Onko ok jos koira haukkuu/ulvoo lähes koko päivän omistajan poissaollessa
Taas lähti naapuri töihin ja sen kyllä kuulee. Ihan aikuinen koira on ja tehnyt tuota samaa jo vuosia. Ei tuo nyt itseä ihan kamalasti häiritse, mutta onkohan tuolla koiralla jotenkin kurja olla tai miksi se noin tekee? Joo, ja itsellä ei siis koirista kokemusta niin siksi kysyn.
Kommentit (9)
Koiralla on eroahdistusta. Omistaja todennäköisesti ei tiedä että koira mekastaa päivisin. Jos hänelle sanoisi asiasta hän varmasti auttaisi koiraansa (ja naapureitaan).
Riippuu talosta kuinka kovaa kuuluu ja kuinka paljon haukkuu. Mä tein valituksen naapurin räkyttävästä rakista joka haukkui joka päivä klo 7.30-16.30. Naapuritalon emäntä totes ettei häiritse häntä. No asuihan hän eri talossa. Tää perhe sitten sai varoituksen ja kiukuttelivat kaikille joita epäilivät ilmoittajaksi. Koira häipyi jonnekin muualle asumaan hetkeksi ennen kuin muuttivat pois.
Ei ole normaalia tuo. Koira kärsii, samoin naapurit. Omistajalle ihan ensimmäiseksi tieto, jotta annetaan hänelle aikaa valmistautua korjaamaan tilanne, eikä voi väittää ettei tiedä asiasta mitään. Neutraalisti postiluukusta selventävä kirje, missä asiallinen selvitys.
Jos ei tule muutosta, asia eteenpäin. Naapureista apua yhteisvalitukseen ja isännöitsijään/vuokranantajaan yhteys.
Ei ikinä kannata (suoraselkäisesti) mennä koiran omistajan juttusille ystävällisissä merkeissä, itse olin vähällä saada turpaani. Valtavan kokoinen koira alakerrassani hyppi pitkin seiniä, haukkui ja juurikin ulisi useita tunteja/vrk. Minun piti aloittaa työt kotonani, ja eihän siitä mitään tullut, eli taloutenikin kärsi.
Kun koiranomistaja sai tietää kuka oli asialla, tuli haastamaan riitaa, ja kehuskeli, kuinka koira on muotovalio, ja menee siitokseen ja vaikka ja mitä. No mitä sitten, ei siitoskoiran haukkuminen ole yhtään sen ihanampaa kuunneltavaa. Ulkoilut sillä olivat tyyliin max 10 minuutin pikapissat. Kun siitäkin mainitsin, vastasi, että koira saa maalla kesäisin juosta. Piti ilmeisesti idioottina, kun siellä se alakerrassa päivät uikutti. Missään maalla koskaan olleet. Vai olisivatko kenties juhannuksena jonkun luokse menneet kuokkimaan? Näitä ihania tunkeilevia "mökkivieraita"?
Onneksi muuttivat pois.
Asia eteenpäin, rohkeasti. Tuollaista hirmuvaltaa ei tarvitse sietää, kun vuokrankin maksaa. Koirallakin on oikeus elää hyvää elämää.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia tuo. Koira kärsii, samoin naapurit. Omistajalle ihan ensimmäiseksi tieto, jotta annetaan hänelle aikaa valmistautua korjaamaan tilanne, eikä voi väittää ettei tiedä asiasta mitään. Neutraalisti postiluukusta selventävä kirje, missä asiallinen selvitys.
Jos ei tule muutosta, asia eteenpäin. Naapureista apua yhteisvalitukseen ja isännöitsijään/vuokranantajaan yhteys.
Ei ikinä kannata (suoraselkäisesti) mennä koiran omistajan juttusille ystävällisissä merkeissä, itse olin vähällä saada turpaani. Valtavan kokoinen koira alakerrassani hyppi pitkin seiniä, haukkui ja juurikin ulisi useita tunteja/vrk. Minun piti aloittaa työt kotonani, ja eihän siitä mitään tullut, eli taloutenikin kärsi.
Kun koiranomistaja sai tietää kuka oli asialla, tuli haastamaan riitaa, ja kehuskeli, kuinka koira on muotovalio, ja menee siitokseen ja vaikka ja mitä. No mitä sitten, ei siitoskoiran haukkuminen ole yhtään sen ihanampaa kuunneltavaa. Ulkoilut sillä olivat tyyliin max 10 minuutin pikapissat. Kun siitäkin mainitsin, vastasi, että koira saa maalla kesäisin juosta. Piti ilmeisesti idioottina, kun siellä se alakerrassa päivät uikutti. Missään maalla koskaan olleet. Vai olisivatko kenties juhannuksena jonkun luokse menneet kuokkimaan? Näitä ihania tunkeilevia "mökkivieraita"?
