Elämiseen jää reilu 700e
Jos sinulta, työtön yksinäinen ihminen, jäisi vuokran, sähkön ja vesilaskun jälkeen elämiseen n.720e kuukaudessa, tulisitko toimeen kohtuullisesti? Elämiseen tarkoitetuilla kuluilla tarkoitan lähinnä ruokaa, lääkkeitä, alkoholia, tupakkaa, puhelin- ja nettikuluja. Ei autoa.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan nyt noin 800€/kk kaikkineen työttömänä, tuosta siis lähtee vuokra eli yli puolet summasto jo, opintolaina, lääkkeet, laskut, vaatteet(ei todellakaan riitä näihin tai muuhunkaan),niukasti ruokaan. Yhtä kitumista siis ja eläisin todella hyvin tuolla summalla, tai jo että saisin 700 tai edes sen valheellisesti väitetyn 500€/kk kulujen jälkeen elämiseeni! Perustulo pitäisi olla sentään 2020-luvulla,mutta ei...Kyykytystä ja byrokratiaa niin kauan, että köyhä ymmärtää luovuttaa kokonaan:(
Paljonko saat asumistukea? Ja toimeentulotukea loput niin että vuokran ja sähkön jälkeen jää se 500€ ja sitten saat vielä lääkkeet ilmaiseksi.
Mutta ota huomioon, että kaikilla ei ole mahdollisuutta asua riittävän edullisessa asunnossa niin, että asumistuki + toimeentulotuki kattaisivat vuokran kokonaan.
Jos pystyy todistamaan ettei hakemisesta huolimatta saa edullisempaa asuntoa tai esim. terveydentilan takia ei voi muuttaa, vuokra kyllä pitäisi ottaa kokonaan huomioon toimeentulotuessa.
Heleposti.
Itellä jää kesäkuussa 800, kun maksan asumistuen jälkeen vuokran loppuosan, netin ja puhelimen.
520 netto työkkärit ja 400 netto palkkaa, kun saa 500 brutto tienata suojaosaa.
200 viikko ruokaan ja maisteluun. Iisiä.
Kuka hullu kesällä baareihin rahansa kantaa ku puistot raikaa ja poppi soi.
0,5l leijona ja 1,65l vissy = 13e.
Nuuskaa menee, röökaaminen on urpojen kallista hommaa.
Kyllä pärjätään tolla laps ja minä.
Minä olen keskituloinen, ja minulla jää tuo raha ruokaan ym. käyttövaraan. Sillä elätän itseni ja lapseni.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen keskituloinen, ja minulla jää tuo raha ruokaan ym. käyttövaraan. Sillä elätän itseni ja lapseni.
Käytätkö muita rahoja asuntolainaan, autoon jne? Minulla ei jää 700 e mutta noin yleisesti ottaen ei voi verrata tilannetta jossa yksi saa tuloillaan asuntolainan, auton jne ja siitä jää yhtä paljon käteen kuin toiselle joka ei saa edellä mainittuja.
Vierailija kirjoitti:
Heleposti.
Itellä jää kesäkuussa 800, kun maksan asumistuen jälkeen vuokran loppuosan, netin ja puhelimen.
520 netto työkkärit ja 400 netto palkkaa, kun saa 500 brutto tienata suojaosaa.
200 viikko ruokaan ja maisteluun. Iisiä.
Kuka hullu kesällä baareihin rahansa kantaa ku puistot raikaa ja poppi soi.
0,5l leijona ja 1,65l vissy = 13e.
Nuuskaa menee, röökaaminen on urpojen kallista hommaa.
1500 brutto palkasta jäis sama 800 netto noiden jälkeen, eli mua on turha houkutella alle 2000 brutolla täysiin päivätöihin, jotta "tienaisin" muutaman satkun enemmän netto kuussa.
