollut, jos aikaa olisi ollut päiviä, ei kahta viikkoa. Olisi ollut pelko perseessä, että nyt on saatava se luukku tyhjäksi.
Herätys aamulla klo 6. Silloin aloitetaan laittamaan tavaroita muuttolaatikoihin. Muuttomiehet tulevat klo 9 ja siirtävät laatikot ja huonekalut autoon. Klo 11 lähtevät liikkeelle ja ajavat kolme tuntia uudelle asunnolle. Pitävät välissä ruokatunnin. Noin klo 14.30 ollaan uudessa kohteessa ja muuttomiehet alkavat purkaa kuormaa. Klo 16 se on purettu ja poistuvat. Sitten viimeistellään huonekalujen paikat ja puretaan laatikoiden sisältö, asetellaan kaikki tavarat huolellisesti oikeille paikoilleen. Noin klo 20 muutto on valmis. Pitkä päivähän tuo on, mutta yhdessä päivässä onnistuu. Vielä seuraavana päivänä tulee muuttofirma hakemaan tyhjät laatikot pois.
Minä muutin viimeksi melkein kuukauden saman talon sisällä. Maksoin tietty kaksi vuokraa siltä kuulta, mutta oli kyllä sen arvoista kun sai suunnitella, siivota ja järjestellä kaikessa rauhassa. Varsinkin kirjahyllyn muuttaminen kassi kerrallaan vähensi stressiä ja kaaosta mukavasti - minulla on paljon kirjoja, jotka tulivat imuroiduksi ja luetteloiduiksi siinä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Herätys aamulla klo 6. Silloin aloitetaan laittamaan tavaroita muuttolaatikoihin. Muuttomiehet tulevat klo 9 ja siirtävät laatikot ja huonekalut autoon. Klo 11 lähtevät liikkeelle ja ajavat kolme tuntia uudelle asunnolle. Pitävät välissä ruokatunnin. Noin klo 14.30 ollaan uudessa kohteessa ja muuttomiehet alkavat purkaa kuormaa. Klo 16 se on purettu ja poistuvat. Sitten viimeistellään huonekalujen paikat ja puretaan laatikoiden sisältö, asetellaan kaikki tavarat huolellisesti oikeille paikoilleen. Noin klo 20 muutto on valmis. Pitkä päivähän tuo on, mutta yhdessä päivässä onnistuu. Vielä seuraavana päivänä tulee muuttofirma hakemaan tyhjät laatikot pois.
Aloitan pakkaamisen hyvissä ajoin ettei siihen mene aikaa muuttopäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Kolmessa tunnissa 5 ihmisen ja 250m2 tavarat laatikkoihin? Kun kirjoja jo yksinään on sellainen 25 laatikkoa. Saat tulla ihan vapaasti näyttämään miten se tapahtuu, mäkin olen valmis tuon ihmeen näkemisestä maksamaan jo jotain.
Monta kuukautta :) Pakkaamista on ihan älyttömän paljon. Pelkästään cd-levyjä on 4 laatikollista.
Isommat välimatkat olen pyrkinyt muuttamaan kerralla, ettei tarvitse muuttofirmaa palkata kuin yhdeksi päiväksi. Lyhyemmät matkat viety omin keinoin peräkärrylastillinen kerrallaan, ja se vie vähän kauemmin.
Kun mä sanon että "teen muuttoa", tarkoitan sill sitä koko prosessia. Eli aikataulujen sovittamista, tavaroiden läpikäymistä, kierrätykseen laittoa, pakkaamista, loppusiivousta ja varsinaista muuttoa.
Pakkaamiseen, hävittämiseen ja järjestelyihin pari päivää, kalenteriaikaa ehkä se kuukausi. 130km muuttoon henkilöautolla 2 ajokertaa (2 päivää) ja perävaunullisella pakettiautolla yksi ajokerta (1 päivä).
Ei se kuule onnistu, jos ajomatkoihin menee jo 12-14 tuntia. Olen esim. muuttanut työkeikoilla Vantaalta Ouluun. Se on turha lässyttää mistään mitään, jos ei mitään tajua ja on itse muuttanut 50 metrin matkoja.
Kun auto on yksinään pakattu on mennyt jo yli puoli päivää. Sitten ajomatka päälle. Illalla voi mennä saunaan ja juoda pari kaljaa ja laittaa tyhjään kämppään sängyn ja lamput kattoon, sitten jos aamu 06 on aloittanut onkin jo ilta klo 24 ja voi mennä nukkumaan saunan päälle. Kaupasta tietenkin jotain pizzaa, ettei tarvi kokata.
Seuraavana päivänä voi aloittaa kamojen purkamisen ja sitä seuraavana palauttaa auton.
Zinc
Siittä voit miettiä 50 metrin muuttojesi kanssa, että miksi meni 3 päivää.