Onneksi muuttivat pois.
Asia eteenpäin, rohkeasti. Tuollaista hirmuvaltaa ei tarvitse sietää, kun vuokrankin maksaa. Koirallakin on oikeus elää hyvää elämää.
Vajaita ihmisiä on tietysti aina mutta varsinkin nimettömät heippalaput on kyllä ihan fuulaa. Paljon parempi sanoa suoraan kasvotusten, pystyy eleillä jne vaikuttamaan asian ilmituomiseen. Myös sillä on väliä kuinka asian esittää. Meidän naapurissa asui haukkuva koira. Pihalla kun koira tuli omistajineen vastaan, rapsuteltiin koiraa ja juteltiin niitä näitä. Sitten sanoin ikään kuin koiralle että onko iltaisin tylsää kun omistajat lähtevät harrastuksiin kun sitä niin protestoidaan. Omistaja ei edes tiennyt että koira haukkuu iltaisin, ja näin sen sai tuotua hänen tietoonsa syyllistämättä ja mukavalla tavalla, koiran olon huomioiden eikä niinkään siitä että meitä haukkuminen häiritsisi.
Vierailija kirjoitti:
Koiralla on eroahdistusta. Omistaja todennäköisesti ei tiedä että koira mekastaa päivisin. Jos hänelle sanoisi asiasta hän varmasti auttaisi koiraansa (ja naapureitaan).
Turhan harvassa nämä järkevät ja vastuulliset koiranomistajat. Eihän se koira voi haukkua ja ulvoa, kun omistaja itse ei ole sitä kuulemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi muuttivat pois.
Vajaita ihmisiä on tietysti aina mutta varsinkin nimettömät heippalaput on kyllä ihan fuulaa. Paljon parempi sanoa suoraan kasvotusten, pystyy eleillä jne vaikuttamaan asian ilmituomiseen. Myös sillä on väliä kuinka asian esittää. Meidän naapurissa asui haukkuva koira. Pihalla kun koira tuli omistajineen vastaan, rapsuteltiin koiraa ja juteltiin niitä näitä. Sitten sanoin ikään kuin koiralle että onko iltaisin tylsää kun omistajat lähtevät harrastuksiin kun sitä niin protestoidaan. Omistaja ei edes tiennyt että koira haukkuu iltaisin, ja näin sen sai tuotua hänen tietoonsa syyllistämättä ja mukavalla tavalla, koiran olon huomioiden eikä niinkään siitä että meitä haukkuminen häiritsisi.
Niin, miten sen nyt ottaa, tilanteet on erilaisia. Isännöitsijän mukaan toimin juuri kuten kuuluukin.
Heippalappu on ihan eri asia, kuin virallinen ja erittäin asiallinen ja fiksusti laadittu kirje. Ehkä jollekin iäkkäälle vanhukselle voi kauniisti asiasta suoraan naamatusten puhua, mutta itse otin opikseni.
Pahoinpitelytuomio oli tuolla perheen isukilla. Lapsiakin oli, eli ulkopuolisen silmin "normiperhe". Vaisto vaan sanoi, että ei kannata lähestyä. Ja kirjeeni lähtökohta oli juuri se heidän koira, en minä ja MINUN häirintäni.
"Arvoisa naapuri, tiesitkö että koirasi kaipaa sinua ikävissään, kun olette poissa?..."
Kuten täällä moni on jo sanonutkin: koiran omistaja ei välttämättä edes tiedä, että koira haukku/itkee päivittäin.
Minun naapurissa asui myös uliseva/haukkuva koira, ja kerroin siitä koiran omistajalle, joka ei ollut tiennyt asiasta ja kiitteli monta kertaa, kun kerroin. Koira sai "päivähoitopaikan" jonkun perheystävän luota ja me kaikki olimme tyytyväisiä.
Täytyy sitten vihjaista naapurille, mutta mitähän hän voi asian eteen tehdä? Voiko aikuista koiraa saada muuttumaan?
On koiralla kurjaa. Se on laumaeläin ja yksinolo päivät pitkät ahdistaa. Rodusta riippuen vielä kaipaisi paljon enemmän fyysistä aktiviteettia kuin pari remmikävelyä päivässä. Parempi olisi vaikka lopettaa.
Miettikää ihmiset ennen kuin hankitte niitä koiria! Ja sinä, joka pidät koiraasi 8-9 h joka päivä yksin kotona, eikä se hauku tai ulvo ja luulet sen olevan ihan tyytyväinen, tiedoksi että toiset masentuvat ja passivoituvat mutta ovat ihan yhtä onnettomia.