Nyt 7kpl, 7h työvuoroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan nyt noin 800€/kk kaikkineen työttömänä, tuosta siis lähtee vuokra eli yli puolet summasto jo, opintolaina, lääkkeet, laskut, vaatteet(ei todellakaan riitä näihin tai muuhunkaan),niukasti ruokaan. Yhtä kitumista siis ja eläisin todella hyvin tuolla summalla, tai jo että saisin 700 tai edes sen valheellisesti väitetyn 500€/kk kulujen jälkeen elämiseeni! Perustulo pitäisi olla sentään 2020-luvulla,mutta ei...Kyykytystä ja byrokratiaa niin kauan, että köyhä ymmärtää luovuttaa kokonaan:(
Paljonko saat asumistukea? Ja toimeentulotukea loput niin että vuokran ja sähkön jälkeen jää se 500€ ja sitten saat vielä lääkkeet ilmaiseksi.
Mutta ota huomioon, että kaikilla ei ole mahdollisuutta asua riittävän edullisessa asunnossa niin, että asumistuki + toimeentulotuki kattaisivat vuokran kokonaan.
Suurimman osan kuitenkin.
Alle 2000 brutto Helsingin hintatasolla on talkootyötä.
Jos minulla jäisi työttömänä, yksinelävänä ja autottomana asumiskulujen jälkeen 720 euroa käyttööni eläisin mukavaa elämää ja rahaa jäisi myös väkisinkin säästöön / sijoitettavaksi.
Taloudellisesti vaikeimpia aikoja elämässäni ovat olleet ensimmäiset opiskeluvuodet, kun sinnittelin pelkällä opintorahalla ja asumislisällä ja myöhemmin muutaman kuukauden pituinen työttömyysjakso, jolloin ainoa tuloni oli peruspäiväraha. Muistan, kuinka minulla ei opiskelijana ollut varaa syödä Kelan tukemaa 2,60 euron hintaista ateriaa opiskelijaruokalassa vaan lämmitin aina omia eväitäni.
Paljonko työmarkkinatuki on puhtaana kuukaudessa verojen jälkeen?
Siis jos tuo jäisi asumiskulujen jälkeen niin todellakin ja olisi varaa pitää autokin. En tupakoi ja olen absolutisti.
Vierailija kirjoitti:
Reilu 500?, jos lasketaan kuukaudessa olevan tukipäiviä n.21?
Kyllähän tuolla (770€) pärjäsi perusterveenä ja hyvinvoivana nuorena, tai ainakin nuorehkona sinkkuna ihan hyvin. Tämän hetkisessä elämäntilanteessani käteen jää jopa vähemmän ja silläkin on pärjättävä, kun paljoa muita vaihtoehtoja ei ole.
Kröhömm, mä pärjäisin loistavasti, elelinhän vuosia niin, että elämiseen jäi 470e kuukaudessa. Oi kyllä! :D monesti oli pari päivää ennen palkkapäivää vaan joku pari euroa tilillä... Varsinkin, jos oli pitänyt hankkia jotain "ylimääräistä", mutta tarpeellista, esim. Uudet piilolinssit tai ehjät kengät.
Vierailija kirjoitti:
538e/kk.
Kyllä tuolla pärjää. Kun vielä asuin yksin, kuukaudessa jäi elämiseen n. 500e. Nykyään taas - noin 900e :D ihan kiva, kun jotain jää nyt säästöönkin!
Helposti elää tuolla rahalla. Siis miten ihmeessä ihmiset muka eivät eläisi tuolla määrällä? Ruokaan menee kuussa 200e joten kaikkeen muuhun jää 500e.
Sehän on puolet enemmän kuin toimeentulotuki ja silläkin on jotenkin raahustettu eteenpäin.
Mulla kattaa tuo 700e kuussa: vuokran,sähkön,veden,ruuan ja bensan. Mulla jää 1800e "muuhun elämiseen" eli tonni menee ASP-tilille ja loput säästötilille. Asun puolison kanssa, kulut menee puoliksi. Olen tyytyväinen, ei tunnu että pihistelisi mistään. Harrastukset ovat ilmaisia.
Nosta hyvä ihminen opintolaina. Vuosien köyhyydessä kituminen on velkataakkaa pahempi juttu, varsinkin kun otetaan huomioon todennäköiset pitkäaikaisseuraukset heikosta ruokavaliosta, lääkkeiden tai esim. hammashoidon puutteesta.